Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:30

Ik krijg ook weleens complottheorieen doorgestuurd van mensen waar ik het absoluut niet van had verwacht. Mensen die ik toch best wel hoog had zitten daarvoor.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:32

Ik denk dat je dat percentage niet zo makkelijk vast kan stellen aangezien er een hele range is van complot theorieën. Van 'het virus bestaat niet' tot 'misschien zijn er instanties die misbruik maken van de situatie'.

Viruswaanzin is opgericht omdat ze de maatregelen buitenproportioneel vinden en in vinden gaan tegen de grondrechten. Dat veel conspiracy denkers ook aanhanger zijn van viruswaanzin wil nog niet zeggen dat al hun statements op een complot gebaseerd zijn en aanhangers ook allemaal complot denkers zijn.

In het artikel hierboven wordt het ook mooi aangekaart dat er enorm veel gradaties in zitten en dat sommige vragen echt wel gerechtvaardigd zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:51

Sky_Britt: het ging alleen al ongeveer fout bij dat allereerste interview van Cafe Weltschmertz, waarin je bv heel erg hoort hoe de interviewer Willem Engel steeds stuurt in de antwoorden: elke complotovertuiging wordt aangemoedigd en beloond. En daarop is het verder gegaan. Niet alleen om de grondrechten op zich, of de regels op zich, maar ook nadrukkelijk in een context van andere complottheorieen.

En omgekeerd kun je genoeg critici vinden van het beleid en bv de wetgeving die wordt gemaakt die helemaal niets met viruswaanzin te maken hebben of willen hebben.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:59

Marie_Anne schreef:
Wat een grap dit, die man is toch echt niet meer serieus te nemen. Nog meer beelden van de bruiloft van Grapperhaus, hij schudt iemand de hand, slaat zijn arm om iemand heen, mensen houden geen afstand (goh, dus toch niet alleen bij dat moment op het bordes :+ ).

In zijn eigen woorden: wat een aso. Vandaag is er een debat in de tweede kamer, mag toch hopen dat hij moet vertrekken.

Koren op de molen van de mensen van Viruswaanzin, zo dom dit, onbegrijpelijk. En volkomen respectloos naar bijvoorbeeld horecaondernemers die hard werken om te voorkomen dat ze een dikke boete krijgen voor dit soort "foutjes".

https://nos.nl/l/2346380

Echt ongelooflijk.
Wij zouden er een boete om krijgen plus strafblad.
Wat voor veel mensen betekend einde werk omdat ze een verklaring omtrent goed gedrag moeten kunnen overleggen.
Lijkt me dat een minister van justitie en veiligheid toch ook wel van onbesproken gedrag moet zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:00

De eerste boete heeft geen invloed op je VOG..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:01

Je kreeg toch meteen een strafblad?
Ik heb mijn werk nooit uit kunnen voeren met een strafblad.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:03

Blijkbaar kreeg je niet meteen een strafblad, je krijgt een aantekening die geen invloed heeft op je VOG (en je krijgt meestal ook niet zomaar ineens een boete, is mijn ervaring, maar daarover verschillen de meningen ..)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:06

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:10

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:15

Dan heeft Rutte gister staan liegen want hij zei een aantal keren dat de aantekening geen invloed heeft op de VOG... en dat heeft heel NL kunnen horen :j

Edit: ik lees het nu op meer sites .. dat heeft Rutte echt niet goed gezegd tijdens de persconferentie ... dat niemand daar over gevallen is vind ik dan weer raar... :?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:22

Volgens mij heeft Rutte het bij het rechte eind hoor. Dit zegt de website van Justis erover
Citaat:
Eerste coronaboete wordt niet meegenomen in de VOG beoordeling
Nieuwsbericht | 29-6-2020 | 15:46

Eén enkele opgelegde boete wegens verstoring van de openbare orde door samenscholing tijdens de Corona-crisis (een overtreding van artikel 443 van het Wetboek van Strafrecht) wordt niet meegenomen in de beoordeling van een VOG-aanvraag. Het gaat om boetes opgelegd aan meerderjarigen (390 euro

Klik als je zin hebt in het hele nieuwsbericht

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:22

Heb daar net op gegoogeld en de ene keer zie ik staan dat het wel invloed heeft en de andere keer niet.
Maar deze geeft de meeste duidelijkheid.

https://www.gemeente.nu/bestuur/raad-va ... ronaboete/

Het hoeft geen belemmering te zijn, maar kan wel.
Citaat:
het strafblad wordt dan toch meegewogen. Zo kan het alsnog een obstakel vormen om aan de slag te gaan als buitengewoon opsporingsambtenaar en bij het openbaar ministerie of de Dienst Justitiële Inrichtingen.

