[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:01

oke dank jullie Lachen

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:43

ik silk sinds een aantal jaartjes microginon 30 omdat ik zonder de pil enorm last had van migraine en de jaja toen ong 10 dagen lang alleen maar in bed kon liggen. het gaat nu wel beter, heb vaak wel last van buikkrampen maar meer ook niet, maar ik heb er echt een enorme hekel aan. slik ook vaak 2 a 3x door. dit vond de dokter ook niet erg dat ik dit deed. maar het geen waar ik me erg aan stoor is dat wanneer ik ongesteld ben nergens zin in heb, niks wil doen. en gewoon eigenlijk een paar dagen (zoals me moeder dag mooi zegt) niet meer leef. (niks wil doen, shagerijnig ben enz) ik word hier dus helemaal gek van.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 01:36

*komt hier ook weer eens binnenvallen*

Ik werd zo gek van mijn ongesteldheid, dat ik vrijdag maar naar de dokter ben geweest en het enigste wat kon in mijn geval was de prikpil.
Die zat er vrijdag dus in.
Nou, echt heerlijk.
Na een dag al geen vloeiing meer en ik kan nu sex hebben zonder die akelige rubbertjes. Bloos

Nadeel, dat ik misschien de eerste 2 jaar niet zwanger kan worden.
En ik zit wel op die leeftijd van wel of niet. ...Clown

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:09

Kaatje, bij mij wilde de dokter geen prikpil geven omdat zwangerschap dan inderdaad vrij lang kan duren, en volgens mij ben jij maar 1 jaartje jonger dan ik.
Was een spiraaltje geen optie voor jou?
Mijn arts heeft die bij mij gezet en ik ben er ook zo blij mee, ik vloei ook niet meer maar als dat ding er bij mij uitgaat, ben ik wel meteen vruchtbaar.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:25

Kan iemand mij helpen? Ik begin me nu namelijk wel een beetje druk te maken..
Ik slikte net 1 week weer de pil (slik hem al 2 jaar) omdat ik daarvoor de stopweek had. En toen gebeurde er even iets heel vervelends wat voor ontzettend veel stress heeft gezorgd. Ik ben toen door alles 3 dagen de pil vergeten te nemen. Toen ik daarachter kwam heb ik ze alledrie ingenomen en sindsdien gewoon elke dag weer.
Vorige week maandag gebeurde dat, toen heb ik dus dinsdag en woensdag geen pil genomen en donderdag 3. Nu is het weer donderdag en ik neem de pil nu dus alweer een week gewoon iedere dag.
Maar wat er nou vorige week dinsdag gebeurde is dat ik begon te bloeden. Alsof ik gewoon ongesteld was.. Ik dacht dat dat kwam doordat ik de pil vergeten was en door de stress. Want dat heb ik al eens vaker gehad.

De stress is nu weg (dat vervelende is ''opgelost''), maar ik blijf maar bloeden.. het stopt gewoon niet.. het ene moment komt er maar weinig, dan niks en dan weer opeens veel. Ik begin een beetje bang te worden..
Ik zit in Belgie op kamers en heb zowel op mijn Belgische als Nederlandse simkaart geen btg meer en kan dus ook de huisarts niet even bellen.
Oja, ik heb absoluut geen enkel gemeenschappelijk contact gehad in al die tijd (ook daarvoor niet).

Kan iemand me alsjeblieft helpen..?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:39

Zwanger ben je iig niet, dat gaat niet zonder dergelijk contact, dus ik denk dat je lichaam gewoon even zwaar van slag is omdat je ineens 3 pillen hebt ingenomen. Dat is nogal een portie hormonen natuurlijk, je hoort niet voor niets weleens verhalen dat ipv de morning after pil een aantal gewone pillen wordt ingenomen met hetzelfde effect (al heb ik geen idee of dat ook bewezen is).
Ik zou als het weer mogelijk is toch even ergens een huisarts bellen, maar je verder niet al teveel zorgen maken, dat zorgt weer voor stress Knipoog

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:43

Pff.. dankjewel voor je snelle reactie!
Ik ga straks anders misschien wel even de stad in (woon net over de grens bij Maastricht) en ga dan wel even bij de huisarts langs.. vind dit gewoon echt zeer onprettig..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:34

Drie dagen geen pil ziet je lichaam als stopweek, en dus begin je te bloeden. Normaal gaat het wel over.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:27

Wat Poes zegt klopt, je lichaam denkt dat het tijd is om ongesteld te worden omdat je 3 dagen de pil niet hebt geslikt. Wat je het beste kan doen is gewoon nu je stopweek nemen en over 7 dagen weer aan een nieuwe strip beginnen.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:01

