Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:39

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:14

Welkom franca.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:36

Ja ... zaterdag spullen halen en hopelijk zie ik mij knuffel penny mijn soulmate shetlander niet. . Ben er net over heen , droom eindelijk niet meer over haar. .

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:57

Klopt myour. we'll jammer! Dat je Niet meer meeging.

Succes TM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:39

Welkom Franca! Leuk, nog een Leidse Studente :) Ik heb ook geen diagnose hoor... :') Maar ik scoor of gewoon heel hoog op autistiform gedrag (ADD+NLD komt al een heel eind in de richting van bepaalde vormen van autisme :') ), of ik heb het daadwerkelijk. Maakt me niet zoveel uit hoe anderen het noemen. Zou het wel willen weten overigens, maar dat is een hele stap. Hopelijk wordt het traject wel binnenkort in gang gezet... Maar voor mezelf is er eigenlijk bijna geen twijfel meer, terwijl ik echt niet van zelfdiagnoses ben normaal gesproken. 't zou vooral fijn zijn als ik, als het echt nodig is, aan andere mensen uit zou kunnen leggen waarom ik moeite heb met sommige dingen. Al hebben sommige daar ook gewoon scheit aan :+
Ben je bang voor de uitslag van de test? Of zou je juist opgelucht zijn als je de duidelijkheid hebt?

Ik heb wel tics. Ik krab (zonder jeuk) als ik stress heb. En als ik bier drink, trek ik altijd heel gebiologeerd het etiket van mijn bierflesje. :') . Daar was ik me nooit bewust van. Tot ik met 5 etiketten in mijn hand stond en iemand me vaag grijnzend aankeek en vroeg waarom ik 5 etiketten in mijn hand had. Sindsdien ben ik er op gaan letten... En ik doe het gewoon al-tijd. Geef mij een bierflesje, en na 5 minuten zijn alle etiketten er af gepeuterd :') .

Verder houd ik van nieuwe kleding en nog meer van nieuw beddengoed <3

En wat betreft eten. In mijn ' stam- restaurant' (pizzeria) staat mijn maaltje al klaar als ik binnenloop. Daar ben ik pas 15 jaar vaste klant ( :') ) en ik geloof niet dat ik ooit iets anders besteld heb dan mijn lievelingsgerecht. Hoogstens een keertje cola light in plaats van een ijsthee....

En ik kan me wel verplaatsen in andere, maar het gaat wat minder geautomatiseerd bij andere mensen. Ik moet er altijd wel even over na denken en me echt inleven in wat de ander doormaakt. Als ik gewoon snel een gesprek heb met iemand heb ik niet zo 1,2,3 door wat er in een ander omgaat. Vet irritant.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:43

Menino schreef:
En wat betreft eten. In mijn ' stam- restaurant' (pizzeria) staat mijn maaltje al klaar als ik binnenloop. Daar ben ik pas 15 jaar vaste klant ( :') ) en ik geloof niet dat ik ooit iets anders besteld heb dan mijn lievelingsgerecht. Hoogstens een keertje cola light in plaats van een ijsthee....

Dit is zo herkenbaar! Ik ga ook altijd naar hetzelfde restaurant en bestel altijd hetzelfde. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:47

zijn jullie trouwens moeilijke eters :P ?
Ik was vooral als kind echt disturbing :') ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:48

Ik ben een moeilijke eter :j , al eet ik geen kool uit etc voor mijn darmpies

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:50

Oh, ik lust wel veel.
Ik kan alleen niet met verkeerd bestek eten. Dus waarvan de handvaten te dik zijn.
Dit is lastig in restaurants want dan kan ik dus alleen met me handen eten als het bestek verkeerd is. :') Maar ik bestel toch altijd patat, de rest lust ik niet.
En thuis eet ik alleen van de vierkante borden als m'n ma op een rond bord opschept dan schraap ik het eraf.
Is pas iets van de laatste jaren, daarvoor zette ik me eroverheen als het bestek niet lekker vasthield maar nu ben ik dus meer daarover gaan zeuren :')
Nee ik ben niet flexibel :')
Ben wel een moeilijke drinker, ik lust alleen water en cola light.
Vertel jouw verhalen eens dan. :Y)
ohw en ik kan moeilijk maat houden met opscheppen, snoepen en zo. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:54

Zijn aspergers/adhders hier ook toegestaan? Volgens mij ben ik ooit gediagnosticeerd voor asperger, van adhd weet ik het zeker. :P

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:57

natuurlijk asperger is toch ook autisme. en ik heb ook ADD. ik mocht van mijn oude instructrice niet terugkomen omdat ik nooit ''luisterde'' |( :') Oftewel opletten. Toen reed ik een privé-les en was het zo van, hee, die kan wel opletten, wow. ja duhhh het is wel anders met individuele aandacht en geen 3 andere paarden om me heen. de wil is er wel om geconcentreerd te blijven maar in de praktijk is het moeilijker maar niet onmogelijk. *\o/*

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:58

nadenken en typen gaat echt achteruit 's avonds als ik moe ben _O- welkom

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:58

Hebben jullie facebook, stuur even een pb :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:00

Nope. Maar ik kan juist wel in de les opletten ook al zijn er zo veel mensen, alleen feesten en uitgaan kan ik absoluut niet. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:24

Tuurlijk heb ik facebook :P , R.ebecca B.isschop , je vindt me wel zit op een paard met mijn ava :P

Heb al de hele dag koppijn en weet niet waarom pff , ook heb ik gereageerd op een huurhuis en sta derde :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 23:51

TM ik heb je een verzoekje gestuurd :)

volgens mij alst goed is kun jij gewoon vinden onder Ladybird :P

maar uhm, over eten, dat is echt een drama, ik vind heel veel dingen niet lekker omdat het zo vies voelt in mn mond. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:08

Jups had het gezien!

