Op een stalen ros over wegen en door het bos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thami

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:07

Hoop dat je snel een uitslag hebt Tine, en natuurlijk dat die positief uitvalt. Best spannend altijd.
Vroeg hè zo, zomertijd.. in de avond lekker maar als de wekker gaat :z
Vanavond wel eerste x training met Langszij, zin in!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:59

Ik vind de zomertijd heerlijk, geen enkel probleem om direct naast mijn bed te staan. Echt een vroege vogel hier! Met werken start ik om 7 uur, zodat ik voor mijn gevoel maar halve dagen werk.

Girona zag er echt heel leuk uit! Tof om het via Polarsteps ook te volgen, dat geeft altijd net wat meer informatie dan Strava.

Ik heb bijna 1.000 kilometer gefietst in de eerste drie maanden, drie dagen ziek zijn afgelopen week gooide roet in het eten helaas. Nu op naar wat flinke ritten de komende tijd, beetje trainen voor de Elfstedentocht. Het is weer mooi weer voor de racefiets! De gravel piept en kraakt (tik bijna de 10.000km aan) en moet straks echt even weer groot onderhoud hebben. Dat is toch echt mijn winterfiets en daarom krijgt ie veel te verduren.

We zitten nog een beetje in dubio over de vakantieplannen. Ergens zou ik wel weer heel graag met de fiets op pad gaan. Maar ik heb zelf een beetje de 'regel' dat ik toffe vakanties het ene jaar niet direct het volgende jaar weer wil doen, dan ben ik bang dat het toch tegen gaat vallen.

Succes met de uitslag T2T!

Ik heb trouwens nog een issue, ik blijk ietwat scheef op de fiets te zitten. Ik ben bij bikefitters geweest en bij chiropractors en allerlei andere mensen die me zouden moeten kunnen helpen. Alleen het issue blijft terug keren. Er is ook een specifieke oefening die laat zien dat ik links minder mobiliteit heb dan rechts (zeg maar in een kruishouding op de grond, armen gestrekt, linker been omhoog en daarmee rechts de grond aantikken en viseversa). Alleen op één of andere manier lukt het niemand te vinden wat het precies is en blijf ik scheef fietsen. Op zicht kon ik er afgelopen zomer 1260 km mee fietsen, maar het blijft toch een beetje knagen en geeft toch wel irritaties.

Is er wellicht iemand met een idee die het complete plaatje kan bekijken? Dus niet alleen iets constateren, maar ook daadwerkelijk verder kan helpen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:00

Cyclinglab misschien? Geen ervaring mee hoor, maar dat zijn bewegingswetenschappers die ook werken met schema's ed en zelfs een tweede kracht en symmetrie analyse adviseren na een trainingsperiode. Dus je zou verwachten dat ze ook verstand hebben van verschil in kracht en symmetrie?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 16:58

@Sakura, ik ben ook waanzinnig scheef! Mijn rechterbeen is 2 cm :wow: korter dan mijn linkerbeen waardoor mijn heupen scheef staan en ik een scoliose heb. En daar kwam ik achter toen ik ging fietsen :x (daarvoor echt nooit klachten, mijn lijf compenseert waanzinnig goed).

Ik heb nu aangepaste zooltjes in mijn schoenen, op maat gemaakt en ik fiets met een blokje van 1 cm onder mijn rechterschoen. Daarnaast ga ik eens in de 3 maanden naar een MSK-arts om alles weer wat rechter te laten zetten. En zo blijft het voor mij goed te managen.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:09

He toevallig Maaike, ik heb ook een scoliose, wel bekend vanaf mijn geboorte en in mijn jeugd veel voor behandeld. Nu accepteer ik gewoon dat ik schots en scheef ben, heb er gelukkig bij het fietsen geen last van. Heb wel bewust niet van die dubbele power meters die druk links/rechts bijhouden, word ik toch maar gefrustreerd van :')

Maar als je er wel last van hebt Sakura dan begrijp ik dat je het wil uitzoeken zodat je het ook kan oplossen. De tip van Marlies klinkt wel goed!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:07

Vandaag contact opgenomen met de HA praktijk , maar er was helaas nog geen uitslag -O-
Eind van de week nog maar eens navragen . :j

