ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:17

Mijn dochter heeft een tijdje geleden een intakegesprek gehad en vandaag allemaal tests, ben benieuwd... volgende week weten we meer. Ik ondervind allemaal (goedbedoelde) adviezen van veel mensen om mij heen om vooral maar niet met Ritalin oid te beginnen. Vind het soms irritant omdat deze mensen vaak geen idee hebben hoe het is en wat Ritalin kan doen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:36

Als Ritalin in het nieuws komt, is het meestal toch kritisch/negatief, alleen de mogelijke bijwerkingen worden genoemd. Al het goede dat het kan doen wordt idd meestal genegeerd, zo jammer. Hoe vond je dochter al de tests?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:49

Heino schreef:
Als Ritalin in het nieuws komt, is het meestal toch kritisch/negatief, alleen de mogelijke bijwerkingen worden genoemd. Al het goede dat het kan doen wordt idd meestal genegeerd, zo jammer. Hoe vond je dochter al de tests?

Sommige dingen vond ze heel makkelijk, andere herkende ze van haar dyslexie tests, een aantal best heel moeizaam. Ben heel benieuwd wat er uit komt. Er zijn verschillende tests afgenomen; IQ, rekenen, teksten, ruimtelijk inzicht, taalkundig inzicht. Verder heeft ze al gesprekken gehad over hoe zij eea ervaart enhoe zij daar mee om gaat. Ook hebben ze onderzocht of ze faalangst heeft maar daar heeft ze gelukkig geen last van.

Enneh, Heino... schiet het bij jou al een beetje op? :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:02

Fijn dat ze zo'n uitgebreid onderzoek heeft gehad, is gelukkig niet zo'n spoedonderzoekje van de huisarts zo te lezen ;)

Mwoah, hier gaat het wel. Scriptie is af (7 gekregen) en moet ik volgende alleen nog presenteren, biebboek ligt nog steeds thuis (al 5 maanden :X), andere is nog steeds spoorloos. Maar nog steeds chaos.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:18

Tja, is bij RIOzorg (Regionaal Instituut Ontwikkelingsproblemen) in Arnhem, ze kijken ook echt verder hoe ze het kind (is alleen voor kinderen) verder kunnen helpen, los van evt. medicatie. Heb er wel een goed gevoel bij :-) Ah, 7 voor je scriptie is toch niet gek en dat van die bieb boeken herkennen we natuurlijk bijna allemaal wel. Ik durfde op een gegeven moment gewoon niet meer naar de bieb omdat ik standaard te laat was, ook na een aantal herinneringen :o. Nu ben ik verhuisd en heb mij echt voorgenomen dat nooooit meer te laten gebeuren :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:04

Ja dat had ik me ook voorgenomen, maarja :P Tegenwoordig mag je de boeken bij een machine inleveren en kan je ook je boete bij een machine betalen. Niet erg handig, tegenover een machine schaam ik me al helemaal niet dus dat demotiveert niet langer :')

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:26

Heino :Y) Dat heb ik ook, maar dan met het feit dat het mensen op de uni niet boeit of je er wel of niet bent... Neem mezelf iedere keer weer voor om iedere les aanwezig te zijn, maar om 8 uur is mijn bed helaas vaak veel overtuigender dan mijn goeie gedrag... Zelfs tentamens kunnen me soms niet motiveren -O- -schaam- :o :(

Maar dit jaar ga ik écht alle lessen volgen :D

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:41

Hebben de ritaline gebruikers hier ook het gevoel van gewenning? Soms heb ik dagen dat het lijkt alsof het niet meer werkt aangezien je er zo gewoon aan wordt dat het allemaal beter gaat. In het begin voelde ik echt een immens verschil, dat heb ik nu niet meer.