Sinds ik die 3 dagen heb gemist heb ik alweer een week gewoon de pil genomen. Lijkt me niet zo slim dus om nu weer te gaan stoppen, of wel?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:36

Ben je nu nog ongesteld dan?
Als het inmiddels over is kun je de volgende stopweek overslaan en meteen overgaan met een nieuwe strip.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:58

om op het zelfde onderwerp te blijven,

ik heb nu tussendoor wat vloeiing Bloos terwijl ik nog een week moet slikken tot mijn stopweek Koe

Dus ga ik sowieso naar de huisarts bellen voor eventueel een andere pil, maar mijn vraag was:

Is een (te) lichte pil ook minder veilig?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:01

powiepower, om simpel te zijn: Nee.
Yasmin is 1 van de lichtste pillen maar zeer betrouwbaar. Bij goed innemen vergelijkbaar met sterilisatie.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:10

_Sigrid_ schreef:
Ik zou graag willen weten van anderen wat hun ervaringen zijn met de Diane-35? Ik slik deze pil nu bijna 6 jaar. De eerste 3 à 4 jaar ging alles volgens het boekje. Kon de klok erop gelijk zetten wanneer ik ongesteld werd enzo.

In principe moest ik het altijd worden op een donderdag, maar de laatste jaren merk ik dat ik het vaak maandag/dinsdag of juist vrijdag pas wordt. Ook het verloop is heel erg raar, steeds hele kleine beetjes en op één dag (meestal zondag) is er sprake van een heuse tsunami. Ik moet dan om de twee of drie uur naar de WC om tampons te verwisselen.

Naast deze veranderingen heb ik ook steeds vaker last van tussentijdse bloedingen. Meestal als ik op de helft van mijn pilstrip zit. Ik heb dan ook altijd buikpijn. Het is de ene maand wel meer dan de andere. Op dit moment ben ik uit mezelf maar even gestopt met de Diane 35. Ik kijk wel hoe mijn huid erop reageert. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam wel even een pauze kan gebruiken.

Wie slikt hier ook Diane 35 en wie herkent mijn ervaringen?

Ik moet er overigens bij vermelden dat ik sinds enkele jaren een huismerk krijg. De cyproteronacetaat/ethinylestradiol. Er is mij verzekerd dat er exact dezelfde werkzame stoffen in zitten. Zou het hier toch niet iets mee te maken kunnen hebben?

Ik quote even mezelf zodat jullie weten waarover het gaat. Ik ben sinds begin januari gestopt met het slikken van Diane 35 en het gaat eigenlijk best goed. Mijn huid is niet verslechterd en ik heb ook nog geen bloedingen gehad, die ik eerst dus wel om de haverklap kreeg (en wat dus ook reden was om mijn lichaam even een hormoon-pauze te geven). Wel even wat minder dat we regenjasjes moeten gebruiken, maar verder voel ik me tot nu toe erg goed zonder pil.

Ik overweeg, als mijn huid er goed uit blijft zien, een Mirena spiraal te nemen. Heb wel gehoord dat het pijnlijk kan zijn als je nog nooit een kind heb gekregen. Wat zijn jullie ervaringen?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:35

Ik heb nu bijna ander half jaar het spiraaltje en ik ben er dik tevreden mee. Hieronder geef ik antwoord op je vragen zoals het in MIJN beleving is. Hou er dus rekening mee dat het bij jou heel anders kan zijn aangezien veel dingen (zoals pijn) heel erg persoonsafhankelijk is. Ik heb ook een vrij hoge pijngrens. Ik heb toen gekozen voor de mirena (hormoonspiraaltje).
Okey hier komt ie:

Ik ben 21 jaar en heb nog nooit een kind gehad, bij mij is het spiraaltje ook gewoon geplaatst. Ik weet niet hoe hoog jouw pijngrens is, maar IK had weinig last van echte pijn. Ik heb van te voren een pijnstiller gekregen. En tijdens het zetten, tja... het is even zwaar onprettig, maar pijn, nee, dat heb ik niet gehad. Een plaatselijke verdoving kan, maar zou ik niet doen, aangezien de pijn maar van korte duur is (tenminste bij mij dan), het is even tandenbijten, maar het duurt ook letterlijk maar 5 seconde. De pijn die je voelt is ongeveer net zo als dat je vriend iets te ver doorstoot en tegen je baarmoedermond aankomt. Dat is wat ik voelde. Het inbrengen van die vogelbek is even niet leuk, en dan het spiraaltje zelf door de baarmoedermond heen is ook heel even AUW. Mijn HA is echt heel voorzichtig en rustig. Hij praatte ook de hele tijd, dus voor ik er erg inhad was het over. En voor mij was die twee tellen tanden bijten het helemaal waard. Ik ben een ramp met de pil, vergeet hem regelmatig en ik kreeg ook stemmingswisselingen. Nu hoef ik nergens aan te denken en doordat er veeeel minder hormonen in zitten heb ik totaal geen last meer van die stemmingswisselingen. Dat is dus nog wel een tip: Doe het bij iemand die je kan vertrouwen. Ik vertrouw mijn huisarts 100% en kan goed met hem overweg. Hij kent mij ook al mijn hele leven. Ik had dus totaal geen zin om bij een vreemde gynocoloog op de stoel te komen liggen.

