Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:37

Inmiddels begin ik nu eindelijk iets door het boekje te raken qua samenvatten. Ik begin nu aan de specifieke hoofdstukken voor de specifieke typen PDS. Omdat ik er nu 1 totaaldocument van maak, kun je ook kijken wat verder relevant zou kunnen zijn voor jou. De algemene inleiding was al een derde van het boekje, maar nu kan ik eindelijk echt wat concrete info gaan tikken. Er staan twee soorten uitsluitingsdieten in, ook voor glutenintolerantie. Ook een tabel met voedselsoorten die hoogstwaarschijnlijk de meeste nadelige effecten geven op PDS-ers...
Eerder dacht ik dat ik het zo klaar zou hebben, maar ik heb toch een veel drukker leven dan dat ik in mijn vakantie inschatte. Ik doe mijn best en hoop toch voor 1 december alles af te hebben. Liefst eerder, een aantal van jullie (en ook collega's van mij) zitten te wachten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:52

Def schreef:
Mijn paard doet het daarentegen met bijrijdster megagoed.. dat is voor mij ook wel erg leuk om te zien!

Dat heb ik zelf ook :) Ik vind het echt geweldig om te zien hoe mijn bijrijdster met mijn pony in de weer is. Daar geniet ik zelf ook enorm van :)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:36

Diane65,, ik ben ondanks dat ik geen pds heb maar een spastische darm,, ook wel benieuwd naar die samenvatting! Als je hem af hebt zou ik die dan ook mogen hebben?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:00

Ja, prima. PDS is Prikkelbare Darm Syndroom en dat is hetzelfde als de vergaarbak spastische darm ;-).

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:03

ooh super joh diane!!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:35

Ja joh, als ik nu gewoon twee keer per week op de dagen dat ik geen paard heb een uurtje ga tikken, dan komt er nog eens wat van. En een boel tekst kan ik laten voor wat het is, het gaat tenslotte om de essentie, oftewel, de meest praktische dingen. Ik heb zelf in elk geval al heel veel baat bij een andere ademhaling, bij het weren van bepaalde voedingsmiddelen en teveel vezels en bij het gebruik van Normacol. Helemaal over is het dusssss nog steeds niet, maar ik denk dat het ten opzichte van voorheen wel voor zo'n 80% is verbeterd. Die laatste 20% zit in het uitsluiten van voedingsmiddelen waar ik echt niet tegenkan en dat is dan weer 'de ontdekkingsreis'. Die is overigens ook wel eens zwaar vermoeiend. Maar goed, ik kan het nu redelijk handelen en herstel ook sneller van een aanval.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:21

Diane65 schreef:
Ja, prima. PDS is Prikkelbare Darm Syndroom en dat is hetzelfde als de vergaarbak spastische darm ;-).

}:0 wist ik helemaal niet! Lastig ook die verschillende namen allemaal (pds wist ik wel wat het betekende, maar wist niet dat het hetzelfde was)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:38

Valt voedselintolerantie ook onder de PDS?

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:42

Even gegoogled, omdat ik niet precies wist wat het is.

Een concrete oorzaak van PDS is dus nog niet bekend. Sommige deskundigen gaan er van uit dat voedselintolerantie een rol speelt. Een voorbeeld hiervan is lactose-intolerantie. Het is belangrijk dat arts en patiënt zich er bewust van zijn dat ook een medische oorzaak over het hoofd kan zijn gezien.

Hoe ben jij er eigenlijk achter gekomen dat jij voedselintoleratie hebt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:47

Doordat ik in het bos altijd moest poepen en dat was voor een allergische reactie best raar (was eerst getest op bomenallergie namelijk). Dus is het verder onderzocht en toen bleek dat ik elke keer een appel at in het bos en daarop reageerde. Sinaasappel was ik al wel achter dat ik daar niet tegen kon. Bewust een week veel sinaasappelen gegeten om te zien of dat de oorzaak was van mijn gevoelige maag. En dat was dus de oorzaak ervan... (kreeg ook huiduitslag van de sinaasappel).
Zodra ik scherp fruit eet is het mis. (en nog wel meer dingen, maar van scherp fruit weet ik het zeker. ).

