Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:24

begrijpelijk hoor dat je wat tranen weg moest pinken is iets heel moois wat er dan opeens niet meer is.
Ik zou eerst de fles gaan geven maar aangezien het voor mij nu financieel beter ook is ( ook natuurlijk voor de kleine dadelijk ) heeft mijn lichaam ook zoiets van hoop ook dat ik bijv tot 6 maanden kan voeden.
En het zou mij ook verdriet doen hoor als het dan niet zou lukken.Dus ook vanuit hier een dikke :(:)

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:24

BA, och wat jammer, :(:)

Mijn kleintje heeft opeens heftige krampjes, zo zielig! Door mijn grote TSR hapt ie waarschijnlijk veel lucht en komt het daardoor. Nu proberen sochtends een voeding te kolven (wanneer ik daar het meeste last van heb) en zo eens kijken of het verbetert. Was echt heftig, helemaal overstrekken en keihard schreeuwen en trappen met de beentjes gisteravond. Heb met de lactatiekundige gebeld en die zei dit eens zo te proberen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:33

Ach arm kind, ik had daar in het begin ook veel last van.
Het helpt ook goed om zodra je de TSR hebt hem even eraf te halen en het dan even te laten stromen (evt kun je er een flesje oid onder houden en het later invriezen) tot het er niet meer uit spuit en hem dan weer aan te leggen.
Ik had dan vaak Elize aan één borst en omdat ik toen zoveel had dat ze na één borst al vol zat, hield ik een flesje onder de andere waar ik dan vaak tussen 180-200cc uit haalde, puur op de TSR!
Als ze kramp had legde ik haar op mijn knieen en ging dan haar buikje wrijven, dat vond ze echt héérlijk, binnen 30 seconden was ze stil en vaak viel ze dan ook snel ik slaap. Ik doe het nu nog weleens, gewoon als verwennerijtje of als ze eens een ontevreden bui heeft.

Vanmorgen Elize in bad gedaan, we kunnen haar wel 'de verschrikkelijke schreeuwvrouw' noemen, wat kan zij machtig krijsen zeg.
Tummytub vond ze natuurlijk geweldig maar met afdrogen moest ik onder haar kin en ze wilde niet meewerken dus eerst sputterde ze wat met een paar geluidjes en ineens geeft ze toch een snerpende krijs, vreselijk!
Ik schrok er zelf nog van en Stef begon spontaan te huilen :=
Elize voelde zich totaal niet schuldig, die keek met een heel nors gezichtje 'hou je dan nu eens op?'.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:30

BA ook van hieruit een dikke knuffel :(:).

Neff: ik had dat ook, Marinde had soms kramp en gaf vaak veel voeding op vooral in de ochtend, kwam er dan echt in golven uit. Ik ben toen overgestapt naar 1 borst voeden ipv 2. Dat heeft bij ons een hoop geholpen. Ik heb toen wel een paar dagen moeten kolven in de ochtend om de spanning van de andere borst af te halen.

Hier gelukkig alles prima. Marinde heeft gisteravond de laatste voeding een flesje gekolfde melk gehad (150 cc) en daarop doorgeslapen tot 3.30. Vannacht dus maar 1 voeding hoeven doen want ze kwam om 7.30 weer. Wel zo lekker na een avondje werken. We werden tegelijk wakker, ik omdat het bed nat was (fijn...) en Marinde omdat ze wel een ontbijtje lustte. Snap alleen niet waarom ze op een flesje langer slaapt? Ik krijg het ook gekolfd, ze moet dus uit de borst ook die hoeveelheid kunnen drinken. Daar kan het hem dus niet in zitten. Vreemd.

anneliesdj

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:34

Wahaha, een nat bed, ik ben dus niet de enige die daar last van heeft :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:12

Ahh, wat jammer ba. Dan gaat het in 1 keer wel heel snel en abrupt. Maar je mag trots zijn op jezelf. Ik weet nog goed hoe erg jij twijfelde voor de geboorte van Tessa en uiteindelijk houd je het gewoon een half jaar vol. Super hoor!
Ik zit nu op 8 maanden. Merk dat ze minder vaak en lang bij me drinkt. Ik voed nu rond 5.30, 11.30, 15.30, 19.00 en 23.00. Ik vind het prima zo. Ze eet verder een fruithapje, drinkt wat diksap. Tussen de middag eet ze een halve boterham en 's avonds een paar happen van ons bord ( wil geen vers gemaakte hapjes of potjes, ze wil gekruid eten) en een beetje volle yoghurt of biogarde.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:42

Na een heerlijke vakantie weer terug in het land.