Nemen jullie het trouwens echt dagelijks of enkel op werk/schooldagen? De dagen dat ik het niet neem gaan goed, het lijkt alsof ik nog reserve over heb om te teren. Zoals bijvoorbeeld in het weekend niet maar dan heb ik het de maandag wel erg lastig, dan heb ik een opgejaagd gevoel qua lichaam (niet qua hoofd). Ik ga waarschijnlijk binnenkort een afspraak maken bij een andere dokter, het voelt niet helemaal goed nu.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:47

Lady, bij mijn bachelordiploma uitreiking kende ik misschien 5% van de mensen, en nog 5% van gezicht :o Zo vaak ging ik naar de colleges :o

Farjen, ik heb helaas bij alle medicijnen gewenning, na een paar dagen al :)
Ik nam ze wel iedere dag

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:49

Lady_M, oh dat ken ik. Daarom ben ik heel blij dat nu in de master alle lessen aanwezigheidsplicht hebben :P En dat er nu iets van een regelmatig achtig rooster is. Heb nog geen les gemist! (wat vergeleken met de 80% afwezigheid die ik anders had toch wel een verbetering is)

Pfoe, zit echt ff met mezelf te stoeien... Merk dat ik tijd voor mezelf te kort kom. Dus moet mezelf wat meer dwingen die tijd te nemen... Maar :o samen zijn met vriendje is fijn.... :o dus dat minderen voor tijd voor mezelf is stom! Zal wel moeten want word sjagerijnig en onrustig en onzeker van dat ik die tijd laatste tijd te weinig heb, maar meh! *mopperd ff door*
Ohja, en de afwas, administratie en verslagen allemaal daadwerkelijk op tijd doen is ook beeeeeetje mis gelopen afgelopen paar week... Oeps?

Farjen, ik heb eerder al gepost over gewenning. Voor mn gevoel is dat meer mentale gewenning aan het effect, dan dat het effect minder word. In het begin zat ik echt op een soort high van dat alles zo makkelijk ging en deed ik dus enthausiast alles wat ik moest doen enzo. Na een tijdje raakte ik gewent aan dat gevoel, en dan kom je op het punt dat je niet meer aan dingen begint omdat ze zo makkelijk gaan, maar dat je jezelf er weer toe moet zetten te beginnen. En dat gaat alsnog makkelijker dan zonder meds, maar je moet het wel doen. Zo ook met concentreren etc. Het gaat makkelijker, maar het is geen wonder medicijn dus ergens moet je het nogsteeds zelf doen. En dáár moet je ook aan wennen.

Of ik het in weekeinden ook neem hangt van het weekeind af, dus van wat ik ga doen, wat ik moet doen en hoe ik me voel. Soms dus wel, soms niet. Dat opgejaagde heb ik niet meer, maar mogelijk is dat een gevolg van dat je lichaam weer aan de meds moet wennen en je dan de eerste dag dus eigenlijk iets te hoog zit in je dosis. Probeer anders de maandag te beginnen met een halfje minder. Die kun je dr altijd nog bij nemen als het niet werkt, maar mogelijk dat dat halfje minder genoeg is om het opgejaagde te voorkomen.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:19

Erg he.. Heb maar iets van 8 lessen per week... :o Ik heb ook als ik 1 keer niet gekomen ben, dat ik dan maar meteen dat hele vak afschrijf, want dan moet ik de volgende keer weer naar de les en dan was het van 'waarom was je er niet?', dus dan zit ik me zo op te vreten daarvoor dat ik weer niet ga, dus kan ik de les daarna ook niet, want dan moet ik nog meer uitleggen... En zo gaat het van kwaad tot erger.. -O-

Heino :') Enige troost van niet opdagen is idd dat mensen je na de eerste keer gewoon vergeten en dat ze dus niet komen van hee, waar was je nou gisteren? Denk dat zelfs leraren geen idee hebben wie ik was vorig jaar. Maar dit jaar word ik modelleerling! :Y) Heb me ingeschreven bij een organisatie die tentamentrainingen etc. geeft, voor een klas die 1 keer per week samenkomt en dan de stof extra bespreken en helpen met moeilijke dingen enzo... Heb er wel een goed gevoel over :)

Ik moet echt meteen weer lange dagen maken op de uni :(:) En voor 1 vak moet ik binnen 2 weken even een boek van 400 blz doorwerken, naast het voorbereiden van de vier andere vakken en STRESS! Ben helemaal kapot als ik thuiskom rond 7 uur of 9 uur op een slechte dag... Denk alleen maar aan wat ik nog moet doen en of ik het wel op tijd afkrijg en dat de tentamens al over 6 weken zijn.. Heb een beetje faalangst ontwikkeld geloof ik.. :\

En vannacht kreeg ik GIGANTISCHE kramp in m'n kuit :oo Dat was echt niet grappig, deed ontzettend pijn!

