Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:17

DynamiteS Zó herkenbaar!

Hoe blijven jullie bij jezelf als iemand je constant op een gemene manier de bodem in probeert te trappen?
Is er een manier om je daar wat voor af te sluiten, zodat het minder pijn doet..?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:31

amber15 schreef:
DynamiteS Zó herkenbaar!

Hoe blijven jullie bij jezelf als iemand je constant op een gemene manier de bodem in probeert te trappen?
Is er een manier om je daar wat voor af te sluiten, zodat het minder pijn doet..?

Ik heb altijd een weerwoord. Maar ik sta ook wel stevig in mijn schoenen. Dan word ik zelf net zo giftig als een slang.

Anders is negeren of weglopen nog het beste.

joyce2

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:39

Op het moment zelf kan ik het vaak wel redelijk handelen (ik ben altijd vriendelijk en kalm, of ik probeer een scherp weerwoord te geven als het lukt), maar meestal komt daarna dan toch nog het rotgevoel.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:13

amber15 schreef:
DynamiteS Zó herkenbaar!

Ander half jaar lang probeerde een meisje er voor te zorgen dat ik alleen was en pesten al mijn vriendinnen weg... Hoe ik het vol hielt? Niet... Na 1,5 jaar lang heeel veel problemen gehad te hebben... Want voor een deel nog niet over is... Is het toch goedgekomen dankzij een hele goede vriendin (hele verhaal weten? Stuur een pb)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:32

amber15 schreef:
DynamiteS Zó herkenbaar!

Net wat gezegd werd, ik kan me op t moment zelf redelijk redden met een scherp antwoord maar meestal komt daarna pas de klap.. Gelukkig nu niet meer zoveel last van, maar ik heb ook altijd het gevoel dat mensen me aankijken en slecht over me oordelen etc.. Daardoor durf ik ook nergens alleen heen, heb dan zo'n vriendloos gevoel..

Dinsdag klein ongelukje gehad, mocht daarna door naar de huisarts om 3 hechtingen in mijn pols te laten zetten. Zit nu alweer in de stress dat ze er dinsdag weer uit moeten.. :')

Hebben jullie nu ook met die MH17 heel sterk het gevoel alsof je zelf iemand verloren bent (er even vanuit gaande dat je niemand kende, anders is het natuurlijk heel erg logisch..)? Krijg er steeds zo'n brok van in mijn maag, verschrikkelijk.. :n

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:30

Bedankt voor de reacties. Ik probeer mezelf sterk te houden, maar dat is soms zo lastig... ik kan er hier niet veel over kwijt.
Pb maar als je meer wilt weten.

Je bent daarin zeker niet de enige, DynamiteS.
Donderdag tijdens het werk stond de hele dag de radio aan. Het scheelde niet veel of ik had de hele dag de tranen in mijn ogen staan. Zeker tijdens die minuut stilte, vreselijk. En dan al die rouwauto's... het getal krijgt dan ineens betekenis. Ik kan er niet over praten zonder kippenvel te krijgen of mijn stem onder controle te houden.
En ik ken ook niemand die in het vliegtuig zat.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:46

Och, herkenbaar -O- Inmiddels ben ik een jaar klaar met school en al mijn hoofdpijntjes en vermoeidheden zijn gelukkig over. Destijds had ik iedere dag een zere, stijve nek van de spanning, concentratie etc..

De eerste 2 jaren heb ik geprobeerd 'normaal' te zijn, dus in de pauze naar de kantine, kletsen, lachen etc.. De jaren daarna ben ik me in de pauzes gaan afzonderen. In de zomer lekker ergens alleen een plekje buiten zoeken, als het koud was ergens in een gang aan een leeg tafeltje, of in het studiehuis, in de aula, als het nodig was in een trappenhuis. En dat hielp erg goed! Helaas dachten docenten daardoor wel dat ik redelijk gestoord was en heb ik 100 keer moeten uitleggen dat ik die rust gewoon nodig had.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:49