@Sakura : er zal toch wel iemand zijn die je scheef op de fiets zet , zodat je recht zit ?
Klinkt wat gek die zin _O-
Mijn coach is ook bikefitter , je zou hem altijd kunnen bellen en je probleem voorleggen ?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:48

Beenlengtes en dergelijke zijn allemaal wel gelijk. Ooit merkte iemand op dat mijn wervelkolom scheef stond ten opzichte van mijn heup, maar ook dat bleef bij een constatering. Dus ik ga langzaamaan weer wat zoeken/informeren, maar zoek wel iets/iemand wat me echt verder kan helpen en niet dezelfde constatering doet. Het is ook zichtbaar als ik fiets.

Dus ik ga zeker aan de slag met de tips!

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:41

@T2T, Hopelijk gaat het wel duidelijkheid geven betreft je knieën.

Zelf fiets ik (eindelijk) wel naar de fysiotherapie en de markt in de stad. Het zijn mini stukjes, maar ik ben blij dat ik dit nu wel redden kan. De weide is 4km heen en 4km terug. Die eerste 4 gaan goed, maar na op de weide te hebben gelopen is terug wel heel gevoelig.

Maar ik ben blij dat ik met mijn lichtere fiets wel een klein stukje kan fietsen. Dat heb ik ook wel gemist na 3 maanden. (Voelt nog steeds vervelend om van 200km naar 2km te gaan. Maar ik fiets weer.)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 12:19

Lekker Gothico! En nu hopelijk langzaamaan een klein beetje uitbouwen.

Ik ben dus zo scheef dat ik uiteindelijk een MRI heb gehad. De conclusie is dat het bijna knap is dat ik nooit eerder klachten kreeg en mijn conclusie is dat als ik een paard was geweest dat ik afgekeurd zou zijn. Mijn been is korter rechts, mijn bekken is raar gekanteld en mijn rug heeft een scoliose. Zonder mijn zooltjes, mijn blokje en MSK-arts krijg ik zenuwuitval en hang ik op de fiets naar rechts. Nu is het goed te doen, maar ik merk het direct wanneer of ik verzak of mijn fiets net niet helemaal lekker is afgesteld. Ik ben echt een soort prinses op de erwt, ik kom nog geen 25 km ver. Overigens is de fietsafstelling bij mij eentje waarvan mijn fitter ooit zei: 'het is de lelijkste afstelling die ik ooit heb gedaan, maar het lijkt wel te werken'. Die fiets is symmetrisch, daar kun je niets aan doen. Maar je kunt wel een heleboel met de afstelling zodat de hoeken die je maakt beter worden. Krachttraining heeft ook een boel gedaan bij mij.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:03

Krachttraining ben ik inderdaad vorig jaar ook mee begonnen en daar lijkt het links en rechts wel gelijk op te gaan gelukkig. Linkerschouder heb ik ook een tijd problemen mee gehad, maar met ChatGPT en Youtube oefeningen is dat nu eindelijk volledig onder controle. Misschien moet ik toch ook ChatGPT voor dit maar eens vragen :')

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:53

Hopelijk heb je snel de uitslag Time!

Gothico, ook al zijn het kleine stukjes, het begin is er. Niet te snel willen en rustig opbouwen.

Sakura, geen ervaring mee dus kan je ook niemand aanraden. De oplossing van Maaike klinkt heel logisch door een blokje of iets anders toe te voegen. Maar als je benen dezelfde lengte zijn, dan gaat dat natuurlijk niet op. Lastig…

Ik heb net een lekker solo ritje gemaakt. Eerste 18 km volle bak zij/tegen. Daarna zij/mee naar huis. Was ploeteren met die wind in de open polder, maar toch nog 25,5 gemiddeld over 35 km. Ik moet vaker alleen op pad ipv in het wiel hangen, dus goede training zo.