BA, :(:) Ik weet zo hoe het voelt!! Daar mag je best een paar of meer tranen om laten!!

Neff, sneu he, die krampjes, de ergste druk eraf halen schijnt dan ook wel te werken (moet eerlijk zeggen dat ik daar niet over mee kan praten)

Dan heb ik jullie hulp nodig denk ik.... Ik moet over een maand weer aan het werk en Bente moet dan dus ook flessen kunnen drinken.... Laat daar nu net het probleem zitten, ze weigert hem volledig. Zowel bij mij als bij een ander. Finaal overstrekken krijsen, spugen etc. Hebben jullie enig idee hoe ik haar wel aan die fles krijg.... Ik zat zelf te bedenken elke voeding 30cc in een fles aan te bieden, maar kan ik dat het beste voor of na een voeding doen.... En ben heel bang dat de Bv dan snel terug loopt, of zal dat meevallen omdat het daar te weinig voor is. Ik heb zo moeten vechten om die bv op gang te krijgen, wil het nu eigenlijk nog niet laten voor wat het is. Maar, ze moet toch leren te flessen, kan moeilijk mijn boobs afschroeven en bij het kdv achter laten :+

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:43

smokkele, zou voor iedere voeding eerst wat aanbieden. je kunt na de voeding afkolven, wat je voor de volgende voeding aanbiedt. of voor de voeding kolven en aanbieden. als je het na het drinken aan de borst doet wordt het lastiger, want dan heeft ze al gedronken. heel veel succes, want het kan echt lastig zijn. waarom zou de voeding teruglopen? Kolven houdt ook de productie op gang, wel kolf je vaak wat minder dan dat de baby aan de borst drinkt, maar maakt niets uit voor de productie hoor! Veel succes, want dat is echt lastig als ze niet uit de fles willen drinken. Daarom kolf ik nu ook al regelmatig, ik moet over een maand werken. Flesje krijgt ie ook en gaat prima, gelukkig. Heb ook al een lekker voorraadje, de bekers zijn al op (heb er zo'n 15
), dus nu maar van die zakjes, is wat onhandig met het erin doen, maar is wel handig als het ingevroren is, die kleinere porties.

Vannacht ook mijn hele bed nat en die kleine maar slapen! Moest ik mijn bed uit om alles te verschonen, heb er maar een extra handdoek neer gelegd!

Heb voor de krampjes nu infacol (was zo ongeveer overal uitverkocht, kon nog 1 flesje krijgen) en volgens mij werkt het heel goed! Hij slaapt nu al vanaf 8 uur en dat heb ik nog niet meegemaakt! Gisteravond ging het ook al beter, niet meer zo huilen. Dat huilen gaat echt door merg en been!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:32

Kun je dan wel slapen Neff? Ik krijg dan ook last van stuwing waardoor ik niet lekker meer lig.

Somokkele: ik bood het juist aan direct na de voeding of tussendoor bijvoorbeeld een uurtje later, als ze namelijk al honger hebben raken ze alleen maar sneller gefrustreerd is mijn ervaring. Ik deed dit 1 keer per dag. Het gaat erom dat ze ontspannen is bij het oefenen, en het gaat er niet om hoeveel ze drinkt maar dat ze de speen gaat leren accepteren.

En er zijn natuurlijk ook andere manieren om de melk aan te bieden ipv uit de fles, bijvoorbeeld uit een speciale drinkbeker (cup).

Hier ook een nacht met wat kleine onderbrekingen. Ik kreeg in een keer steken in mijn linkerborst na het voeden vannacht, waardoor ik niet gelijk in slaap kon komen maar eerst 2 uur heb wakker gelegen. Vanmorgen om 10.00 ook deze borst gevoed en toen geen pijn na het voeden gehad. Ik denk nu dat het misschien komt doordat ik toch een volle borst had die relatief snel werd leeggedronken. Dat schijnen de melkklieren niet helemaal aan te kunnen, waardoor ze gaan samentrekken, omdat ze na geleegd te zijn ook weer gelijk nieuwe melk gaan aanmaken.

