B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:36

DDD Makkink, als ze na 10 injecties gaan kijken hoeveel b 12 er in het bloed zit, dan is het torenhoog natuurlijk, dus dat heeft niet zoveel zin. Als jij gewoon vlees eet en geen maag-darm stoornissen hebt, zou je b12 gehalte goed moeten zijn. Als het dat niet is, wordt je b12 niet goed opgenomen in je lichaam en soms is daar geen oorzaak voor te vinden, maar het gaat niet vanzelf over.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:02

ik eet vlees,groente en fruit
slik al extra vitamine etc
uit het bloed kwam alleen naar voren dat B12 laag was
en daar krijg ik nu die prikken voor
donderdag de eerste en dan elke week 1 na 5 weken krijg ik nog 5 spuitjes
met tussen pauze van 3 maanden dus ben dan 5 keer 3 maanden verder voordat we bloed gaan prikken
wil gewoon van die ernstige vermoeidheid af

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:14

Mijn collega was 23 en die had er ook flink last van, dus ik denk niet dat het leeftijdsgebonden is

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:27

nee maar misschien de hoogte van de medicatie wel
misschien is dat wel leeftijd gebonden in combinatie met de hoogte van je B12 gehalte ofzo ik heb geen idee
ik ga het wel zien of het helpt of niet daar is de dokter voor
als het niet werkt zullen ze wat anders moeten doen
maar ik wil van die vermoeidheid af
kom nu ook net weer uit bed
gisteren middag ook al gelegen en zaterdag en zondag ook al de hele middagen op bed gelegen
zo moe ben ik gewoon

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:47

Ik ken het hoor, DDD, maar ik dacht altijd dat het gewoon luiheid was, tot ik na de injecties weer zin kreeg om wat te doen. Als je op de b 12 site kijkt, zie je dat er heel veel vage klachten zijn die te maken kunnen hebben met een b 12 tekort. ik had er ook verscheidene, die na de injecties verdwenen waren. Bijvoorbeeld niet uit een woord kunnen komen, sowieso moeilijk praten, tintelingen in mijn handen en nog een paar.Dat zijn net van die dingen waarmee je niet zo snel naar een huisarts stapt, die kan daar ook niet zoveel mee. Maar het is wel goed om in de gaten te houden, als die weer terugkomen. Dan heb je toch weeer tekort aan b12, ook al zeggen de testuitslagen van niet.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:51

Uit de bijsluiter van Nicomed, in de bijsluiter van Centrafarm staat exact het zelfde.

Citaat:
4.2 Dosering en wijze van toediening
De injectie dient intramusculair of subcutaan te worden toegediend.

Aanvangsdosering
10 injecties à 1000 microgram Hydrocobamine met een interval van minstens drie dagen.

Onderhoudsdosering
1000 microgram Hydrocobamine éénmaal per twee maanden.

Bij duidelijke neurologische afwijkingen
1000 microgram Hydrocobamine één à tweemaal per week gedurende geruime tijd, bv. 2 jaar.
Er zijn geen specifieke doseerinstructies voor ouderen of voor patiënten met lever- of nierfunctiestoornissen.

Hier wordt door huisartsen vaak afgeweken maar dit is niet de bedoeling. Begrijpelijk is dat huisartsen de onderhoudsdosering interpeteren als direct na de aanvangsdosering starten met 1maal per 2 maanden. Dit zorgt vaak voor terug val, wijs is het om naar de klachten te luisteren en aan de hand daarvan te injecteren. Belangrijk is ook om het langzaaam af te bouwen, hiermee wordt bedoel steeds een dag langer uitstellen.

Daarnaast is het prikken van bloed na de aanvangdosering nutteloos, er wordt dan de waarde in het bloed gemeten die gigantisch hoog is omdat die ingespoten B12 daar rond zwemt. Niet elke injectie wordt direct opgenomen in lever en weefsel en daarom is er dan ook een hoge concentratie te meten in het bloed. Echter op weefselniveau zal dit erg verschillen.
Een goede arts met verstand van zaken luisterd naar de klachten en prikt aan de hand daarvan.

Ik ben 21 behandeling is einde januari uit me hoofd gestart en prik nu nog steeds 1 keer per week bij de huisarts omdat ik neurologische klachten heb/had. Daarnaast prik ik thuis nog een andere vorm van B12.

Succes!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:54

Welke neurologische klachten had jij, Jen, als ik vragen mag? Ik zag dus vlekken en had tintelingen in een deel van mijn handen, maar mijn vorige huisarts zag dit niet als iets neurologisch.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:07

ik heb ook last van tintelingen,slecht uit mijn woorden komen of verkeerd uitspreken daarvan
hartkloppingen een droge mond hoofdpijn slap misselijk
spier en gewrichtspijn
en nog wel wat dingen die ik in een lijst tegen kwam
ga zeker even op de site kijken en dan nog even overleggen morgen hoe of wat
bedankt voor de info en tips

