GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Hedi

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:01

Ipsilonka: Ja precies, klinkt haast als een excuus O:)

Suzanne: Dank je wel!

Koekie73: wat spannend!! Ik duim :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:40

Wat ik me nou al een tijdje afvroeg... Als dit medicijnen zijn tegen met name diabetes... Zouden de gewone medicijnen (tabletten zoals bijvoorbeeld metformine) dan hetzelfde effect als de injecties hebben als die genomen worden door niet diabetici?

En wat ik me ook nog afvroeg... Zijn er al weigeringen gekend van bij bv Wellis of Yazen enz?
Dus bijvoorbeeld mensen die niet door de screening komen en het niet toegekend krijgen bij deze "commerciële" weg?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:50

Dit zijn specifieke medicijnen namelijk GLP-1. Dus semaglutide of tirzepatide. Er zijn vele diabetesmedicijnen maar dat is anders dan deze.

Edit: ik lees dat er nog wat -tides zijn in de GLP 1 medicaties.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 29-04-25 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:51

Hedi, eens, ik werd alleen naar cpap en GLI verwezen(heb je weleens naar de succes cijfers daarvan gekeken, gaat nergens over). Ik denk dan ga in gesprek met iemand, vooral als ik naar mezelf kijk. Ik lig niet iedere avond op de bank vanaf 6 uur, want 4 paarden thuis etc. Ik weet heel duidelijk waar het probleem zit. Nu dus gestart met Mounjaro en ik ben iedere dag weer verbaasd. Vandaag reed ik naar werk, had maiswafels met kaassmaak in de auto liggen en een flesje water. Flesje water was leeg en de wafels niet aangeraakt. Gewoon niet meer aan gedacht, ik weet niet wat me overkomt! En dit is pas week 1 *\%/*

_Hedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:08

Ipsilonka: wat klinkt dat heerlijk! Haha. Kan ik me op dit moment nog helemaal niks bij voorstellen :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:22

dat gevoel is ook heel raar, denk dat het ook wel even duurt voor je daar niet meer aan denkt (ik denk er nog best regelmatig aan). Maar wat ook heel fijn is, is de rust die het geeft

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:46

Partypooper meldt zich even snel:

Ik ben al wat langer onderweg met Mounjaro (15 weken?) en dat vergeten te eten is echt niet goed voor je. Ik kom daarmee heel regelmatig in de problemen. Klachten van hypoglykemie en uitdrogingsverschijnselen zijn mij niet vreemd. Voor mij is het traject van afvallen waardevol maar ondertussen ook gewoon hard werken, al is het op een iets andere manier dan voorheen.

Ik besef echt dat het helemaal fantastisch klinkt zo in het begin, die rust om niet continue aan eten te denken is geweldig... maarrrr.... de keerzijde is er zeker ook.
Probeer daarom echt op gezette tijden écht wat te eten waar je lijf op kan functioneren(!) en vergeet absoluut niet om tussendoor echt wel minstens 2 liter te drinken op een dag.
Laatst bijgewerkt door Dees op 29-04-25 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:46

hoeveel mg gebruik je Dees?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:47

Ik zit nu op 7,5mg maar sinds 2 weken nieuwe spuit en kennelijk zit daar sterker spul in. Heb ineens veel bijwerkingen die niet fijn zijn. Ik ga komende week nog de 'golden dose' uit de oude spuit halen en daarna ga ik verder met 5mg. Die 7,5mg uit die nieuwe spuit is voor mij te pittig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:50

oh, wat raar. en er staat ook gewoon 7,5 op het etiket?

_Hedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:57

Dees: ik heb je eerdere berichten hierover ook gelezen inderdaad. Ook die zijn echt super waardevol. Ik neem zeker mee dat ik minimaal 2 liter water ga drinken, en op vaste tijden ga eten. Dat moet opzich goed te doen zijn met mijn werk :)
Ik hoop dat je je snel wat beter voelt als je weer wat naar beneden gaat!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:37

Dees dat is zeker waar hoor! dat water drinken gaat me best goed af, terwijl ik echt wel verslaafd was/ben aan cola, nu al vanaf vrijdag niks meer. Vooral maaltijden uitbalanceren is echt nadenken en puzzelen, maar heb er wel vertrouwen in dat het me gaat lukken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:41

