Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:33

Tegenargumenten niet geloofd misschien om wat ik al eerder aan gaf. Waar je achter staat daar vind je ook de ondersteunende artikelen bij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:33

Ibbel, mrna techniek word ook toegepast bij enkel zeldzame kankersoorten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:41

Ibbel schreef:
Ik ga eens een lijstje maken met redenen om niet te vaccineren plus de tegenargumenten. Als er meer zijn, vul gerust aan :D

'Technische' redenen:

Het vaccin is te snel ontwikkeld/op de markt gebracht - tegenargument: het vaccin kón zo snel worden ontwikkeld omdat overheden er geld in gestopt hebben, zodat de economische reden om het stap voor stap te testen voor de farmaceuten wegviel. Stappen konden dus parallel genomen worden.

Het is experimenteel - tegenargument: nee, alle vaccins hebben fase 1 tot en met 3 gewoon volledig doorlopen, zijn volledig goedgekeurd, zowel door FDA als door EMA, wat versneld kon gebeuren omdat FDA en EMA alle stappen van fase 2 en 3 meegekeken hebben ipv na afloop gewacht hebben op de data. De vaccins zitten, net als ieder nieuw medicijn, in de Post Marketing Surveillance fase oftewel fase 4 van medicijnonderzoek.

Het is in het geval van mRNA vaccins een nieuwe vaccintechniek - tegenargument: de techniek wordt al 30 jaar onderzocht en er lag al een Ebola-vaccin op de plank. Er was dus weinig nieuw, het enige dat 'gemaakt' moest worden is de code voor het juiste stuk eiwit waar de grootste immuunresponse op komt. Daar is dan ook relatief veel tijd in gaan zitten.

Het is gentherapie - tegenargument: nee, je krijgt RNA, geen DNA ingespoten. Het is bovendien RNA dat zich niet vermenigvuldigt, dus na afgelezen te zijn wordt het afgebroken (zoals al het RNA in je lichaam)

De langetermijneffecten zijn niet bekend - tegenargument: geen enkel geneesmiddelen wordt langer dan max een jaar getest. Het is veel te duur (en bovendien loopt de patenttijd door tijdens de onderzoeksfase) om langer te testen. Daarnaast verdwijnt ieder vaccin snel uit je lichaam want dat is juist de bedoeling van een vaccin: je afweer moet leren dat-ie het af moet breken en hoe het afgebroken moet worden. Dat doet je afweer dus ook met het vaccin.

'Vertrouwen in eigen afweer':

Ik word er zelf tóch niet zo ziek van dat ik op de IC kom - tegenargument: ook jonge mensen kunnen er goed ziek van worden, long-Covid treft ook jongeren, en de langetermijneffecten van het virus zijn ook niet bekend. Over 10 jaar kan wel blijken dat het net zoiets als HIV is

Ik heb geen zin om te enten om de buurman te redden - je betaalt ook belasting, je betaalt zorgpremie die je er zelf vermoedelijk niet 'uit' haalt, oftewel, we zijn een samenleving en soms moet je iets voor je medemens over hebben.

'Complotredenen' (en hier geef ik maar geen tegenargumenten voor, want dat is dweilen met de kraan open)

Er zit een chip in
Corona is helemaal niet zo erg
Enz, want ik heb geen idee wat voor rare complotten er allemaal nog meer rondzwerven

Oftewel: zijn bovengenoemde redenen een beetje de reden?
Dan is uiteraard mijn vraag: waarom worden de tegenargumenten niet geaccepteerd/geloofd?

Mooie post, goede vraag die laatste ook :j
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 05-11-21 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:42

Needje schreef:
Tegenargumenten niet geloofd misschien om wat ik al eerder aan gaf. Waar je achter staat daar vind je ook de ondersteunende artikelen bij.
Betekent dat dan ook dat je in het geheel niet open staat voor bronnen en argumenten van wat ik dan maar even de tegenpartij zal noemen?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:44

secricible schreef:
Maar wat stel je dan voor loriene? Wat moet er wel gebeuren?