Ik kende niemand in het vliegtuig, maar ik heb wel zitten huilen toen ik naar het live gebeuren op tv keek, ik word met dat soort dingen heel snel emotioneel. Ik kan sowieso heel makkelijk meegaan in emoties (ook vrolijke), wat ik eigenlijk wel mooi vind, omdat je dan écht met iemand meeleeft. Op een gegeven moment, 10 minuutjes na de minuut stilte ofzo, ben ik maar ons zwembadje schoon gaan maken met een gezellig muziekje op de achtergrond. Ik vond het weinig nut hebben om de rest van de middag te blijven snikken voor de tv ;)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:31

Dat ken ik, zo erg.. :n moet dan ook aan de busramp denken in 2012, heb daar zelf op school gezeten.. :(

Snel meegaan in emoties kan ik niet, maar ik blijf er wel langer in hangen, altijd leuk als je melig bent met vriendinnen :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:11

joyce2 schreef:
Ik kan sowieso heel makkelijk meegaan in emoties (ook vrolijke), wat ik eigenlijk wel mooi vind, omdat je dan écht met iemand meeleeft.

:j Kan echt heel leuk zijn. Toen een vriendin van mij haar eerste paardje kreeg moest ik van haar er bij zijn toen hij aankwam. Heb zelf bijna net zo hard staan mee janken. :') Maar ook als iemand heel erg gepassioneerd over iets praat. Daar mag ik altijd graag naar kijken, zoals mensen dan gaan stralen, zó mooi.

Wbt dat ongeluk met de MH17, och, vreselijk. Ik ben, weliswaar alweer 15 jaar terug, vrij plotseling mijn vader verloren, dat komt nu dus telkens terug als ik al die kisten zie. En als je bedenkt dat Willem-Alexander ook maar koud zijn broer heeft begraven dan moet dat hem toch ook best raken en dan zit ik zelfs voor hem van 'Och arm ventje toch' bijna te janken. Daarom kijk ik eigenlijk ook liever geen nieuws, of het is oeverloos gezever van een stel volgevreten politici waar ik de zenuwen van krijg of het is menselijk leed dat ik niet trek. Ik lees het wel op internet, kan ik het weg klikken als het teveel aan komt.
Maar goed, ben dan ook écht een emowatje. Sta zelfs al te janken als mijn verzorgpaardje van haar eten geniet. :')

amber15 schreef:

Och :(:) . Ken het gelukkig niet bij mijzelf maar wel via anderen. En nee, ik kan er niet mee omgaan. Ik blokkeer volledig. Maar heb dat sowieso als dingen te emotioneel en te dichtbij komen. Dan komt er gewoon geen zinnig woord meer uit en wil ik er alleen maar zo ver mogelijk weg van zijn. Ben wat dat betreft echt een vluchtdier. :o

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:09

amber15 schreef:
DynamiteS Zó herkenbaar!

Moeilijk en erg pijnlijk. |(
Ik heb het 3 jaar lang meegemaakt en uiteindelijk werd ik er wel resistent voor, maar er zijn toch een hoop dingen gezegd die hard aankwamen.

Ga bij jezelf ten rade of het waar is wat de ander zegt. Zo niet, skippen uit je gedachte. Klopt de kern ervan? Probeer er iets mee te doen.

Bv. iemand zegt 'jij bent dom'. En je denkt: maar ik heb havo/vwo gedaan en ik studeer nu/heb een goede baan, dus er klopt niks van en ik ben eigenlijk best wel gemiddeld/bovengemiddeld slim.
Of als iemand kritiek heeft op je handelen, vraag je af: had ik het anders moeten/kunnen doen? Zo ja, het verleden kun je niet veranderen, dus volgende keer ga ik erop letten! Zo nee, dan kan ik tevreden zijn over mezelf en/of ligt de fout bij een ander.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:31

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bewust veel afstand heb gehouden rondom de nieuwsberichten van de MH17. Ik ken gelukkig niemand die er in zat, dus dat maakt het wel makkelijker. Anders gaat het mij ook heel hard treffen en daar heb ik eigenlijk geen interesse in.
Ik moet wel zeggen dat ik de hele week als zo'n somber gevoel heb en weinig energie, dus ik heb er toch wel last van!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:51

Dit klinkt heel gemeen, maar hebben jullie ook wel eens dat je denkt dat je omgeving soms echt dom is? :+ En dan bedoel ik niet dat mensen achterlijk zijn ofzo, maar bepaalde dingen niet inzien of niet snel reageren op situaties.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 15:12

Ik vind de ramp wel weer erg interessant om te volgen. Op de een of andere manier kan ik ook wel een soort afstand bewaren. Ik huil er wel om, maar dat voelt helemaal niet vervelend. Eerder fijn!

demo_love, bedankt voor je tips. Ik probeer dit al wel, maar het is zo moeilijk. Vaak doet het zo'n pijn dat ik niet weet waar ik het zoeken moet...