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:05

Herkenbaar padoertje. Hier zonet ook nog even een klein rondje gedaan na mijn tentamen. Maar er stond een flinke wind. :j Het frustreert mij nu wel eens dat ik niet meer zo sterk/snel ben als een 2/3 jaar geleden. Helaas in de tussentijd weinig kunnen fietsen door ziekte, dus probeer het nu weer wat op te bouwen.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:09

Die wind was echt verschrikkelijk gisteren! Ik had maar een klein stukje te gaan van werk naar huis maar voelde als een eeuwigheid..
De training dinsdagavond was wel lekker, daar bleven we een beetje beschut en hadden heuvels, dan maakt de wind minder uit.
Na de fietsvakantie is voor de fietsvakantie hier; morgen t/m zondag gravel weekend met Langszij. Derde x nu, en het is een traditie dat een deel ( waaronder ik) er op de fiets heen gaat. Nu is het maar 50km voor me naar Zeddam, dus dat valt wel mee. Wel wind tegen dus ik hoop dat die wat gaat liggen morgen. Het is wel lekker warm en droog gelukkig!

Jullie nog leuke fiets plannen?

Kijken jullie eigenlijk ook wielrennen op tv?
Ik wel, en nu is zondag de Ronde van Vlaanderen. Duel tussen Mathieu van de Poel en Pogacar, mega spannend. Maar ik ben dus nog gravellen.. hoop dat ik op tijd ben om nog een deel te kunnen zien.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:09

Ik ben inmiddels ook alweer een paar weken bezig. Nadat ik een beetje gewend was in mijn nieuwe huis, begonnen de kriebels weer. Route zit 2 km verderop dus ik ben er ook zo.

Eerste 4 keer was een beetje banketstaaf en zwaar. Met nog een verkoudheid erbij was het nog extra pittig.

Maar nu de 5de keer merk ik al dat mijn conditie weer in een stijgende lijn gaat. Toch altijd een fijn moment!

De route en dan gok ik beide lijnen zijn ongeveer samen in totaal goed voor net geen 20 km. Maar het is een prachtige route. Met name de korte route van 2 km is altijd erg leuk ( beetje een achtbaan idee).

Ik probeer het ook wat af te wisselen met wandelen.

Geen wedstrijdplannen dit jaar. Ik hoop toch nog vrij te kunnen regelen voor de hondsrugclassic.

En de fiets bevalt nog steeds uitstekend! Viel mij wel op dat er iets aan de voorkant kraakt. Vanmiddag uitgebreid schoongemaakt en het is wel aanzienlijk verbeterd. Ik vermoed ergens zand. Dat er al lagers kapot zouden zijn kan ik mij niet voorstellen. Maar zo blij dat van mijn knie , been en nek klachten af ben. Althans met het fietsen. Buiten het fietsen is mijn knie blessure ook weer terug zoals elk jaar -O-

Maar goed we fietsen gewoon door dan geen last en of pijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:28

Zebra, soms moet het ook allemaal nog wat inlopen, maar kraken hoort niet. Dus als dat blijft, wel even lang de fietsenmaker, je hebt garantie neem ik aan.
Lekker dat je zo dicht bij de route woont, motiveert toch he.

Thami, mooi vooruitzicht zo'n weekend. Hier wordt zeker fietsen gekeken op tv, altijd lekker op zondag na zelf te zijn geweest voor de tv. Zondag druk druk, maar wel proberen om idd de ronde van Vlaanderen in te plannen qua tv tijd, is 1 van de mooiste koersen vind ik van de klassiekers.

Vond de wind ook zo koud afgelopen week. Heerlijk zonnetje en dan zo'n veneinige wind er bij. Maar goed, gisteren was het zalig en vandaag hopelijk ook weer.

Hier helaas de hectiek nog niet helemaal achter me gelaten. Wat resulteert in zondag een stuk op de gravel en daarna nog niet weer gefietst, maar vanmiddag vrij dus ga de mtb maar even lekker aantrappen. Knie is nog niet 100% dus ben benieuwd hoe het gaat. Het weer werkt iig goed mee {:}

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:32

Kleinboefje, genieten is het belangrijkste, snelheid en kracht komt vanzelf wel weer. En de zomer moet nog beginnen, dus genoeg trainingsuurtjes straks ;)

Time, al iets gehoord over je knie?

Marlies, nog op pad geweest? Knie oké gebleven?

Zebrastreep, fijn dat je het fietsen weer wat op kunt pakken. Lijkt me geweldig als je zo dicht bij mooie routes zit.

