Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:52

Lekker bezig Sherivey!

Zo ken ik een piramide loop niet, ik loop m met kilometers.
Dus elke km versnellen en dan weer afbouwen.
Volgende week 1 op de planning.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:49

leonie, als je op je horloge een run aanklikt, krijg je dan geen suggestie? Als ik meer suggesties wil zien dan doe ik via mijn horloge een run starten (suggestie van die dag negeren), dan options --> workouts --> daily suggestions.
Balen dat je lichaam weer zo voelde! Maar je hebt wel gelopen, dus dat is al hartstikke goed.

Goed bezig met de loopgroepen puera en namiro! En prachtige rondjes :')

Mooie intervalloopjes zie ik bij Myka en Samantha!

Sall, lekker rustig aan doen en hopelijk heb je profijt van de dry needling, mijn bilspieren gingen daar ooit niet zo goed op. :')

Leuk een piramide interval Sherivey! Jij bent ook lekker veel aan het lopen!

Welkom Muurp!

Germie, meestal is een intervaltraining wel bedoelt om anaeroob te trainen. Maar een heuveltraining of een kortere tempoloop kan ook goed werken om in een anaerobe zone te komen. Ik moet zelf wel echt snel lopen, wil ik anaeroob trainen. Of dus echt pittige heuvels pakken en na de heuvel ook door blijven rennen. Toen ik begon met lopen, liep ik continu te snel ('te snel' is relatief, ten opzichte van je conditie, want nu is dat wel mijn normale tempo, maar voor toen was het te snel) en zat ik heel veel in zone 5, terwijl ik daar nu echt meer mijn best voor moet doen. Maar mijn best doen staat niet gelijk aan kapot gaan, zeg maar. Wat leonie zegt, ik voel tijdens een intervalmoment wel echt de verzuring toenemen en mijn ademhaling zwaarder worden, maar tijdens de paar minuten herstel ertussen kan ik prima op een rustig tempo blijven lopen en herstellen voor een volgende rond.

Morris, helemaal niet sneu! Niets mis met lekker lopen. Een doel kan ook maar onnodige stress en druk geven, maakt het niet per se leuker of beter.

Eef_bam, goede aanpak om zo op een vast rondje progressie te maken!

Ik had maandag 30 km gefietst, met paard bezig geweest en een pittige krav maga les. Ik wilde dinsdag lopen, maar voelde me een beetje alsof ik door een vrachtwagen was aangereden, dus rustig aan gedaan. :') Had ook wat spierpijn/kramp in mijn rechterkuit, geen idee waarvan. Gister 5 km gelopen met een vriendin haar opbouwschema, en rennend had ik geen last van mijn kuit, grappig genoeg. Dus vandaag een leuke interval gedaan die garmin voorstelde, 15 min warming up op 6:05, 9x 1 min op 4:05 met 3 min herstel van 7:05 (al liep ik die soms wat sneller) en cooling down van 15 min op 6:05.
Was wel pittig, maar ging eigenlijk heel erg lekker! Laatste interval nog even extra gegeven en 3:53 gelopen.

Dit was gister
Afbeelding

En vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 22:56

Fanatiek Suliko!

Mooi rondje, Eef_Bam. Kun je mooi je voortgang monitoren.

Ik was wat later thuis van m’n werk en toen was de miezer inmiddels in regen overgegaan. Ik had enorme trek en m’n portie lasagne was te verleidelijk. :o Lekker op de bank film gekeken. Maar het voelde wel als spijbelen. :=
Laatst bijgewerkt door Puera op 25-07-24 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 23:01

Puera, ik geef je groot gelijk! Bij mij miezerde het, maar dat was eigenlijk wel lekker. Eenmaal thuis ging het harder regenen en was blij dat ik toen klaar was.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:17

Voor de derde dag op een rij gelopen, maar heel rustig aan, als herstelloop. Voelde goed! Nu onderweg voor een weekendje Eifel met mijn vriend. *\o/*

Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:55

Goed bezig Suliko!

Hier mijn eigen record op mijn rondje van 5km verbeterd met anderhalve minuut. Nu 41,5 minuut, waarvan 14 minuten hardlopen in intervallen en de rest stevig wandelen. Wat kleine pijntjes maar die waren ook zo weg.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:43

Toppie Eef_Bam! Anderhalve minuut sneller, super!

Lekker bezig, Suliko! Veel plezier dit weekend!

