Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gurly

Re: Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:44

Ik moest ook een revalidatietraject lopen, maar dat betekende dat ik 12 weken lang, 3 dagen in de week op het ziekenhuis aanwezig moest zijn.
Nou dat krijg ik bij mijn werkgever niet voor elkaar. Kan ik meteen ontslag indienden. Onbegrip...

Ik heb Fibromyalgie,
ik ben hypermobile
Ik heb een whiplash
Ik heb discopathie in de nek en rug.
Ik heb een 6e lendenwervel die in de weg zit

Wat mij helpt is triggerpointbehandelingen en ingetaped worden. Raad het iedereen aan.
Vanavond gaan ze mijn bindweefsel weer masseren. Die is altijd uber overgevoelig bij mij.

Voeding ga ik binnenkort ook meer in verdiepen. Zal die link hierboven is bekijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:28

Triggerpoint behandelingen heb ik ook goede ervaringen mee..helaas wel altijd tijdelijk bij mij.

Even een vraagje aan jullie...wie van jullie lukt het nog om paard te rijden?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:19

Ik rij nog 1 a 2 x per week licht recreatief.

Ik las vandaag op Facebook over de natuurlijke pijnstiller Pea Pure. Iemand hier die dat gebruikt(heeft)?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:48

Ken ik niet? wat is het voor een spul?

Oke dankje..kun je dan ook draven en galoperen?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:00

Moet je maar even googlen, lijkt mij wel wat maar erg duur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:25

Ken het spul niet, wel kapparest. Ik maak tegenwoordig zelf capsules met kurkuma, etc. want commerciële spul is duur en zeker wanneer de verzekering niks vergoed.

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:37

Ik zie dat het alweer een tijdje stil is in het topic.
Weet ook niet of het hier al voorbij is gekomen, maar ik heb voor volgende week een proefles Pilates afgesproken. Wilde het zelf gaan oppakken, maar dat valt toch wat tegen, heb geen idee of ik de oefeningen goed uitvoer en dergelijke.
Is er iemand die toevallig ervaring heeft met Pilates en lessen hierin? (Ik heb nog nooit zoiets gedaan haha)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:17

Nee, ik heb het ook weleens thuis gedaan maar kreeg daar alleen maar meer last van.

Wat mij goed helpt is Tai Chi Tao.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:50

Hallo,
Ik heb dit topic al eens doorgebladerd en wou dan reageren maar nog niet gedaan omdat ik nog maar weinig op bokt zit. Echter ik merk dat de mensen in mijn omgeving niet echt snappen wat ik doormaak dus nu toch maar de stap zetten om weer eens te reageren.

Sinds een paar weken weet ik dat ik fibro heb. En tevens overbelasting in mijn handen wat tot peesontstekingen heeft geleid. Met deze diagnose valt ontzettend veel op z'n plek en komt er een einde aan een zoektocht van 10 jaar. Maar vervolgens komt het zwarte gat, hoe nu verder. Er zijn zoveel mogelijkheden maar bij alles krijg je te horen dat je moet afwachten hoe en of het je helpt.

Sinds kort heb ik ook mijn eigen paard, een 4 jarige merrie. Een schat van een beest maar als ik de diagnose eerder had gehad had ik misschien toch een ouder en verder opgeleid paard gekocht. Nu met de kou kan ik erg weinig met haar en durf ik niet te rijden. Want ik wil haar ook niet verpesten. Aan de andere kant, is het voor haar niet zo erg om een pauze te hebben juist vanwege haar leeftijd. Maar het voelt wel bizar om eindelijk een eigen paard te hebben en dan niet eens te durven rijden.

Hoeveel van jullie hebben nog eigen paarden? Ik ben eigenlijk niet bereid haar op te geven maar als het mij echt niet gaat lukken dan zit er toch weinig anders op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:24

IN mijn ogen verpest je niet zo snel een paard. Ik zou gewoon lekker blijven rijden voor zover lukt.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:38

Daar heb je ook wel gelijk in Goof. Het zit meer tussen mijn oren dat ik niet goed durf. Voor nu heb ik besloten om in de winter lekker rustig aan te doen. Moet straks toch 6 weken in de spalken vanwege de ontstekingen in mijn polsen en handen. Ze staat in een groepsstal met in/uitloop dus beweging genoeg. En ondertussen leren we elkaar op de grond rustig aan beter kennen. Ze gaat ook echt niet zomaar weg en ik heb ook wel in mijn hoofd zitten dat ik weer lekker ga rijden. :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:03

Hoe staat het bij jullie ?

