Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:13

Ja, dat denk ik dus ook...maar lijkt nog niet echt te lukken. Enne, 5 voedingen klopt idd als je fv geeft, maar bij bv is het zo dat sommige kindjes nu eenmaal niet meer per voeding gaan drinken en dus maandenlang op eenzelfde aantal voedingen blijven. Ik voed nog steeds op verzoek, dat maakt eventueel bijsturen ook wat lastiger. Maar goed, omdat we dus '"normaal" op 6 zitten en nu opeens op 7 leek mij ook dat er wel 1tje afkon. Aan de andere kant is het ook wel weer logisch dat ze even meer wil drinken, door het "sprongetje" zit de mentale ontwikkeling even in de lift en heeft ze wat meer voedingsstoffen nodig. Ik hink dus een beetje op 2 gedachten. Ik wil nog even 1 weekje afwachten, of ze weer uit zichzelf naar 6 teruggaat. Zo niet ga ik wat anders verzinnen.

Cyntje

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:15

Ik zat na een half jaar wel op 5 voedingen hoor ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:21

En ik zit al weken op 4 en ik voed ook op verzoek O:)

Maar het geeft ook niet, kindjes verschillen nu eenmaal, heeft geen zin om te gaan vergelijken.
Misschien heeft die van jou gewoon een wat kleiner buikje en krijgt ze er niet meer in waardoor ze na 5 uur toch weer honger heeft.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:14

anneliesdj schreef:
benangelique schreef:
suus, heel herkenbaar die nachten. ik ben er sinds deze week doorheen lijkt het wel. ze roept me soms nog wel op haar manier, maar met een kus en een aai over haar bolletje zakt ze snel weer in slaap.

@hier:
erg druk. Tessa is nog steeds niet fit. Drinken aan de borst lukt daardoor nauwelijks, waardoor het afbouwen rapper gaat dan gewenst. Ze drinkt nu enkel 's ochtends en 's avonds de borst, de rest krijgt ze gekolfde melk uit de voorraad (die nu razendsnel slinkt) en voor het slapen gaan om een uur of 12 een fles kv. Sinds gisteravond is die laatste fles niet meer gemengd en accepteert ze dus de kv volledig.
Gisteren samen naar de huisarts geweest. Ze drinkt slecht (maar is toch bijna 4 ons in 3 weken aangekomen) en dat komt nog steeds van die ontstoken neusamandel. ze komt er zelf niet uit, dus nu heeft ze een antibioticakuurtje. Ook ikke heb een kuur; ik heb vette borstontsteking links. Tja, de borst niet leegdrinken en afbouwen is geen beste combinatie. Kolf natuurlijk wel, maar zo kreeg ik de verstopping ook niet weg. Mocht eigenlijk geen ab omdat ik geen koorts had (nu dus wel), maar toen de arts mijn borst zag wist ie niet hoe snel ie de kuur moest voorschrijven.

Bah wat vervelend allemaal :(
Hoe ziet je borst eruit als ik vragen mag? Als je een ontsteking hebt zie je dat toch niet van buiten?

Ik heb geen voedingen 's nachts, alleen bij hoge uitzondering dat ze een keer heel vroeg komt, tegen 6 uur dan meestal.
't Gebeurd nog weleens dat ze laat nog ligt te brabbelen, ik denk dat dat komt omdat ze ons dan hoort.
Maar ze ziet mij echt als melkfabriek dus ik moet dan echt niet bij haar gaan kijken want dan wil ze ook gevoed worden. Meestal laten we d'r gewoon kletsen en dan valt ze vanzelf weer in slaap en anders gaat Anne erheen, zo ook als we 's avonds bv bij mijn ouders zijn geweest en ze is gevoed net voor we naar huis gaan, als we dan thuis zijn legt Anne haar in bed en is er niets aan de hand. Als ik het doe wil ze perse eerst weer een slokje, ookal is het nog maar een half uur geleden.

Elize heeft gister lekker een banaan gehad, voor het eerst sinds lang. Ze had een dikke maand geleden al een keer banaan en nectarine gehad maar omdat ze toen weer spruw had ben ik er weer mee gestopt.
Maar nu heeft ze lekker een stuk banaan uit het vuistje gehad en ze zat er heerlijk op te soppen, echt zo schattig.
Was dat niet de rapley methode? Alles uit het vuistje geven en zonder lepeltjes ed?

mijn borst zag er uit als of er een te grote siliconen-vulling in gestopt was en dan ook nog eens vuurrood... die onsteking was wel goed te zien dus! arts vond het ook vreemd dat ik er geen koorts bij had. ben er wel naar van hoor, nog steeds.
rapley is dat idd met die stukken. hier geen succes haha.

suus, wij hebben ook een periode van een week of 3 op 7 en soms 8 voedingen gezeten omdat ze 2x kwam s nachts. daar zijn we nu doorheen!

