Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:08

Ik vind het een heel lastig onderwerp. Is er niet sowieso altijd sprake van een gevoel van oneerlijkheid?
Voor mij is het ook best lastig te begrijpen dat een 80 jarige veel eerder aan de beurt is dan een vijftig jarige hartpatiënt. Sterker nog, zelfs een gezonde 60er gaat voor?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:09

Zebrastreep schreef:
Ik lees het artikel nu pas ik zit te denken had ik nu wel recht erop gehad om al te bellen? Ik ging er gewoon vanuit dat alles gewoon klopte.

Ik ben stagiaire bij een kleine instelling in de gehandicaptenzorg . Maar ik kwam er ook al voor mijn officiële stageperiode en ik blijf er straks ook. Ik wordt al iets meer als werknemer gezien omdat ik daar al langer kom en straks blijf.

Begin me al een beetje schuldig te voelen of het nu wel klopt. Was in ieder geval niet mijn intentie om voor te dringen als dat zo wordt gezien? Waarschijnlijk denk ik weer teveel na.

Heb je een brief van je werkgever gehad? Je mag pas bellen als je een brief van je werkgever hebt gekregen.

Zover ik begrepen heb is het in deze branche wachten tot ze de go krijgen om die brieven te versturen. Vraag mij dan af waar het verschil in zit dat de ene instelling wel kan versturen en een ander moet wachten tot zij de go krijgen.

Zelf werk ik ook in de gehandicaptenzorg.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:12

pien_2010 schreef:
Magrathea schreef:
Ik vraag me af of het in de praktijk wel zoveel uitmaakt. Vaccineren gaat best rap nu en elke persoon die geënt wordt gaat bijdragen aan het terugdringen van besmettingen.
Restaurantmedewerkers in verzorgingshuizen lijkt me ook wel handig als die gezond blijven, die zetten ze het eten voor tenslotte :)

Het is ook wel handig als de echte risico groep die de druk op de zorg veroorzaakt (ouderen), zsm wordt ingeënt ipv jonge mensen die in de zorg werken maar niet de handen ah bed zijn.
Dus laten we gewoon de richtlijnen volgen.

Ja dat vind ik ook... juist die groep belandt in het zh..
.
nikass
Een gezonde 60 jarige gaat van start in maart net als de 80+.
De 50jarigen met aandoening starten vanaf februari. Die zijn dus wel degelijk eerder
Laatst bijgewerkt door IMJ op 12-01-21 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:13

Idd Olympia zo is het bij ons ook. Maar wanneer die go komt kan niemand zeggen nu omdat er dus grote groepen die nog niet in aanmerking kwamen voor gegaan zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:16

IMJ schreef:
pien_2010 schreef:
Het is ook wel handig als de echte risico groep die de druk op de zorg veroorzaakt (ouderen), zsm wordt ingeënt ipv jonge mensen die in de zorg werken maar niet de handen ah bed zijn.

Ja dat vind ik ook... juist die groep belandt in het zh..
.
nikass
Een gezonde 60 jarige gaat van start in maart net als de 80+.
De 50jarigen met aandoening starten vanaf februari. Die zijn dus wel degelijk eerder

Oh? Ik heb het eerder anders gelezen. Is mijn info dan alweer achterhaald?
Ik had gelezen éérst 60+, daarna pas 60- met onderliggend lijden.
Als dit nu is veranderd heb ik niets gezegd ;)

https://www.gelderlander.nl/arnhem/ggd- ... ~af160ed1/

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:22

De ene groep is tot 60. Dus 59..
De ander vanaf.

Ja.. ergens moet grens getrokken worden..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:49

pien_2010 schreef:
Magrathea schreef:
Ik vraag me af of het in de praktijk wel zoveel uitmaakt. Vaccineren gaat best rap nu en elke persoon die geënt wordt gaat bijdragen aan het terugdringen van besmettingen.
Restaurantmedewerkers in verzorgingshuizen lijkt me ook wel handig als die gezond blijven, die zetten ze het eten voor tenslotte :)

Maar dat zijn bewoners van verpleeghuizen, gehandicapten, 75+ ouderen, niet mobiele thuiswonenden van 60-75 jaar, mensen van 18-60 jaar met medische indicatie. En zij staan allemaal op de planning om gevaccineerd te worden met o.a. AstraZenica, maar niet met het Pfizer vaccin. Dus het is niet dat zorgpersoneel dat nu gevaccineerd wordt met Pfizer daarin voordringt.