Hier ging het best goed tot het weer wisselvallig werd .

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:54

3 jaar geleden is bij mij fibro vast gesteld.
Niet veel mee gedaan. Mee leren te leven.
Nu drie jaar verder ben ik er zo klaar mee.
Ik kan niet meer paardrijden.. kan heel veel niet meer.
Ze onderzoeken mij nu weer verder. Ze zijn wel bang dat ze verder niks kunnen vinden en dat ik er toch mee moet leren leven.

Ik heb af en toe een geode dag en dan rij ik wel paard, maar fanatiek of echt hoog de sport in zit er niet meer in voor mij en heb ik mij bij neergelegd :(

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:55

Oja ik heb 2 paarden. 1 van 6 die ik recreatief rijd en die andere is nog niet oud genoeg om te beleren. Beleren wou ik volgend jaar doen, maar ben bang dat ik dat moet uit besteden en evt. moet verkopen, want paardrijden lukt mij niet zo goed meer, laat staan 2 paarden.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:03

Ik gebruik nu iets langer dan 2 maanden Pea Pure. 3 pillen per dag. En sindsdien kan ik weer fatsoenlijk paardrijden! Ik hoef niet meer steeds te slapen 's middags om de dag goed door te komen. Spierpijn is minder, spanning in mijn lijft vloeit beter af.
Heb nog steeds last van bepaalde dingen, het is geen mega wondermiddel maar dat ik weer 90% van de tijd bijna pijnvrij kan paardrijden en dat mijn lichaam blijft werken is geweldig! :D
Merk wel dat ik écht mijn rust moet nemen. Niet 6 uur slapen en weer verder, dat is gewoon te weinig voor mijn lichaam. De botkneuzing die vorig jaar opgelopen heb zorgt er ook wel voor dat ik me wat rustig hou. Afgelopen half jaar veel geleerd over luisteren naar je lichaam :).

Schoonmoeder heeft het carpaal tunnel syndroom en kan sindsdien ze deze pillen gebruikt weer bijna alles! Zij is na 1,5 1/2 maand 1 pil per dag gaan slikken en neemt er een extra als ze zwaardere dingen gedaan heeft dan normaal.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:09

Dat klinkt erg goed! Misschien moet ik het ook eens proberen. Heb naast de fibro nu ook een fikse knieblessure dus kan wel wat gebruiken wat werkt!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:48

Ik zou het gewoon proberen Vala!

Keek er zelf eerst best sceptisch tegenaan. Maar toen ik zag wat het bij mijn schoonmoeder deed toch ook gaan proberen en merk dat het echt wel bijdraagt. Ik blijf ze dan ook zeker gebruiken :Y).

Ik heb ze besteld bij de gezondheidslijn. Daar zijn ze nu € 56,25 i.p.v. € 75,-.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:53

.....maar bedenk wel dat het een totaal andere pijnstiller is dan bijv paracetamol.
Het is in principe een lichaamseigen stof - en je moet een bepaalde spiegel opbouwen voor je resultaat merkt, ofwel een tijd slikken.
Vitamine D, curcuma en L -Theanine kunnen de inwerkperiode verkorten.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:56

Ik krijg Vitamine D en B12 injecties bij via de huisarts. Beide nu 1 x per maand. Dat zal vast wel helpen bij de werking er van dan :).
Bij mij merkte ik er iets van na +/- 1 maand, en vooralsnog gaat het voorzichtig aan steeds wat beter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:53

Gurly schreef:
3 jaar geleden is bij mij fibro vast gesteld.
Niet veel mee gedaan. Mee leren te leven.
Nu drie jaar verder ben ik er zo klaar mee.
Ik kan niet meer paardrijden.. kan heel veel niet meer.
Ze onderzoeken mij nu weer verder. Ze zijn wel bang dat ze verder niks kunnen vinden en dat ik er toch mee moet leren leven.

