Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:17

Ga maar even een stukje begrijpend lezen doen en kijk dan wat er met 5 dagen opvang bedoeld wordt in wat ik heb gequote.
Jij ramt op de berichten toets zonder te lezen en dat is al vaker voorbij gekomen. Iedereen begrijpt het, behalve jij.

Inderdaad Geerke, dat is voor mij geen noodzaak. En carrière maken ook niet.

Nicolletje, dan maar geen kinderen of je zegt heel hard daag tegen je vent. Zo kinderen op de wereld droppen doe je dan niet voor het kind.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:24

Nicolletje schreef:
Je zal maar een fantastische baan hebben in bijv. de politiek en Femke Halsema heten (bijv.) en op een gegeven moment toch graag kinderen willen.
Je gaat naar huis, bespreekt dit, manlief gaat naar baas en nee :n je mag niet een dag minder werken :n

Wat dan?

Nee ik deed dat wel en doe dat nog steeds, oordelen, maar ik probeer me te nuanceren. Ik ben namelijk ook weer geen voorstander van een 'beertjestrui-moeder' die het ziet als regelrechte kindermishandeling om de kinderen 1 of 2 dagen naar de opvang te brengen en daarom haar hele eigen leven heeft opgegeven.

Ik denk dat je dit inderdaad alleen maar kunt weten als je er echt voor staat, zo'n beslissing.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:52

Dan maar geen kinderen vind ik persoonlijk nogal een harde uitspraak.
Daaag tegen je vent zeggen is nogal lastig als hij ook nog even zaadjes moet doneren. En als je hém hebt uitgezocht waarmee je kindjes wil krijgen.
En dan, dan ben je alleenstand moeder, zit je in hetzelfde schuitje.

Jammer dat het topic van leuk en begrijpend naar zo oordelend is gegaan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen vóórstander ervan, maar er zijn zoveel zaken in het leven waar ik vanaf de zijlijn een oordeel over heb gehad.
Die ik misschien nu iets beter kan begrijpen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:59

Nicolletje schreef:
Je zal maar een fantastische baan hebben in bijv. de politiek en Femke Halsema heten (bijv.) en op een gegeven moment toch graag kinderen willen.
Je gaat naar huis, bespreekt dit, manlief gaat naar baas en nee :n je mag niet een dag minder werken :n

Dan doe je net als Wouter Bos en stap je er uit :D

Tja, wij hebben ook eens een keer tegen iemand die na haar zwangerschap 4 dagen in de week wilde terugkomen gezegd dat dat niet kon. Zij heeft een andere baan gezocht.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:05

Heb nog niet het hele topic doorgelezen, beetje weinig tijd. Maar ik vroeg me af of het feit dat paarden een grote rol spelen in je leven voor sommigen leidt tot de beslissing om dan géén kinderen te verlangen?

Om niet als een anonieme gluurder over te komen, iets over mij met betrekking hierop: ik heb jaren geen kinderen gewild dankzij wat ik maar even het Momzilla fenomeen noem. Mensen kunnen afgrijselijk worden vanaf de zwangerschap. Verder is in mijn bestaan mijn vrijheidsdrang dominant, doe ik weinig wat beantwoordt aan verwachtingen/norm in NL. Die vrijheid blijf ik me graag veroorloven. Ook het feit dat mijn eigen jeugd niet over rozen is gegaan, hield me tegen.
Maar zoals je merkt uit mijn gebruik van verleden tijd, zijn deze obstakels overwonnen (nomaden krijgen ook kinderen, er is geen dwingende wet die Olvarit, Pampers en de rest waar Momzilla's zo verrukt van zijn, voorschrijft, mijn situatie is fundamenteel anders dan die van mijn ouders destijds, ik ben ook iemand anders dan mijn moeder etc.).
Inderdaad, er is geen enkele rationele reden om kindjes te maken.
Helaas ben ik nogal ongeremd uitgefoeterd toen ik ons voornemen aan een dierbare vriendin vertelde. Maar ik geloof oprecht dat als iedereen die er zo bewust en consciëntieus over nadenkt als wij, besluit om geen kinderen te krijgen, dat de wereld zéker niet beter maakt.
Enfin, tot zover mijn apologie, wij zijn dus in zeer zeer blijde verwachting van een dochtertje.

