Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lillytjuh

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:57

Die b-merken krijg je niet van je apotheek maar van je zorgverzekeraar! De a-merken zijn duurder dus kost de zorgverzekeraar meer geld, vandaar dat ze willen dat de b-merken afgeleverd worden door de apotheek. Als de arts aangeeft op het recept dat je de a-merk variant moet hebben krijg je die gewoon mee in je apotheek.

Het b-merk bevat dezelfde werkzame stof in dezelfde sterkte, de stoffen die nodig zijn om er een tablet van te kunnen maken kunnen verschillen van het a-merk.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:06

Klopt lillytjuh, ik kreeg er toen ook als opmerking bij dat het van de zorgverzekeraar moest en dat het dezelfde werkzame stof was. Toen ik klachten had kreeg ik van m'n huisarts te horen dat ze het niet hadden overlegd en heeft ze actie ondernomen. Vind het toch vreemd dat zoiets niet in overleg gaat, terwijl er wel bekend is dat er verschil in zit, ondanks dezelfde werkzame stof. En ik ben er ook nog steeds niet over uit dat een zorgverzekeraar zich wat dat betreft boven een arts stelt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:33

Ja, ik vind dat ook vreemd, een verzekeraar is geen medicus ... en zeker nu artsen zelf gewoon zeggen dat het A-merk beter werkt dan het B-merk!
Ik weet wel dat het uitsluitend om de kosten gaat, want imigran tabletten kosten geloof ik EUR 12 per stuk!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:38

Imigran is rete duur, ik ontving laatst weer een rekening op de duurmat, of ik even wou dokken, daar ging mn opgebouwde vermogen ;)

Ik kreeg overigens ook B merk van de apotheek mee, zowel van de imigran als van de pil. Toen ik verhuisde kreeg ik ook weer een andere apotheek en daar keeg ik weer gewoon het A merk... :S

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:03

ik heb altijd de A-merken gehad van de Imigran neusspray 20mg (die heb ik nog steeds voor het geval dat) en de Depakine 500mg enteric...mijn huisarts wilde bij mij niet het risico lopen dat een Bmerk minder goed zou helpen, dus heeft hij bij de apotheek vermeld dat ik van alle medicijnen A merken moet hebben...Menzis deed daar eerst ook altijd heel moeilijk over en wilde mij het zelf laten betalen (terwijl ik het meest uitgebreide pakket had). Nadat ik overgestapt ben naar IZZ was er geen probleem meer...en uiteindelijk ben ik ook nog goedkoper uit...

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:35

@ Branca: Voor mijn werk zit ik de hele dag achter de computer. Niet altijd even prettig als ik een aanval voel aankomen, maar het is nou eenmaal zo.
Fijn dat de topamax lijkt te werken.
Wat betreft dat testen op allergieen. Dat heb ik ook laten doen. Bij biologische geneeskunde. Er zijn een aantal dingen uit gekomen. Ik sta nu op een heel streng dieet. Het lijkt wel aan te slaan. Omdat bij mij de migraine door meerdere dingen uitgelokt word is het niet meteen over bij alleen een dieet, maar zij vertelden mij dat er mensen waren die met alleen een dieet helemaal van hun migraine af waren.

@ Gypsylady: Lijkt me eng met verlammingen erbij zeg. Mooi kleurtje heeft je hond Sammie :)

@ Joyce: Hoe is het nu op je werk?

Ik heb ook een keer het B merk van metoprolol gekregen. Daar kwam de migraine gewoon doorheen. Daarna gewoon weer het a merk gekregen, die daarna helaas ook niet meer optimaal werkte.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:40

EsBianc schreef:
@ Branca: Voor mijn werk zit ik de hele dag achter de computer. Niet altijd even prettig als ik een aanval voel aankomen, maar het is nou eenmaal zo.
Fijn dat de topamax lijkt te werken.
Wat betreft dat testen op allergieen. Dat heb ik ook laten doen. Bij biologische geneeskunde. Er zijn een aantal dingen uit gekomen. Ik sta nu op een heel streng dieet. Het lijkt wel aan te slaan. Omdat bij mij de migraine door meerdere dingen uitgelokt word is het niet meteen over bij alleen een dieet, maar zij vertelden mij dat er mensen waren die met alleen een dieet helemaal van hun migraine af waren.

