Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoonWencke

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:05

Ik moet er niet aan denken O:)

Fijn dat je van de pijnstillers af bent, Zucchero! Hoe lang is de operatie nu geleden? Ook al twee weken?

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:21

Het valt me tot nu toe mee.
Natuurlijk voel ik het nog wel en slik ook nog pijnstillers, maar dat is logisch. Net drukverband eraf gehaald omdat het steeds verder afzakte. Nieuwe pleisters erop gedaan waarbij er op 1 plekje een verse druppel bloed zat, verder ziet het er netjes uit. Over de pleisters een tubigrip gedaan, dat geeft ook wat steun.
Morgen naar de fysio. Ben benieuwd wat hij ervan zegt :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:37

Hebben jullie meegekeken met de operatie? Dat durfde ik niet... bang dat ik zou flauwvallen... of zou moeten spugen tijdens de operatie... :o overigens zag ik weleen operatie assistente met mn pees voorbij lopen, dus ik zeg tegen de anesthesist “ oh dat ziet er niet eens eng uit”... steekt de chirurg haar hoofd over het scherm heen “nee he... valt mee he” :))

Hadden jullie trouwens ook het gevoel dat je van de tafel af zou glijden, toen het gedeelte van je onderbenen naar beneden werd geklapt? Weet nog wel dat ik me in paniek vastgreep..” help! Ik glijd eraf!” Tot hilariteit van het OK personeel :+

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:19

Hmmm iets te vroeg gejuicht... Ben weer deels aan de pijnstillers en ben teruggefloten door zowel fysio als arts... Mag niet zoveel lopen en al zeker niet zonder krukken. Aaarrghhhh!!! Ik heb hier toch helemaal het geduld niet voor!!! :n :(
Paard ook nog een brats op zijn been en daar kan ik nu dus zelf ook maar weinig aan doen. Gelukkig heb ik een lieve bijrijdster en een lieve stalhoudster, die voor hem zorgen. Pff... wat een toestand!!

Mopper mopper... :')

Ik had niet het gevoel dat ik van de tafel af zou glijden, wel bij het inwerken en uitwerken van de verdoving dat ik op een waterbed lag, maar dat waren gewoon mijn eigen vetjes en vleesjes. :') Ik heb wel meegekeken, maar vond het echt niet eng. Ik kan me overigens niet herinneren dat ze mijn onderbenen naar beneden hebben geklapt... Dan heb ik dat iig niet gemerkt.

Operatie is inderdaad nu 2 weken en 2 dagen geleden.

Liberty ben je al bij de fysio geweest?

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:44

Mijn been werd ook niet naar beneden geklapt.
De fysio was vandaag erg tevreden over het verloop tot nu toe. Mag in huis met 1 kruk lopen, buitenshuis nog wel met 2 krukken. Daarnaast al buigen en strekken, nog wel met gedeeltelijke hulp.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:45

Balen dat je teruggeroepen bent Zucchero! Echt nog rustig aan doen en naar je lichaam luisteren!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:34

Mijn knie is afgelopen dagen iets dik en gevoelig. Raar, heb niets geks gedaan.
Wel wat meer aan het lange teugelen en s avonds in het donker op het bagger weiland stappen. Maar daar ook geen rare bewegingen gemaakt volgens mij.
Kijk het weekeind het even aan, en anders maandag ff met de fysio overleggen.
Woensdag was het voor mij een half jaar geleden!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:45

Dat dikker worden, of gewoon meer last krijgen, hoort erbij... gewoon ff rustiger aan doen... :)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:13

Zal het aan de zes maanden liggen, Ciska? Ik namelijk ook :')

Dat gaat snel, Manon!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:22

Vanmorgen zat er ook echt een grote rode vlek op. Maar die trok met een uurtje weg, zal wel raar in bed gelegen hebben ofzo.
Zal het de 6 maanden zijn? Dat worden en vanzelf 7 en dan zal het wel weer over gaan :p .
Het is wat dikkig en wat gevoelig, soms het gevoel dat m'n knie moet knakken. Geen ramp, functioneer er prima mee maar het was niet zo.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:35

Knakken doet mijn knie nog regelmatig als ik actief aan de strekking werk en dan weer buig. Bij het strekken is er overigens ook nog wat gerommel te horen. Het enige dingetje waar mijn fysiotherapeut niet helemaal tevreden mee is.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:40

Dat heb ik ook nog steeds hoor, na 2 jaar... :) maar gezien ik alles kan, maakt mijn fysio zich geen zorgen... (loop er nog voor mn rug/schouders)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:17

Jezus wat houden jullie nog lang klachten dan eigenlijk. Pfff ik vrees dat ik eea nog steeds onderschat. :oo

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 03:40

Nou ja, klachten. Pijn heb ik nooit (behalve de eerste dagen na de operatie misschien, en nadat ik afgelopen maandag iets te enthousiast bij Zumba was geweest), dus dat valt reuze mee. Maar ja, onderschat wordt het denk ik al gauw als mensen er geen ervaring mee hebben. Ik had dit ook nooit van tevoren verwacht. Het revalidatieproces duurt gewoon lang en je wordt je veel bewuster van de functie die je knie eigenlijk heeft. Zo vanzelfsprekend zijn bepaalde bewegingen bijvoorbeeld niet meer.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:50

Ik heb deze operatie al aan mijn andere knie meegemaakt, welliswaar 8,5 jaar terug. Ik vond het toen een pittige revalidatie waar je echt de tijd voor moet nemen. Toen via de hamstring techniek geopereerd.
Dit keer op de bone-patella-bone techniek geopereerd, mede ook omdat ik in juni mijn binnenband ook gescheurd hebben willen ze dan niks aan de steun aan de binnenkant weghalen. Zolang het maar werkt ben ik blij :)
Las dat het 8 tot 10 weken duurt voordat het bot vastgegroeid is.....
De fysiopraktijk waar ik bij loop hebben ruime ervaring met de revalidatie na een vkb ok. Ze kunnen je dus goed begeleiden wat je wel en niet kan. Daarnaast goed opletten dat je niet door de pijn gaat en je knie niet extreem dik wordt.