@hier:
borst doet minder zeer, maar is nog niet over helaas. tessa reageert goed op de ab en is dus gelijk beter gaan drinken. gisteren om 11 uur laatste fles (kv) en ze kwam om 8 uur vanochtend pas weer! wiehie! vooralsnog lukt het de ochtend en avondvoeding van 7 uur zelf te doen, hopen dat ik dat nog tijden kan volhouden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:11

BA: fijn dat het met Tessa beter gaat. Koel je je borst wel goed? Dat helpt tegen de pijn en de ontsteking trekt sneller weg. Toen ik een ontsteking had heb ik de hele dag met een ice pack erop rond gelopen.

Het is gewoon een hongerlapje :D . Ik denk dat het net zoals BA een fase is, had ze met 4,5 maand ook 3 weken. Ik hoor/lees wel vaker over baby's die ineens na maanden weer nachtvoedingen willen of ineens weer (veel) vaker willen drinken. Het is dus heel normaal. Ik ga er ook vanuit dat het nu vanzelf weer over gaat, net zoals 1,5 maand geleden het geval was.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:19

Oei borstontsteking is echt niet fijn! dat je geen koorts had, gek, maar een meevaller, want dan voel je je echt helemaal van de wereld. (ik was zo high toen, helemaal van de wereld met dik 40 graden koorts)

aantal keer is niets van te zeggen, bij mijn eerste was het van 6 tot 8, 5 heb ik volgens mij nooit gehaald, misschien 1 keer? ruim 8 maanden bv gegeven. als ze het goed doen is er toch niets aan de hand?

Deze week is mijn zoontje voor het eerst bij de oppas geweest voor een ochtend. ging heel goed en heeft ook keurig uit flesje gedronken. de oppas vroeg zich af of de melk wel goed was, was zo geel :D (was van de eerste week, had toen al gekolfd)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:14

Ow BA dat klinkt erg pijnlijk, pff, hopelijk wordt het snel beter.
Goed koelen is zowieso goed en zal de pijn ook verminderen, zolang je in huis bent zou ik gewoon een icepack in je bh doen :P

Waarom was Rapley bij jou geen succes?
Wie was dat dan die hier een foto had geplaast van zo'n schattig meiske met een stuk banaan in d'r knuistje?

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:20

zo een heel topic over borstvoeding nog even wachten mag ik ook hopelijk mijn mannetje de meest gezonde melk geven die er bestaat.
Jullie kolven en ik wil dat na een tijdje ook gaan doen maar hoe bewaren jullie die melk want heb gehoord dat je het kan invriezen en bij z'n bijeenkomst had een vrouw het er over dat zij het invriest als ijsblokjes??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:25

Je kunt het invriezen zoals je wilt, ik heb het ook een tijdje in ijsblokzakjes gedaan maar vond dat toch niet handig omdat ik geen zakje vol kreeg en ik wil de melk maximaal 1 dag in de koelkast houden voor ik het invries.
Een ijsklontjesvorm is ook wel handig maar wel meer werk, dan kun je 't invriezen en uit de vorm in een zak gooien waar je dan weer naar behoefte uit kunt halen.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon per portie invriezen, als je bv 180cc kolft vries je het gewoon in een fles in en dan heb je het kant en klaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:14

Ik vries het in in de bewaarbakjes van Avent. Je moet het idd binnen 24 uur invriezen, en dan lijken ijsblokzakjes mij ook niet handig. Maar er zijn zat andere manieren om het in te vriezen hoor ;)

Rapley ook hier geen succes. Marinde snapt stukjes groente/fruit niet ze stopt het niet eens in haar mond. Lepeltje met een hapje erop snapt ze wel, ze wil er ook al zelf mee eten.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:03

Doe het ook in aventbekers, maar ook in ijsblokzakjes en dan in de vriezer. Iedere keer er weer wat bij kan gewoon met die zakjes, rol ze op tot waar ze vol zitten en dan met zo'n klemmetje, voordeel is dat je preciezer kunt afmeten met ontdooien, is 10 ml per blokje en aventbeker is vol altijd 180 ml wat je in 1 keer ontdooit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:54

Watvoor klemmetje gebruik je daar dan voor?
Als je zo'n zakje in de vriezer gooit verdeelt de melk zich toch over alle vakjes?