Vanmiddag lopend naar de sportschool en weer terug. Voor komende zondag had ik zo’n 15 km in de planning maar ik wil dinsdag en donderdag ook van alles. := Dus ik denk dat het zondag zo’n 10 km wordt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:55

Mooi Eef.

Hier de lange run gedaan van de Garmin coach. Eigenlijk moest ik 27.35km, maar dat vond ik wel wat te ver. Omdat ik dus lang onderweg ben, ben ik al om 5 uur gestart, ik had daar vandaag tijd voor (zondag niet, dus deze run naar voren gehaald). Na 1800m voelde ik al dat ik te veel ging zweten. En mogelijk was het te snel na het eten van mijn salade, dus het werd dit keer geen lange run aan 1 stuk, maar dan maar weer run-walk-run. Na een km of 7 werd het allemaal makkelijker en kon ik dus langere stukken lopen. Dus ik vermoed dat het toch iets met het eten te maken heeft. Maar ik ben doorgegaan met run walk run en hoewel het niet heel snel ging zat ik mooi op een schema van 21km in 3 uur. Netjes de kilometers aftellen en na 12km ging het nog fijn. Na 13km ging het ook nog fijn en voelde het of ik die laatste 8 er gewoon zo bij kon doen. En toen ineens, na 13.5km voelde het niet fijn meer. IK heb 14km gedaan in 2 uur en 1 minuut, maar het kwartje leek wel op. Zo raar. Ik was niet moe, maar de spieren in de bil protesteerden ineens. Het was wel weer een beetje van WEER niet verder qua afstand. Ik heb 1 keer 14.4km in 2 uur aan 1 stuk gelopen. Nu was ik dus ietsjes langzamer met run-walk-run, maar het ging tot die 14km zeg maar prima. Ik had wel zoiets van ik maak de 21km wel af en desnoods maar wandelend. Dat mag immers volgens het schema, als je de afstand ook maar in de benen krijgt. Na 14.5km begonnen mijn voeten ook nog eens op te spelen. En na 15km nam dat allemaal weer af en kon ik weer stukjes hardlopen. Dus heel langzaam de ronde afgemaakt, maar toch had ik nog stukjes van 60-150m die ik voor mijn gevoel soepel kon lopen (in de ramen zag het er minder soepel uit, maar het voelde bij mij prima zeg maar ;) )
Dus uiteindelijk wel tevreden over de afstand en het gevoel, maar ik vind het echt raar dat INEENS het niet meer ging. En dat het later toch weer een stuk beter voelde. Wel blij dat ik niet de shortcut naar huis genomen heb. Ik heb toch nog met run-walk-run 25km in de benen en vooral de voeten. Dit is een afstand die ik nog nooit aan 1 stuk zonder te rusten (dus te zitten) aan 1 stuk in de voeten heb. Dus ik ben daar wel heel blij om. De schade in de vorm van spierpijn zie ik morgen wel denk ik dan maar, maar na 15km begon ik vooral de voeten te voelen. Het was wel een nuttige training, maar ook een hoop vraagtekens.
Ik heb geprobeerd het gevoel te krijgen zoals ik dat zou moeten proberen te krijgen van die trainer. Dat lukte niet geheel, maar toch ging dat eigenlijk niet slecht. De coachafstand was echt absurd ver en ik kwam nu mooi weer bij huis langs, dus ben net wat eerder gestopt. Vond het qua tijd ook lang zat.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:04

Tja als het ineens niet meer gaat, laat het zo zijn. Misschien moet je niet overal een verklaring voor zoeken. Je lichaam geeft het duidelijk aan.
Knap die afstand, ik moet er niet aan denken. Wat is je volgende training? Of heb ik daar overheen gelezen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:07

Hoe is het vandaag qua spierpijn, Germie?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:05

Knap zeg Germie, die afstand!
Ik vraag me alleen af waarom je zo’n lange afstand moet lopen als je een halve marathon traint?

Ik heb vanochtend m’n duurloop gedaan, stond halve marathon op de planning op rustig tempo met hartslag 160-165 ongeveer.
Dat is gelukt, heb er 22 km van gemaakt omdat ik me nog best goed voelde.
Nu lekker rustig aan doen vandaag, op wat huishoudelijke dingen na dan.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:08

Nice Samantha!

