Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:07

Gezicht, kleding, dekentje wat over Scott ligt... Soms is hier alles nat :z
Net een schone bh aangedaan, lek ik binnen een uur door m'n zoogcompres heen. Gelukkig heb ik 5 voedingsbhs.. :')

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 23:38

Oh jeetje dat is wel erg intens :(:). Had jij dat bij de eerste ook zo? dat is hier gelukkig niet zo haha. Ben blij dat er genoeg voor haar is :D maar het loopt gelukkig niet de spuigaten uit haha.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 01:34

Solleke_Noah schreef:
Sweetgirl1 schreef:
Hier is vanmorgen na een heftig weekje van 4 dagen opname in het ziekenhuis onze kleine man geboren om 6:51

Proficiat! Hopelijk ging de geboorte zelf wel goed?

Hij was pittig als k moet zeggen voor me zelf. Hij had het niet meer anar zn zin. Had hele nacht hele heftige weeen die in mn rug zaten.. dus wou een ruggenprik die lekker een keer fout ging. Erna bleef ik last van rugpijn houden. Kleine man is met de vacuümpomp gehaald en ik ben in geknipt.

Hij spuugt elke x van zn flesje best wat terug. Hij heeft vandaag beetje een huil dagje. Niks is goed alleen knuffelen

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:40

Zira1994 schreef:
Oh jeetje dat is wel erg intens :(:). Had jij dat bij de eerste ook zo? dat is hier gelukkig niet zo haha. Ben blij dat er genoeg voor haar is :D maar het loopt gelukkig niet de spuigaten uit haha.

Ja! Dus wist ook al waar ik aan toe ging zijn.. Het is vooral irritant als ik in het openbaar wil voeden omdat ik eerst dus overal hydrofiele doeken tussen moet proppen.. := Ben nu wel goed voorbereid met 2 haakaas en lekschalen. Al waren die lekschalen niet voldoende de eerste week, zaten zo vol.. :')

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 16:33

Wow heftig Joanieke! Wat zijn Haakaas? Dat je ook zo de lekschalen vol hebt jeetje zeg!! :wow: :wow: Kan me voorstellen dat dat in het openbaar wat lastig is als je eerst alles van een regenpak moet voorzien :=

Kan me voorstellen dat het pittig was Sweetgirl! Denk dat je mannetje er ook nog ff van moet bijkomen, misschien doet hij daarom onrustig is. Maar lekker met hem knuffelen

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:34

Hahaha goed verwoord met die regenjassen.. :')
Haakaa is een merk, maar iedereen bedoelt er deze kolven mee als ze het hebben over 'een haakaa'. Ze werken op vacuüm. Ik gebruik hem om iets voor te kolven en om de druk van de andere borst te halen als Scott aan de anders drinkt. Meestal is dat alleen 1x id nacht na een regeldag/clusteren.
https://www.haakaa.nl/product/haakaa-si ... lf-100-ml/

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:07

Oh die zijn ideaal Joanieke! Ik heb er ook 1. Probeer m zo min mogelijk te gebruiken maar vooral snachts wel nodig op de borst die niet voed anders lekt het ook teveel.

Wij hebben een gesprek met een lactatiekundige gehad eind vd zwangerschap ivm reflux en grote overproductie vorige zwangerschap. Ook de ervaren kraamhulp heeft ons heel fijn ondersteund met advies en hulp mbt overproductie om zoveel mogelijk te voorkomen dat het weer zo extreem gebeurt als vorige keer en hopelijk daarmee evt reflux nu niet op die manier te triggeren. Door die overproductie kreeg mijn dochter alleen maar de dunne melk binnen wat er dus heel snel weer uit kwam ipv de vettere voedzame melk. Tot nu toe leek het aardig te lukken, mocht eerste weken dus ook niet kolven en niet te vaak aanleggen etc, vanmorgen voor het eerst gekolft direct na een voeding en kwam evengoed 180 ml vanaf, dus "te veel" (2 volle voedingen qua hoeveelheid wat hij nu per keer ongeveer zou moeten drinken), dus ben er nog steeds erg voorzichtig mee.

