B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:16

Dat wil zeggen dat je in het grijze gebied zit.. dat de ene wel klachten heeft en de andere niet.
Als je dus die waarde hebt én klachten, moet je behandeld gaan worden als zijnde een tekort.

En je kan wel smelttabletjes willen, maar die werken vele malen minder als de injecties.
Doordat ze minder werken kan je dus ook onderbehandeld raken, en dat wil je echt niet.. :n

Meld je anders eens aan op de fb pagina van 'B12 tekort, de vergeten ziekte', of de B12 babbelbox..
Daar zitten ook een hoop mensen die een B12 tekort hebben.. wellicht wordt je daar wijzer van.

Roosje01

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:21

Ben nogal overdonderd door dit alles zoiets verwacht je gewoon niet. Kan het zijn dat de huisarts daarom pillen adviseerd omdat ik in de grijze zone zit?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:48

Als je geen opname stoornis hebt kunnen smelttabletjes heel goed helpen. :j
Je zou eigenlijk eerst moeten testen op homocysteïne, naast dus B12 en foliumzuur, voor je met welke tabletten of injecties dan ook begint. Als die goed is kan je -volgens mij- gerust smelttabletjes nemen, is de homeocysteïne niet goed dan zijn injecties nodig.
Wil je echt het zekere voor het onzekere dan zou ik de injecties nemen, die werken sowieso, maar ook hier alleen na goed testen, anders zijn de testresultaten niet betrouwbaar meer.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:02

Dat had ik in het begin ook hoor.. geeft niks.
Ik opende een topic over haaruitval, en daar werd ook gevraagd naar mijn B12 waarde.
Maar had een waarde van 152, wat volgens de referentiewaardes va het lab goed zou zijn.
Na het vele ontkennen dat ik B12 tekort had, ben ik me in gaan lezen en naar de HA gegaan voor injecties.
Daar ging hij in mee, al was het maar 1x per week. Meer wilde hij niet geven.
Dus toen ikzelf 1x per week erbij ging spuiten, ging ik met grote stappen vooruit.
Mocht mijn HA nu bedenken om de injecties af te gaan bouwen, heeft hij pech, want dan bestel ik ze gewoon zelf in Duitsland.
Ik wil nl pas af gaan bouwen na 2 jaar intensief spuiten, ivm mijn neurologische klachten.
Zo staat het overigens ook op de bijsluiter..

Er zijn gewoon een hele hoop artsen die niet snappen hoe belangrijk vitamine B12 werkt.
Of ze willen het niet snappen.. en nemen niks aan van iemand die er zich wel in verdiept heeft.
Jammer, want er zijn een hele hoop problemen te herleiden naar B12 tekort.. :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:33

Vergeet dan alleen niet, roos, dat smelttabletteb kúnnen helpen maar wel ook vals je bloedwaarde laat stijgen.
Drie maanden smelt tabletjes en dan bloed prikken kan dus echt nooit vertellen "ja je zit weer goed met je b12waarde".

Daarbij kun je tijdens antibiotica gewoon b12 injecties of smelttabletteb nemen.

Ik zou met je waarde en klachten beginnen aan injecties en een goed b supplement als co-enzym b complex van Orthica bijvoorbeeld.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:42

ik ga zo ie zo nog mailtje te schrijven met alles wat ik wil weten hoe nu verder. Ik verwacht nog een mailtje ivm pfeiffer test dus wellicht staat daar ook nog wat in dus die wacht ik even af.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:23

Zou ik iemand pb mogen sturen met een vraag? (Vermoeden B12 tekort)
Ik wil alleen niet graag mijn waarden open en bloot op het internet zetten :o

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:28

Ik kan je helaas niet helpen ben er zelf ook pas gister achter gekomen dat ik het heb. Overigens uitslag binnen geen actieve pfeiffer wel gehad maar wanneer dat is niet te zien.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:32

ItsMe2 schreef:
Zou ik iemand pb mogen sturen met een vraag? (Vermoeden B12 tekort)
Ik wil alleen niet graag mijn waarden open en bloot op het internet zetten :o

Ik wil er best naar kijken, voor zover ik er verstand van heb.. :o

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:04

Ik heb reactie op mijn mail mijn andere bloedwaarden zoals bloeddruk zijn allemaal in orde daaruit blijkt dat het niet iets is wat al langer speelt en bij mij niet komt door een opname probleem. Alleen een tijdelijke verstoring van opname door infectie of (buik)griep. Een aantal maanden extra pillen zou dus voldoende moeten zijn. Dit ga ik dan ook doen en mocht ik daarna weer klachten krijgen ga ik me uiteraard nogmaals laten testen en verder onderzoeken.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:12

Ik heb met Casarell via pb contact gehad. Mijn waarde valt in het grijze gebied. Sommige klachten herken ik wel..
Maar heb zo geen zin om terug te gaan naar de huisarts.. alle bloedwaarden zijn prima.. dus je hebt niks..

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 00:31

Hoi allemaal..