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:05

Daarom rol ik ze op tot de gevulde vakjes, anders verspreidt het zich idd. Kan met van die speciale afsluit klemmen (bij de blokker wel te koop) of met gewone knijpers.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:23

Ik heb wel van die klemmen maar die zijn veel te smal voor zo'n zak, ik zie het niet helemaal voor me :=

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:07

SusanH schreef:
Ik vries het in in de bewaarbakjes van Avent. Je moet het idd binnen 24 uur invriezen, en dan lijken ijsblokzakjes mij ook niet handig. Maar er zijn zat andere manieren om het in te vriezen hoor ;)

Rapley ook hier geen succes. Marinde snapt stukjes groente/fruit niet ze stopt het niet eens in haar mond. Lepeltje met een hapje erop snapt ze wel, ze wil er ook al zelf mee eten.

hier idem. die bakjes zijn ideaal!
rapley is hier een te groot succes; hele brokken gaan er in dat mondje, niet te doen dus.

@hier:
qua gezondheid goed! de boobs doen nauwlijks meer pijn, lijken gewend aan 2x per dag voeden en tessa doet het ook goed. slaapt weer goed en drinkt haar flessen prima. overdag krijgt ze nog gekolfde melk uit de vriezer en 's avonds is haar laatste fles kunstvoeding.
de voorraad melk gaat snel, dus eerdaags zal ze wel overgaan op kv en de 2 live voedingen bij mij. ook prima.
fruit gaat er redelijk in. groenten vind ze maar niets. gisteren een korstje brood gegeven en dat lijkt ze wel lekker te vinden.
ze is weer helemaal gezellig. kan zich tijden vermaken op haar speelkleed en kletst heel wat af!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:23

Volgens mij went je lichaam daar heel snel aan BA. Lekker dat alles nu weer goed gaat.

Morgen geef ik al 6 maanden bv....kan me haast niet voorstellen dat ze alweer 6 maanden is morgen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:02

gek idee he suus?

@hier:
onrustige nacht gehad. tessa kwam om 00.00 en dronk zo 210 cc uit de fles, toen kwam ze om 4.45 weer, dronk maar 30 cc en begon toen te huilen. uiteindelijk stil kunnen krijgen, ze heeft om 5.30 nog 140 cc op en viel toen naast me in slaap. hebben haar maar laten liggen.
voor het kdv wilde ze natuurlijk niets meer drinken, kon dus kolven want voed alleen 's ochtends en 's avonds dus stond redelijk strak allemaal.
hans zou haar wegbrengen, maar tilde de maxi op en ging door zijn rug. gauw aangekleed, kind achterop de fiets gehesen, naar kdv gecrossed om daar tot de ontdekking te komen dat ze van voor tot achter onder de poep zat. zelf maar verschoond, want zo geef ik haar niet af en uiteindelijk dus pas om 9 uur ipv half 9 op het werk. pfieeeew

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:03

Lekker is dat he. Marinde poept vaak vlak voor we de deur uit willen. Moet dan altijd aan dat stukje van Brigitte Kaandorp denken.

Ik ook een onrustig nachtje, mevrouw wilde ineens na 2.30 alweer om 4.30 eten...gaap. Om 7.00 stonden we bij de gastouder op de stoep, vertelde ze dat ze ermee gaat stoppen. Gelukkig wel pas als wij wat anders hebben, maar baal er flink van. Het liep zo lekker. Snap haar ook wel want Marinde is haar enige klant tot nu toe, en zij wil ook graag een belegde boterham...

Verder zit ik op mijn werk een beetje met kolven, de dagdienst staat per 1-9 ivm bezuinigingen vanaf 12.00 alleen. En om 15.00 komt de volgende dienst pas. Is dus een beetje puzzelen nu, voorheen kolfde ik om 9.00 en 12.00 en dat gaat nu dus niet meer. Halfuur vervroegen gaat niet ivm de werkzaamheden, en later op de ochtend kolven en dan pas weer om 15.00 is eigenlijk ook niet handig want dat klopt niet met het ritme van de voedingen. En kolven als ik alleen sta is al helemaal geen optie ivm de bewoners die thuis zijn, telefoon die kan gaan, mensen aan de deur etc.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:52

