verstandskiezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:29

BrittKitt schreef:
Meis, waarom laat je het dan doen in de tandartsstoel?
Vraag na of het onder narcose mag, je bespaart jezelf zoveel ellende :(:)

Wordt dat wel vergoed dan? Lijkt me heerlijk om mn gebit op te laten knappen en er
helemaal niets van te merken! Ik heb ook een maand of 2 geleden een vulling uit mn kies
gebeten. Tja en nu dus een gat, dus kauw ik maar aan de andere kant :Y) Want naar
de TA gaan durf ik dus niet *zucht* Wat een moeilijk persoon ben ik soms toch :=

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:35

Waarom mocht je niet onder narcose :?
Wie bepaald dat bij jou, de tandarts of de kaakchirurg? Ik heb opgebeld, mocht op afspraak komen en er werd eigenlijk helemaal niet moeilijk over gedaan..
Ik ben in oktober geopereerd en heb nog geen rekening gezien, was dat van te voren een beetje vergeten na te vragen :o Ergens hou ik er nog wel rekening mee, maar volgens mij zijn er ook al rekeningen binnen van dingen die later zijn voorgevallen.

Er wordt voor de rest niks opgeknapt hoor :P Alleen de kiezen getrokken/gesneden. Ik ben ook erg bang, mijn tandarts heeft me verzocht er iets aan te laten doen omdat hij bang is dat hij nooit een 'echte' behandeling zal kunnen doen anders. Maar ja, wat kan ik er aan doen? Er over praten wordt het niet minder door ben ik bang :+
Ik mag donderdag weer voor een gaatje en ik weet nu al dat ik de rest van de dag ziek ben van de hoofdpijn, nekpijn en misselijkheid. Ik lig zó gespannen in die stoel dat ik geen controle meer heb over mijn lichaam en compleet lig te shaken. Ik verkramp aan alle kanten en de tranen lopen over mijn wangen. Ik voel ook áltijd pijn :x De TA heeft al ooit 3 keer verdoofd (1 keer gewoon en 2 keer bijverdoofd) omdat ik nog wat voelde, ook al kon dat helemaal niet meer. Maar hij heeft wel netjes bijverdoofd. Bovendien heb ik ook hele gevoelige tanden wat het er niet prettiger op maakt, alleen al van de koude lucht en het koude water kan ik gek worden :x

itsmi

Re: verstandskiezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:46

Omdat dat niet mocht! Ta had gebeld voor afspraak omdat ze met spoed eruit moesten (Er was er 1 ontstoken).. Had het gevraagd of het onder narcose mocht, maar hij had gezegd dat het niet mocht en niet nodig was... Ben er verder niet meer op ingegaan, maar heb het ook van meerdere mensen gehad dat er eigenlijk nooit narcose gedaan wordt om verstandskiezen eruit te halen. Ze wegen de voor- tegen de nadelen op. En narcose is niet niks, ze willen je niet onder narcose brengen voor 15 minuutjes kiezen trekken.
De kaakchirurg die ik had afgelopen keer (heb ik vrij weinig vertrouwen in trouwens nadat hij in m'n wangspier gesneden had) bevestigde dit ook..

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:54

BrittKitt schreef:
Waarom mocht je niet onder narcose :?
Wie bepaald dat bij jou, de tandarts of de kaakchirurg? Ik heb opgebeld, mocht op afspraak komen en er werd eigenlijk helemaal niet moeilijk over gedaan..
Ik ben in oktober geopereerd en heb nog geen rekening gezien, was dat van te voren een beetje vergeten na te vragen :o Ergens hou ik er nog wel rekening mee, maar volgens mij zijn er ook al rekeningen binnen van dingen die later zijn voorgevallen.

Er wordt voor de rest niks opgeknapt hoor :P Alleen de kiezen getrokken/gesneden. Ik ben ook erg bang, mijn tandarts heeft me verzocht er iets aan te laten doen omdat hij bang is dat hij nooit een 'echte' behandeling zal kunnen doen anders. Maar ja, wat kan ik er aan doen? Er over praten wordt het niet minder door ben ik bang :+
Ik mag donderdag weer voor een gaatje en ik weet nu al dat ik de rest van de dag ziek ben van de hoofdpijn, nekpijn en misselijkheid. Ik lig zó gespannen in die stoel dat ik geen controle meer heb over mijn lichaam en compleet lig te shaken. Ik verkramp aan alle kanten en de tranen lopen over mijn wangen. Ik voel ook áltijd pijn :x De TA heeft al ooit 3 keer verdoofd (1 keer gewoon en 2 keer bijverdoofd) omdat ik nog wat voelde, ook al kon dat helemaal niet meer. Maar hij heeft wel netjes bijverdoofd. Bovendien heb ik ook hele gevoelige tanden wat het er niet prettiger op maakt, alleen al van de koude lucht en het koude water kan ik gek worden :x