Lijkt me dat de functie van de minister er ook wel onder valt dan...
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 02-09-20 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:24

Anoeska schreef:
Volgens mij heeft Rutte het bij het rechte eind hoor. Dit zegt de website van Justis erover
Citaat:
Eerste coronaboete wordt niet meegenomen in de VOG beoordeling
Nieuwsbericht | 29-6-2020 | 15:46

Eén enkele opgelegde boete wegens verstoring van de openbare orde door samenscholing tijdens de Corona-crisis (een overtreding van artikel 443 van het Wetboek van Strafrecht) wordt niet meegenomen in de beoordeling van een VOG-aanvraag. Het gaat om boetes opgelegd aan meerderjarigen (390 euro

Klik als je zin hebt in het hele nieuwsbericht

Die zag ik ook staan, maar heeft ook een kanttekening:
Citaat:
ij de beoordeling van elke aanvraag maakt Justis ook een individuele afweging. Naast het risico voor de functie worden ook de persoonlijke omstandigheden van een aanvrager meegewogen, zoals eventuele andere registraties van strafbare feiten en iemands persoonlijke belang bij het krijgen van de baan of stage

Dus in minder duidelijkheid hetzelfde als mijn bericht zo net.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:25

Wanneer Grapperhaus om het landsbelang gaf dan was hij nu al uit zichzelf opgestapt. de coronamaatregelen zoals ze nu zijn staan of vallen met geloofwaardigheid van het kabinet. Die geloofwaardigheid heeft enorme averij opgelopen dat terwijl de weerstand tegen de coronamaatregelen groeit.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:34

Dat er iemand je 1,5m-aura instapt kun je niet altijd voorkomen, dat je iemand de hand schudt wel. Waarom zou je dat nog doen? De enigen die ik ken die dat wel doen zijn van mening dat corona niet bestaat/ongevaarlijk is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:37

Astorga schreef:
Dat er iemand je 1,5m-aura instapt kun je niet altijd voorkomen, dat je iemand de hand schudt wel. Waarom zou je dat nog doen? De enigen die ik ken die dat wel doen zijn van mening dat corona niet bestaat/ongevaarlijk is.

Hij is wel de minister van Law en Order, van harde aanpak en zelfs een aantekening in het justitieeel dossier omdat je te dicht bij elkaar zit. Alleen voor zichzelf is hij opeens heel soft.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:43

Shadow0 schreef:
Sky_Britt: het ging alleen al ongeveer fout bij dat allereerste interview van Cafe Weltschmertz, waarin je bv heel erg hoort hoe de interviewer Willem Engel steeds stuurt in de antwoorden: elke complotovertuiging wordt aangemoedigd en beloond. En daarop is het verder gegaan. Niet alleen om de grondrechten op zich, of de regels op zich, maar ook nadrukkelijk in een context van andere complottheorieen.

En omgekeerd kun je genoeg critici vinden van het beleid en bv de wetgeving die wordt gemaakt die helemaal niets met viruswaanzin te maken hebben of willen hebben.

Ik heb dat interview niet gezien, alleen delen van de site gelezen daar staat een hoop onjuiste informatie maar geen conspiracy theorieën.
Dat 2e is ook wat ik probeer te zeggen, mensen worden nogal snel onder de noemer 'viruswaanzin' gezet en alle associaties die daar bij horen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:58

Over dat artikel, ik weet het niet. Er wordt gezegd ‘er is fotomateriaal en een bekentenis dus hij moet straf krijgen’ want gelijke monniken gelijke kappen. Maar als je dat zou doen, waarom dan ook niet met al die mensen die foto’s op social media zetten waarin ze de regels overtreden? Als dat zou gebeuren zou er een enorme heisa ontstaan. Maar het zou wel eerlijk zijn als dit bij Grapperhaus ook zou gebeuren.

Was er een agent on duty geweest had er een boete uitgeschreven kunnen worden en was de boete en strafblad gerechtvaardigd geweest. Achteraf op basis van een foto een boete & strafblad geven, dan schep je toch een soort precedent?

Neemt niet weg dat ik van mening ben dat hij op moet stappen trouwens.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:08

Tja dat je op je werk zakelijk en hard bent wil natuurlijk niet zeggen dat je dat privé ook bent. Bedoel, zijn we allemaal niet (deels) anders op werk?