En jonge gezonde mensen die in de zorg werken met veelvuldig direct cliënt contact (maar niet direct aan het bed staan), kunnen doordat zij gevaccineerd zijn wel eraan bijdragen dat deze cliënten niet met corona in dat bed belanden.

Maar het blijft gewoon een lastig iets. In eerste instantie leek onder alle groepen dat de vaccinatiebereidheid vrij laag was. Ik heb me echt zorgen gemaakt of we daardoor überhaupt richting 70% gevaccineerden konden komen. Nu blijkt de vaccinatiebereidheid juist erg hoog te zijn *\o/* ... is daar misschien ook niet op verkeken?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:52

Maar goed, de ouderen enten loopt nu ook vertraging op doordat er dus mensen zijn die nu nog niet aan de beurt zijn, maar al wel een afspraak hebben staan. Restaurantpersoneel vind ik echt geen acute groep. Aub gewoon eerst de handjes aan het bed graag. Maar goed, die moeten nu dus nog wat weekjes geduld hebben. Ze weten niet precies wanneer er weer een nieuwe levering van het Pfizer vaccin komt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:10

Nos
Citaat:
Aanvraag AstraZeneca bij EMA
Het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) heeft de aanvraag voor goedkeuring van het coronavaccin van de universiteit van Oxford en farmaceut AstraZeneca binnen.

Die aanvraag werd al rond deze tijd verwacht. Het EMA liet eerder weten dat er mogelijk voor eind januari een besluit over dit vaccin komt.

De goedkeuring van dit vaccin is belangrijk voor de Nederlandse vaccinstrategie. Nederland heeft 11,7 miljoen doses besteld, goed voor bescherming van zo'n 5,8 miljoen mensen. Volgens het Verenigd Koninkrijk, waar het vaccin van AstraZeneca al gebruikt wordt, ligt de effectiviteit van het vaccin na de eerste dosis op 70 procent. Ook beschermt het dan tegen ernstige ziekteverschijnselen. AstraZeneca-topman Soirit zei eind vorige maand dat het bedrijf "de winnende formule" had gevonden en claimde een effectiviteit van 95 procent.

Mooi weer een stapje verder

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:15

SusanH schreef:
Maar goed, de ouderen enten loopt nu ook vertraging op doordat er dus mensen zijn die nu nog niet aan de beurt zijn, maar al wel een afspraak hebben staan. Restaurantpersoneel vind ik echt geen acute groep. Aub gewoon eerst de handjes aan het bed graag. Maar goed, die moeten nu dus nog wat weekjes geduld hebben. Ze weten niet precies wanneer er weer een nieuwe levering van het Pfizer vaccin komt.

Ik vind restaurantmedewerkers en kantoormedewerkers idd ook geen personeel wat je schaalt onder direct cliënt contact en hiermee de eerste groep. Maar is het echt duidelijk dat de ouderen vertraging op gaan lopen? Want juist de meeste kwetsbare ouderen worden gevaccineerd met o.a. AstraZenica en niet met Pfizer. En mij lijkt juist het probleem te zitten in het aantal vaccins en niet het aantal prikkers?

Veel verzorgingshuizen geven trouwens aan genoeg personeel te hebben dat kan en mag prikken. Ik vraag me af of daar iets mee gedaan wordt? Dat iemand van het verzorgingshuis voor alle bewoners de vaccins op mag halen en dan zelf mag gaan vaccineren.