Amandavd, dat ken ik wel ja. Daar kan ik me soms zo gigantisch aan ergeren! Vooral als mensen onbedoeld gekwetst worden door een opmerking van iemand. Dan voel ik het verdriet van die persoon.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 15:51

Ik wil het allemaal niet weten, ik ken niemand, maar ik blijf er weken van, van de leg O:)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:08

Amandavd; ja, af en toe wel :o Net wat amber15 zegt, als er dan bv iets kwetsends gezegd wordt en die persoon heeft het niet in de gaten, hallo, kun je je niet even inleven? >;)

Moet zeggen dat ik nog niet gehuild heb om de MH17, vind het wel écht supererg, maar het is niet dichtbij genoeg om echt om te huilen voor mij. Klinkt heel bot, maar ik uit sowieso niet snel mijn gevoelens. Daarom kan ik het wel volgen, maar als ik dan denk aan al die mensen die iemand verloren zijn.. ocharme.. :(

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:55

Nou ik heb het meer zoals in situaties als in mijn voorbeeld:

Voorbeeld: Ik ga koken en vriend staat bij koelkast. Ik vraag, geef jij mij de bakboter aan alsjeblieft? ( wij koken altijd met bakboter uit de FLES! ) maar er ligt een aangebroken PAKJE bakboter en een nieuw PAKJE bakboter. Deze gebruik ik alleen voor bijvoorbeeld bij de zuurkoolschotel een laagje korst te maken. Verder altijd bakboter uit de fles.

Wat geeft hij mij? Het nieuwe pakje bakboter. Dus ik zeg, nee die andere. Geeft hij mij vervolgens het aangebroken pakje bakboter. Dus ik zeg, nee sukkel die fles. Hij vervolgens boos dat ik hem sukkel noem. Dus ik zeg, ja dat is toch dom? Ik gebruik altijd die fles dus waarom geef je mij het pakje? Ja dat wisst hij ook niet.

Dan denk ik soms, heel gemeen en niet terecht! Ben jij nou zo dom of ik nou zo slim? :+

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 18:02

Amandavd schreef:
Dit klinkt heel gemeen, maar hebben jullie ook wel eens dat je denkt dat je omgeving soms echt dom is? :+ En dan bedoel ik niet dat mensen achterlijk zijn ofzo, maar bepaalde dingen niet inzien of niet snel reageren op situaties.

Uh.. ja :+ Dat iemand niet inziet dat iets gewoon niet werkt en dat het ook niet gaat werken, of dat je denkt 'maar dat had je toch kunnen zien aankomen'? Maar gek genoeg kan niet iedereen dat, blijkbaar :)

Ik heb ook expres niet te veel naar de beelden gekeken. Het is vreselijk wat er is gebeurd en het is mooi dat er een respectvolle manier is bedacht om de slachtoffers terug te halen, maar het is niet mijn verdriet en dat wil ik zo houden. En stiekem voelt dat egoïstisch, maar ik weet dat het goed is, als een soort van zelfbescherming. Anders is het te veel.

@ amber15: Je op een gemene manier constant de bodem in probeert te trappen? Jeetje, wat heftig. Dat dóet pijn. Je ervoor afsluiten is denk ik een manier om ermee om te gaan, maar niet de oplossing.. Kun je het op de één of andere manier laten stoppen? Zijn er bijvoorbeeld mensen in je omgeving waar je ermee over kunt praten en die je misschien kunnen helpen? Of kun je die persoon feedback geven: "jij doet/zegt dit en daar voel ik me (..) bij. Ik wil graag dat je stopt met dit gedrag." Een vervelend persoon kun je ontwijken, maar iemand die jou gericht de grond in boort.. dat moet gewoon stoppen. Niemand verdient zo'n behandeling en jij dus ook niet. Jezelf niet de grond in laten trappen, hoor :(:)

