B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:54

Als je een adres wil wil ik je die best geven. Maar ik zou als ik jou was je eens door laten verwijzen naar een arts die weet hoe een behandeling hoort te zijn en wat een tekort in houd. Op het b12 forum kun je een oproep plaatsen om zien welke arts dicht bij zit.

Teelee

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:05

Als je mij een adres en de prijzen zou willen geven heel graag alvast.
Ik ga idd ook wel proberen om er met mijn huisarts uit te komen (die gaat bellen naar iemand die daar meer over weet) en zo niet, dan ga ik idd nog wel verder kijken naar een andere arts die hier meer ervaring mee heeft.
Maar voor het geval dat, zijn we iig alweer iets verder :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:22

Heb je wat info gestuurd.

Hoe gaat het met de methyl prikkers??? Merken jullie verschil?

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:08

Hola!!

Teelee, vervelend hoor zo'n huisarts!! Maar als je het inderdaad niet voor elkaar krijgt met hem/haar is het best handig om naar een internist te stappen :)

Ik heb nu 2 keer de Methyl geprikt dit doe ik eigenlijk de dag erna meteen.. ik las namelijk dat het elkaar enig zins ondersteunt? Maar dat ga ik ook even uitproberen door deze week een andere dag te prikken.
Ik had deze week wel weer dat ik me armen niet omhoog krijg dus geen staart enz in kan doen.
Maar dat was al dus heeft niet te maken met verergering oid.
Ik ga im het weekend soms wer uit en dat gaat best goed! Ik ben vanacht ook tot laat door gegaan en voel me toch redelijk fit :) Dus het zal toch wat helpen! Welliswaar met pijnstiller op..

Hoe gaat het bij jou?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:07

Wat goed zeg dat je soms weer uit kan! Ik ga morgen mijn laatste methyl zetten en dan toch maar weer een tijdje alleen hydroxo prikken. Toch eerst maar even aan kijken. Het gaat hier erg met ups en downs. Nu toevallig weer een up dus al een week bijna iedere dag aan het paardrijden *\o/*

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:44

Ik heb nog niet alles bijgelezen maar ik wil dit topic graag gaan volgen.
Ik heb namelijk ook een vitamine B12 tekort, mijn waarde was 100.. Ben vegetarier, officieel een ovo-lacto of lacto-ovo (weet de volgorde even niet meer) maar lust geen melk en vind eieren niet lekker. Zodoende een flink tekort opgebouwd. Ik heb vooral last van vermoeidheid.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:53

hier ook B12 tekort ik zit net aan de 130
donderdag krijg ik mijn eerste injectie
en dan elke 5 weken een injectie en dan 5 keer om de 3 maanden en dan kijken of eht beter gaat
heb best veel sympthomen
zoals erg vermoeid ,tintelen,etc
er stond ergens ter hoogte van blz 29 geloof ik een lijst en de meeste dingen herken ik dan wel
hopelijk gaat het straks beter
want eerder in bed liggen dan de kinderen is echt erg

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:24

DDDMakkink Uhm de eerste 10 injecties moeten binnen vijf a tien weken daarna kijken wat nodig is.
Maar er zijn hier mensen die t beter weten!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:26

Ik krijg er maar drie.. opzich best apart denk ik?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:31

Zijn niet de juiste richt lijnen...
B12 is een vrij goedkope manier van behandelen dus om de kosten hoeft de HA t niet te laten!
Hier ergens in t topic staan richtlijnen en documenten die je mee kan nemen naar je HA!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:38

Ik hoor 1 november de uitslag van mijn bloed en een mri. Ik loop "raar" en het wordt steeds erger.Hoop dat ik wat wijzer wordt. Mijn moeder zit al in een rolstoel en daar kunnen ze niets vinden waarom ze niet kan lopen. Mocht ik vit b te kort hebben wil ik dat zij opnieuw wordt getest.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:40

Kido schreef:
Zijn niet de juiste richt lijnen...
B12 is een vrij goedkope manier van behandelen dus om de kosten hoeft de HA t niet te laten!
Hier ergens in t topic staan richtlijnen en documenten die je mee kan nemen naar je HA!