Thami, veel fietsplezier dit weekend. Met 50 km ben je al mooi warm gefietst hahaha.

Wat betreft wielrennen op tv, ja ook hier in huis. Inmiddels kijk ik dus ook mee. Ga het steeds leuker vinden. Net met manlief rondje 50 km gemaakt met 28,3 gemiddeld. Ben echt blij dat ik relatief goed opbouw, zo na een behoorlijke tacxvrije winter. Nu nog de winterkilo’s eraf, zodat ik straks makkelijker kan klimmen :j Morgen maar wat krachttraining en voor zondag weet ik het nog niet.

Goed weekend allemaal!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:02

Padoertje schreef:
Time, al iets gehoord over je knie?

Nee , helaas niet .Gisteren nog een keer een email naar de HA praktijk gestuurd .
Daar kwam echter geen reactie op . -O-
Ik wil vandaag even kijken of ik de instelling waar de MRI is gemaakt via email kan bereiken om
te vragen of de uitslag er is .Het is tenslotte maandag al twee weken geleden .
Ik heb een beetje het vermoeden dat er wat verwarring kan ontstaan omdat ik een email adres op
roepnaam heb , en mijn zorgverzekering op mijn doopnamen staan .
En ik zag toevallig gisteren op Strava dat mijn HA op trainingskamp op Mallorca zit :roll: .
Dus dat komt allemaal niet lekker uit .En deze week echt wel wat meer last gehad van mijn knie .

In het weekend kijk ik wel eens wat wielrennen , maar echt heel bewust volgen doe ik het niet .
De boodschappen zijn in huis , op zaterdag kan het hier wel eens wat chaotisch zijn _O-
Nederlanders plunderen dan de winkels .

Op de planning stond eigenlijk hardlopen , dat sla ik maar over .
Ga denk ik naar de sportschool even op de crosstrainer om te testen of dat gaat .
Anders maar wat krachttraining doen .

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:45

Yes, mtb laten staan, zonde om alleen maar in het bos te zijn en de gravel gepakt. Heerlijk 45km, wel veel wind!
Maar dit is toch zalig, aan de voet van de Lemelerberg {:}
Afbeelding

Morgen kijken of ik de mtb nog even kan pakken.
Knie is niet helemaal top maar ok. Moest in de avond nog dansles geven, dat was eigenlijk wat teveel dus vandaag even kalm aan.

Time, maandag maar is ff er achteraan dus. Vervelend dat je deze week meer last had. Hoe ging het vandaag?

Padoertje, die kilo's zijn herkenbaar. Helaas gaan die hier er niet lekker weer af. Kan jij dat wel? Respect ;)

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:05

Vervelend Time2Tri dat je nog niks over de MRI hebt gehoord en dat je ook weer meer last hebt van de knie.. hopelijk krijg je komende week alsnog de uitslag. Hoe ging het in de sportschool?

Heerlijk MarliesV! <3 Zo fijn die zon er bij, maar de wind blijft inderdaad vrij pittig.

Ik hoop dat ik morgen misschien nog even tijd heb voor een klein rondje. Kriebelt wel altijd als ik de zon zie schijnen en anderen zie fietsen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:45

Balen Time. Hopelijk laten ze maandag iets weten.

Lekker plaatje Marlies!

Wat betreft de kilo’s heb ik er sinds nov vorig jaar 5 kilo af. Liefst wil ik er nog 4 af, maar die zijn wat hardnekkig haha. Heb een voedingsschema van de gym, maar met de overgang gaat het echt zo langzaam. Stofwisseling is met pensioen denk ik.
Nu ligt mijn spiermassa ook wel hoog, maar er zit echt nog wel babyvet op m’n buik :o Ik ben zeker niet te zwaar, maar wil gewoon lichter zijn als we in Frankrijk en Italië de bergen in gaan.
Morgenochtend heb ik een solorit van 35 km gepland, dus ga proberen die in zone 2 te rijden zodat de vetverbranding aan gaat ;)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:40

Ooohh praat me niet van kilo,s te veel .Daar kamp ik ook nog mee -O-
En dat is deels ook schuld aan de overgang helaas .Maar 3 kilo zijn er af .
Maar er moeten er nog zeker 6 a 7 kilo af *pum*

Padoertje schreef:
Wat betreft de kilo’s heb ik er sinds nov vorig jaar 5 kilo af. Liefst wil ik er nog 4 af, maar die zijn wat hardnekkig haha. Heb een voedingsschema van de gym, maar met de overgang gaat het echt zo langzaam.