Daar is al zo vaak over gesproken hier.
Jullie weten zo langzamerhand wel hoe ik er over denk.
Laat alles gewoon vrij en hanteer de 1,5 afstand .
Wij mogen vanaf morgen niet eens meer wedstrijd rijden.
In een grote hal!!
Wow wat zal het daar besmettelijk zijn zeg!
Is toch te gek voor woorden.
Ik doe mee als dressuurruiter mag ik er niet in,maar ga ik als vrijwilliger mag ik er wel in _/-\o_ _/-\o_
Schiet mij maar lek maar er klopt dan toch iets niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:45

Dus dan kunnen festivals enzo niet meer doorgaan, concerten en alles... Of hoe zie je daar die 1,5 meter?

De horeca kan op zich wel een soort van weer op 1,5 meter, dat is alleen maar prettig. Maar hoe gaat dat met mensen uit een ander gezin? Mag ik met mijn vrienden wel of niet aan 1 tafel zitten?

Serieuze vraag hoor, ik zie het liefst ook alles weer doorgaan... maar hoe dan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:48

Hoe zie jij onderwijs op 1,5 meter dan? En contactberoepen?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:49

Cer schreef:
Dus dan kunnen festivals enzo niet meer doorgaan, concerten en alles... Of hoe zie je daar die 1,5 meter?

De horeca kan op zich wel een soort van weer op 1,5 meter, dat is alleen maar prettig. Maar hoe gaat dat met mensen uit een ander gezin? Mag ik met mijn vrienden wel of niet aan 1 tafel zitten?

Er zijn denk ik veel situatie`s waar je je dan gaat afvragen hoe moet dat dan?
Maar is dat niet aan degene die die domme regels opstellen?
Er is zo te zien helemaal niet over nagedacht !

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:50

loriene schreef:
secricible schreef:

Laat alles gewoon vrij en hanteer de 1,5 afstand.
Dat zou alleen werken als werkelijk iedereen, overal, zich hieraan zou houden tot de pandemie over is. En dat lijkt mij persoonlijk niet haalbaar, tenzij je Nederland verandert in een politiestaat. Big Brother.

Plus, wat als er een nog besmettelijke variant opduikt?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:51

Askja schreef:
Needje schreef:
Betekent dat dan ook dat je in het geheel niet open staat voor bronnen en argumenten van wat ik dan maar even de tegenpartij zal noemen?

Geen idee.
Blijkbaar niet van harte anders waren er niet elke keer halve rellen in deze topics. :')

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:52

MarlindeRooz schreef:

Contactberoepen kunnen met mondkapje en leerlingen kunnen toch gewoon 1,5 m van elkaar zitten?
Mondkapje op de gang?
Iedereen zegt dat die dingen zo goed werken.
Dus kan mooi

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:52

Wat is dit frustrerend zeg.. Nederland was een vrij land met de nadruk op was. Wat een poppenkast allemaal zeg. Alsof gevaccineerd zijn alle problemen oplossen. Ze hebben het helemaal mis!! _-:( Het is ook dikke onzin wat ze zeggen over dat grotendeels ongevaccineerde in het ziekenhuis liggen want dat is niet zo. Het ligt grotendeels aan je eigen weerstand, gevaccineerd of niet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:53

loriene schreef:
Cer schreef:

Er zijn denk ik veel situatie`s waar je je dan gaat afvragen hoe moet dat dan?
Maar is dat niet aan degene die die domme regels opstellen?
Er is zo te zien helemaal niet over nagedacht !
Nee?
Ik denk dat er juist heel erg veel over nagedacht is, maar dat er geen eenduidige oplossing is waar iedereen het mee eens is, die effectief is en haalbaar.
Was het maar zo simpel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:53

loriene schreef:
MarlindeRooz schreef:

Contactberoepen kunnen met mondkapje en leerlingen kunnen toch gewoon 1,5 m van elkaar zitten?
Mondkapje op de gang?
Dus kan mooi

_O-

Ben je wel eens in een school geweest? Hoe past dat dan 1,5 meter uit elkaar? Op mijn universiteit kun je in de gang elkaar bijna niet passeren zonder elkaar aan te raken. :=

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:54

secricible schreef:

Laat alles gewoon vrij en hanteer de 1,5 afstand.[/quote]Dat zou alleen werken als werkelijk iedereen, overal, zich hieraan zou houden tot de pandemie over is. En dat lijkt mij persoonlijk niet haalbaar, tenzij je Nederland verandert in een politiestaat. Big Brother.

Plus, wat als er een nog besmettelijke variant opduikt?[/quote]

Waarom politiestaat?
Gewoon terug naar normaal .
Andere variant weet niemand.
Dan kun je wel tot sintjuttemus doorgaan met de maatregelen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:54

Needje schreef:
Askja schreef:

Geen idee.
Blijkbaar niet van harte anders waren er niet elke keer halve rellen in deze topics. :')

Vind je dit geen enorm cynisch uitgangspunt?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:55

MarlindeRooz schreef:

Mondkapje op de gang?
Dus kan mooi[/quote]
_O-

Ben je wel eens in een school geweest? Hoe past dat dan 1,5 meter uit elkaar? Op mijn universiteit kun je in de gang elkaar bijna niet passeren zonder elkaar aan te raken. :=[/quote]

Zei toch mondkapje op?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:58

Askja schreef:
Vind je dit geen enorm cynisch uitgangspunt?

Ja dit was cynisch.
Maar ik weet niet wat anderen denken. Ik kan alleen zeggen wat ik dénk dat zij misschien denken.
Ik ben geen anti vaxxer.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:58

loriene schreef:
Waarom politiestaat?

Hoe zie jij 1,5 m handhaven voor je dan?
Of moet dat er ook maar af en moeten we gewoon gaan doen alsof er geen corona is?

Ik begrijp best dat mensen zat zijn van de maatregelen, maar ik begrijp het minder goed als ze dan maar helemaal hun kont tegen de krib gooien en niks meer willen , alsof dat iets oplost.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:00

Wpaard schreef:
Wat is dit frustrerend zeg.. Nederland was een vrij land met de nadruk op was. Wat een poppenkast allemaal zeg. Alsof gevaccineerd zijn alle problemen oplossen. Ze hebben het helemaal mis!! _-:( Het is ook dikke onzin wat ze zeggen over dat grotendeels ongevaccineerde in het ziekenhuis liggen want dat is niet zo. Het ligt grotendeels aan je eigen weerstand, gevaccineerd of niet.

En waar haal jij die wijsheid dan weg? Laat me gokken, je gezonde verstand en al die wetenschappers die er echt verstand van hebben verkondigen onzin zeker 8)7

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:05

Waarom politiestaat?
[/quote]

Hoe zie jij 1,5 m handhaven voor je dan?
Of moet dat er ook maar af en moeten we gewoon gaan doen alsof er geen corona is?

Ik begrijp best dat mensen zat zijn van de maatregelen, maar ik begrijp het minder goed als ze dan maar helemaal hun kont tegen de krib gooien en niks meer willen , alsof dat iets oplost.[/quote]

Laat de regering dat lekker oplossen.
Die hebben de zorg al jaren geleden verkwanselt.
En nu de druk op de burgers leggen?
Elke motie die is ingedient om de zorg op te schalen wordt verworpen.
Dus onze beste regering is helemaal niet van plan om iets aan het personeelstekort te gaan doen.
Dit jaar niet en volgend jaar ook niet.
En elke keer de burgers maar domme maatregelen opleggen.
Dan krijg je toch ook dat iedereen niet meer wil en het nut er ook niet meer van in ziet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:10

loriene schreef:
secricible schreef:

Laat alles gewoon vrij en hanteer de 1,5 afstand .
Wij mogen vanaf morgen niet eens meer wedstrijd rijden.
In een grote hal!!
Wow wat zal het daar besmettelijk zijn zeg!
Is toch te gek voor woorden.
Ik doe mee als dressuurruiter mag ik er niet in,maar ga ik als vrijwilliger mag ik er wel in _/-\o_ _/-\o_
Schiet mij maar lek maar er klopt dan toch iets niet.

Je mag er wel in, vanavond even testen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:11

Ik ben het er mee eens dat de zorg te veel is uitgekleed de laatste jaren.
Vergroten van IC capaciteit zou veel van de vaccinatie druk af kunnen halen, maar is uitbreiden überhaupt haalbaar?
Het blijft ook een heel lastig vraagstuk met de steeds duurder wordende zorg en de vergrijzing.

Mijn eigen idee zou ook zijn daar zo veel mogelijk in te investeren en uit te breiden. Maar er zijn dan weer andere potjes waar het uit moet komen en ook zorgpremies kan je niet eindeloos verhogen.
Er is dit komende jaar al veel meer beschikbaar gesteld voor de zorg. Maar genoeg gaat het niet zijn denk ik.

Bepaalde zaken voelen krom, maar probeer maar een passend plaatje te maken... ik zou er ook niet aan willen staan om het te bedenken. Daarom zit ik ook niet in de politiek... en heb ik te weinig inzicht in wat goed en haalbaar is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:19

nou kun je honderdduizend keer hier typen dat nog meer geld naar de zorg niet automatisch betekent dat je ook genoeg personeel hebt voor meer IC bedden (en hoeveel meer moeten dat zijn dan?. Maar dat gaat loriene niet lezen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:26

loriene schreef:
Laat de regering dat lekker oplossen.
Die hebben de zorg al jaren geleden verkwanselt.
En nu de druk op de burgers leggen?
Elke motie die is ingedient om de zorg op te schalen wordt verworpen.
Dus onze beste regering is helemaal niet van plan om iets aan het personeelstekort te gaan doen.
Dit jaar niet en volgend jaar ook niet.
En elke keer de burgers maar domme maatregelen opleggen.
Dan krijg je toch ook dat iedereen niet meer wil en het nut er ook niet meer van in ziet?

Hoe moet de regering het oplossen als de burgers de regels van de regering niet willen opvolgen :+.
De regering kan moeilijk met een toverstafje zwaaien en het oplossen, daar is toch echt linksom of rechtsom inzet van burgers voor nodig. Regering moet het alleen in goede banen leiden en het goede voorbeeld geven/goede voorzet doen.

c_alsemgeest schreef:
Ik ben het er mee eens dat de zorg te veel is uitgekleed de laatste jaren.
Vergroten van IC capaciteit zou veel van de vaccinatie druk af kunnen halen, maar is uitbreiden überhaupt haalbaar?
Het blijft ook een heel lastig vraagstuk met de steeds duurder wordende zorg en de vergrijzing.

Mijn eigen idee zou ook zijn daar zo veel mogelijk in te investeren en uit te breiden. Maar er zijn dan weer andere potjes waar het uit moet komen en ook zorgpremies kan je niet eindeloos verhogen.
Er is dit komende jaar al veel meer beschikbaar gesteld voor de zorg. Maar genoeg gaat het niet zijn denk ik.

Bepaalde zaken voelen krom, maar probeer maar een passend plaatje te maken... ik zou er ook niet aan willen staan om het te bedenken. Daarom zit ik ook niet in de politiek... en heb ik te weinig inzicht in wat goed en haalbaar is.

Uitbreiden is niet haalbaar, daar is simpelweg te weinig personeel voor door alle burn-outs en uitloop.