Ook leuk, de laatste voeding spuugt mevrouw haar ledikantje onder (schreef net gister dat ze dat al maanden niet meer gedaan had) en vanmorgen zat alles onder de p**p.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:13

Rustig hier. Vandaag weer overdag dienst, toch maar anders aangepakt als ik van plan was. Heb nu om 6.45 nog gevoed vlak voor we weg moesten, en om 10.30 gekolfd. Hoop het nu uit te houden tot 15.30. Is niet ideaal. Gelukkig heb ik zulke diensten normaal gesproken maar eens per week anders zou het echt snel teruglopen ben ik bang. Morgen de hele dag op pad (vrijgezellenfeestje) en aansluitend slaapdienst tot 10.30 zondagochtend. Omdat mijn man ook moet werken zaterdagnacht is Marinde voor het eerst uit logeren. Spannend!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:55

Zo, wij zijn twee weken op vakantie geweest dus ik ben er weer.

Las van BA niet zo'n leuk bericht, snap goed dat je er mee zit! :(:) Je meisje heeft wel een lange tijd BV gehad en daar kun je trots op zijn!!

Hier gaat alles prima. Heb op vakantie weer ervaren hoe geweldig BV geven is.
Het begon al in het vliegtuig, alle baby's huilden bij het opstijgen en landen behalve Yasemin; die lag aan de borst!
2e week waren we in een hotel en hoe handig bij het zwembad hup borst eruit en eten maar. :D Ook als we weg waren en ze honger had, heb werkelijk overal zitten voeden, zelfs middenin een kledingwinkel. :+ Terugvlucht hetzelfde, achter ons heeft een kindje de hele reis gehuild, zo sneu. Hier geen last van gehad, heb haar iedere keer aangelegd als ze ging huilen (ze ging huilen van moeheid maar kan niet slapen met die drukte, best sneu)
Maargoed het is dus allemaal goed gegaan en nu gaan we beginnen met fruit en groente van de week, heb er erg veel zin in! :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:30

wat een fijne berichten nathalie! fijn he, dat je overal kan voeden zonder na te denken. ik moet nu emmeren met poeder, heet water, koud water, mengen etc. Wat een gedoe voor ik de deur uit kan!
ook 's nachts is het heel vervelend. tessa slaapt niet door (ook niet op de fles) en dan moeten we er 's nachts uit om die fles op te warmen. Zetten hem al klaar, maar dan nog... ff aanleggen kan gewoon in het donker en dan huilde ze nooit echt. Nu wel omdat ze langer moet wachten en de lichten moeten aan. Ook bijzonder irritant.

@hier:
pff, wat een week! en dan komende week ook een heksenketel...
zat vd week niet lekker in mijn vel. Dat onverwachte stoppen met de bv deed me erg veel verdriet en niemand om me heen snapt dat echt. Heb nu afgelopen vrijdag wel 2 uur met een vriendinnetje aan de telefoon gehangen die ook zelf gevoed heeft en zij begreep het gelukkig wel. dat scheelde weer!
boobs blijven vrolijk produceren, vooral links. de druppels helpen niet erg, dus loop nu 24/7 met een sportbh aan. Dat gaat aardig. Heb nu voor het laatst donderdagochtend gekolft. 's avonds onder de douche kolf ik met de hand de ergste druk eraf en dan gaat het wel. Rechts is beduidend slapper, links blijft vol en gespannen voelen. Iemand enig idee hoe lang dat gaat duren?
Tessa zit lekker in haar vel. De antibiotica hebben er voor gezorgd dat we weer ons gezellige meisje terug hebben. Ze slaapt goed, kletst en rolt veel en nog beter; ze eet erg goed! sinds 3 dagen vind ze ook haar groenten wel oke. Wel wil ze zelf de lepel vasthouden. Ik aan het uiteinde om wat te sturen en zij stopt hem dan in haar mondje. Gaat prima!
's avonds krijgt ze nu een papfles. Ze weet nog niet zo goed wat ze daar van vinden moet haha. Ook qua hoeveelheid melk wil het nog al eens wisselen. Soms gaat er zo 200 cc in om 4 uur later weer 200 cc weg te klokken, terwijl ze soms op de dag maar 130 cc per keer drinkt. Ach, toen ik bv gaf wist ik ook niet hoeveel er per keer in ging!
Gisteravond bij vrienden pizza gegeten en film gekeken. Tessa daar lekker op het grote bed. Dinnetje maakt dan altijd een mooi nestje voor haar en Tessa slaapt er heerlijk!
Vandaag wat rommelen in huis en dan naar een verjaardag. Morgen werken, maar eerst 's ochtends naar het zwembad. Er komt een onderwaterfotograaf, dus daar heb ik even vrij voor genomen! Dat is wel een absoluut voordeel aan mijn nieuwe functie. Als ik voor de klas had gestaan had dat nooit gekund.
Dinsdag is mijn enige vrije dag deze week. Woensdag werken, donderdag en vrijdag curusdagen Human Dynamics. Leuk, maar pittig dus. Dan zondag meeting...
Mijn week is dus goed gevuld!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:29