Desalniettemin begrijp ik heel goed dat mensen geen kinderen willen. Heeft lang geduurd voordat ik zag dat het niet hoefde zoals in mijn ergste nachtmerries. Ik geloof dat het onnodig is om in kampen verdeeld te zijn. Er zijn mensen die er voor kiezen, die het overkomt, die het niet willen, die het aan het lot overlaten, die het laten verwijderen (heb ik ook gedaan in het verleden -- ik kon het kind niet bieden wat hem/haar toekwam) en nog vele variaties op dit thema... en laten we die veelzijdigheid juist vieren, dat is toch prachtig!

Zowel de afgrijselijke Momzilla's die mensen terroriseren met ranzige details, die anderen steeds ongevraagd moeten vertellen wat verantwoordelijk is, wat gevaarlijk is, wat moreel abject is en die alles willen laten gaan zoals zij menen dat het moet ("moeder dus autoriteit" of een dergelijke misvatting zal er aan ten grondslag liggen) zouden eens kunnen inbinden, als ook de mensen die precies weten hoe slecht het is voor Moeder Aarde om zo'n milieu belastende parasiet op aarde te zetten ten koste van de gemeenschap en de balans in het univers (ofzo).
Individuele keuze is het in onze tijd, goddank. Het gaat volgens mij om respect.

Tot zover mijn duit.
Is het ruiter-bestaan voor iemand een reden om juist niet voor kinderen te kiezen? Zijn er mensen die dit in de beslissing hebben meegenomen? En mis je iets zonder (eigen) kids? Hoe red je het mét kids en paarden?
Ik zie wel vaak dat het(de) paard(en) naar de 2e plaats verschuiven. Maar ook dat in alle gradaties: van het paard verkopen tot 'slechts' 3x per week rijden!
Praktische oplossingen om eea te verenigen? PB kan uiteraard ook.
Ben benieuwd!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:18

Wij hebben toen ik zwanger raakte een huis gezocht waar de paarden aan huis konden staan. Mijn partner werkt veel 's avonds en ik zag het niet zitten om iedere dag een oppas te moeten regelen zodat ik naar mijn paarden toe kon. Maar ik besef me maar al te goed dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Ik heb hierdoor mijn hobby niet aan de kant hoeven schuiven, voor ons een ideale oplossing.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:20

Nou iets anders dan je vraag, maar iemand die ik ken, had bij de zwangerschap uiteraard meteen haar paard verkocht en de kinders bleven thuis (en moeders ook) want 'je kind op een kinderdagverblijf stoppen is mishandeling :n'
Ze had niks, nul tijd voor zichzelf.

Dat is mijn schrikbeeld :=

Ik denk wel dat je het kan combineren. Dat niet alleen, kinderen naar een kinderdagverblijf doen is eigenlijk helemaal niet slecht (beter voor het sociale gevoel)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:23

Ik denk dat het ook gezond is om, ook al heb je kinderen, toch te blijven doen wat je leuk vindt. Ik word er echt vervelend van als ik niet met de paarden bezig kan zijn, da's mijn ding, mijn ontspanning en die heb ik nodig om "leuk" te blijven voor mijn omgeving.

vlooiebaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:34

Mij leven is een feest.
Ik heb mijn honden paard ik reis veel voor mijn werken ik hou er ook wel van om samen met mijn vriend het uitgaansleven onveilig te maken.
We wonen nu in een mooi huis.
Een hoop dingen zal ik moeten opgeven als er kinderen komen.
Als ik dan ga plussen en minnen dan kom ik er keer op keer weer achter dat we het nu zo goed hebben dat een kind absoluut geen toegevoegde waarde is maar eerder een belemmering zal zijn.
Noem mij egoïstisch maar ik zie het als realistisch.
Wij zijn heel gelukkig zo met ons leventje.
Die klok zou al lang zijn gaan tikken als ik een echt moedertje zal zijn,maar ik ben 35 en heb er gewoon geen zin in.
En nee val me ook niet lastig met jou o zo leuke zwangerschap en kinder verhalen,ik heb er helemaal niks mee.
Nooit gehad ook,en inderdaad iedereen zij dat komt wel.
Ondertussen weet iedereen wel het komt niet.
Mijn vriend vind dat gelukkig geen probleem,hij speelt wel de suiker oom voor de kinderen van onze vrienden.
Ik heb heel lang gedacht dat ik de enigste was die hier zo over dacht,want er heerst nogal een taboe op als je als vrouw geen kinderen wil.