Goh wat herkenbaar! Ik voel ook altijd nog pijn ondanks de verdoving. Mijn tandarts verdoofd ook altijd weer bij, maar toch heb ik altijd het gevoel dat ik nog pijn voel. Heel vervelend he. Ik heb ook zo'n gevoelige tanden. Gebakken (dus warme) aardappels kan ik niet tegelijk eten met rauwkost wat uit de koelkast komt, dat doet zo zeer! En tandenpoetsen doe ik ook met lauw tot warm water, anders kan ik het spoelen ook niet verdragen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:57

Pff ik heb het geluk dat ik nog nooit gaatjes gehad heb, ik heb dus ook nog nooit een verdoving bij de tandarts gehad!
BIj de kaakchirurg voelde ik ook wat, maar dat was meer dat het niet fijn voelde, dat ze m;n kaak verder open trokken dan dat het kon zeg maar.. Heb daar ook geen bij verdoving gevraagd..

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:01

BrittKitt schreef:
De rotzooi moet er misschien wel uitkomen, maar omdat je nu van die grote gaten hebt moet je spoelen met water om de etensresten er uit te spoelen. Als je die laat zitten heb je grote kans op ontstekingen. Met water spoel je geen goede bacteriën weg neem ik aan? Plus dat er gewoon een hechting zit die de wond dicht houdt, je spoelt buiten de wond om het niet erger te maken dan het al is?

Je mag niet spoelen gelijk na het trekken omdat een wond geneest vanuit het stolsel. Als iemand dan gaat spoelen wordt het stolsel weggespoeld en krijg je nog meer klachten.

Maar tjonge jonge als ik al die verhalen van jullie lees ben ik blij dat ik de verdoving zelf bij anderen mag zetten en ze niet krijg :o

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:06

Je bent anesthesist? Of assistent kaakchirurgie? Of gewoon vpk? Ben geheel niet nieuwsgierig hoor (A)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:08

Ik ben student tandheelkunde. De makkelijke verstandskiezen trek ik er zelf uit, vandaar het weten over het verdoven en het neit mogen spoelen

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:11

bij ons in de kliniek werkt een kaakchiurg die onder narcose werkt,
voor mensen met angst echt een uitkomst!

voor meer info zie www.amaliakliniek.nl

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:12

Hmm zat ik er toch ver naast, haha!

Is het niet lastig om met van die paniekerige, zenuwachtige patienten te werken? Niemand komt voor z'n lol daar, en lijkt me dat iedereen wel zenuwachtig is voor de behandeling!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:16

Ja dat weet je, daarom wil je zo goed mogelijk verdoven. Maar er steeds maar omheen blijven draaien werkt ook zeker niet. Daarom moet je op een gegeven moment de knoop doorhakken en zeggen dat je gaat beginnen.

Het lastigste zijn patiënten die kwaad worden op jou omdat ze gaten hebben. Ze vergeten dat ze zelf verantwoordelijk zijn. Dat zijn de moeilijkste patiënten.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:19

pf ik zou dat niet kunnen. Al die irritante mensen die zo zenuwachtig zijn en zwetend in die stoel zitten en dan een beetje relaxt kiezen trekken .. Neeh, niks voor mij..

Maar interessant om een deskundige in het topic te hebben!;)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:20

Mensen in een verpleeghuis kunnen anders ook prima zeuren!!

Ach ja, het is best mooi werk kiezen en tanden trekken :+

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:45

Ja er zitten er een aantal bij ja, maar met de meeste kan je aardig lachen ;) Zit namenlijk op somatiek, dus de mensen zijn nog goed "bij" !