Heerlijk Nathalie dat je zo genoten hebt op vakantie. En idd bv is dan superhandig!

BA: fijn dat je je erhaal kwijt kon en dat Tessa het weer zo goed doet. Wbt de stuwing, geen idee hoe lang dit kan duren? Wel vervelend lijkt me.

Hier gisteren een dag gehad dat ik overal gekolfd heb...thuis, bij een vriendinnetje van mijn aanstaande schoonzus en bij mijn ouders in de woonkamer. Marinde heb ik na gisteren 24 uur niet gezien en das best lang! Voor het eerst logeren vond ik superspannend, had slaapdienst aansluitend aan het vrijgezellenfeestje maar heb geen oog dicht gedaan :+ (terwijl ik wel heel moe was) . Marinde wel, die heeft het heel goed gehad bij mijn ouders. We zijn nu wel van plan om haar een keertje vaker te laten logeren maar dan om lekker samen een nachtje op stap te gaan en bijvoorbeeld een hotelletje te pakken.

Vanavond alweer slaapdienst, nu van 21.00 tot 8.30. Nu al geen zin omdat ik gesloopt ben, en weer 3 keer buiten de deur moet kolven. Kolven ging gelukkig wel heel goed, met gemak tussen de 110 en 140 cc per borst.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:47

BA, dat kan een behoorlijk tijdje duren. Bij mij heeft het wel een maand geduurd voordat ze niet meer uit zichzelf lekten en nu voed ik al ruim 2 maanden niet meer maar ik kan er nog steeds melk uit krijgen.

Fijn dat alles goed is gegaan Nathalie!

Susan, super dat Marinde het zo goed doet bij opa en oma.

Milan gaat over 2 weken voor het eerst een nachtje bij zijn papa logeren. Ik vind het best spannend en vrees dat ik hem erg ga missen. Gelukkig is het maar 1 nachtje per 14 dagen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:51

Ja, ben ik ook heel blij mee!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:00

Ba, ik heb ook nog maanden nadat ik gestopt was (alhoewel, Jelle stopte toen, ik niet ;-)) melk gehad. Kan best een tijd duren dus!

De eerste keer uit logeren blijft spannend he!! Zal ik nu ook wel weer met Bente hebben. Jelle vond ik vreselijk de eerste keer (misschien ook wel erger omdat ik een huilend kind achter liet bijopa en oma)

Enne.......mijn flesweigeraar is helemaal geen flesweigeraar meer..... En nooit geweest ook denk ik. Maar........ja, ze heet niet voor niets tante ikwilutzellufdoen :+ Ze drinkt de fles prima leeg zolang ze maar in de box of wagen ligt }:0 Op schoot blijft ze er mee tutten (dat vind ze gewoon tiettijd, bij wie ze ook zit :Y) ) Dus het gaat nu hartstikke goed, geef haar nu elke avond de fles, dat wat ik overdag gekolfd heb. Gaat geweldig, mijn topper <3

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:26

somokkele, de stuwing is er af, maar melk is er nog. soms wil ik haar gewoon aanleggen, mis het zo...
tessa wilde ook niet vastgehouden worden met de fles. die heeft wekenlang de fles gekregen als ze op de bank lag. inmiddels is het oke dat ze tegen je aanhangt, maar ze blijft onrustiger dan wanneer je haar gewoon neerlegt.

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:04

He hier ook borst voeding en gaat nog niet helemaal lekker.
Ik heb genoeg voeding en zijn zugbehoefte is heel hoog maar als ik hem aanleg is het vast en weer los enz enz. want het schiet zijn keel gewoon in het gaat heel hard.
morgen ga ik proberen met een tepelhoedje hoop zo dat het lukt.
Wil gewoon alles proberen dat het lukt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:12

Zou niet zo snel met een tepelhoedje gaan beginnen, als het probleem is dat het te hard in zijn keeltje schiet. Je kunt beter de tsr even laten wegstromen in een hydrofieldoek en daarna weer aanleggen. Dan stroomt de melk niet meer zo snel en kan je kleintje het beter verwerken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:24

ik sluit me aan bij anke. tepelhoedje stopt de stroom namelijk niet. wat zegt de kraamhulp?