Ik heb ook weinig last van menstruatie. Bij 50% van de vrouwen blijft de menstruatie zelfs helemaal uit. Bij mij is die nog maar heel licht.

Tenslotte: Kijk eens op http://www.mirena.nl Hier staat ook heel veel informatie op.

Succes! Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:59

Sigrid, ik heb ook nog nooit een kind gehad en ik heb ook een Mirena laten zetten. Bij de gyn weliswaar, mijn arts durfde het niet aan, juist omdat ik nog geen kinderen heb gehad. Gewoon relaxed blijven, dan doet het het minste pijn. Het zetten zelf was zo gebeurd; hij gaat even voelen hoe je baarmoeder ligt en dan wordt het spiraaltje geplaatst. De uren daarna had ik het gevoel alsof ik een hele zware menstruatie had, maar ik ben met een flinke pijnstiller op bed gaan liggen en nooit meer last gehad OK dan! Heb ook een lichte menstruatie, net als sweetheart, gebruik ook de lichtste tampons en soms zelfs alleen een klein maandverbandje. Ik ben alleen iets vaker ongesteld dan met de pil, je lichaam regelt dat nu zelf namelijk allemaal. Ik kan mijn menstruatie nu ook voelen aankomen, terwijl het voorheen een 'verrassing' was Knipoog Niet echt een verrassing natuurlijk, door de pil wist ik wanneer dat moest gebeuren, maar het was er toen ineens. Nu niet meer... Dit spiraaltje heb ik nu bijna 2 jaar Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:16

Ik heb vanaf maart een spiraaltje (mirena) en ik ben er ook erg blij mee, zetten was idd even heel lastig maar ik zou het zo weer laten doen vergeleken bij de gemakken die ik er nu van heb.
Ik ben nog maar 2 keer ongesteld geweest (heel lichtjes) en daarna nooit meer. Heerlijk. Sommige vrouwen vinden het eng omdat je je cyclus niet in de gaten kan houden (en zijn bang om zwanger te zijn) maar ik merk aan mijn lijf wanneer ik eigenlijk ongesteld zou moeten zijn (puistjes, zere borsten).
Over 2 jaar laat ik het spiraaltje eruit halen in de hoop dan snel zwanger te worden Lachen

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:46

Sigrid, als je nooit een kind hebt gehad, is de baarmoederhals nog niet opgerekt geworden, en daardoor kan het iets pijnlijker zijn.
Ik heb ook een Mirena, ben dan wel al bevallen, en ik ben er heel tevreden over. Ik word niet meer ongesteld gelukkig.

Neem een uur vantevoren een Buscopan zetpil, dit ontspant de spieren in dat gebied een beetje.

Rietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:23

Ik ben net begonnen met de pil, maar ik ben op de verkeerde dag begonnen. Je moest op de eerste dag beginnen als je ongesteld werdt, maar ik begon iets te vroeg. Dus was ik niet ongesteld geworden. Ik heb gewoon de 21 pilletjes geslikt.. en toen ongesteld geworden. Nu ben ik bezig met de 2e strip. Kan dit verder gevolgen hebben? of omdat ik de hele strip gewoon heb geslikt is er geen verschil? alvast bedankt!

Rietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:54

Niemand??

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:01

@ rietjee, ik denk niet dat het erg is, je bent nu een keer ongesteld geworden dus je kan je gewone ritme nu aanhouden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:02

rietjee, heb je trouwens in de eerste maand onbeschermde sex gehad? Dus zonder condoom?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:03

@Storm76. Nee, alleen de prikpil was een optie omdat ik bepaalde hormonen niet mag hebben ivm verhoogde kans op longembolien. Verdrietig
En een spiraaltje, nee dat zie ik zelf ook niet zitten en de HA ook niet.

@Rietjee. Als je ongesteld bent geworden na de eerste stopweek en nu een nieuwe strip heb gepakt is het toch goed?

Rietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:36

@ storm 76:

Nee:) gelukkig niet haha. Maar hij zal nu wel veilig zijn toch;)?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:38

Rietjee, als je nu een keer ongesteld bent geweest en netjes na 7 dagen weer aan je nieuwe strip bent begonnen, is je pil nu veilig.