Ahaa... maar ik heb geen maatstaf waardoor het nu kan komen..
En nu ik de topamax slik.. weet ik het natuurlijk helemaal niet meer. Kan dan een dieet gaan volgen, zal allicht wel iets 'vertellen', maar niet geheel duidelijk.
Maar zo'n geneeskundige verteld altijd wel iets qua ervaring (wil niet vervelend doen).. maar niemand is gelijk en het blijft altijd gokken.
Ik wil ook best wel wat proberen, maar dan wel met een vergoeding van verzekering. Ik heb al zoveeeel zelf betaald.
Hoe was dat bij jou?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:48

Deze tekst kwam ik tegen op een site over migraine:
Citaat:
Migraine (van hemicrania: 'half hoofd') is een neurovasculaire aandoening die meestal gepaard gaat met hoofdpijn.

Dat half hoofd klopt wel :j .

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:19

@ Branca: Het word bij mij gedeeltelijk vergoed, maar dat zal afhangen van je verzekering.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:52

Heb ook geprobeerd om met een dieet de aanvalen te voorkomen in mijn geval hielp het niet
Al moet ik wel zeggen dat ik wel merk als ik noten en of chocolade eet ik er wel gevoeliger voor ben om een aanval te krijgen
In mijn geval was het echt de hormoon verandering die de aanvallen veroorzaakte
Mijn hele hormoon huishuiding bleek niet te kloppen
Altijd al problemen gehad met de mestuatie enz enz
Toen bleek ik hele erge endometiose te hebben en is mijn baarmoeder met eierstokken verwijderd
Sinds dien krijg ik eens in de drie maand een hormoon inplantaat
Dus de hormonen worden beter geregeld en sinds die tijd valt me op heb ik ook minder of geen aanvallen
Merk wanneer het tijd wordt voor een nieuwe inplantaat want dan heb ik nog wel is alleen de hoofdpijn aanvallen

@EsBianc Die uitvallen zijn ook eng vooral voor buitenstaanders
Het lijkt namelijk heel veel op iemand die een Tia (bloed prop in de hersens) heeft
Alleen trekt dit na 15/20 weg en heb je de gewone aanval met overgeven hoofdpijn etc
Bij mij begint zo'n aanval trouwens ook gewoon met lichtflitsen zien enz

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:42

Nou, oog is helaas niet van de migraine.
Ik kom net terug van de neuroloog. Had al een paar dagen last van m'n rechteroog, wazig zicht en 't wordt eigenlijk erger. Net of ze de hele dag met een zaklamp in m'n ogen schijnen.
Het is een ontsteking aan m'n oogzenuw, ws als gevolg van de MS. Moet nu 3 dagen naar 't ziekenhuis voor dagopname voor een Prednison kuur. Mag wel meteen na de kuur weer naar huis.
Maar mag een week niet werken, niet autorijden en niet paardrijden, maar moet rust houden :( .

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:06

Laurabram schreef:
Nou, oog is helaas niet van de migraine.
Ik kom net terug van de neuroloog. Had al een paar dagen last van m'n rechteroog, wazig zicht en 't wordt eigenlijk erger. Net of ze de hele dag met een zaklamp in m'n ogen schijnen.
Het is een ontsteking aan m'n oogzenuw, ws als gevolg van de MS. Moet nu 3 dagen naar 't ziekenhuis voor dagopname voor een Prednison kuur. Mag wel meteen na de kuur weer naar huis.
Maar mag een week niet werken, niet autorijden en niet paardrijden, maar moet rust houden :( .

Jeetje.. dat had je niet verwacht natuurlijk!
Ik weet niet of je 'helaas' moet zeggen? Nu heb je kans dat het weggaat..
Ik wens je veel beterschap en sterkte!