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:50

Oke, :j Maar hoe komen ze dan bij jou dat het voedselintolerantie hebt?
Ik ging naar de dokter, met eigenlijk dezelfde redenen, en het enige wat ik te horen heb gekregen, dat is spastische darm, kan je niks aan doen, behalve op je voeding en je leefpatroon aanpassen.

Vandaar mijn vraag, waarom wordt het bij jou voedselintollerantie genoemd, en bij mij spastische darm? :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:53

Dieetiste is gewoon een lijstje bij langs gegaan en vond een patroon in dingen waarop ik heftig reageer. Dus vandaar dat het intolerantie is geworden.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:55

Oh op die manier :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:57

Duurde wel 3 jaar hoor voordat ik de link appel-bos had gelegd. Ik vond het wel heel apart dat ik altijd in het bos zo vaak ehhh achter de boom moest zitten. Maar dacht dat het door allergie kwam, maar dat was niet zo (gelukkig!).
Ik kan nu wel het bos in als ik rekening houd met eten :)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:59

Maar at je altijd een appel uit de boom geplukt? Of een appel uit de supermarkt? :P
Ik kan wel tegen fruit, maar.. alleen als ik het eet om 10.00 uur, of 14.00 uur.
En niet direct na een avondeten, wat ik dus wel vaak deed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:00

haha, de gewone appel uit de supermarkt. Was makkelijk, omdat je dan geen afval had hahaha, mikte het klokhuis dan gewoon in de bosjes. Vandaar dat ik altijd een appel mee had.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:02

Oh haha :P

Grapefruit moet je zoiezo vermijden heb ik begrepen van mijn osteopaat, maar eigenlijk heb ik daar nooit echt problemen mee.
Gelukkig, want daar hou ik echt van :o

Maar wat eet jij dan inplaats van fruit? Want dat zijn toch vitamines die je nodig hebt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:05

Ik kan wel tegen zoetere vruchten gelukkig, zoete druiven, peer en bananen gaat prima. Verder neem ik wel multivitaminepillen erbij op aanraden van de dietiste :) Al is mijn fruitinname niet heel boeiend, want elke dag eet ik zowat hetzelfde :P

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:23

Elke dag hetzelfde? Merk je dan ook dat het beter gaat?
Maar ook elke dag hetzelfde avondeten?
Ontbijt en middag eten vind ik niet erg om dat hetzelfde te eten, maar avond eten toch echt wel.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:39

Pffft, ik hoef gelukkig niet ZO erg op specifieke dingen die ik eet te letten - dat hoeft alleen maar voor mijn dieet. Ik kan vrij veel hebben en daarmee prijs ik mezelf ook behoorlijk gelukkig!

Het enige dat ik moet doen is zorgen dat ik genoeg drink op een dag.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 06:53

normaal heb ik niet zo'n last, maar nu heb ik net 2 dagen stress achter de rug en nu voel ik het weer borrelen...:S toch maar weer een paar dagen aan de medicijnen(neem ze alleen als ik last heb)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:06

Als je darmen gevoelig zijn, kun je komkommer, paprika, uien en citrusvruchten (sinaasappels, grapefruits, limoenen, citroenen, mandarijnen, etc) het best laten staan. Paprika eet ik alleen nog zonder schil want de schil veroorzaakt de darmproblemen...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:05

Groenten en fruit heb ik anders helemaal geen last van, maar ik ben echt gewoon de uitzondering op dit hele forum, ook wat symptomen betreft.... Maar ja PDS heeft nogal een wijd symptomenspectrum. :+

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:08

Zodra je probleempjes met je darmen hebt, en er geen echte reden is, wordt het al snel op spastische darm gegooid :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:17

Dat is ook weer zo ja, maar PDS is maar een onderdeel VAN spastische darm toch?