Ik zie nu pas dat hier ook een topic over B12 tekort is.
Bijdeze meld ik me ook even.

Heb nu sinds ruim een jaar injecties.. Heb enorm veel klachten gehad en heb nog steeds klachten (lichamelijk en psychisch) maar je leert er op ten duur mee leven/omgaan denk ik.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 04:45

Ik voel me ook nog steeds waardeloos moe en slap energieloos na kleine 2weken pilletjes, over 5weken moet ik weer controle bloedprikken. Vorige week wel gehad over eventueel injecties. Ben wel weer aan werk maar valt me zwaar ik werk in de horeca en na uurtje of 5 heb ik echt benen alsof ze van lood zijn.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 05:44

Roosje01 schreef:
Ik voel me ook nog steeds waardeloos moe en slap energieloos na kleine 2weken pilletjes, over 5weken moet ik weer controle bloedprikken. Vorige week wel gehad over eventueel injecties. Ben wel weer aan werk maar valt me zwaar ik werk in de horeca en na uurtje of 5 heb ik echt benen alsof ze van lood zijn.

Ik had in net begin ook zuigtabletten, maar omdat ik een opnamestoornis heb, hielpen die bij mij niet en kreeg ik valse waardes. Ik ben me goed gaan verdiepen in B12 en heb toen injecties gekregen.
Ik heb tot 1,5 jaar geleden ook altijd (20 uur pw) in de horeca gewertk, maar met ook nog een kindje van nu 2 jaar in huis, werd me dat echt te veel en ben ik gestopt met werken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:35

Roosje01 schreef:

Zoals ik al eerder had gezegd.. pilletjes helpen niet voldoende bij een tekort.. :n
Die brengen de waarde in het bloed wel omhoog, maar doen niks op weefselniveau, waar jij last van hebt.

Bloed prikken op B12 heeft nu dus helemaal geen zin.. maar.. je kan wel andere zaken laten controleren.
Zoals B6, foliumzuur, hb, ijzer, ferritine en D.. deze staan allemaal in verband met B12.
Zo kan bv een teveel aan B6, of een te weinig aan foliumzuur, dezelfde klachten geven als een B12 tekort.

Is je B12 al eens gemeten zonder vitaminepreparaten? Dat je dus een zuivere meting hebt?
Zo ja.. wat was die waarde?

Verder kan je ook magnesiumcitraat (goed opneembaar) pilletjes slikken om je spieren te ondersteunen.
Deze zorgen ervoor dat je stofwisseling in je spieren vaak verbeterd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:25

Roosje01 schreef:

Je kunt nu niet betrouwen op je b12 bloedwaarden...

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:21

Bij laatste keer bloedprikken slikte ik nog niks extra en waren al mijn andere waardes en bloeddruk goed behalve de b12. HA zei dat in mijn geval pillen net zo goed moeten werken als injecties vorige week nog met hem over gehad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:31

Dat gaat alleen op als je de b12 kunt opnemen. Ik mis een stof en neem dus geen b12 op uit eten, alleen injecties hebben zin dan.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:01

Volgens de ha neem ik het wel op anders zou ik oa ook lage bloedruk moeten hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:05

Nee dat hoeft dus helemaal niet, staat los van b12 gehalte.

mijn bloeddruk was altijd perfect maar gehalte b12 erg laag en uiteindelijk b11 ook. En na extra aanvullende testen blijk ik een factor te missen waardoor ik niet kan opnemen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:09

Roosje01 schreef:
Volgens de ha neem ik het wel op anders zou ik oa ook lage bloedruk moeten hebben.

Dat is onzin.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:11

karuna schreef:
Dat gaat alleen op als je de b12 kunt opnemen. Ik mis een stof en neem dus geen b12 op uit eten, alleen injecties hebben zin dan.

Een stof die bindt aan B12 ofzo? En die stof bevindt/wordt aangemaakt, waar in het lichaam?

Ik mis het benodigde stuk darm, vraag me dus af of ik evt. wel pillen i.p.v. injecties kan nemen? Of dat die stof zich juist in de darm bevindt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:46

Zo goed is mijn kennis ook niet, maar een intrinsic factor die ervoor zorgt dat b12 wordt opgenomen uit het voedsel. Dat gaat zonder die factor niet. Zelfde probleem met lactose ik mis de stof om dat om te zetten ook.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:15

Roosje01 schreef:

Onzin.. hier ook echt een tekort, maar helemaal niks aan het handje met mijn bloeddruk hoor.. :n

Een opname probleem kan hij alleen weten als daar onderzoek naar is gedaan.. naar de Intrinsic Factor.
En dat is niet iets wat in een standaard bloedonderzoek naar voren komt.

Heb je de website van 'stichting B12 tekort' al eens doorgelezen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:39

Zuigtabletten werken wel als je een opnamestoornis hebt, je moet er alleen niet op zuigen, de naam is eigenlijk verkeerd. Zuigtabletten moet je onder je tong leggen en laten oplossen in het slijmvlies. Maar injecties werken beter en sneller.