Lijkt me op zich best interessant hoor, jouw beroep, alleen het omgaan met mensen (zoals ikzelf) die zo paniekerig zijn etc dat lijkt me zo lastig. En je ziet af en toe gebitten voorbij komen dat je geen trek meer hebt in je lunch volgens mij ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:12

Ik kan ook geen koud en warm door elkaar eten :n
Tandenpoetsen idd met lauwwarm tot warm water anders ga ik door de grond :+
Jee een lotgenoot :+ Ik heb het ook heel erg met zoet enzo hoor, dat wordt wel steeds erger. Heb al tijden niet meer op een stuk chocolade gekauwd bijvoorbeeld, zelfs eierkoeken deden zeer vandaag :? Ik poets met sensodyne en spoel regelmatig na met sensodyne mondwater, dat verlengt de bescherming oid, maar het helpt wel iets. Maar niet zo mooi als uit de reclames; 'sinds ik met sensodyne poets, kan ik weer gewoon ijsjes eten!' :')

Net als die reclame van elmex; 'meestal is het een combinatie van gevoelige tanden en gevoelig tandvlees', ja you wish, was het maar zo mooi.

Interessant Lithaya! Ik zou het écht niet kunnen :n

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:44

BrittKitt schreef:
Ik kan ook geen koud en warm door elkaar eten :n
Tandenpoetsen idd met lauwwarm tot warm water anders ga ik door de grond :+
Jee een lotgenoot :+ Ik heb het ook heel erg met zoet enzo hoor, dat wordt wel steeds erger. Heb al tijden niet meer op een stuk chocolade gekauwd bijvoorbeeld, zelfs eierkoeken deden zeer vandaag :? Ik poets met sensodyne en spoel regelmatig na met sensodyne mondwater, dat verlengt de bescherming oid, maar het helpt wel iets. Maar niet zo mooi als uit de reclames; 'sinds ik met sensodyne poets, kan ik weer gewoon ijsjes eten!' :')

Net als die reclame van elmex; 'meestal is het een combinatie van gevoelige tanden en gevoelig tandvlees', ja you wish, was het maar zo mooi.

Interessant Lithaya! Ik zou het écht niet kunnen :n

Haha inderdaad een lotgenoot! Ik kan de ene dag wel (harde) chocola eten, de andere dag ga ik weer door de grond van de pijn. Dus altijd maar heel voorzichtig beginnen met eten ;)
Ik heb ook al alle tandpasta's uitgeprobeerd die van alles beloven, maar 'gewoon' ijs eten gaat echt nog steeds niet, laat staan indd dat warm en koud samen eten, heel irritant!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:03

johanna84 schreef:
bij ons in de kliniek werkt een kaakchirurg die onder narcose werkt,
voor mensen met angst echt een uitkomst!

voor meer info zie http://www.amaliakliniek.nl

Haha, ik hoop niet dat ie echt werkt onder narcose! Zal veel claims opleveren. Ik neem aan dat je bedoelt dat ie mensen behandelt als ze onder narcose zijn gebracht.... :P

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:24

jullie praten ook over het gebit algemeen zo te lezen :')
ik heb ook hele gevoelige tanden. hartstikke irritant iets kouds eten met iets warms idd. en dat tandenpoetsen met koud water kan ik ook echt niet. of ijs eten en erin bijten. NOOO! :oo
maar nu heb ik maand of 2 terug (voor de 2e keer in mijn leven) een gaatje gehad en laten vullen. nu merk ik met koud water drinken bij die vulling dat het heeeeel erg gaat irriteren. net alsof ze erin boren, dat irritante gevoel :o gaat dat over? herkennen jullie dit?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:29

Mijn kiezen zijn nu zo'n 2 jaar geleden gevuld, linksonder, en ik kan nu pas weer een beetje beginnen met kauwen op die kant. Zegt dat genoeg? :')
Het gaat over :j Maar ook je mond heeft een flinke tik gehad en moet dus wennen. De gevoeligheid en irritatie worden als het goed is vanzelf minder. Blijft het een hele tijd aanhouden kan je altijd even bellen, maar grote kans dat de TA zegt dat je het even moet aankijken en dat het een normale reactie is.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:32

Oke bedankt BrittKitt :D voel me al weer opgelucht :')