@hier:
tessa was gisteren gesloopt toen ze van het kdv kwam. had maar 2 uurtjes geslapen. ze mocht van ons niet op haar buik slapen en dat wil ze daar dus wel (ze kunnen haar niet vastleggen zoals wij thuis doen met die snoozzz). iedere keer draaien ze haar terug, maar dan wordt ze wakker en wil niet meer slapen. hebben nu dus maar toestemming gegeven om haar op haar buikje te laten slapen. hans en ik zijn zelf ook buikslapers.
verder ben ik een beetje aan het rommelen met het eten van tessa. van de groenten- en fruithappen gaat er nauwelijks iets in (2 theelepels max.) en ze drinkt dus nog zo'n 5 tot 6x borst en/of fles. wanneer kan ik nou beginnen met bijvoorbeeld een pyamapapje als laatste fles of als ontbijt (lepelen)? is het verstandig om dat nu te doen of zal ik haar eerst volledig van de borst afhebben (nog een week ongeveer) voordat ik daarmee kan beginnen? wanneer geef je bijvoorbeeld een babykoekje, rijstwafel, soepstengel of broodkorst?

nu is het:
7.30/8.00 borst
9.15 enkele theelepeltjes fruit, niet meer dan 3/4
11.30 fles met borstvoeding 170 cc
15.30 fles met borstvoeding 170 cc
17.30 groenten, niet meerdan 3/4 theelepeltjes
19.00 borst
00.00/00.30 fles kunstvoeding, 180/200 cc
5.00/5.30 fleskunstvoeding, 170 cc

haha, net een partje appel gegeven. ze zat er lekker op te sabbelen. ding gleed alleen steeds uit haar knuistjes, dus moest helpen vasthouden. ze werd er helemaal enthousiast van!
verder heb ik net salviatinctuur besteld. heb zo veel last van stuwing met het afbouwen en de voedingen lopen ook niet heel lekker meer. dan maar zo snel mogelijk stoppen en dat schijnt met deze druppeltjes te gebeuren. morgen krijg ik het binnen als het goed is, dus morgenavond laatste voeding (slik). heb nog tot vrijdag voorraad in de vriezer, daarna is het op en gaat ze volledig over op de kunstvoeding.

suus, het is heel vervelend, maar je baas moet deze situatie oplossen. dat is gewoon de wet! zal je vast moeite kosten, ben je aangesloten bij een of andere bond?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:14

Met zo'n pyjamapapje kun je nu best al beginnen hoor! Mag vanaf 6 maanden en dat is ze.
Broodkorstje, soepstengel, babyliga ect kun je ook al proberen. Zo proeft ze verschillende smaakjes en dat is alleen maar goed!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:02

Hoe rekenen ze eigenlijk die 'babyleeftijd'?
Heb je het dan over 6 kalendermaanden of 6x 4 weken?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:53

Baby is tot 1 jaar toch ;)

Kun je ook niet zelf afbouwen Ba dat je nog 2 voedingen zelf kunt doen, dit is wel balen natuurlijk...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:03

BA: klopt wel dat dit een probleem van mijn werkgever is maar ik was tijdens mijn zwangerschap ook al een "moeilijk" geval en wil nu dus gewoon weer normaal mee draaien hier (aanpassingen lukten toen wel maar vroeg veel extra inzet van mijn collega's). Ik wil dus eerst proberen hoe het gaat als ik om 9.00 en 11.30 ga kolven, en dan pas weer als ik thuis ben (tussen 15.30 en 16.00), dan past het hier ook binnen het werkschema. Lukt dat niet dan zie ik als enige oplossing voor de dagdienst dat ik wat later begin zodat ik thuis nog kan voeden of kolven.

Enne, ik ga mee met Cyntje, kun je niet proberen of 2 voedingen blijven geven lukt? Zo moeten stoppen is wel erg zuur lijkt me.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:44

egopost...

gisteravond onverwachts de laatste voeding gegeven. tessa heeft 3 kwartier gedronken en viel toen heerlijk in slaap aan de borst....om vervolgens een uur later hard huilend wakker te worden en er met gemak (ik was er niet) een fles van 200 cc in te kiepen! en dat nadat ik ruim 12 uur niet had gevoed.
vanochtend had ik ook geen stuwing meer. Nu voelen mijn borsten wat gevuld, maar niet pijnlijk en niet overvol. Mijn lijf geeft er dus de brui aan.
Baal er onwijs van en er vloeien al een poosje heel wat tranen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:49

:(:)