Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:34

Dat boekje van beren op de weg heb ik van mijn psychologe en bij de cursus persoonlijke effectiviteit gehad. Best aardig hoor en ik probeer het ook toe te passen. Maar ik kan niet echt zeggen dat het mijn "redding" is, was het maar zo simpel. Men gaat denk ik te vaak voorbij aan het feit dat een mens ook een onderbewustzijn heeft. Waar je niet de controle over hebt. En ik ben al zo goed in al mijn gevoel weg rationaliseren.

Edit: Ik denk dat we de ergste beren al tegen zijn gekomen in onze jeugd. Men vreest vaak het meest wat men al heeft mee gemaakt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:45

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Ik ben er ook goed in om mijn gevoel weg te rationaliseren. En ik denk inderdaad ook dat het niet zo simpel is. Vaak wéét je ook wel hoe je het ander zou kunnen / moeten doen, maar dan toch zegt je gevoel je anders.

De laatste zin is ook mooi, maar ook lastig, want daar lopen we nu juist zo hard tegen aan Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:13

Brrrrr ik heb al helemaal de kirebels en de bibbers voor straks...
Ben zo zenuwachtig, maar ja weet dat ik hier toch doorheen moet.

(dat is ook zoiets, ik weet het wel, maar zo voelt het niet)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:18

Gisteren was de eerste aflevering op BBC van een programma waarbij een groep mensen was samen gesteld van 10 personen. Vijf van deze 10 hebben verschillende “mental disorders” vast gesteld door psychologen en vijf zijn geestelijk helemaal “okay”. Deze tien mensen moeten allerlei dingen doen waarbij er altijd wel minstens eentje is die daar, gezien zijn of haar geestelijk probleem, grote problemen mee moet hebben. Eentje heeft anorexia nervosa (is alleen niet super mager op het moment, dus er niet zomaar uit te pikken), eentje Obsessive Compulsive Disorder, eentje bi polar (manisch depressief), eentje heeft een sociale fobie en de laatste weet ik niet meer. De groep mensen wordt op een beeldscherm gevolgd door een groep psychologen. De groep psychologen moet vervolgens gaan zeggen wie de persoon is met het betreffende probleem. Maar dat blijkt dus heel moeilijk te zijn, want zo lang ze de betreffende personen nooit openlijk over hun probleem hebben horen spreken, kunnen die personen hun probleem vaak enorm goed verbergen binnen de groep!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:13

Pollewoppy schreef:
Brrrrr ik heb al helemaal de kirebels en de bibbers voor straks...
Ben zo zenuwachtig, maar ja weet dat ik hier toch doorheen moet.

(dat is ook zoiets, ik weet het wel, maar zo voelt het niet)

Hoe is het gegaan?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:37

Op zich was het een goed gesprek. Wel heel zwaar en ik ben er nog kapot van. Wat is het pittig om te proberen bij je gevoel te komen zeg. Het lukte nog niet echt, maar het begin is er wel. Ik heb na gisteren wel het vertrouwen dat de psycholoog me erbij kan helpen en dat is al heel belangrijk. Ik realiseer me wel dat de kans groot is dat de komende gesprekken nog zwaarder worden en dat ik er nog lang niet ben. Maar goed, wat verwacht ik ook, het heeft nou eenmaal tijd nodig.

Ik merk ook dat mijn vertrouwen in de psycholoog iedere keer wat groter wordt en dat ik langzaam aan begin te durven om te zeggen wat ik écht denk. Dat vertrouwen is ook nodig om tijdens de gesprekken jezelf te kunnen (gaan) zijn. Ik heb in ieder geval het gevoel bij haar op de juiste plek te zijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:14

In ieder geval fijn dat je een psychologe hebt waarmee je echt de diepte in kunt. En waar je vertrouwen in durft te (gaan) hebben.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:34

Daar ben ik inderdaad heel blij mee. Dat is toch altijd maar weer de vraag. Ik voel me ook totaal niet opgejaagd door haar. Dat zou natuurlijk ook niet werken.

Ik moet een brief schrijven naar mijn vader, waarin ik schrijf hoe ik over hem denk. Die brief ga ik uiteraard niet echt versturen, maar omdat ik zo'n moeite heb met er hardop over te praten, geeft het haar weer wat meer info voor de komende gesprekken.