BigOne

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:26

Iemand melde dat er neerbuigend gedaan werd over de thuiszorg. Dat zal ik dan wel zijn, thuiszorg bestaat uit meerdere onderdelen, dat mensen die medische handelingen verrichten dus echt in contact komen met thuiswonende ouderen gevaccineerd worden in de eerste groep , niets op tegen en broodnodig . Diegene die daar komt om te poetsen kan wel afstand houden en zou geen voorrang moeten hebben op die wijkverpleging of andere personen die persoonlijk contact hebben met ouderen / gehandicapten enz. En dat is wat er wel gebeurt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:28

Vayo schreef:
Veel verzorgingshuizen geven trouwens aan genoeg personeel te hebben dat kan en mag prikken. Ik vraag me af of daar iets mee gedaan wordt? Dat iemand van het verzorgingshuis voor alle bewoners de vaccins op mag halen en dan zelf mag gaan vaccineren.

Zover mij bekend worden bewoners straks gewoon door het personeel geprikt ja, net als bij de griepprik. Onder supervisie van de SO. Juist daarom is het zo belangrijk dat er een vaccin is dat ook in een verpleeginstelling bewaard kan worden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:38

bigone schreef:
Iemand melde dat er neerbuigend gedaan werd over de thuiszorg. Dat zal ik dan wel zijn, thuiszorg bestaat uit meerdere onderdelen, dat mensen die medische handelingen verrichten dus echt in contact komen met thuiswonende ouderen gevaccineerd worden in de eerste groep , niets op tegen en broodnodig . Diegene die daar komt om te poetsen kan wel afstand houden en zou geen voorrang moeten hebben op die wijkverpleging of andere personen die persoonlijk contact hebben met ouderen / gehandicapten enz. En dat is wat er wel gebeurt.

Dat was ik inderdaad. Je ziet dat echt verkeerd. Een heel deel van mijn cliënten is dementerend. Zij houden van mij geen afstand. Ook al blijf ik ze daarop wijzen. Ik heb ook cliënten met een hoog valrisico (waaronder mensen met zware psychische problematiek en die lopen continue om me heen) die ik meerdere keren heb moeten ondersteunen. Daarnaast ben je ook nog eens uren (2 - 3,5 uur) in de vaak kleine woning van de cliënt aanwezig wat ook een risico is. Juist de zorg en verpleging is bij ons heel veel korter bij de client.

Gelukkig zien degene die gaan over wie wel of niet in de eerste groep valt dit ook en mag ik al snel een vaccinatie halen. Veel van mijn cliënten krijgen ook nog andere zorgverleners over de vloer en gaan ook nog naar dagbesteding. Verspreiden is dan zo gebeurd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:59

Sizzle schreef:
Dat is niet logisch, er komt geen kippeneiwit bij kijken bij deze vaccins. Moderna had eerder (voor de goedkeuring) al geopperd dat de vetten als een soort adjuvant (reactie opwekker dat normaal extra toegevoegd word) werkt dat soms voor heftigere (lokale) reacties zorgt.

Vroeger werden eieren gebruikt om het griepvirus in te kweken, niet zo raar dus dat mensen met kippeneiwit allergie last kregen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:32

SusanH schreef:

Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar bij ons komen de restaurantmedewerkers ook aan het bed. Weet niet of die bij ons gevaccineerd worden eigenlijk.
Maar die mensen gaan van kamer naar kamer om de mensen die niet in het restaurant kunnen eten te helpen bij het eten.
Of in het restaurant snijden ze het brood voor de mensen en rijden ze langs het buffet om eten te pakken.
Ik vind dat die ook gevaccineerd moeten worden. Alle behandelaren worden bij ons ook gevaccineerd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:34

pien_2010 schreef:
Magrathea schreef:

Eens hoor! Maar ik denk niet dat het veel zin heeft om je kwaad te gaan maken over een klein aantal mensen dat al of niet onterecht is geënt. Dat bedoel ik met mijn post, een enting is nooit verspild denk ik.
Edit: en ik denk dat je die mensen ook niet zomaar kan betichten van voorkruipen. Als jij die brief kreeg denk je misschien "o, goh, ik wist niet dat ik al aan de beurt was, nou ja het zal wel" en dat je dan gewoon je afspraak maakt.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 12-01-21 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:35

Olympia schreef:
Zebrastreep schreef:
Ik lees het artikel nu pas ik zit te denken had ik nu wel recht erop gehad om al te bellen? Ik ging er gewoon vanuit dat alles gewoon klopte.