Cola zero kan je best glaasje drinken hoor.
Ja de rust is fantastisch. Die ervaar ik ook. En ook zo fijn dat je niet naar of duizelig wordt. Als je normaal gewoon minder eet dan kan je zo naar worden, draaierig of gewoon naar gevoel van de honger. Je voelt je nu heel stabiel, de hele dag door.
Inderdaad moet je jezelf soms dwingen om iets te eten, maar dat is prima. Kan wat kleins en gezonds zijn. En goed drinken inderdaad. Blijft moeilijk voor mij. Maar doe mijn best.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:42

Ipsilonka schreef:
Hedi, eens, ik werd alleen naar cpap en GLI verwezen(heb je weleens naar de succes cijfers daarvan gekeken, gaat nergens over). Ik denk dan ga in gesprek met iemand, vooral als ik naar mezelf kijk. Ik lig niet iedere avond op de bank vanaf 6 uur, want 4 paarden thuis etc. Ik weet heel duidelijk waar het probleem zit. Nu dus gestart met Mounjaro en ik ben iedere dag weer verbaasd. Vandaag reed ik naar werk, had maiswafels met kaassmaak in de auto liggen en een flesje water. Flesje water was leeg en de wafels niet aangeraakt. Gewoon niet meer aan gedacht, ik weet niet wat me overkomt! En dit is pas week 1 *\%/*

Oh, ik kan niet wachten op dat gevoel.. :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:22

Suzanne F. schreef:
Dit zijn specifieke medicijnen namelijk GLP-1. Dus semaglutide of tirzepatide. Er zijn vele diabetesmedicijnen maar dat is anders dan deze.

Thanx voor de verduidelijking maar ik ben niet zo snugger want ik snap het niet... Dus Metformine komt niet in de buurt van Ozempic en consoorten wegens andere stoffen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:33

Little_Gift schreef:
Suzanne F. schreef:

Thanx voor de verduidelijking maar ik ben niet zo snugger want ik snap het niet... Dus Metformine komt niet in de buurt van Ozempic en consoorten wegens andere stoffen?

Ja dat is een heel ander medicijn. Met andere werking.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:51

Dat klopt op zich dat het totaal ander middel is, maar metformine is wel net de uitzondering die soms off label ingezet wordt als zetje in de rug om te helpen afvallen.

Liesbeth van Rossum noemde dit tijdens haar verhaal op de internistendagen zelfs expliciet als optie voor mensen die niet in aanmerking komen voor vergoeding van glp1-agonist.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:54

Metformine stimuleert het lichaam om zelf glp-1 aan te maken. Daarnaast verhoogt het de gevoeligheid van insuline.
Ook metformine zorgt voor sommige mensen voor vermindering van eetlust en gewichtsafname door die aanmaak van glp-1. Maar het is dus eigenlijk een stapje voor ozempic, heel simpel gezegd.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:44

Dank je wel gomir en secricible!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:11

Net bericht gekregen dat het recept is goedgekeurd. Dus volgens mij krijg ik binnen 2 dagen de 1e spuit binnen *\%/*

Ik heb ook het hardlopen weer opgepakt na mijn verhuizing. Vandaag de sleutels van mijn oude huis overgedragen. Ben de afgelopen weken wel wat aangekomen (gebeurt altijd als ik niet sport, ook al eet ik dan ook wel wat minder)

Ik hoop zo dat het mij ook zo gaat helpen als het jullie doet.

_Hedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:43

Super fijn Koekie73! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen :D hou je ons op de hoogte?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:46

Ik ben ook benieuwd hoe het je gaat bevallen!! Ik volg graag jullie verhalen mee.. :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:00

Heel veel succes alvast!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:21

Ik heb vandaag met een insulinespuitje nog 0.3ml uit mijn 1mg Ozempic pen kunnen halen.

Ik heb een vraag, ik heb dus de 1 mg Ozempic pen. Nu heb ik van iemand 2 Wegovy pennen gekregen. De 1,7 en de 2,4. Hoeveel klikjes om dezelfde dosis te hebben als mijn Ozempic pen? Ik weet dat Wegovy hoger gedoseerd wordt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:31

Wegovy en ozempic bevatten dezelfde werkzame stof en als je 1 mg ozempic zou spuiten is 1 mg wegovy dus evenveel. De hogere dosering heeft te maken met andere indicatie en dus ook onderzoek naar hogere dosering in de registratiestudies.

De concentratie van de oplossing is wel anders voor de twee hoogste doseringen wegovy. Maar als je weet hoeveel klikjes een standaarddosis voor die spuit is dan is dat wel om te rekenen naar de gewenste dosering.