Zira idd tepelcreme met lanoline (kruidvat eigen merk) wat je niet af hoeft te spoelen. Nadat ik dat paar dagen had gebruikt was aanhappen echt dramatisch -O- nu gelukkig weer veel beter

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:18

Heb je dat de vorige keer ook aanhoudend gehad? Ik ben na 1 a 2 maanden flink in productie gaan dalen bij mijn eerste, dus ik ben nu nog heel blij met m'n overproductie.. Ben dus niet zo terughoudend met kolven enz. Hoop het zo juist op peil te houden. Wel heel vervelend als ze dan last hebben van reflux, snap dat je dat voor wilt zijn. Ik heb nu wel geluk met deze man. Hij hapt veel beter aan dan z'n grote broer en hij drinkt ook met grotere slokken. Hoop dat het nu beter gaat. Komende week wil ik een keer extra wegen op cb, heel benieuwd of hij goed aan komt (vanwege het weinige poepen en de groei van m'n eerste wil ik er nu goed bovenop zitten).
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 03-11-24 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:39

Ik ben toen met 3 maanden gestopt, toen gingen we indikken met johannesbroodpitmeel en maagzuurremmers gebruiken (en wat een andere baby hadden we vanaf toen!). Dat zag ik niet zitten icm met bv, dan zou het volledig kolven worden. Ik heb toen nog een paar weken afbouwend gekolfd en toen kwam de giga overproductie boven water en dat verklaarde een hoop. Ik hoop dat nu echt voor te zijn, en tot nu toe lijkt onze zoon minder te spugen dan onze dochter in de eerste weken, maar we wachten af of dat zo blijft. Ben nu iig vrij nuchter erin om te stoppen met bv als dat beter lijkt te zijn. Daar had ik de vorige keer veel moeite mee.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:52

Ooh ja heeel herkenbaar, ik hoop daar ook nuchterder in te gaan zijn, maar ben bang dat ik dat lastiger ga vinden dan ik nu denk/hoop..
Snap dat je fulltime kolven niet ziet zitten, daar zou ik zelf ook niet aan beginnen. Ik vind kolven echt verschrikkelijk. :x

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:55

Gefeliciteerd Sweetgirl! Rustig aan bijkomen samen na een pittige bevalling

Hier juist een lage productie.. geef wel fulltime borstvoeding maar moeten meerdere keren per dag nog wat aanvullen met kunstvoeding omdat hij anders niet verzadigd. Heb ook een lactatiekundige in de arm genomen. Deze week ben ik aan het kolven erbij om te kijken of de productie wat omhoog wil.
Merk ik op dit moment niet veel van. De opbrengst is tussen de 30-60 ml per keer. Heel wat minder dan bij jullie! Zelfs na een uur powerkolven.. denk dat het een combinatie blijft van kv en bv of uiteindelijk maar over op kv omdat het allemaal wel veel moeite en tijd vergt. Ben wel blij dat ik überhaupt borstvoeding kan geven, deze eerste weken zijn mooi meegenomen

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 22:03

Ah okee dat soort kolf ken ik niet. Weer wat geleerd :D
Oh Lady ook bekend met flinke overproductie jeetje!! Snap wel dat je dat dit keer niet weer zo wil en daarom voorzichtig bent met kolven.

Pieneappel juist weinig productie en hard aan het werk op de productie te vergroten! Respect hoor. Toch typisch dat dat zo per persoon verschilt die productie !

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:06

Nou inderdaad zeg! Ik hoop dat de lactatiekundige wat voor je kan betekenen Pieneappel! Ik had mn onderproductie juist pas door toen ik weer ging werken. Ik kolfde ongeveer hetzelfde en kreeg niet voldoende maaltijden bij elkaar. Heel frustrerend.. :(:)

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:11

Interessant om jullie bv verhalen te lezen. Heel benieuwd hoe dat straks bij mij gaat.

Maar in de tussentijd wachten we nog steeds af :')
Vandaag 41+1. Morgen weer naar de verloskundige, hopelijk kan die het opgang brengen dmv strippen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:39

Nog steeds op het wachtbankje dus zebraatje. Spannend! Kan toch echt niet lang meer duren zou je denken!

Joanieke hier ook hekel aan kolven. Voel me net een melkkoe :7

Pieneappel dat klinkt ook heel pittig. Vind het heel knap dat je evengoed voor bv gaat en alles wat lukt is mooi meegenomen toch. En sorry als het vervelend is of overkomt dat ik/we het over overproductie hebben, blijft een beetje een beladen onderwerp merk ik vaak.

Hier een beetje een dipje, onze zoon doet het perfect maar merk dat ik ongeduldig begin te worden wat betreft eigen herstel etc. Afgelopen week paard gereden, was zo fijn en geen pijn ook niet erna. Maar toen kroop het toch in mijn hoofd de angst dat ik veel te snel weer ga en misschien problemen voor later veroorzaak. Dus nu weer braaf redelijk rustig aan maar vreet mezelf op wat ook frustrerend is. En als ik gefrustreerd ben hapt baby weer minder goed aan -O- en zit ik daarmee te worstelen. En heb moeite met een ritme vinden zo wat ook steeds weer veranderd, eerst kraamhulp, dan manlief veel thuis, die is nu ook weer alle dagen werken dus nu sta ik er alleen voor, en weer zelf dochter wegbrengen naar de opvang smorgens en daar weer een ritme in zien te vinden. Eigenlijk niet echt wat te klagen allemaal maar toch niet lekker in mn vel en daar zullen de hormonen ook niet bij helpen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:55

Zebraatje, nog op het wachtbankje. Hopelijk vlug een baby.

