Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:27

Ik heb vanmorgen nog een rondje gedaan. Helaas weer hard gevallen, ik krijg het afstappen maar niet onder de knie met die spd pedalen. Hier iemand die de tip heeft?

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:36

Heb je de pedalen niet te strak afgesteld?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:05

Mandy92 schreef:
Heb je de pedalen niet te strak afgesteld?

Geen idee, ben nog een echte beginner. Hoe kan ik dit zien/voelen?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:12

Inderdaad minder strak afstellen. En misschien laten doen :+

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:17

Ik zou ze dan anders afstellen. Lichter, dan ben je er sneller uit!

Je hebt toch ook van die pedalen die je schoen als ware opzoeken? Ziet eruit als magneet. Sagan heeft het volgens mij ook. Iemand hier ervaring mee? Of linkje vaan een webshop?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:37

SplashIsLief schreef:
Inderdaad minder strak afstellen. En misschien laten doen :+

De fietsenmaker heeft ze afgesteld voor mij dus ging er vanuit dat het goed was. Toch maar eens terug dan.

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:37

Fietsenmaker weet natuurlijk niet zo strak jij ze wilt hebben. Bij mij hebben ze de pedalen er ook aangezet bij bet opbouwen van de fiets. Maar gewoon een willekeurige sterkte.

Je kan het ook heel gemakkelijk zelf met een imbus sleutel doen! :)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:48

L_iek schreef:
Ik heb vanmorgen nog een rondje gedaan. Helaas weer hard gevallen, ik krijg het afstappen maar niet onder de knie met die spd pedalen. Hier iemand die de tip heeft?

Welk type spd plaatjes heb je? (Die onder je schoenen zitten) Zijn ze voor de racefiets of mtb? Ik heb onder mijn mtb schoenen SH56 plaatjes zitten (staat op de onderkant en ook nog een grote M erop) gaan een stuk sneller los dan de SH51. Maar ik weet niet hoe dat met race pedalen zit, ik mag aannemen dat daar ook verschillende types van zijn.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:24

Silvia schreef:
L_iek schreef:

Welk type spd plaatjes heb je? (Die onder je schoenen zitten) Zijn ze voor de racefiets of mtb? Ik heb onder mijn mtb schoenen SH56 plaatjes zitten (staat op de onderkant en ook nog een grote M erop) gaan een stuk sneller los dan de SH51. Maar ik weet niet hoe dat met race pedalen zit, ik mag aannemen dat daar ook verschillende types van zijn.

Zijn pedalen voor de mtb. Onderop staat PD-M520.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:02

@L_iek: En wat staat er op de plaatjes onder je schoenen?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:10

Sm-sh51 staat onder de schoenen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:16

L_iek schreef:
Sm-sh51 staat onder de schoenen.

En die kun je alleen maar los krijgen door je hiel naar buiten te draaien.
De SH56 is multi-release en de naam zegt het al: Je klikt uit door je voet in een willekeurige richting te draaien:
http://www.mantel-bikeparts.nl/shimano- ... ti-release

Ik zou zeggen, probeer die SH56 plaatjes eens, voor de prijs hoef je het niet te laten. ;-)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:47

Ik heb gisteren even een rondje gedaan van 26km.
Toen ook wel weer even genoeg gehad, veel te warm :X
Van de week eens kijken of we nog een ritje kunnen doen..

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:48

Maar hoe wil je je voet een andere richting op draaien? Je draait automatisch naar opzij als je dreigt om te vallen volgens mij :+

Ik ben vanavond even op de fiets naar stal geweest. Met 31+ de brug op geknald en op de terug weg wat sprintjes getrokken. Mijn hartslagen dalen op de fiets (bij gewone snelheid) en herstellen ook steeds sneller, fijn!
Alleen mijn benen voelen op de fiets prima maar daarnaast iets minder.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:45

SplashIsLief schreef:
Maar hoe wil je je voet een andere richting op draaien? Je draait automatisch naar opzij als je dreigt om te vallen volgens mij :+

Tja, hoe leg ik dat uit? Als ik de voorkant van mijn voet naar rechts trek klik ik ook uit. Ik hoef niet meer bewust mijn voet naar buiten te draaien, een kleine beweging is al genoeg. Maar dit betekent niet dat ik ongewenst uitklik als ik gewoon zit en ronddraai. De SH56 zijn volgens mij niet geschikt voor stoempers die flink aan de pedalen trekken.