Ik begin er maar niet over wat ik wel en niet lust.. :')

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:41

Ik heb nog steeds geen brief binnen, met de uitnodiging voor het ass-onderzoek.
En ik Zou het erg graag van te voren weten.

Qwa eten, ik eet vaste dingen, nieuwe dingen eet ik alleen als bij andere mee-eet.
Maar thuis zijn het vaste dingen die ik maak.

Ik heb ook FB leman lemanthia. Heb een fjord als profielfoto.

Ik heb op dit moment ook geen dagbesteding of werk. Woensdags en donderdags heb ik we'll wat te doen maar verder Niet. Daar gaat mijn structuur, welkom hoofdpijn, stress en evt 'woede'aanvallen

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:35

lemanthia, kun je niet op zoek naar dagbesteding? Misschien met wat hulp van je ouders?
Misschien nog meer vrijwilligerswerk, al is het maar een uurtje op een dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:41

Idd.. Ik moet ook nog op zoek naar dagbesteding , al moet het je ook liggen :)

Pff amper oog dichtgedaan vannacht vindt het mega spannend mijn spullen ophalen etc , en mijn vader was mega erg aan het zagen :z

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:03

Het probleem is dat we bezig zijn dat ik kan verhuizen naar een andere instelling.
En ik zit nu in een ander regio, ik weet Niet hoe snel of hoe langzaam dat gaat helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:03

hannahaapje schreef:
Oh, ik lust wel veel.
Ik kan alleen niet met verkeerd bestek eten. Dus waarvan de handvaten te dik zijn.
Dit is lastig in restaurants want dan kan ik dus alleen met me handen eten als het bestek verkeerd is. :') Maar ik bestel toch altijd patat, de rest lust ik niet.
En thuis eet ik alleen van de vierkante borden als m'n ma op een rond bord opschept dan schraap ik het eraf.
Is pas iets van de laatste jaren, daarvoor zette ik me eroverheen als het bestek niet lekker vasthield maar nu ben ik dus meer daarover gaan zeuren :')
Nee ik ben niet flexibel :')
Ben wel een moeilijke drinker, ik lust alleen water en cola light.
Vertel jouw verhalen eens dan. :Y)
ohw en ik kan moeilijk maat houden met opscheppen, snoepen en zo. :o

ooooh dat ken ik :') Zo was ik serieus gepikeerd als ik plastic bestek kreeg in plaats van metaal bestek. En dan zat iedereen me zo >;) aan te kijken. Vind plastic bestek bij een gewone avondmaaltijd nog steeds ranzig. Bij een station maaltijd vind ik het wel kunnen :+ .

Verder heb ik mijn verhaal wel eens verteld in dit topic. Ik had een serieuze rauwkost fobie. Huilen als ik mensen een broodje hamburger zag eten, want; sla, tomaat, en andere ranzigheid. Eet het meeste nu zelf ook. Maar dat heeft wel ongeveer tot mijn 15e geduurd. Het meeste had ik nog nooit gegeten, maar gewoon de uitstraling, textuur en alles deed me gewoon letterlijk mijn nekharen overeind staan. Ook als ik het andere mensen zag eten.
Ik heb het nog steeds als ik van die groente in zuur (zilveruitjes, peen, en augurken enzo) zie in een pot :r Dan word ik helemaal kriegelig :') nagels over schoolbord-effect.
Rode sauzen vond ik er ook altijd vies uitzien (want, veel groente/tomaat(=rauwkost) enzo), maar groene sauzen vond ik dus altijd wel gewoon ok :P :') :') .

Verder heb ik echt een hekel aan boterhammen, vind die textuur echt heel vies (vooral als het wat ouder is), wat het er ook niet echt makkelijk op maakt. Tosti's vind ik bv. ook alleen lekker als ze heeeeeel plat zijn gemept, en je niet meer echt van dat lucht in je boterham hebt.

Maar tegenwoordig heb ik het redelijk onder controle, en momenteel ben ik juist best wel van het experimenteren met eten. Mijn huisgenootjes hebben echt iedere dag geloof ik wel zo' n ' wtf ben jij nou weer aan het maken ' -momentje geloof ik :') .
En als ik uit eten ga, dan check ik wel altijd eerst de kaart... Maar ook omdat ik vegatarisch ben, dus dan is de keuze vaak wat beperkter :) . Maar ook wel vanwege de trauma's van vroeger dus en van koks die een vrije interpretatie hadden van een gerecht en ineens een reepje paprika als garnering erbij pleurde. Dan was mijn maaltijd dus verziekt :') . Life's hard :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:57

Tjee menino wat lijkt me dat vreselijk lastig. .

Afbeelding

Ik heb ze! ! En met mijn andere spullen ofcourse haha een boek gesloten na 4 jaar

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:42

Jeutje menino, ik zou daar echt kriegel van worden als ouder.. Ik lust eigenlijk alleen geen rauw, smerige structuur! Alle andere dingen die ik niet lustte of van hield mag ik nu gewoon niet meer vanwege mijn allergieen. Dat is best fijn, nooit meer.de vraag waarom ik geen taart wil oid. Was nooit een taart en liflafjes mens eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:59

Ben bij een molen geweest. Geen elektriciteit, alleen de wind. Heerlijke plek om te ontspannen, misschien dat ik leerlingmolenaar word.