Bedankt, zou morgen eigenlijk mijn laatste prik hebben en zal het er wel met de ha-ass over hebben.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:46

Mijn post was wat onduidelijk nu ik het zo terug lees
Ik krijg dan donderdag een injectie en dat 5 weken lang eens per week
En na die 5 weken( dus 5 prikken verder) g
Krijg ik er nog 5 maar die dan om de 3 maanden

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:03

DDDMakkink schreef:
Mijn post was wat onduidelijk nu ik het zo terug lees
Ik krijg dan donderdag een injectie en dat 5 weken lang eens per week
En na die 5 weken( dus 5 prikken verder) g
Krijg ik er nog 5 maar die dan om de 3 maanden

Klopt niet.. Je moet idd 10 injecties krijgen in 5 of 10 weken. Dit is om weer wat reserves op te bouwen. Een goeie opstart is heel belangrijk! Bij mij is het hierdoor in het begin helemaal mis gegaan. Nu zit ik bij een goeie internist. Je moet eigenlijk langzaam afbouwen maar in mijn bijsluiter staat dat de onderhoudsdosering 1 injectie per 2 maand is tenzij je neurologische klachten hebt. Dan moet je 1a2 injecties per week nemen gedurende geruime tijd, bijv. 2 jaar.
Laatst bijgewerkt door Glossi op 11-10-11 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:04

Das de verkeerder opstart dosis.....
De eerste 10 prikken verdeel je over max 10 weken dat is de opstart dosis....

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:27

de eerste 5 weken krijg je 2 injecties per week
daarna ga je over op 1 injectie per week dit ook gedurende een paar weken daarna bouw je het weer af 1 in de 2 weken
maar bij mijn dochter werkt dit niet dus die prikt nog steeds 1 of 2 keer per week.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:34

Oef1 Kom ik hier ook de B12 ellende tegen, ik schiet gelijk weer in de stress! Wat een gesodemieter heb ik er mee gehad :(
Mijn verhaal; Ik zag ineens niet meer goed, zag witte stippen. Ik naar de opticien, daarna huisarts, toen oogarts. Die kon niets aan mijn ogen vinden en liet me een MRI-scan doen en een B12 test. Ik denk nog: B12? Nooit van gehoord. Scan was goed, maar ze belde s'avonds om 8 uur, op haar vrije dag, B12 is veeeel te laag, zit op 85, moet tussen 150 en 750 zitten.

Ik gegoogled op B12, kom de B12-site tegen, lees me wat in en kom weer bij de huisarts. Die wil dus voor geen meter de voorgeschreven dosis geven. Ik weer terug naar de oogarts, die kon er ook niets aan doen. Ik vroeg haar: waarom hebt u mij dan laten testen op B12? dat doen we standaard, zegt ze, heeft niets met jouw oogproblemen te maken. Ik vond dat heel vreemd, maar een duidelijk antwoord kreeg ik niet.
Echtgenoot mee naar de huisarts. behoorlijk met de arts zitten bekvechten, tot ik uiteindelijk een verwijzing naar een internist meekreeg.

Deze maakte het helemaal bont: 5 dagen lang elke dag een spuit, daarna 5 weken 1 x per week een spuit. Deze moest ik dus bij mijn huisarts halen, tja en dan ga je daar toch niet vrolijk naar toe. Deze man gaat op vakantie en ik voor mijn laatste prikjes naar een collega. Kom ik daar, zegt zijn vrouw, die daar assistente is: hier is die patiente met die overdosis B12! Werkelijk, ik voelde me net een junk! :(
Maar goed, ik voelde me na eeen poosje zoveel beter, alle vage klachten waren weg en ik had in de gaten dat ik niet gewoon lui was, maar echt moe was geweest.

Dan krijg ik bursitis in mijn schouder en ik weer naar de huisarts en dat ging met fikse tegenzin. ik kreeg ook last van wat genante overgangsklachten en had echt geen zin om het met die man daar over te hebben, dus ik ben van huisarts verandert. Deze heeft een half jaar geleden mijn B12 getest en toen zat het op 500. Een paar weken geleden is het weeer getest en zat het op 282. Nu krijg ik weer sommige van die vage klachten, maar deze arts zegt: zolang het niet onder de 130 zit is het goed. Ondertussen hebben ze ook de referentiewaarden verandert, zag ik, nu is het tussen de 130 en 500.