Na 5 dagen rust en de dryneedling v afgelopen woensdag mocht ik weer.
Er stond een interval op het programma, het was warm maar het ging heel fijn!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maandag of dinsdag nog een training en dan donderdag de polderloop *\o/*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:26

Sall, lekker bezig!

Germie, 27 km trainen voor een halve als doel? Is wat apart.

Samantha, ook fijn gelopen :j

Ik had vandaag weer een duurloop.
Had een route over de weg naar Rockanje bedacht en dan over het strand terug.
Maar ik begon met tegenzin. Dus na 3 km besloten dat ik de trails op ging. Dus het bos en de duinen ingedoken.
Amper 10 minuten later kwam ik een vos tegen! Zo gaaf!
Ook nog twee ruziënde reeën gezien. En verder nog veel hazen en vogels.
Stukje strand meegepakt.

Echt enorm genoten!
Draagt dit bij als marathontraining? Mwah.
Draagt dit bij aan mn plezier? 100%

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:30

Puera schreef:
Hoe is het vandaag qua spierpijn, Germie?

Eigenlijk niets. Klein beetje stijf, maar heb al 2 paarden gereden. De pees voel ik wel, maar niet extreem, die is morgen wel weer op het normale niveau. Dus ben er wel blij mee.

Sherivey, ik volg de Garmin coach. En Jeff Galloway heeft als filosofie dat je dus langere afstanden moet lopen dan de doelafstand. Ik vond dat gisteren zeker fijn. Met 2 keer 16 km zoals veel andere schemas zou ik er ook niet komen. Dus het is veel, het is niet geheel gebruikelijk, maar Jeff heeft er wel logica achter zitten.
En ik denk dan van ach, zo zijn we al een herl eind op weg met de 2 keer 32 tot 35km voor de marathon. Lol. Geen idee of ik die ooit loop.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:03

Maar wat is de logica daar dan achter?
Want het geeft ook meer belasting als je in je trainingsweken meer kilometers maakt.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:07

Ja die snap ik ook niet. Ik heb wel in training voor de halve marathon wel 1x de hele afstand gelopen, terwijl iedereen zei, als je tot 18 km traint is het goed.
Maar meer trainen zou ik dan weer niet doen.
Ik ben nu aan het trainen voor de hele marathon, en ga tot 35 ong trainen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:50

Ik heb, toen ik nog niet specifiek trainde, ook wel eens 21 km gelopen als training.

Voor de marathon train ik tot 32 á 35 km.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:53

Sherivey schreef:
Maar wat is de logica daar dan achter?
Want het geeft ook meer belasting als je in je trainingsweken meer kilometers maakt.

Jeff Galloway beweert dat je zo dus ook je lichaam traint op gewend zijn aan lang op de voeten staan zeg maar.
Het is nu 2 weken dus 27.4 km en dan is het weer 2 weken iets met 2 keer per week intervallen. De 12 keer 800m van laatst op een tempo wat ik normaal niet kan lopen was me dus ook te zwaar. Ik heb van de 2 keer deze training hem 1 keer geheel gedaan, maar te traag.
Soms denk ik wel eens dat de trainingen van Jeff voor de marathon zijn.
Maar ik verzin het niet hoor.

En het was oorspronkelijk 18 weken, dus dan zou ik over 4 weken de halve binnen 2.5 uur moeten kunnen lopen. Maar omdat ik mijn eindrun naar achteren geschoven heb worden het nu 23 weken.
Binnen 3 uur zal lukken met wandelen er bij. Maar binnen 2.5 uur niet denk ik. De Garmin coach geeft echter aan dat ik meer dan goed op weg ben. Ik geloof het dus niet.

Afbeelding

De andere dagen is een keer 6 keer 800m interval met loopscholing. Totaalafstand is 8.5 km ong.

En een keer heuveltraining, of de magic mile, 30 tot 35 minuten, 3.5 km ong.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:21

Jullie gaan hard en op mijn telefoon is het lastig bijlezen allemaal.
Sherivey, ja, dat draagt zeker bij aan je plezier. Echt gaaf, die vos!
En ik zag nog wat lange runs en intervaltraining voorbij komen, knap gedaan.

Ik liep vandaag de Otterlo trailrun, 10,5km. Mijn benen voelden als lood, dus echt lekker heb ik niet gelopen. Vind het vooral mentaal een goede training, ik moet leren niet met de groep mee te (willen) lopen, maar mijn eigen tempo lopen.
We hebben de zandvlakte 3x aan gedaan, ik heb op de vlakte alles gewandeld, maar zelfs toen zakte mijn hartslag niet. Ik vond hem pittig.