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:33

L_iek schreef:

Pedalen en plaatjes nog vrij nieuw? Die van mij zitten ook nogal strak. Wat ik zelf in het begin altijd deed is al heel vroeg uitklikken met één voet voor bijvoorbeeld een kruispunt of stoplicht. Dan is die in ieder geval los en kun je direct bij de grond. Moet gewoon even wennen :)

Ik ben het afgelopen weekend met m'n vriend in Gulpen geweest. (zuid limburg). Voor het eerst geklommen. Had een veel te zwaar verzet dus dat was een martelgang op beklimmingen van meer dan 10 %. Wel een ontzettend mooie omgeving, heb zeker wel genoten. We hebben 2 van de 3 dagen een rondje gefietst, met elkaar zo'n 5 uren. Zeker voor herhaling vatbaar! :D

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:51

Gulpen is heel mooi :j Alhoewel ik toen op de MTB zat. Leuk hoor!!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:06

Mijn vriend heeft gisteren een ander zadel erop gezet bij mij.
Eentje die hij nog had liggen (hij knutselt wel eens aan wat fietsen).
Kreeg van mijn vorige nogal last van mijn edele delen (lees schuren/auww).
Eens kijken of dit wat uitkomsten biedt en dan gaan we kijken naar een nieuw zadel.
Ben bijna jarig, dus dat is een leuk cadeautje :)

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:38

xEliesx: Klinkt goed, lekker gefietst.. :)
MuSLi: Hopelijk werkt een ander zadel voor je, want dat is niet fijn, pijn.

Ik kan met de spalk nog steeds niet fietsen helaas. En moet nog minstens 3 weken.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:43

Hier staat heel veel informatie voor de liefhebbers: http://www.wielersportinfo.nl/homepage.htm

Ik moet eigenlijk een kleinere stuurpen hebben, maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe klein (en was dus op zoek naar info :+ ).

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:48

Is inderdaad een site boordevol info SplashIsLief!! Heb m al 3 keer helemaal doorgelezen maar er komen nog vaak nieuwe dingen bij dus dat blijft leuk.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:53

Silvia schreef:
SplashIsLief schreef:

Tja, hoe leg ik dat uit? Als ik de voorkant van mijn voet naar rechts trek klik ik ook uit. Ik hoef niet meer bewust mijn voet naar buiten te draaien, een kleine beweging is al genoeg. Maar dit betekent niet dat ik ongewenst uitklik als ik gewoon zit en ronddraai. De SH56 zijn volgens mij niet geschikt voor stoempers die flink aan de pedalen trekken.

Ohh jawel, ik heb dezelfde en kan op een parcours keihard trekken zonder los te gaan. Ik vind deze voor MTB erg fijn omdat je snel uitklikt al je dreigt te vallen en als je valt klik je ook uit.

Ik heb nieuwe banden, had eerst semislicks, maar ik rijd niet veel asfalt meer dus heb nu profiel.
Nu word ik in de modder niet meer ingehaald door de achterkant van mijn fiets als ik te hard rem :')

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:59

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:52

pfff jullie zijn goed bezig!!!!

Ik weer 2 dagen in limburg getraind en afgelopen zaterdag mn Cross Triathlon gehad :D Vette foto aan over gehouden:

Afbeelding

Ging echt poedersuiker! Ben 4x gevallen met fietsen, waarvan 1x zelfs over de kop de sloot in :( Heb mn fles water in mn gezicht gegooid en verder gegaan, eenmaal terug op het strand een duik genomen in zee omdat ik pikzwart was. ZO VIES!!!! Dereieur had een aardige klap gehad waardoor die steeeds vast liep en mn ketting eraf gooide.. kortom, heel veel pech gehad! Ben uiteindelijk met een super dikke knie over de finish gekomen. Ik denk dat ik ruim 10 min ben verloren door alles bij elkaar, toch als nr 11 in het klassement geëindigd (niet slecht voor een WK!).

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:53

Wat een gave foto!!

Ik ging gister avond fietsen. Maar t was vies benauwd.. Bah, had 53 km op de planning staan. Maar heb het laatste rondje er niet bij aan gepakt en voor de 31 gegaan. Pff