Zo herkenbaar -O-

Sportschool helaas niet gelukt , een DHL pakketje wat gepland stond voor dinsdag a.s
leveren kwam ineens gisteren . Kreeg een email Uw pakketje komt vandaag .
En dan is het wachten tot die er is , sportschool gaat om 16:00 dicht .
Dus een rustige dag gehad , wat voor mijn knie dan wel weer goed was .
Wat wasjes gedaan , en voor de rest chill op de bank .

Goed bezig Marlies :j

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 10:45

@ Time: wat vervelend dat je nog altijd geen uitslag hebt van de MRI. Ironisch ook dat de huisarts op trainingskamp is :') . Het voordeel is mogelijk wel dat je een huisarts hebt die snapt waar je passie vandaan komt. Die van mij die snapt er weinig van. En een dagje rust is ook niets mis mee!

Marlies en Padoertje hebben ook weer fijne ritten gereden. Ik heb echt respect voor jou Padoertje hoe je zulke snelheden weet te behalen. En wat een fijne foto Marlies! Het was echt genieten gisteren. De hele week eigenlijk, ik heb de hele week lekker buiten kunnen rijden, zelfs in korte broek en t-shirt.

Bij mij zit de (relatieve) rustweek er op. Het was gisteren helemaal raar om 'maar' 2 uurtjes op de fiets te zitten. In combinatie met 6 blokjes in zone 3 tempo vloog de tijd echt om. Morgen begint het echte werk weer! Ik begin inmiddels ook echt wel verschil te voelen, ik word steeds een beetje sterker en ik hou het prima vol tot nu toe. Misschien vandaag nog even klimmen, even omhoog in plaats van vooruit.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:58

Is bij een aantal ook bekend waar de knieproblemen weg komen? Ik heb nu ook al een aantal jaar dat mijn rechterknie overbelast raakt. Vaak niet eens zozeer met en van het fietsen.

Dit keer kwam het door het kastje in elkaar te zetten, tijdje op de knieën gezeten. Met name bukken en opstaan geeft een hele vervelende pijnscheut. Ik ben bewust al anders gaan trainen dit jaar. Rustiger opbouwen en rustig de meer km's opbouwen.

Voor vandaag maar de ronde van vlaanderen aangezet. Vanmiddag nog werken dus dan wordt de boel wel weer genoeg belast. Zeker nu ik na vandaag nog 2 vroege diensten op het programma heb staan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:57

Hier is mijn rechter knie al jaren een probleem, waarschijnlijk veroorzaakt door het turnen vroeger. Maar die gaat prima. Mijn huidige knie klachten komt omdat ik gevallen ben (in een putje gestapt) en daarmee de knie verdraaid.

Heb er vandaag toch best last van. Even afwegen of ik nog ga je niet. Heb volgend weekend 3 dagen mtb-en op de planning dus wil nu niet teveel doen.

Die kilos zijn hier ook een strijd. Helaas al jaren, ben conditioneel fit maar zie er niet zo uit zeg maar

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:30

Mensen wat een wind joh %)
37 km in 25,6 gereden in m’n uppie. Hoop knikkende mannen en duimpjes gekregen onderweg hahaha. Je zag echt iedereen ploeteren. Vind het wel pittig zo alleen, maar merk wel dat ik er (ook mentaal) stuk sterker van word. Blij dat ik weer gegaan ben :j

Knieproblemen ook herkenbaar helaas. Zo’n 10 jaar geleden bijna verongelukt met een jong paard en daarbij een breuk in mijn tibiaplateau opgelopen. Alle bindweefsel aan de binnenkant knie weg en ergens zweeft er nog wat gruis rond. Moet eigenlijk een keer een kijkoperatie, maar vooralsnog doe ik er alles mee (behalve squaten boven de 40 kilo). Traplopen is het meest irritante eigenlijk.