Afbeelding

Wat ik heel naar vond, was dat er een deelnemer onwel was geworden. Ik passeerde deze persoon, die was buiten bewustzijn en zag blauw. Ik hoop zo dat alles goed is afgelopen.
Laatst bijgewerkt door Goof op 27-07-24 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:54

Wat naar, Goof, een medeloper zo zien liggen!
Het is ook al warm vandaag hoor! Snap dat je het zwaar had zo op de trails.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 17:48

Sherivey, lekker hoor! Heb je goed gedaan.

Goof, dat is naar, hopelijk is die medeloper er toch goed vanaf gekomen. Ik snap je gedachten.

Ik heb rondje bos met mijn paard gedaan, best warm. Ik heb hem heerlijk afgespoeld. 600 kg veroorzaakt erg veel warmte. Morgen ga ik weer hardlopen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:39

Ai, dat was een naar gezicht van die deelnemer die onwel geworden was, Goof. Het was ook erg warm, knap dat je gelopen hebt!

Samantha, Sall en Sherivey ook goed gelopen vandaag! Mooie alternatieve route, Sherivey!

Met de clinic van de marathon werd ons strikt aangeraden om niet langer te lopen dan het schema aangaf. Langer heeft geen toegevoegde waarde. Want je moet ook weer herstellen van die training.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 20:52

Ik kom ook even tussendoor, nog een paar dagen in Afrika en dan naar huis. We hebben alleen maar korte rondjes gelopen, om de dag.
Dus dat wordt weer enorm opbouwen als ik terug ben.
Maar wat een fantastische dingen hebben we meegemaakt. Onder andere een mannetjesleeuw naast de auto, tien hyena's om de auto en een drinkend luipaard waar we vlakbij waren.
Nu zitten we in een enorme keet in de middle of nowhere in een nature reserve. Er stond begin van de avond een giraf voor ons huis te eten en er liep een wrattenzwijn en nyala's rond. Nog drie nachtjes hier en dan naar huis. Hopelijk morgen of overmorgen een rondje hardlopen.

Fotootje van vanmorgen bij een baobab boom op het kamp van Satara in het Kruger park.

Ps ik heb nog lang niet alles bijgelezen doordat ik geen wifi had en nu is het ook erg slecht.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 27-07-24 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:53

Hier zit dus Jeff achter, een vrij bekende hardloopcoach. Het is geen eigen verzinsel. Maar ver is het wel, dat geef ik toe.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:21

Suliko schreef:
leonie, als je op je horloge een run aanklikt, krijg je dan geen suggestie? Als ik meer suggesties wil zien dan doe ik via mijn horloge een run starten (suggestie van die dag negeren), dan options --> workouts --> daily suggestions.
Balen dat je lichaam weer zo voelde! Maar je hebt wel gelopen, dus dat is al hartstikke goed.

Nee dit heb ik niet. Misschien moet ik ergens wat activeren of misschien zit dit er bij mij gewoon niet in? Ik heb geen idee.

Vind het heel vreemd om meer km te trainen dan je moet lopen. Er is niet 1 prof te vinden die traint op zijn volledige afstand bij de langere afstanden (halve marathon is nog te overzien) laat staan dat je meer km gaat trainen. Verloren energie en verhoogde risico's op blessures zouden het mij niet waard zijn.
Zelf nu 2 x HM gelopen, nooit verder dan 18 km getraind en tijdens beide runs, sneller gelopen dan in de training van de 18km. Als je training eromheen goed is, zijn de km's bijzaak denk ik.

Heerlijk Sv. Genieten!

Balen van je benen Goof! Soms hebt je dat.

Sherivey dat draagt toch zeker wel bij! Maakt toch niet uit waar je traint, als je ze maar in de benen krijgt *\o/*

Wauw mooie afstand ook Samantha!

Ik heb gister een training van garmin gelopen en ik had wat geks. Ik moest tussen de 5:35 en 6:!0 lopen. Had wel verwacht dat hij me non stop zou vertellen dat ik te hard liep maar het klopte gewoon nooit. SOms zei die dat ik 7:40 liep (terwijl ik 5:20 liep) en zei daarbij ook nog steeds dat ik te hard liep? Maar ook als ik goed zat, zie die nog steeds, Tempo te hoog. Hebben meer mensen dit?