Ik heb al wel veel van me afgeschreven sinds ik thuis zit, maar dat was veel algemener, zonder m'n gevoel er in te leggen en vanuit de jij- of het-vorm om het op afstand te houden. Zo'n brief is toch wel even heel wat anders... Moet mezelf er maar rustig de tijd voor gunnen denk ik.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:04

Heeft iemand anders ook problemen met dat je voelt dat je moet huilen maar je weet niet meer hoe je het moet doen? Beetje raar misschien. Waarschijnlijk omdat ik teveel in mijn hoofd ben gaan zitten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:07

Ik heb dat ook. Vind het zo moeilijk.
Kan bij mij ook wel door de antidepressiva komen, dat ik daardoor afvlak, ik weet niet. vind het wel vervelend. Soms zou ik wel even lekker willen huilen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:15

Ik denk dat ik al sinds mijn tiende alleen kan huilen als ik iemand anders zie huilen of bij een zielige film. Of bij een begrafenis/crematie/sterf geval. Ik heb wel eens een huilbui gehad, maar niet vaak. En dan was het ook behoorlijk heftig.

Oja, als ik dan al huil, dan schaam ik me er voor en probeer het te onderdrukken of te verbergen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:03

Dat heb ik ook Himyar, meestal blijft het dan ook bij een paar tranen. Ik heb laatst na een woede-aanval een vreselijke huilbui gehad. Was inderdaad ook behoorlijk heftig.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:23

Hier idem dito. Als het logisch zou zijn te huilen kan ik het niet en inderdaad als het al gebeurd schaam ik me dood ook tegen over mensen die dicht bij me staan. Heb gister voor het eerst op mijn 'project' gezeten een 9 jarige merrie waar al tijden niets mee gedaan was. Dat gaf wel een enery kick. Had vanmiddag daarin tegen bijna een woede uitbraak of huilen ik weet het niet voelde me echt een tikkende tijdbom.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:38

Vreselijk is dat gevoel...
Is de spanning later weer een beetje afgezakt?

Wel super dat de merrie je weer een beetje energie geeft!
Dat kun je wel gebruiken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:43

Hebben jullie wel eens aan een collega verteld over je jeugd en de gevolgen daarvan?
Bij mij heeft het soms wel zijn weerslag op mijn werk en mijn stemming op mijn werk. Aan een kant zou ik ze willen laten weten wat er speelde en speelt (na jaren van herinneringen onderdrukken, ben ik er nu meer mee “aan de slag” gegaan). Aan de andere kant, denk ik dat ik het waarschijnlijk beter niet kan vertellen. Op het moment heb ik drie aardige collega’s die er niet op uit zijn iemand onderuit te schoffelen. Ik hoef geen medelijden/medeleven, maar het zou misschien wat dingen verklaren voor ze. Aan de andere kant klinkt het misschien wel krankzinnig dat ik op mijn leeftijd nog bezig ben met mijn jeugd. Dat kunnen mensen misschien wel niet bevatten.
Ik denk er over eventueel dit stuk te laten lezen, in ieder geval aan een collega die ik het sociaalst vind:
http://abusesanctuary.blogspot.com/2006 ... istic.html

Doen of de grootste fout die ik begaan kan?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:45

Lastig Himyar, ik ben zelf zoveel mogelijk van werk en prive gescheiden te houden. Maar als het jou een goed gevoel geeft moet je het gewoon doen. Jij kent de situatie en de mensen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:49

Als het een grote fout zou zijn, heb ik vandaag die grote fout begaan...

Ik was op school en had een gesprek met mijn leidinggevende. (Die weet trouwens wel iets, maar slechts heel oppervlakkig). Daarna nog even met een collegaatje op kantoor gezeten (Het is nog mijn vervangster ook, maar het is al zeker dat ze blijft). Van het een kwam het ander en zo heb ik eigenlijk meer verteld dan ik van te voren van plan was. Ik wilde het eigenlijk ook niet vertellen, schaam me er toch ook wel voor en waar doe je goed aan enz. Ik vond het heel erg fijn en ze reageerde echt heel positief. We hebben het er ook over gehad wat voor invloed het op het werk heeft. Ze was onder de indruk van de gevolgen die het heeft op je dagelijks functioneren en had er heel veel begrip voor.

Wel moet je er denk ik zelf echt een goed gevoel bij hebben. Ik vertel het zeker niet aan andere collega's. Van deze collega weet ik gewoon ook echt dat ze het voor zichzelf houdt en me er niet anders door vind. Als je ook maar iets twijfelt zou ik het (nog) niet doen.