Ik ben stagiaire bij een kleine instelling in de gehandicaptenzorg . Maar ik kwam er ook al voor mijn officiële stageperiode en ik blijf er straks ook. Ik wordt al iets meer als werknemer gezien omdat ik daar al langer kom en straks blijf.

Begin me al een beetje schuldig te voelen of het nu wel klopt. Was in ieder geval niet mijn intentie om voor te dringen als dat zo wordt gezien? Waarschijnlijk denk ik weer teveel na.

Heb je een brief van je werkgever gehad? Je mag pas bellen als je een brief van je werkgever hebt gekregen.

Zover ik begrepen heb is het in deze branche wachten tot ze de go krijgen om die brieven te versturen. Vraag mij dan af waar het verschil in zit dat de ene instelling wel kan versturen en een ander moet wachten tot zij de go krijgen.

Zelf werk ik ook in de gehandicaptenzorg.

Ja ik heb een brief gehad anders kun je ook niet bellen. Ik moest tijdens het gesprek ook vermelden wat voor werk ik precies doe en ze zeiden daar verder niks over dat het niet kon

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:18

Magrathea schreef:
pien_2010 schreef:
Magrathea schreef:

Eens hoor! Maar ik denk niet dat het veel zin heeft om je kwaad te gaan maken over een klein aantal mensen dat al of niet onterecht is geënt. Dat bedoel ik met mijn post, een enting is nooit verspild denk ik.
Edit: en ik denk dat je die mensen ook niet zomaar kan betichten van voorkruipen. Als jij die brief kreeg denk je misschien "o, goh, ik wist niet dat ik al aan de beurt was, nou ja het zal wel" en dat je dan gewoon je afspraak maakt.

Maar goed, feit blijft wel dat ze een rekenfout gemaakt hebben. Want er zou genoeg zijn om en ziekenhuispersoneel en mensen uit de verpleeghuiszorg, en mensen uit de gehandicaptenzorg in 1 keer te enten. En dat kan nu dus niet want het is op en nog lang niet iedereen heeft een afspraak kunnen maken. Er is nog niet bekend wanneer Pfizer weer levert. Dus ergens gaat er toch iets fout.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:46

Ik heb op 30 januari mijn eerste enting. Moet wel naar den-haag want Rotterdam, Dordrecht en Breda waren al vol
Moet wel zeggen dat ik nu al spannend vind :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:50

Wie heeft 'm al gehad? Misschien een idee om ervaringen te delen om anderen over de streep te helpen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:55

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:05

IMJ schreef:
Wie heeft 'm al gehad? Misschien een idee om ervaringen te delen om anderen over de streep te helpen?

Ik zat er aan te denken om een topic te openen voor de mensen die het vaccin al gehad hebben. Dat wilde ik eigenlijk openen als ik gevaccineerd was en er nog geen dergelijk topic was.

Inderdaad om ervaringen te delen. Maar ook aangezien je nog steeds moet testen bij klachten, ben ik enorm benieuwd naar de uitslagen. De kans is namelijk groot dat je gewoon nog een keer verkouden wordt deze winter. Ook eventueel nauwe contacten die eigenlijk volgens de regels toch in quarantaine moeten. Ik ben daar best benieuwd naar. Maar dan net als het corona patiënten topic alleen voor (ex) corona patiënten is, zou het dan fijn zijn als het topic dan ook echt alleen is voor mensen die daadwerkelijk gevaccineerd zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:29

Zijn jullie nog verkouden geweest? Ik echt totaal niet namelijk. Normaal elk jaar wel een paar dagen beroerd en snotteren. Maatregelen helpen natuurlijk ook daartegen.

Zou toch wat zijn als we nu casually verkoudheid half uitroeien :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:32

ik ben altijd verkouden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:48

Magrathea schreef:
Zijn jullie nog verkouden geweest? Ik echt totaal niet namelijk. Normaal elk jaar wel een paar dagen beroerd en snotteren. Maatregelen helpen natuurlijk ook daartegen.

Zou toch wat zijn als we nu casually verkoudheid half uitroeien :')

Ik ben idd sinds de 1e golf nog niet weer verkouden geweest en ik snotter normaal wel een paar keer per jaar :j