Ik heb af en toe een geode dag en dan rij ik wel paard, maar fanatiek of echt hoog de sport in zit er niet meer in voor mij en heb ik mij bij neergelegd :(

Ik ook helaas... :( rijd ook niet meer behalve stapritjes |( . Van prof paardrijden naar dit...ik heb me er inmiddels ook maar bij neergelegd.

Pea pure klinkt goed, is het een pijnstiller of hoe werkt het?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:40

K ben ook wel benieuwd wat het precies doet. Kan via google niet heel veel duidelijkheid vinden.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:49

hey hey,

hoe is het met jullie ?

hier is het echt bagger ...

heb een nieuwe pony (en 2 aanhangsels) gekocht .
maar ze is nog 100% groen ... het ging eerst nog wel allemaal .
maar nu staan we "stil" omdat ik al 2 weken blij ben als ik normaal lopen kan . :(

baal zo enorm en heb zoon tweestrijd .
ik vraag me echt af of dit wel eerlijk tegenover haar is .

vanmiddag eigenwijs toch geprobeerd even te poetsen wat in een drama eindigde (en een kapot halster). wat anderzijds achteraf ook onze band wel sterker maakte (toen ik even bij haar stond uit te huilen :o even de vermoeidheid, stress en pijn eraf ) .

ik hoop dat het gewoon even een dipje is natuurlijk , maar ik vrees dat ik misschien een fout heb gemaakt om nog met een groen beestje te beginnen ...
is het niet oneerlijk ? het is echt niets voor mij om ze ook maar 1 dag niet in handen te hebben ... wat dus al frustratie opwekt als het wel gebeurd .
maar zonder kan ik echt niet (daardoor ben ik juist het laatste half jaar zo achteruit gegaan)

sorry moest het even kwijt , en ik dacht dat jullie (welke weten hoeveel problemen en onzekerheid fibro meebrengt ) de beste konden mee denken :o O:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:08

Gewoon rustig proberen te gaan opbouwen...steeds iets meer en wellicht soms ook wat door de pijn heen lopen?

Ik weet niet wat je verdere plannen met haar zijn? maar als je erop wilt rijden dan zou ik niet met een groen beestje beginnen...niet met fibro.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:34

door de pijn heen lopen doe ik juist te vaak :o ben simpelweg stront eigenwijs .

en een ervaren paard kan ik ook nog wel hendelen (zo train ik ook een kwpn voor iemand) .
alleen doordat zij groen was/is ben ik heel voorzichtig met haar .

ik wil(de) haar inrijden en als toevoeging voor de wagen (het 1e is het belangrijkste)
en ik was dus al zover dat ik er op zat .
maar ze heeft heel erg verlatingsangst naar de andere pony's (dat is haar grootste struikelblok) .

en uiteindelijk zullen we wel komen waar ik wil , maar ik vraag me af of ik dat wel moet willen ...
zou ik beter een andere dit geweldige paardje gunnen (want het is echt een super lief en mega eerlijk dier) en zelf gewoon lekker door gaan met een ervaren koel koppie .

dat vind ik dus zo lastig .
ik ben bang dat als ik haar weg doe ik mega spijt krijg .

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 16:31

Maar wie zegt dat jij binnen een bepaalde tijd je paard zadelmak moet hebben??? Al duurt het een jaar of misschien wel 2 lekker boeiend toch? En vraag anders hulp met zadelmak maken, dat jij in ieder geval niet de eerste keren er zelf op stapt, kan je ook al een boel schelen.
En maak een schema voor jezelf waarbij het meer gaat dat je pauzes gaat plannen. Weet je van jezelf hoelang je iets kan doen voordat je moe bent of pijn hebt?
Ben je bvb moe in 30 min ga je elke 20 min een pauze houden van 10 minuten.Dus ja pauzes houden voordat je klachten beginnen! Daardoor kan je je moeheid/pijn een beetje voor zijn en je energie dus langer vast houden.
En ook pauzes houden bij de paarden.
Ik ben hier sinds kort mee bezig, pauze /werk schema en hoewel ik het heel moeilijk vind om me eraan te houden, (want ik heb helemaal geen pauze nodig toch....) voel ik me wel veel beter aan het eind van de dag.