Zijn jullie alweer begonnen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:33

Lady_M schreef:
Maar dit jaar word ik modelleerling! :Y)\

Dat nam ik me ook ieder jaar voor, en ieder jaar faalde ik :')
Vanmiddag wel mijn scriptie gepresenteerd, dus officieel klaar :D

Oh en kramp is echt irritant, word er soms ook weleens wakker van en ga dan maar op en neer springen :')

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:20

Sssst. :7 Dit jaar gaat het écht lukken :')

En gefeliciteerd! *\%/*

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:38

Dankje :D En ik zeg al niks meer :P

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:46

Ik heb... Officieel mijn eerste jaar nu gehaald :') na 2 jaar. Een toets waar ik zonder ritalin 4 keer een 3 voor heb gehaald, en nu met ritalin... een 7 :D :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:14

Ann_moi schreef:
Ik heb... Officieel mijn eerste jaar nu gehaald :') na 2 jaar. Een toets waar ik zonder ritalin 4 keer een 3 voor heb gehaald, en nu met ritalin... een 7 :D :D

Top *\o/* :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:19

Nou ik kan nog niet zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben van de Ritalin... Maar misschien is mijn dosis gewoon nog te laag. Heb nu 15-20 mg per dag, proefperiode van vier weken. De eerste dosis van de dag "komt wel binnen" (maar niet meer zo duidelijk als de eerste dag), maar ik voel het niet uitwerken en mijn concentratie wordt er ook nog niet beter van. Heb vooralsnog vooral het gevoel dat ik er wat langzamer van ga denken, maar echt beter functioneren doe ik er niet op.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:53

Ann_moi schreef:

Wow :wow: das fijn zeg! Maar komt het nu door Ritalin of dat je de toets voor de 5e keer maakte en nu de stof wel kon dromen? Of een combi? :=

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:54

Nou ik denk dat het door een goede combi komt. De stof is extreem gedetailleerd, en ook de vragen zijn erg gedetailleerde multiple choice vragen. Doordat ik me slecht kon concentreren neem ik vooral de grote lijnen op, en ook met het lezen vallen/vielen mij details vaak niet op, omdat ik me maar op een paar woorden per zin concentreer. Door te leren met een beetje ritalin, en de toets te maken met ritalin, heb je net dat beetje extra concentratie. Ik ben natuurlijk nu ook 3 kwart jaar verder, maar ik denk dat het wel toe te schrijven is ook aan de ritalin. :)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:11

Ahem... Ik moet bekennen... Ik heb mijn eerste college gemist :o :Y)

Ik was echt zó uitgeput van de afgelopen week, en gisteravond ook nog allerlei gedoe waardoor het heel lang duurde voordat m'n hoofd leeg genoeg was om te slapen... Mja...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 02:23

Embe schreef:
Ann_moi schreef:

Wow :wow: das fijn zeg! Maar komt het nu door Ritalin of dat je de toets voor de 5e keer maakte en nu de stof wel kon dromen? Of een combi? :=

zo das wel erg goed zeg

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 02:26

ik slik geen ritalin maar seroquel lang en kortwerkend en citalopram , maar waar ik zo van baal is dat ik rustig 12 uur maf en dan een beetje uitverdoofd ben. ik heb taai slijm , snel blauwe plekken en het werkt op je gebit. maar zou ook niet durven stoppen ermee. wat ik wil weten wat is er tegenwoordig voor therapie in den haag buiten psy-q en ook wat word vergoed , ik wil weer eens verder onderzoek laten doen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:39

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:42

Al tijden niet meer gepost en niet bijgelezen (iets teveel werk :+ ) maar nu toch even een vraag stellen.
Ik ben afgelopen week weer begonnen met Dexamphetamine en hoor te beginnen met 3x 2,5mg pd.
De vorige keer ben ik in het ziekenhuis beland met dank aan Methylfenidaat dus vandaar de zeer lage start dosis.
Het nadeel daarvan is dat het dusdanig weinig effect heeft dat ik steeds vergeet om optijd te slikken, alarm op foon gebruik ik maar ben mn foon regelmatig kwijt.
Hebben jullie tips/trucs om ze op tijd in te nemen?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:50

Jeetje Nijn, in het ziekenhuis?? Wil je vertellen hoe dat gekomen is? Heb geen tips voor je wbt het op tijd innemen.

A.s. donderdag heb ik adviesgesprek (nadat er allemaal tests bij mijn dochter zijn afgenomen). Best spannend!