Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:ik vind een verslaving eigenlijk ook een medisch probleem. of het nou eetverslaving, drank of drugs zijn.. je lichaam vraagt erom. Iets in je hoofd zorgt ervoor dat je je beter voelt als je aan je verslaving toegeeft. (tijdelijk). Dus ik vind het wel degelijk een probleem wat niet onderschat moet worden en wat niet zo makkelijk te 'genezen' is... daar zijn in dit topic genoeg voorbeelden van.
Vulina schreef:Ik denk ook dat afvallen minstens zo moeilijk is als stoppen met roken of een andere verslaving.
En wat betreft die spaarstand, dat gebeurd niet zo snel bij echt overgewicht.
Of het gezond is snel af te vallen? Misschien niet.. Overgewicht daarentegen is ook behoorlijk ongezond. Ik doel dan voornamelijk op het vet rondom organen etc.
Die hele spaarstand is voor mij ongeloofwaardig.. Hoe zit dat dan met de derde wereld landen? Ik heb daar nog nooit een dik persoon om zien lopen.
Uiteindelijk is het simpelweg een levenslange strijd. Ook als je eenmaal op gewicht bent, na shakes, 500 kcal per dag, of 1800 kcal per dag, je moét je eten weer opbouwen en zo nu en dan een balans dag inbouwen. En niet (weer) 1000 of meer calorieën per dag teveel eten. Want daardoor kom je weer aan, na elk dieet.
justkid schreef:Ik denk dat het belangrijk is dat ieder zijn frustraties en successen kan delen hier en dat we toch lief blijven voor elkaar
Vulina schreef:En ja Janneke, je zult écht minder moeten eten dan je onderhoudt. Want anders blijf je gewoon op gewicht. Je valt pas af bij een tekort aan calorieën, dan spreekt je lichaam namelijk je vetcellen aan om om te zetten in energie.
Spieren wegen in omvang inderdaad meer dan vet. Het verschil is alleen dat je nooit(!) meer spier zult aanmaken als dat je vet afbreekt. Zo snel groeien je spieren nu eenmaal niet.