Ik ga nu even het stukje van je link lezen. Dat had ik nog niet gedaan...
Edit: Ik lees het even een andere keer, kan me er niet op concentreren

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:57

Dapper van je dat je het aan iemand hebt durven vertellen Pollewoppy!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:20

Die collega is ook wel een hele lieve meid hoor Knipoog

Vanacht ben ik aan de brief aan mijn vader begonnen. Kon natuurlijk weer niet slapen. alles spookte door mijn hoofd. Allemaal dingen die ik in de brief naar mijn vader wilde zetten. Ik bedacht dat ik waarschijnlijk toch niet in slaap zou komen als ik er niks mee zou doen, dus ben het maar op gaan schrijven.
Het valt me niet mee. Heb daarna twee uurtjes geslapen en nu de hele dag al hoofdpijn.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:53

Wilde gewoon even zeggen dat ik vanacht heerlijk geslapen heb. Ben niet één keer wakker geweest. Dat doet een mens goed Lachen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:56

Wat fijn pollewoppy dat je vanacht goed hebt geslapen! Mijn nacht was beroerd, mijn maag was erg van slag. Heb weinig geslapen.
Morgen naar de psychiater, jeuh!
Ik kijk nog steeds erg uit naar donderdag! Knipoog

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:13

Pollewoppy schreef:
Die collega is ook wel een hele lieve meid hoor Knipoog

Ik heb besloten toch maar niets te zeggen, heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat ik de verkeerde motivatie heb. Schuldgevoel en het idee dat ik mensen verplicht ben voor alles een verklaring af te leggen. Mijn twee grote valkuilen. Als ik het al zou vertellen, dan moet het uit een andere motivatie komen, denk ik.

Ik hoop dat het je vaker gaat lukken om goed te slapen. En dat het schrijven van de brief je helpt dingen los te kunnen laten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:30

Dat is ook de reden dat ik het niet aan iedereen vertel. Vooral in het begin had ik ook erg het idee dat ik aan iedereen maar verslag moest doen over hoe het ging. Ik herken dat gevoel dus heel goed.

Maar het is helemaal niet nodig om iedereen verantwoording af te leggen, dat doen ze ook niet aan jou. Het is bijvoorbeeld je goed recht om te zeggen dat je het daar liever niet over hebt. Ik vond dat in het begin heel raar, want ik had het idee dat als mensen vroegen hoe het ging en ik antwoordde dat het nog niet goed ging, ik mijn antwoord moest uitleggen / toelichten.
Het went wel steeds meer om dat niet te doen. (Maar ook nog lang niet altijd en met alles hoor)

Goed slapen is gelukt door de slaappil. Ik ben vrijdag bij de huisarts geweest en ik moest ze wat vaker gebruiken om ook tot rust te kunnen komen. Ik gebruik ze zelf zo min mogelijk, maar volgens de huisarts was ik te streng voor me zelf en put ik mezelf alleen maar meer uit.

De brief heeft nu alleen nog maar meer losgemaakt, maar ik ben er inderdaad van overtuigd dat je het daardoor uiteindelijk beter los kunt laten.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 16-11-08 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:31

C_arola schreef:
Wat fijn pollewoppy dat je vanacht goed hebt geslapen! Mijn nacht was beroerd, mijn maag was erg van slag. Heb weinig geslapen.

Vind het niet zo gek dat je dan last van je maag hebt als je morgen naar de psychiater moet...
Nog even volhouden, morgen is het al maandag. Kun je overdag wel een beetje afleiding vinden?

Ik heb ook erg veel zin in donderdag!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:47

Pollewoppy schreef:
C_arola schreef:

Vind het niet zo gek dat je dan last van je maag hebt als je morgen naar de psychiater moet...
Nog even volhouden, morgen is het al maandag. Kun je overdag wel een beetje afleiding vinden?

Ik heb ook erg veel zin in donderdag!

Dat ik last had/heb van mijn maag is deels spanning en een slechte spijsvertering, dus ook lichamelijk probleem en niet alleen psychisch. Moet er donderdag voor naar de dokter voordat wij elkaar zien.

Afleiding gaat er lastig, blijf er in mijn hoofd mee bezig. Kan merken dat ik me ook weer meer ga afsluiten en dat ik problemen heb om uit mijn woorden te komen, echt wartaal achtig.
Nouja het komt wel goed alleen de tijd ervoor nemen.