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:05

Net zat mijn vader heel hard muziek te luisteren met oortje is. Ik zat 5 meter naast hem en hoorde het super hard. Ik ging even checken hoe hard ie nou stond. Hij stond niet normaal hard! Er stond zelfs: om gehoorbeschadeging te verkomen zet iets zachter. Ik zei dat tegen hem, zijn reactie: nee laat gewoon anders is het helemaal niet meer leuk. Ik was natuurlijk helemaal chagarijnig.
Toen ging ik omkleden in de badkamer in toen struikelde ik over iets... Dat was de druppel. Ik barsten in huilen uit(niet omdat ik pijn had van het vallen maar meer geestelijk) En altijd met dit soort momenten bijt ik heel hard in mijn arm... Om een andere pijn te voelen ofzo, ik weet ook niet goed waarom.

Ik weet niet goed hoe dat komt. en dit weet mijn pyscholoog ook niet(dat ik mezelf bijt weer ze niet)... Wie heeft wat tips?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:15

Och dat bijten doe ik ook. Op me knokkels of vingers meestal. Gewoon om me stress even af te reageren. Ken meer mensen die het doen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:44

Amandavd schreef:
Nou ik heb het meer zoals in situaties als in mijn voorbeeld:

Voorbeeld: Ik ga koken en vriend staat bij koelkast. Ik vraag, geef jij mij de bakboter aan alsjeblieft? ( wij koken altijd met bakboter uit de FLES! ) maar er ligt een aangebroken PAKJE bakboter en een nieuw PAKJE bakboter. Deze gebruik ik alleen voor bijvoorbeeld bij de zuurkoolschotel een laagje korst te maken. Verder altijd bakboter uit de fles.

Wat geeft hij mij? Het nieuwe pakje bakboter. Dus ik zeg, nee die andere. Geeft hij mij vervolgens het aangebroken pakje bakboter. Dus ik zeg, nee sukkel die fles. Hij vervolgens boos dat ik hem sukkel noem. Dus ik zeg, ja dat is toch dom? Ik gebruik altijd die fles dus waarom geef je mij het pakje? Ja dat wisst hij ook niet.

Dan denk ik soms, heel gemeen en niet terecht! Ben jij nou zo dom of ik nou zo slim? :+

Haha, nou volgens mij heeft dat niets met HSP te maken, maar met de gemakzucht van de heren. Ik zag het vroeger bij mijn vader en ik zie het ook bij mijn vriend en andere heren! Zo had ik gister 2 dingen: vaatwasser was klaar en moest nog uitgeruimd worden. M'n vriend kijkt in de vaatwasser, signaleert dat het ding vol zit en zet hem dus nog een keer aan. Heeft hij gewoon niet gekeken of het vuile of schone vaat was.

En donderdag hadden we een soort salade gemaakt, maar er at iemand mee, dus ik had extra veel gemaakt. We hadden er een soort buffet van gemaakt, dat je zelf je salade kon samenstellen. Alles wat over zou blijven zou ik de volgende dag weer gebruiken voor het eten. Dus op een gegeven moment zat iedereen vol, er was nog 1 kipfilet over en vriend ging nog even 1x opscheppen (er was nog aardig wat van alles over). Kom ik de keuken in, is bijna de hele overgebleven kipfilet op! Terwijl we daarvoor dus met zijn drieën 1 kipfilet hadden gedeeld en m'n vriend alleen nog even "voor het lekker" op ging scheppen, want hij zat eigenlijk ook al vol. Nou, daar ging mijn idee van een broodje avocado met kip en tomaat voor de volgende dag... Kan ik dus ook heel chagrijnig van worden -O-