@Gypsylady; qua hormonen ben ik ook gevoelig. Ben van mirena naar yasmin gegaan om te proberen. Nu met topamax moet ik weer oppassen pffff
Sommigen die het lezen van jou, zullen miss denken dat het je miss zou helpen.. de ingreep. Dat heb ik ook gevraagd aan de neuroloog.. maar dat kan juist! alles door de war halen. Hij zei bijv een sterilisatie nooit met te laten uitvoeren met reden tegen migraine. in jouw geval heel iets anders.. maar wel een samenkomst van iets.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:29

laurabram: heel veel sterkte!!! dit is ook niet niks zeg...bah wat vervelend...

wat betreft migraine en hormonenkwestie...dat is bij mij dus duidelijk niet het geval...al ben ik sinds kort wel overgestapt van de pil naar een andere methode...vanwege andere redenen...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:43

@Laurabram: schrikken zeg!! Heel veel beterschap/sterkte... Tsja, wat moet je hier nou idd op zeggen? Kan hier (gelukkig) niet over meepraten!

@EsBianc: Op mn werk gaat het gelukkig wel beter, die lastige collega heeft toegegeven opzoek te zijn naar een andere baan, dus wij kunnen nu ook rond gaan kijken voor nieuw personeel. Erg lekker, want alles wat me nu aan haar stoort kan ik gewoon van me afzetten onder het mom van, die is binnen een half jaar pleitte (al moet het natuurlijk niet de spuigaten uitlopen). Verder merk ik toch dat ik mezelf aan het voorbij lopen was, ben nu erg moe en had sinds begin van de week een beetje pap in mn armen en benen. Dus als ik nu uit mn werk kom doe ik helemaal niets meer, heerlijk relaxen op de bank en op mn vrije dagen doe ik klusjes in huis, vind het wel prima zo ;)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:46

Fijn dat er een oplossing in zicht is Joyce.

En wat mij betreft, tsja... flinke tegenvaller, even doorbijten en hopen dat het weer snel goed gaat. Ik zal het moeten accepteren, 't zal nog wel eens vaker voorkomen, het is helaas de realiteit.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:48

Maar hoe ontstaat zoiets dan? En het kan dus regelmatig terug keren? Hopelijk hou je er geen blijvende schade aan over!

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:32

Laurabram heel veel sterkte hopen dat he kuur gauw aanslaat en je er geen blijvende gevolgen aan over houd

@Branca mijn menstuatie is nooit goed geweest altijd heel onregelmatig en heel veel met heel veel pijn en altijd een compleet bloedbad
Met standaard voor die tijd wel een paar zware aanvallen
Ook met de pil was het niet onder controle te krijgen
En dan denk je dat hoort er iedere maand bij als vrouw zijnde
Totdat ik op gegeven moment zoveel pijn had dat ik bijna niet meer kon lopen
De huisarts heeft me toen gelijk naar het ziekenhuis gestuurd omdat hij dacht aan een buitenbaarmoedelijke zwangerschap
Dat was het gelukkig allemaal niet maar dus wel heel erge endometriose wat aan mijn eierstoken en aan een stukje darm was verkleefd
Dus was een operatie de enige oplossing
Om eerlijk te zijn ben ik daar tot nu toe nog steeds heel gelukkig mee
Nooit meer ieder maand pijn en die bloedbaden en doordat de hormonen nu redelijk stabiel zijn ook veel minder aanvallen
Maar dat kan in mijn geval ook de combie van de medicijnen zijn
Was ook niet zo dat het de één op andere dag helemaal in order was heeft wel even geduurd
Met sterilisatie blijf je gewoon iedere maand ongesteld alleen veranderd je hormoonhuishouding wel enorm

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:26

Heel veel beterschap en succes laurabram! Weet je al wanneer je wordt opgenomen?

Wat fijn dat het nu zo goed gaat op je werk Joyce :).

@ Gypsylady: In jou geval kon het waarschijnlijk niet anders, maar lijkt me allemaal toch best heftig zeg..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:03

Laurabram: wanneer word je nu voor 3 dagen opgenomen?

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:07

@ Laurabram : Sterkte zeg! Dit had je waarschijnlijk niet zo verwacht.