Hoop dat de klachten bij jullie snel minder worden!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:01

Zucchero schreef:
Jezus wat houden jullie nog lang klachten dan eigenlijk. Pfff ik vrees dat ik eea nog steeds onderschat. :oo

Oh het is geen klacht hoor... het is er gewoon :)

Pijn heb ik trouwens ook helemaal niet gehad... ben op een donderdag geopereerd en nam zondag de laatste pijnstiller (oxycodon) in... nam ze eigenlijk alleen in vanwege de hoofdpijn die ik n.a.v. de ruggeprik had... :)

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:54

Inmiddels is het een week geleden dat ik geopereerd ben.
Gisteren voor de tweede keer na de operatie bij de fysio geweest. Moest al zonder krukken lopen! Dat ging nog niet heel soepel hoor ;) Voelde gisteren aan het eind van de dag de reactie op de fysio al opkomen, werd ineens een stuk strammer. Ook vandaag ben ik niet helemaal soepel, maar gaat wel weer beter dan gisteren. Ik loop in huis nu nog wel met 1 kruk, ipv dat ik door huis strompel zonder krukken. Ik slik nog wel paracetemol, ga dat vanaf vandaag afbouwen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:50

Nu al zonder krukken? Dat is wel heel snel... ik moest van fysio echt 6 weken met krukken blijven lopen (deed ik trouwens niet hoor : + )

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:46

Toevallig vandaag besproken met mijn fysio. Van hem mag ik in huis zonder krukken lopen, maar moet ik oppassen met draaien en rustig en geconcentreerd lopen. Ik zit nu bijna op 3 weken en kan niet wachten tot ik weer mag autorijden, dus die krukken moeten WEG!!! :j
Ik vind een week na de operatie zonder krukken misschien ook al wat snel, maar jij weet het beste wat je voelt. Alles op geleide van pijn!
Zondag vloog ik bijna tegen het plafond omhoog. Dat niets doen is echt niet aan mij besteed!! Gelukkig werd ik nog gered door vrienden die me even naar mijn paard hebben laten gaan. :')

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:11

Ik reed bijna 2weken na de operatie weer in mn 45km auto (automaat)... moet wel zeggen dat ik aan links geopereerd ben, dus dat been niet hoefde te gebruiken :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:13

Ik ben rechts geopereerd, eerste ritjes waren weer in mijn moeders automaat zodat ik links kon ingrijpen waar nodig. Kort stukje binnen de bebouwde kom naar de fysio, als het niet lukte kon mijn moeder mij lopend weer ophalen :P .
Maar ging prima en meteen daarna weer overal heen geraced met mijn eigen schakel auto.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:12

Ik heb ook een automaat en het betreft mijn linkerbeen, maar schijnbaar ben je niet verzekerd als je op krukken loopt!?!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:18

Geen idee.. ik ben gewoon gaan rijden :o

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:15

Ik loop nog geen marathon zonder krukken. In huis veilig met 1 kruk en buitenshuis 2 krukken. Deze fysiopraktijk heeft ruime ervaring met de revalidatie van deze operatie, ga op hun af. Daarnaast valt de pijn mij reuze mee. Het trekken van de hechtingen en de blauwe plekken die wegtrekken is het meest pijnlijke.
Ik ben er nog lang niet, maar op deze manier hou ik het rustig aan doen nog wel uit.

Vandaag weer even op stal geweest. Manlief het één van de paarden gelongeerd en daarna hebben we hem lekker gepoetst. Paard was erg blij, hij is in de rui dus had last van veel kriebelde haren :)

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:27

Hoe gaat het met iedereen??

Bij mij is de operatie nu 2 weken geleden, vandaag bij de orthopeed terug geweest voor de wondcontrole. Hechtingen heb ik afgelopen zaterdag bij de HAP laten verwijderen, de bovenste knoophechting was onder mijn huid gekomen waar ik veel pijn aan had en er kwam ook wat troep vrij. Nadat de hechting verwijderd was ging het gelukkig weer goed.
De orthopeed vond de wond er goed uit zien, VKB voelt stevig aan, het buigen en strekken was hij ook meer dan tevreden over. Ik klaagde nog wat over dat ik mijn been nog niet volledig kan strekken, maar de orthopeed vond het juist goed zo kort na de operatie. Qua buiging zat ik vandaag bij de fysio over de 90 graden heen. Buitenshuis mag ik nu met 1 kruk lopen. Er zit dus genoeg verbetering in, al gaat het voor jezelf nooit snel genoeg ;)
Vrijdag moet ik weer bij de fysio zijn (ga er 2 x per week heen), even overleggen wanneer hij denkt dat ik weer kan auto rijden en wanneer ik dus weer het werken kan gaan opbouwen. Zonder eigen vervoer is het lastig om op te bouwen op het werk, woon ruim 20 km van het werk vandaan.