Wat ik wel heel erg heb met andere mensen, is dat ik idd vind dat mensen niet nadenken voor ze iets zeggen. Nu kan ik zelf ook een behoorlijke flapuit zijn, maar als ik per ongeluk iets stoms zeg maak ik wel gelijk mijn excuus. Ik vind vaak dat mensen ongevoelig zijn en totaal geen inlevingsvermogen hebben. Ik heb zelf echt een heel groot empathisch vermogen, ben heel erg meevoelend. Zo werd ik bijvoorbeeld gekleineerd door mijn vorige collega, dat was super naar en ik ging echt met een rotgevoel naar mijn werk, maar ik snapte wel waarom ze het deed. Ze was al haar directe collega's, waar ze al 10 tot 30 jaar mee samenwerkte, kwijtgeraakt door een reorganisatie en in die periode hadden ze mij aangenomen. Ik merkte ook dat ze heel veel stress had, ze was ook bang om haar baan te verliezen en ze had verdriet om het verlies van haar collega's. Dus ondanks dat ze mij ontzettend veel stress bezorgde en ik het heel naar vond om met haar op 1 kantoor te zitten, had ik ergens ook gewoon medelijden met haar. Wat ze deed was absoluut niet juist, want ik kon niets aan die reorganisatie doen en ze had het nooit op mij af mogen reageren, maar ergens begreep ik het wel (al zou ik een ander zoiets echt nooit aandoen).

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:11

Amandavd: wist wat je bedoelde, kon alleen even geen ander voorbeeld bedenken :+

Shethorsie: Ik denk dat je dat doet omdat je dan even een fysieke pijn wilt voelen ipv de mentale ''pijn'' die je dan hebt. Door de frustratie die zich opstapelt wil je zo snel mogelijk een manier vinden om daar vanaf te komen en het bijten helpt op die manier zodanig dat je je frustraties erin kwijt kunt zeg maar.
Kan ook zijn dat je jezelf de schuld geeft, weet niet of je dat doet? Dan kan het een soort straf zijn, omdat je het niet kan helpen dat je vader zijn muziek zo hard heeft staan en je, als kers op de taart, ook nog ergens over struikelt.

Oke dit klinkt waarschijnlijk heel eng/creepy weet ik het, maar dat is niet waar :') Ik heb dat zelf ook, ik bijt alleen niet maar doe iets anders. Als er dingen bij mij fout gaan geef ik mezelf de schuld en stapelen frustraties zich op, waardoor ik dus weer chagrijnig/overgevoelig wordt en als de bom barst, zoiets doe als dat bijten om dus die frustraties af te kunnen reageren.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:43

Amandavd schreef:

Zo vaak! Maar dat heeft niet echt met HSP te maken, denk ik :D Ik leg uit mezelf heel snel verbanden, heb vaak aan een half woord genoeg. En toch geven ze altijd hun hele uitleg bij bijvoorbeeld een overdracht op werk :+ Als ik dan andersom de overdracht richting hun maak, moet ik helemaal uitleggen hoe en wat van alles.

Of er gaan bijvoorbeeld alarmen af op werk. Dan moet ik, terwijl ik bij een andere kassa zit, mijn collega's erop wijzen dat er een alarm afgaat >;) Dan kan het nog zo druk zijn; ik hoor ze direct. Dan denk ik inderdaad weleens: wees eens niet zo lui, let toch op! Je kan het zien én horen!

Shethorsie; lijkt me niet helemaal goed om jezelf pijn te doen als de frustraties te hoog oplopen. Beter ga je dan iets anders doen, zoals opruimen of een rondje (hard)lopen.
Ik ga altijd weg van de situatie en luister wat muziek, lekker vals meezingen erbij. Of ik ga slapen. Daarna voel ik me altijd weer helemaal als een schone lei :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:59

Oh ik heb dat ook idd, vroeger deed ik mezelf ook pijn om ergens uit te komen. Niet dat het helpt maar ja, je probeert het toch. Sporten is idd een betere oplossing. Dat werkt alle negatieve emoties er uit. En is nog gezond ook.
Maar soms wil je instant een ander gevoel, en dan lijkt dat de enige oplossing. Met gevoelens leren omgaan kent zijn ups and downs he

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:27

Hebben jullie het ook dat als je je grens bijvoorbeeld aan wilt geven of iemand kritiek geeft, dat je het dan te voorzichtig zegt, zodat het niet overkomt? Ik ben zelf best gevoelig voor kritiek en ga er automatisch vanuit dat dat ook voor anderen geldt. Bang om ze te kwetsen ofzo.