Lady, logisch zoeken naar ritme. Hopelijk vind je je weg.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:07

Zebraatje, moeilijk nog even geduld hebben! Maximaal een weekje nog :)

Xlady, nee joh geen probleem dat jullie het over overproductie hebben! Ligt bij mij niet gevoelig.
Wat fijn dat je zoontje het super doet.
Pittig voor jezelf, eigen herstel en ritmes weer vinden. Gaat vast wel weer goedkomen, rustig aan!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:27

Zebraatje schreef:
Interessant om jullie bv verhalen te lezen. Heel benieuwd hoe dat straks bij mij gaat.

Maar in de tussentijd wachten we nog steeds af :')
Vandaag 41+1. Morgen weer naar de verloskundige, hopelijk kan die het opgang brengen dmv strippen.

Ik hoop t voor je! Bij mij kon t niet bij mn oudste, toen mn weeen echt begonnen met 41+3 had ik nog geen ontsluiting..

XladyX schreef:
Nog steeds op het wachtbankje dus zebraatje. Spannend! Kan toch echt niet lang meer duren zou je denken!

Joanieke hier ook hekel aan kolven. Voel me net een melkkoe :7

Pieneappel dat klinkt ook heel pittig. Vind het heel knap dat je evengoed voor bv gaat en alles wat lukt is mooi meegenomen toch. En sorry als het vervelend is of overkomt dat ik/we het over overproductie hebben, blijft een beetje een beladen onderwerp merk ik vaak.

Hier een beetje een dipje, onze zoon doet het perfect maar merk dat ik ongeduldig begin te worden wat betreft eigen herstel etc. Afgelopen week paard gereden, was zo fijn en geen pijn ook niet erna. Maar toen kroop het toch in mijn hoofd de angst dat ik veel te snel weer ga en misschien problemen voor later veroorzaak. Dus nu weer braaf redelijk rustig aan maar vreet mezelf op wat ook frustrerend is. En als ik gefrustreerd ben hapt baby weer minder goed aan -O- en zit ik daarmee te worstelen. En heb moeite met een ritme vinden zo wat ook steeds weer veranderd, eerst kraamhulp, dan manlief veel thuis, die is nu ook weer alle dagen werken dus nu sta ik er alleen voor, en weer zelf dochter wegbrengen naar de opvang smorgens en daar weer een ritme in zien te vinden. Eigenlijk niet echt wat te klagen allemaal maar toch niet lekker in mn vel en daar zullen de hormonen ook niet bij helpen.

Ooh ik herken dit heel erg van mn eerste ook, zoveel om lopen huilen. Ik hoop dat je daar je rust weer in vind. Ik kan je alleen maar aanraden om echt rustig aan te doen nog, want je kan er wel serieuze klachten aan overhouden al lijkt het nu allemaal goed te gaan. Weet niet of je al naar een fysio gaat, maar misschien kan die je helpen? Mentaal (het stukje loslaten en herstel de tijd geven), maar ook fysiek. Weet niet waar je in nl zit, maar ik kan je Jannet van Wijk aanraden. Zij is ruiterfysio en voorheen bekkenfysio geweest.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 14:01

Poeh jij moet wel geduld hebben zeg Zebraatje!! Hopelijk kan de verloskundige strippen!

Wat vervelend Lady dat je een dipje hebt. Lastig dat je het mentaal moeilijk hebt met de balans te vinden tussen rustig aan doen en weer actief zijn! Tip van Joanieke over fysio lijkt me wel een goede. Hier vind ik het ook lastig wat wel en niet kan. Mentaal is het prima, maar voel me fit en weet gewoon niet wat wel en niet mag/ kan. Ben ook bang voor schade op de lange termijn …

En ook logisch dat je weer opnieuw ritme moet vinden nu je man aan het werk is en een tweede kleintje.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:50

Zebraatje ben benieuwd hoe het is gegaan bij de verloskundige, hopelijk is de strippoging gelukt :D