Waar bij mij de migraine vandaan komt weet ik eigenlijk niet.
Als ik heel goed na ga heb ik het waarschijnlijk al van kleins af aan. Op een vakantie was ik namelijk een keer goed ziek (weet er weinig meer van want was nog heel klein). Maar op een gegeven moment riep ik , mama het is over. Typisch voor migraine duurt een dagdeel of iets langer en dan kan het ook zo over zijn. Vanaf de puberteit is het wel door artsen onderkend omdat ik er toen ook een beetje de leeftijd voor kreeg dat ze er wat mee konden. Maar goed de ene keer krijg ik een aanval vlak voor ik ongesteld moet worden. Een andere keer heb ik me heel druk gemaakt. Dan is er geen aantoonbare reden te vinden. En soms ook als ik bv chocola , kaas of wijn gedronken/gegeten heb. Het is dus niet zo duidelijk waar het vandaan komt.

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:39

Goh, toch erg, zoveel mensen met migraine maar er valt zo weinig aan te doen.

Ik heb het waarschijnlijk al vanaf mijn 4e jaar.
Heb een operatie gehad aan mijn neus zodat ik meer zuurstof binnen zou krijgen.
Dit mocht helaas niet baten.
Heb zelfs door migraine verlammingsverschijnselen gehad.
Bij verschillende natuurgeneeskundigen geweest (osteopaat, acupunctuur enz enz.) ook dit lukte niet.
Bij het Catharina ziekenhuis geweest, die hebben een speciale poli voor hoofdpijn en migraine.
Bleek dat ik verslaafd was aan mijn migraine medicijnen. (Relpax)
3 maanden afkicken...
Toen wou de arts dat ik overstapte op Immigran, alleen was dat geen optie omdat ikvan Immigran hartkloppingen kreeg.
Ondertussen werd ik voor 100% afgekeurd en mocht niet meer werken.
Hier was ik het niet mee eens en werk nog steeds.
Zo goed en zo kwaad als het gaat.
Maar bij het Catharina wisten ze het ook niet meer en hebben ze de behandeling opgegeven.
Ook heb ik testen moeten doen om te kijken of de migraine voortkwam uit voedsel.
Niet het geval...
Ieder jaar moet ik een eeg en een scan laten maken.
En het enige nuttige dat ze me kunnen zeggen is: Leer er maar mee leven meiske!

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:11

pff.. nou bij mij is het ook weer raak.
heb er echt heel lang geen last meer van gehad.
maar nu is het weer behoorlijk mis.
Helaas geen medicijnen in huis, ja zetpillen maar die kan ik momenteel niet gebruiken omdat ik geopereerd ben aan mijn darmen. dat is dus te pijnlijk..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:16

Hier ook een migraine patient. Gaat de laatste tijd slecht, niks werkt meer en ik mag pas de 23e naar de neuro. Ik gebruik topamax en sumatriptan, werken beide niet. Slik nu enorm veel pijnstillers zoals paracetamol en ibuprofen, echt niet normaal daar slik ik van beide vaak wel 4 op een dag. Ik zie een aanval nooit aankomen dus het is altijd een verassing voor mij. Ik heb al zo'n 14 jaar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:03

fjordjes schreef:
Hier ook een migraine patient. Gaat de laatste tijd slecht, niks werkt meer en ik mag pas de 23e naar de neuro. Ik gebruik topamax en sumatriptan, werken beide niet. Slik nu enorm veel pijnstillers zoals paracetamol en ibuprofen, echt niet normaal daar slik ik van beide vaak wel 4 op een dag. Ik zie een aanval nooit aankomen dus het is altijd een verassing voor mij. Ik heb al zo'n 14 jaar.

Wat balen dat de medicijnen niet werken ... :(:)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:03

_evelien_ schreef:
pff.. nou bij mij is het ook weer raak.
heb er echt heel lang geen last meer van gehad.
maar nu is het weer behoorlijk mis.
Helaas geen medicijnen in huis, ja zetpillen maar die kan ik momenteel niet gebruiken omdat ik geopereerd ben aan mijn darmen. dat is dus te pijnlijk..

:(:)