Nu lees ik toevallig in dat Mercks-handboek over optische neuropathie, dat je dan vlekken ziet en dat dat kan komen door een B12 tekort. Vandaar natuurlijk dat de oogarts B12 heeft laten testen, maar waarschijnlijk wist ze zelf niet waarom, want die mogelijkheid heeft ze het nooit over gehad.
Al met al ben ik nu maar aan de B12 zuigtabletten, want ik heb echt geen zin om met deze huisarts ook weer in de clinch te gaan, ben dr poepzat van!
Zo, dat is een lang verhaal geworden, blij dat ik het even van me af kon schrijven...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:49

Tsjonge, wat een gedonder Nynke :(:) je had ook niet mogen stoppen met de injecties. Eenmaal aan de injecties zit je je hele leven er aan vast. Tenzij je tekort een oorzaak heeft en die opgelost kan worden. Kun je niet met je huisarts praten en dan vertellen dat je eerder een tekort hebt gehad maar ze de injecties toen niet door hebben gezet en je klachten daarom weer terug komen? Je b12 is wel weer aan het zakken. Ik zou als ik jou was je gaan inlezen op de b12 site en de site van Hendrik de Jong en dan bij je huisarts langs gaan. Op die laatste site kun je ook wetenschappelijke documenten uitprinten. Op het b12 forum kun je ook veel vinden.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:55

Zo ook mijn dochter die had veel klachten ook slecht zien
B12 waardes vaN ROND DE 100. Huisarts zei das prima
tot een plaatsvervanger een verwijsbrief gaf voor Auwerda. Dus wel degelijk B12

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:00

Dank voor je berichtje , Glossi. Wat jij aanraadt heb ik allemaal gedaan. De site doorgelezen, het B12 forum geraadpleegt en wat artikelen meegenomen naar de huisarts. (de eerste). Hij wilde er niets van weten. Ook de nieuwe huisarts zegt keihard, zolang je niet onder de 130 zit, heb je geen tekort en elke keer geeft hij ook toe dat het de eerste keer 85 was. De internist vond trouwens ook dat ik geen injecties meer nodig had en dat terwijl hij mij in het begin zo'n enorme dosis voorschreef.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:10

je bent dus al bij n internist geweest. Vraag dan om n second opinie bij Dr auwerda.Als de waardes nl hoger zijn( wat normaal is na n injectiekuur. Zijn er nog steeds(helaas) n aantal artsen die dan vinden dat je kunt stoppen, Blijf knokken hoor hoe moeilijk het ook is

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:23

ik mag er toch vanuit gaan dat de huisarts wel weet wat ze doet
misschien ligt het er ook wel aan hoe oud je bent en hoe laag je B12 waarde is?
ik heb geen idee ben geen arts natuurlijk

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:51

Niet iedere HA weet de ins en outs van de B12 tekort, mijn huisarts heb ik zelf informatie gegeven die ik via hier heb gegeven, en zij was er blij mee ben nu al zover dat ik nog maar eens in de 10 dagen een injectie krijg, probeer het zo steeds meer uit te bouwen.
Ik mag het zelf bepalen van haar, dus dat is wel prettig

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:12

Een verwijzing naar een arts in lelystad vragen, heeft geen zin, ik woon in zuid-oost Groningen. En dat de huisartsen niet alles weten van B12 is logisch, ze kunnen niet alles weten, dat neem ik ze ook niet kwalijk. Maar dat ze zo star vasthouden aan de nummertjes en zich niet even verdiepen in de materie, dat vindt ik schandelijk. Als je als patient je je er wel in verdiept en met wetenschappelijke onderzoeken aan komt dragen en en met kennis uit de boeken die ze zelf gebruiken, dat ze dan nog niet willen luisteren, wat kun je dan nog? Ik ben trouwens de 40 jaar al ruim gepasseerd.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:22

ik ben pas 27 misschien heeft het daar ook mee te maken
ik zie het wel we gaan na de 10 prikken weer bloed afnemen om te kijken hoe het dan gaat
en als dat niet goed is zullen ze wel verder gaan kijken neem ik aan?