Ik pas nu eenmaal niet in een hokje,ben nogal claustrofobisch aangelegd.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:42

Nicolletje schreef:
Dan maar geen kinderen vind ik persoonlijk nogal een harde uitspraak.
Daaag tegen je vent zeggen is nogal lastig als hij ook nog even zaadjes moet doneren. En als je hém hebt uitgezocht waarmee je kindjes wil krijgen.
En dan, dan ben je alleenstand moeder, zit je in hetzelfde schuitje.

Jammer dat het topic van leuk en begrijpend naar zo oordelend is gegaan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen vóórstander ervan, maar er zijn zoveel zaken in het leven waar ik vanaf de zijlijn een oordeel over heb gehad.
Die ik misschien nu iets beter kan begrijpen.

Wat is er hard aan? In een leven maak je keuzes. En soms is er gewoon geen plaats voor alles. Maar ik heb wel vaak het idee dat dit tegenwoordig niet meer gezegd mag worden, alles kan niet meer.
Er moet carrière gemaakt worden, er moet een flink huis zijn, er moet op vakantie gegaan worden en daarnaast moeten er ook nog kinderen. En dan gaat men gewoon door in de oude levensstijl.
Waar is dan die plek voor de kinderen? Juist ja 5 dagen opvang. En als ze dan thuis zijn snel eten en naar bed.
En dat wil niet zeggen dat je geen hobby’s meer kan hebben of dat je moet stoppen met werken. Maar er zitten geen extra uren in een dag bij het krijgen van een kind, dus ergens zal er toch tijd vrij gemaakt moeten worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:44

_sparta_ schreef:
Wat is er hard aan? In een leven maak je keuzes.

Maar in dit geval wek je de indruk dat jij die keuze wilt opleggen aan anderen. Jij vindt het niet goed dat kinderen 5 dagen op het kinderdagverblijf zitten en daarom zouden andere mensen geen kinderen moeten nemen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:47

Ben inmiddels 40, geen kinderen, en heb ze ook nooit gewild. Bewust kinderloos dus. En de eventuele 'moedergevoelens' die ik heb projecteer ik wel op mijn katten en mijn paard...:D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:48

Als iemand niets van zijn oude levenstijl wil wijzigen voor kinderen dan ben ik inderdaad van mening dat er beter geen kinderen kunnen komen. Daar hoef ik niet omheem te draaien dat dit mijn mening is. En als iemand mij uit kan leggen waarom zulke mensen wel voor kinderen kiezen, die mag het mij uitleggen.
En als iemand mij kan vertellen dat deze kinderen dat helemaal gezellig vinden en de ouders totaal niet missen, dan hoor ik dat ook graag.
En ik ben geen kinderliefhebber, maar ik vind dat dus zeker zielig voor de kinderen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:55

*meelezende mama komt ook meekleppen*

Een boktdinnetje had laatst bij het asiel problemen in dat ze 3 dagen per week werkt toen ze een leuke hond had uitgezocht. :+

Als er hier mensen een hond willen terwijl ze fulltime werken valt iedereen er over, maar bij een kind moet dat allemaal maar kunnen omdat dat een eigen keuze van iemand is.

Een kennisje was leidster aan huis, het gezin het 2 dagen een leidster thuis, 3 dagen kinderdagverblijf, een oppas voor 's avonds en om het weekend gingen de kinderen bij opa en oma logeren :n Ik denk dat als een kinderopvang signaleert dat er structureel zo veel gebruik van kinderopvang gemaakt wordt(5 dagen per week van 7 tot 7 bij wijze van spreke) het niet zo verkeerd zou zijn om een gesprek te plannen om te kijken hoe het komt en hoe de tijd die overblijft wordt geregeld.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:06

Ik snap je gedachtengang wel Sparts, het zou mijn keus ook niet zijn maar niet alle ouders die fulltime werken hebben een groot huis en gaan ieder jaar op vakantie. Als je kijkt naar wat je tegenwoordig alleen al neer moet tellen voor een starterswoninkje bijvoorbeeld....

Ook heb ik geen idee in hoeverre een kind hier schade van oploopt. Die kinderen zullen zich misschien net zo vertrouwd voelen bij de oppas als bij de ouders, zien dat misschien als tweede thuis. Er zal ook best wel onderzoek naar gedan zijn, naar het welzijn van deze kinderen.