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:06

Hmm wij wonen zelf bijna 100 km van Lelystad af maar geen reis was mij te veel voor mn dochter. Idd is ze nu nog steeds op 1 en soms 2 injecties per week. Maar het gaat wel/ Ze heeft nu tenminste een aantal uren per dag weer n leven en kan haar beroep dan ook iets uitoefenen. We hopen dat dat steeds beter gaat worden in de toekomst. Huisartsen hebben nog steeds n rare insteek af en toe en houden zich vast aan eeuwenoude regeltjes helaas. Ze zeggen tot 150 nou dan is de b12 niet het probleem/ terwijl bij sommige met 300 een te laag gehalte is.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:40

volgens mijn huisarts moet je B12 ergens tussen de 180 en 700 liggen
bij mij is het dus 130
vandaag mijn eerste shot ben benieuwd of het ook wat doet tegen die vermoeidheid

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:10

DDDMakkink schreef:
bij mij is het dus 130
vandaag mijn eerste shot ben benieuwd of het ook wat doet tegen die vermoeidheid

Dat zal wel even duren, ik merkte pas een klein beetje verschil rond mijn 8e injectie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:22

Ik moet van mijn arts (oncoloog, lang verhaal. Ik dacht dat ik weer een tumor had zitten, bleek gelukkig niks te zijn. Alleen kwam hij erachter dat ik B12 te kort had en ben dus nog steeds onder behandeling bij hem) nu uitbouwen tot 2 week. Alleen ik hou dat nel vol. Helaas naalden op. En ik snak naar een spuit.
Ben nu alweer moe. Kom moeilijker uit mijn woorden weer. En zie alles negatief.
Dus zo weer naalden halen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:22

DDDMakkink schreef:
bij mij is het dus 130

Ik merkte na 1 spuit al verschil. Duurde helaas 2 dagen :') Maar toch :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:34

Ik merkte pas na een spuit of 8 inderdaad pas verschil

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:12

al is het maar 2 dagen weer lekker voelen
heb vanaf afgelopen zaterdag elke middag op bed gelegen
vanmiddag kan ik niet omdat ik moet shoppen voor laarzen en naar de dokter om half 3 en dan weer kids ophalen
vanavond eigenlijk 2 uur sporten maar als ik er aan denk is de motivatie in eens weg
heel raar ben zo moe dat ik er gewoon licht van in mijn hoofd ben

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:54

love_western schreef:
Ik moet van mijn arts (oncoloog, lang verhaal. Ik dacht dat ik weer een tumor had zitten, bleek gelukkig niks te zijn. Alleen kwam hij erachter dat ik B12 te kort had en ben dus nog steeds onder behandeling bij hem) nu uitbouwen tot 2 week. Alleen ik hou dat nel vol. Helaas naalden op. En ik snak naar een spuit.

Is dit ook een symptoom? Want dat heb ik soms ook .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:33

Douce schreef:
love_western schreef:

Is dit ook een symptoom? Want dat heb ik soms ook .

Je kunt er deprisief van worden etc.

Alleen kan ik nog steeds niet spuiten. Eindelijk goede naalden. Alleen de spuiten zijn niet goed. Moet er gigantisch veel kracht opzetten wil ik er wat uitkrijgen. Maar gevolg is dat 1 x alles eruit komt. Nou sorry hoor maar zo ga ik echt niet leeg spuiten in mijn been. Had naald erin zitten. Dus nu wachten tot morgen. Tyfus zooi :(

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:56

spuiten heb ik nu bij msn besteld hopen dat dat nu goede zijn. Naalden zijn ook moeilijk

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:58

Weten jullie misschien of je voor de naalden en ampullen gewoon een herhaal recept kan aanvragen bij de apotheek, of moet dat echt via de HA?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:20

naalden koop ik niet bij de apotheek die zijn mij te duur
ampullen moet bij de HA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:08

Mijn naalden worden vergoed.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:52

ja naalden wel spuiten niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:20

Spuiten ook. Alles word vergoed

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:34

Oei, het lijkt wel heel erg op waar ik last van heb...

Ben al ruim 10 jaar moe en het wordt steeds erger..
Mijn haren vallen uit, en mijn gezichtsveld wordt slechter..
Daarbij regelmatig duizelig en voel ik me gewoon niet happy.

Ben hier ook 6x voor naar de huisarts geweest. 4x is er bloedgeprikt (niet op vitamine volgens mij) en kwam er steeds niets uit.
2 jaar geleden is mijn huisarts ermee gestopt en ben ik overgenomen door een andere huisarts..
De laatste keer dan ik bij hem kwam, ging het vooral over mijn vermoeidheidsklachten.
Hij wilde geen bloedprikken, want daar kwam toch niets uit. Wat hij wel wilde doen was mij naar een revalidatiecentrum en psycholoog sturen..
Dat heb ik afgewezen met de mededeling het zit niet tussen mijn oren, dit is iets waar ik al veel te lang last van heb.
Hij gaf aan dat de een meer energie heeft dan de ander en dat ik er maar mee moet leren leven.
Dat ik hem aangeef dat ik al 3 jaar niet meer op stap kan gaan omdat ik totallos ben, dat ik gemiddeld tussen de 9 en 10 uur slaap en nooit uitgeslapen ben, en dat ik dat vooral NIET normaal vind voor iemand van 27, begint hij te lachen en geeft me aan dat het echt tussen mijn oren zit en dat ik er maar mee moet leren leven..

Toch maar eens eisen dat ze me op B12 gaan prikken ofzo.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 06:03

En meteen van huisarts veranderen. Mijne kan ook eigenwijs doen maar ik krijg altijd nog wat ik wil..