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:28

Wat is het nadeel van een tepelhoedje? Heb zo'n th bij mijn eerste ook om deze reden gebruikt en werkte prima (en was een verademing). Dronk veel rustiger en toen hij ouder werd, wilde hij wel drinken zonder tepelhoedje.

Somokkele, wat fijn dat het flesje geven wel lukt, scheelt weer een hoop narigheid.

Susan, dat is echt spannend he, dat je kindje logeren gaat, fijn dat het zo goed is gegaan.

Ba, wat geweldig dat het zo goed gaat met je dochter. Kan me voorstellen dat je de bv mist (en de melk blijft idd nog lang in je borsten zitten, gek he?)

Nathalie, lekker, vakantie gehad!

Ninita, spannend hoor, logeren voor je kleine (maar spannender voor jou, dan voor hem waarschijnlijk)

Hier alles goed voor wat betreft de bv, alleen hoest de kleine al een week, ga toch maar even naar de huisarts, hij is per slot van rekening pas 9 weken.
Laatst bijgewerkt door Neff op 22-09-10 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:32

Nadeel van een TH is dat je voeding terug kan lopen ;) en vaak is het moeilijk om ze dan weer te leren om zonder te voeden :)
Geldt natuurlijk niet voor iedereen maar het wordt niet direct aangeraden zeker niet in het geval wanneer de voeding te snel doorloopt maar eerder in het geval van kapotte tepels.
Dus zou idd de druk eraf halen en dan pas aanleggen ;)

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:46

Nou had gelijk de volgende dag al last van stuwwing en niet te zuinig ook een blok spanning.
Dus ben toen gaan kolven eerste keer kolven en toen heb ik ze niet leeg gekolft 180 cc .
En heb dus al geprobeerd om eerst spanning er af te halen en dan voeden maar hij is gewoon heel gespannen dus we gaan het zo even proberen en het is op advies van kraam en verloskundige

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:54

Nou, dat was bij mij ook een beetje het probleem, voordat de stroom stopte was mijn borst al bijna leeg (dat ging gewoon maar door, enige optie was dan om te gaan kolven en met flesje voeden, nu dan had ik liever een tepelhoedje), en ik begrijp dan niet: waarom zouden ze later niet meer aan de borst willen drinken, er zit alleen een laagje tussen en dat teruglopen van de voeding begrijp ik ook niet, ze drinken uit dezelfde borst met nog steeds de hele tepelhof in de mond?
Heb het ook gevraagd aan de kraamhulpen en die zeiden dat het wel vaak gezegd wordt dat je het niet moet doen, maar dat zij niemand kenden die problemen ermee had. Is het dan iets dat heel zelden voorkomt (en dus min of meer een fabeltje) of heb ik geluk gehad?
Volgens mij kun je het gewoon een paar keer proberen, want zo snel zullen die problemen vast niet optreden (hoop nu echt niet, dat ik iets verkeerds zeg...)? En misschien is het voor jou wel helemaal geen oplossing, dan zul je waarschijnlijk alsnog iets met kolven moeten doen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:34

Terugloop van de voeding bij gebruik van een tepelhoedje is toch wel een bekend probleem. Maar ik had er ook nooit problemen mee met tepelhoedje te voeden. (ik gebruikte tepelhoedjes omdat Yasemin niet goed kon aanhappen ivm vlakke tepels)
En ik heb haar er gewoon goed weer afgekregen toen ze ouder was.
Met een tepelhoedje is het een hele andere manier van drinken en er is minder contact en ik dacht dat daardoor de voeding terug kan lopen. Ik ken wel iemand waarbij het gebeurt is, maar bij mezelf ook niets van gemerkt hoor. Maar ik kreeg ook van alle kanten (vooral CB) te horen dat ik maar beter snel zonder kon gaan voeden.
Voor een snelle melkstroom zou t ook wel helpen idd want de melk stroomt eerst in het hoedje en dan kan het kindje het rustig uit het hoedje zuigen. Het komt niet rechtstreeks in het mondje.