Als ik kijk naar mijn eigen kinderen: die eten tussen de middag liever hun boterhammetje thuis dan op de tussenschoolse opvang. Ik werk zelf 3 dagen maar ben op woensdag en vrijdag thuis zodat ze die middagen lekker af kunnen spreken met vriendjes/vriendinnetjes.
Maar misschien zijn ze liever thuis omdat ze beide situaties kennen en zou je ze er niet over horen wanneer ik fulltime gewerkt had omdat ze dan niet beter zouden weten, wie zal het zeggen.

Nogmaals, mijn keuze zou het niet zijn om fulltime te werken maar om nu te zeggen dat ik vind dat ouders die dat wel doen dan eigenlijk geen kinderen op de wereld hadden moeten zetten, dat gaat me een brug te ver. Daarvoor zou ik eerst op de hoogte moeten zijn van de hele situatie. Iedere situatie is anders en de redenen voor dat fulltime werken zullen vast heel erg uiteen lopen.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:09

Nicolletje schreef:
Nou iets anders dan je vraag, maar iemand die ik ken, had bij de zwangerschap uiteraard meteen haar paard verkocht en de kinders bleven thuis (en moeders ook) want 'je kind op een kinderdagverblijf stoppen is mishandeling :n'
Ze had niks, nul tijd voor zichzelf.

Dat is mijn schrikbeeld :=

Ik denk wel dat je het kan combineren. Dat niet alleen, kinderen naar een kinderdagverblijf doen is eigenlijk helemaal niet slecht (beter voor het sociale gevoel)

Yup, schrikbeeld. Maar geen hormoon die je tot iets dergelijks kan dwingen, echt niet.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:15

Maikeltje, ik gaf eerder aan dat die ik ken wel in een groot huis wonen. Van die echte carrière mensen. Niets mis mee hoor, maar passen daar kinderen bij die levensstijl? En het is bij hun dus geen moet.
Of ja, uiteindelijk ook wel, de hypotheek en dure vakanties moeten ergens vandaan komen natuurlijk.

Het vergelijk met de hond vind ik eigenlijk wel treffend. Als je hier op beestenboel leest vind de meerderheid dat je niet fulltime mag werken als je een hond wilt. Maar bij een kind is het maar gewoon goed. Want het leven is duur. En dan denk ik, net zo duur als je het zelf maakt. Paardrijden is ook niet goedkoop, maar met alle nieuwe setjes meedoen, wedstrijd rijden en merkzadels is het toch een stuk duurder dan bij de boer gestald en 3 jaar met je dekje doen, als voorbeeld.

Ayasha
Blogger

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:18

Ik snap dan weer niet dat mensen het nodig vinden zich met andere hun leven te bemoeien, als die ouders er tevreden om zijn en die kinderen worden verder niet verwaarloost of mishandeld snap ik niet waarom je er over moet oordelen. :?

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:18

vlooiebaal schreef:
Mij leven is een feest.
Ik heb mijn honden paard ik reis veel voor mijn werken ik hou er ook wel van om samen met mijn vriend het uitgaansleven onveilig te maken.
We wonen nu in een mooi huis.
Een hoop dingen zal ik moeten opgeven als er kinderen komen.
Als ik dan ga plussen en minnen dan kom ik er keer op keer weer achter dat we het nu zo goed hebben dat een kind absoluut geen toegevoegde waarde is maar eerder een belemmering zal zijn.
Noem mij egoïstisch maar ik zie het als realistisch.
Wij zijn heel gelukkig zo met ons leventje.
Die klok zou al lang zijn gaan tikken als ik een echt moedertje zal zijn,maar ik ben 35 en heb er gewoon geen zin in.
En nee val me ook niet lastig met jou o zo leuke zwangerschap en kinder verhalen,ik heb er helemaal niks mee.
Nooit gehad ook,en inderdaad iedereen zij dat komt wel.
Ondertussen weet iedereen wel het komt niet.
Mijn vriend vind dat gelukkig geen probleem,hij speelt wel de suiker oom voor de kinderen van onze vrienden.
Ik heb heel lang gedacht dat ik de enigste was die hier zo over dacht,want er heerst nogal een taboe op als je als vrouw geen kinderen wil.

Ik pas nu eenmaal niet in een hokje,ben nogal claustrofobisch aangelegd.

Als je kids als een belemmering ziet, lijkt me dat voor geen van betrokken partijen een wenselijk pad! Allesbehalve egoïstisch dus. Wie zou dat ooit kunnen bedenken dan? Hoe is het egoïstisch om géén kinderen te willen? heb het altijd eerder als andersom gezien. Iemand verheldering op deze denkwijze?