Het is dom van hem, absoluut. Verrassend? Och dat niet.
Maar om dat nu als excuus te gaan gebruiken om je zelf niet meer aan de regels te hoeven houden slaat ook weer nergens op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:09

IMANDRA schreef:
Over dat artikel, ik weet het niet. Er wordt gezegd ‘er is fotomateriaal en een bekentenis dus hij moet straf krijgen’ want gelijke monniken gelijke kappen. Maar als je dat zou doen, waarom dan ook niet met al die mensen die foto’s op social media zetten waarin ze de regels overtreden? Als dat zou gebeuren zou er een enorme heisa ontstaan. Maar het zou wel eerlijk zijn als dit bij Grapperhaus ook zou gebeuren.

Was er een agent on duty geweest had er een boete uitgeschreven kunnen worden en was de boete en strafblad gerechtvaardigd geweest. Achteraf op basis van een foto een boete & strafblad geven, dan schep je toch een soort precedent?

Neemt niet weg dat ik van mening ben dat hij op moet stappen trouwens.

Daar zit ook wel iets in. Wat ook nog een probleem is. hoe belangrijk die anderhalve meter regel ook is. Dat het gelijktijdig gigantisch tegen onze natuur in gaat.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:13

Inderdaad Imandra, dat is dan weer een hele andere beerput die opengetrokken wordt. Als het al rechtsgeldig zou zijn.

Zijn positie is wel redelijk onhoudbaar geworden zo, dus aftreden lijkt me op zijn plaats. Maar zoals iemand enkele posts eerder ook aangaf, dat wanneer hij af moet treden op basis van het niet navolgen van de regels, kan dit ook weer grote gevolgen voor andere overheids functionarissen die wellicht op een 'zwak moment' op de foto zijn gezet. Dus ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren.

Ik denk niet dat het er direct voor zorgt dat veel minder mensen zich aan de regels houden, mensen die zoiets als excuus aangrijpen deden het waarschijnlijk toch al niet. Wel kan ik me voorstellen dat dit een opening geeft om massaal alle corona boetes aan te vechten.
Laatst bijgewerkt door Sky_Britt op 02-09-20 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:16

Sky_Britt schreef:
Inderdaad Imandra, dat is dan weer een hele andere beerput die opengetrokken wordt. Als het al rechtsgeldig zou zijn.

Zijn positie is wel redelijk onhoudbaar geworden zo, dus aftreden lijkt me op zijn plaats. Maar zoals iemand enkele posts eerder ook aangaf, dat wanneer hij af moet treden op basis van het niet navolgen van de regels, kan dit ook weer grote gevolgen voor andere overheids functionarissen die wellicht op een 'zwak moment' op de foto zijn gezet. Dus ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren.

Je zit eigenlijk in een catch-22 dus.

Ben benieuwd. Als hij het boetekleed aan had getrokken was het beter geweest, gewoon gezegd dat hij zelf een aso was of zo.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:17

Daar heb je wel een punt Imandra.
Maar aan de andere kant is hij wel de persoon die de regels heeft gemaakt en mensen aso's noemt als ze zich er niet aan houden.
Dat is niet verdedigbaar met hoe hij zichzelf gedraagt en toch wel een voorbeeldfunctie heeft.

En er zou dit zou dus kunnen als ik het goed begrijp "Als het OM niet optreedt, kan een burger een verzoek tot vervolging indienen, een zogenaamde art. 12sv procedure."
Zo zou je ook met foto's je buurman er aan kunnen hangen bij een tuinfeest zonder regels?
Geen idee of dat kan maar lijkt me dan wel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:23

_Penotti schreef:
Daar heb je wel een punt Imandra.
Maar aan de andere kant is hij wel de persoon die de regels heeft gemaakt en mensen aso's noemt als ze zich er niet aan houden.
Dat is niet verdedigbaar met hoe hij zichzelf gedraagt en toch wel een voorbeeldfunctie heeft.

En er zou dit zou dus kunnen als ik het goed begrijp "Als het OM niet optreedt, kan een burger een verzoek tot vervolging indienen, een zogenaamde art. 12sv procedure."
Zo zou je ook met foto's je buurman er aan kunnen hangen bij een tuinfeest zonder regels?
Geen idee of dat kan maar lijkt me dan wel.

Maar een voorbeeldfunctie wil niet zeggen dat je hem wél beboet en de rest niet. Een voorbeeldfunctie is hooguit strenger, maar wel binnen de gestelde consequenties. Als je hem op basis van een foto laat vervolgen dan moet je dat ook doen bij een foto van jouw buurman.

Edit: ik bedoel dat je hem niet op die manier moet bestraffen, als enige, en de rest allemaal niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:26

Ja en nee.
Die voorbeeldfunctie is bij hem wel meer dan de politieman die prive wat verkeerd doet, tenminste dat vind ik.
We hebben het hier over DE beleidsman wat dat betreft.

En wie zegt dat niet iemand de buurman zo pakt?
Als dit dus kan zo te lezen.