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:37

Mijn tandarts vind het nog steeds best kunnen na zo lang, dat ik er zoveel last van heb. Nou, als ik dat had geweten had ik het gaatje net zo goed kunnen laten zitten geloof ik, daar had ik tenminste geen last van :')
Ik moet wel zeggen, dat nadat mijn verstandskiezen er uit zijn gegaan de gevoeligheid in die kiezen wel minder is geworden. Misschien dat het dus ook kwam doordat mijn verstandskies daar aan het doorkomen was en hij horizontaal lag en dus tegen die kiezen aangroeide en dus druk gaf oid. Ik weet het niet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:38

hoi mijn verstandskiezen zijn getrokken bij de kaakchirurg en buiten het feit dat de verdovingen niet prettig waren heb ik niets gevoeld iemand die geen verdoving wil geven vind ik een slager en klinkt niet echt als een goede tandarts als hij je wangspier raakt ik ben in ziekenhuis bronnovo geweest bij dokter walraven ging bij mij erg goed en ze was erg geduldig ik was ook als de dood. daarbij toen ze eruit waren kon ik ineens weer zonder problemen chocola en warm en koud eten en drinken probleem was meteen weg foto'sdoen geen zeer met zon plaatje in je mond had aleen een dun stokje dat ik tussen mn tanden moest houden en het apparaat draaide eromheen heel fijn. terwijl ze op de foto bij de tandarts zelf het niet aandurfde want konden het niet zien op de foto.
mevr walraven zei meteen ooooo maar dat is zo simpel we doen ze gelijk alletwee. is ook gebeurd al had ik het toen helemmal niet meer voortijdig en serieus ze waren er in een minuut alle twee uit. sterkte maar echt doe het gewoon en je bent er vanaf.PS mijn verstands kiezen zaten vol met gaten dus daar kwam de pijn vandaan

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:40

NicoleHorses schreef:
jullie praten ook over het gebit algemeen zo te lezen :')
ik heb ook hele gevoelige tanden. hartstikke irritant iets kouds eten met iets warms idd. en dat tandenpoetsen met koud water kan ik ook echt niet. of ijs eten en erin bijten. NOOO! :oo
maar nu heb ik maand of 2 terug (voor de 2e keer in mijn leven) een gaatje gehad en laten vullen. nu merk ik met koud water drinken bij die vulling dat het heeeeel erg gaat irriteren. net alsof ze erin boren, dat irritante gevoel :o gaat dat over? herkennen jullie dit?

ja dat gaat over nmaar kan een tijdje duren tot die tijd lauw je tanden poetsen werkt erg goed

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:41

heb geen last meer van warm koud en chocola het is echt mogelijk

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:48

franka75 schreef:
hoi mijn verstandskiezen zijn getrokken bij de kaakchirurg en buiten het feit dat de verdovingen niet prettig waren heb ik niets gevoeld iemand die geen verdoving wil geven vind ik een slager en klinkt niet echt als een goede tandarts als hij je wangspier raakt ik ben in ziekenhuis bronnovo geweest bij dokter walraven ging bij mij erg goed en ze was erg geduldig ik was ook als de dood. daarbij toen ze eruit waren kon ik ineens weer zonder problemen chocola en warm en koud eten en drinken probleem was meteen weg foto'sdoen geen zeer met zon plaatje in je mond had aleen een dun stokje dat ik tussen mn tanden moest houden en het apparaat draaide eromheen heel fijn. terwijl ze op de foto bij de tandarts zelf het niet aandurfde want konden het niet zien op de foto.
mevr walraven zei meteen ooooo maar dat is zo simpel we doen ze gelijk alletwee. is ook gebeurd al had ik het toen helemmal niet meer voortijdig en serieus ze waren er in een minuut alle twee uit. sterkte maar echt doe het gewoon en je bent er vanaf.PS mijn verstands kiezen zaten vol met gaten dus daar kwam de pijn vandaan

Ik vind het erg lastig om je post te lezen, vooral omdat je niet echt leestekens gebruikt, en geen punten zet op de plaatsen waar dat nodig is.

We hebben het niet gehad over iemand die geen verdoving wil geven m.i. maar over chirurgen die geen narcose willen geven. Dat is iets heel anders. maar misschien heb ik het mis..

En een chirurg is ook maar een mens, die maakt ook wel is foutjes. En is blijkbaar uitgeschoten naar mijn wangspier. Ik ga hem verder niet verdedigen, maar buiten dat heeft hij zijn werk goed gedaan. Ik ben gewoon zo'n zeikerd wb tandartsen en kaakchirurgen. Hij heeft trouwens niet heel veel moeite gedaan om me gerust te stellen. Misschien heb ik vrijdag een andere..