Heerlijk dat je zo van je leven kunt genieten!

Laten we ons van taboes niks aantrekken. Ik vond het met name aanmatigend als mensen eigenwijs dramden dat ik de klok wel zou horen tikken. Kan ik nóg fel op worden, het is namelijk gewoon niet respecteren dat iemand een andere menig toegedaan is, in alle oprechtheid. Walgelijk vind ik dat!

Heb nog geen klok gehoord. Ben gewoon van visie veranderd, er is sowieso veel veranderd en nu zien we een kindje als zeer welkom. Ga ik je ook zeker niet mee lastig vallen, nog genoeg andere dingen te doen, bijvoorbeeld met paarden ;)

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:20

dorothea schreef:
Ben inmiddels 40, geen kinderen, en heb ze ook nooit gewild. Bewust kinderloos dus. En de eventuele 'moedergevoelens' die ik heb projecteer ik wel op mijn katten en mijn paard...:D

Maar hebben die katten en dat paard invloed gehad op je bewuste kinderloosheid?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:21

Ayasha schreef:
Ik snap dan weer niet dat mensen het nodig vinden zich met andere hun leven te bemoeien, als die ouders er tevreden om zijn en die kinderen worden verder niet verwaarloost of mishandeld snap ik niet waarom je er over moet oordelen. :?

Ik ben het hiermee eens! :j

Als je een kind weinig of niets kunt bieden is het niet goed maar 'teveel' is ook niet goed...
Als mensen een groot huis hebben, hebben ze zeer waarschijnlijk ook een hoge hypotheek, die zal dan ook moeten worden opgehoest, met of zonder kinderen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:23

Ayasha schreef:

Dus je mag je niet verwonderen over wat mensen allemaal met hun kinderen doen? Ik kan dit eigenlijk wel als een soort van verwaarlozing zien. Geestelijke verwaarlozing bijvoorbeeld. Je weet toch helemaal niet wat voor uitwerking het gaat hebben op ze als ze ouder zijn. Ik kan me niet voorstellen dat mensen dat goed praten. Nogmaals ik ben helemaal geen kindervriend, maar vind dit echt zielig. En moeders vinden het dan gewoon? Raar hoor. Waar zijn hun hormonen dan ineens weer heen?

En als je een hond neemt mag bemoeien weer wel.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:25

MamboBeach schreef:
Ayasha schreef:

Ik ben het hiermee eens! :j

Als je een kind weinig of niets kunt bieden is het niet goed maar 'teveel' is ook niet goed...
Als mensen een groot huis hebben, hebben ze zeer waarschijnlijk ook een hoge hypotheek, die zal dan ook moeten worden opgehoest, met of zonder kinderen.

Groot wonen is geen verplichting. Kopen ook niet. Vakantie ook niet. Wat je zonder doet moet iemand zelf weten, dan heeft die hoogstens zichzelf ermee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:27

_sparta_ jij doet bijna alsof je met kinderen in een klein huurhuis zonder tuin moet gaan zitten. :? vakantie is leuk, ook voor de kinders, groot wonen is subjectief, als je 4 koters hebt is "groot wonen" volgens mij een noodzaak.

Geestelijke verwaarlozing? Dat je geen kindervriend bent kan ik inkomen, ben ik ook niet, maar IMO mag je je wel meer verdiepen in de psyche van kinderen voor je dit soort idiote uitspraken doet. Een kind gaat echt niet dood van enkel 's avonds mama en papa zien, zeker niet als ze door de dag omringt zijn door vriendjes en vriendinnetjes. Ze sluiten ze toch niet op in de kelder? Als iemand een hond neemt en die de hele dag binnen houd zal ik ook steigeren, pakt diezelfde persoon een hond en mag die hond de hele dag met vriendjes buitenspelen en heeft ie ook ergens waar ie droog en warm kan liggen met die vriendjes dan maakt het mij echt geen zak uit of die persoon nu 24/24 bezig is met die hond, of 2 uur per dag.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-03-10 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:28

Ayasha daar sluit ik me bij aan.
Ik ben wél benieuwd naar wat anderen in hun situatie motiveert, wat van invloed is, welke redenen etc etc.
Maar lijkt me dodelijk voor iedereen ook nog te gaan wegen en oordelen wat juist zou zijn. En wat zou het saai worden, zeg.