Lief meiden voor de tips en reacties! Fysio geen ervaring mee, nog nooit bij geweest. En heb ook geen reden om te gaan want heb nergens last van. Het is meer dat ik zelf graag sneller dan die 6 weken wachten wil gaan en in dubio zit of dat wel verstandig is, beetje wat jij ook schrijft Zira. Voor nu besloten het bij wandelen in het bos en paarden uitmesten te houden en over een paar weken weer verder te kijken.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:42

XladyX schreef:
Zebraatje ben benieuwd hoe het is gegaan bij de verloskundige, hopelijk is de strippoging gelukt :D

Lief meiden voor de tips en reacties! Fysio geen ervaring mee, nog nooit bij geweest. En heb ook geen reden om te gaan want heb nergens last van. Het is meer dat ik zelf graag sneller dan die 6 weken wachten wil gaan en in dubio zit of dat wel verstandig is, beetje wat jij ook schrijft Zira. Voor nu besloten het bij wandelen in het bos en paarden uitmesten te houden en over een paar weken weer verder te kijken.

Helaas is het strippen niet gelukt. Hoofdje lag nog te hoog. Verder was nog wel alles goed. Baby heeft er gewoon te comfortabel denk ik.
Morgen naar het ziekenhuis voor CTG en om inleiden te plannen.

Vandaag even mentaal een wat mindere dag. Al weken eigenlijk klaar voor de baby. Elke nacht gaan slapen met t idee misschien vannacht! En de laatste 2 weken mezelf wel echt vermaken en nu dus nog steeds onzeker. Het hele proces van inleiden etc kijk ik ook niet echt naar uit.

Maar nog even volhouden! Volgende week is ze er en dan hebben we een nieuwe fase.

En ik krijg dan vast ook de uitdaging om niet te snel weer van alles te gaan doen. :')

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:10

Hier vandaag de gehoortest geweest. Links helemaal goed. Rechts 3 pogingen gedaan maar niet gelukt. Komen ze nog voor terug. Hij wss gister in badje geweest dus wellicht iets vocht in zn oortje.
Verder hebben ze geprikt op billi voor t geelzucht. Gelukkig is de uitslag positief geweest en is er niks met ons ventje aan dr hand. Beetje stressvol zenuwslopend dagje maar hij heeft zich zo groot gehouden

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:26

Ah balen dat strippen niet lukte Zebraatje. Kan me heel erg goed voorstellen dat het wachten erg slopend is inmiddels.. je komt nu wel echt dichtbij! Heel even nog. En wat betreft inleiden, familielid is vorige week ingeleid en had een hele fijne bevalling. Hopelijk mag je je snel druk maken om andere dingen inderdaad haha!

Sweetgirl wat fijn goede uitslag op geelzucht! Was hij heel geel of was het uit voorzorg oid?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:00

Zebraatje schreef:
XladyX schreef:

Helaas is het strippen niet gelukt. Hoofdje lag nog te hoog. Verder was nog wel alles goed. Baby heeft er gewoon te comfortabel denk ik.
Morgen naar het ziekenhuis voor CTG en om inleiden te plannen.

Vandaag even mentaal een wat mindere dag. Al weken eigenlijk klaar voor de baby. Elke nacht gaan slapen met t idee misschien vannacht! En de laatste 2 weken mezelf wel echt vermaken en nu dus nog steeds onzeker. Het hele proces van inleiden etc kijk ik ook niet echt naar uit.

Maar nog even volhouden! Volgende week is ze er en dan hebben we een nieuwe fase.

En ik krijg dan vast ook de uitdaging om niet te snel weer van alles te gaan doen. :')

Wat jammer dat het strippen niet is gelukt! Wat betreft inleiden, ik ben ingeleid bij mijn zoontje en ik heb echt een hele fijne bevalling gehad. Zou het liefst zo weer ingeleid willen worden :D . Ik krijg juist stress van het idee dat ik dadelijk een natuurlijke bevalling heb. Het idee dat ik geen controle heb, ineens uit het niets weeën krijg in de nacht, iets moet regelen voor mijn zoontje, halsoverkop naar het zkh moet en hopen dat ze plek hebben... Pffff, doe mij maar een inleiding. :o

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:33

XladyX schreef:
Ah balen dat strippen niet lukte Zebraatje. Kan me heel erg goed voorstellen dat het wachten erg slopend is inmiddels.. je komt nu wel echt dichtbij! Heel even nog. En wat betreft inleiden, familielid is vorige week ingeleid en had een hele fijne bevalling. Hopelijk mag je je snel druk maken om andere dingen inderdaad haha!

Sweetgirl wat fijn goede uitslag op geelzucht! Was hij heel geel of was het uit voorzorg oid?

Zn hele lijfje was geel dus ze maakte zich zorgen er om. Maar uitslag was gelukkig goed