hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:23

Waarschijnlijk gewoon het idee dat je er niet af kan en dat het zo druk is.

Vaak is het toch iets dat je over-prikkelt of het gevoel dat je de controle kwijt bent / niet mag falen / niet weg kan...dat soort dingen :)

Een beetje vergelijkbaar met uit eten gaan of een andere bijeenkomst waarbij je op moet zitten en pootjes moet geven, of in de rij staan bij de supermarkt, daar schijnen ook veel mensen het enorm benauwd van te krijgen :P

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:27

hahah ik krijg het vaak benauwd als ik in de winkel in de rij sta inderdaad! gelukkig niet altijd maar vaak als ik de boodschappen aan het inpakken ben :). Zeg ik maar tegen mijzelf dat ik net zo onozel moet doen. Hup inpakken die bende je betn zo buiten

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:30

dat herken ik ook wel in de supermarkt ja als het erg druk en benauwd is..
En de snelweg inderdaad in de file staan kan ik helemaal niet.. dan rij ik liever 80 km om als ik maar lekker door kan rijden en niet tussen iedereen in hoef te staan.
Gaat vast ook wel weer over :-)
voor vanavond lekker een happinez gekocht met leuke mindfulniss kaarten. Elke dag een kaartje om de dag wat gemakkelijker te maken =)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:55

Hihi zie je dat bedoel ik :D

Dat is toch gewoon een soort faalangst / angst om de regie kwijt te raken :)

Is typisch een perfecte bodem voor hyperventilatie / burnout / angstaanvallen...een combinatie van perfectionisme / faalangst. Want daardoor ben je al snel een soort controlfreak en als dan blijkt dat je zaken niet in de hand hebt dan kan het je letterlijk naar de strot vliegen omdat je bang bent dat je iebelig wordt en in een bepaalde situatie niet weg kan / voor gek staat :(:)

Ook al denk je in eerste instantie niet dat je last hebt van faalangst / perfectionisme / controle-drang, vaak als je wat dieper gaat graven en even fris naar jezelf kijkt zie je dan toch dat dat er wel degelijk in zit :=

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:03

angst voor de snelweg omdat ik nu 4 keer een aanval heb gehad op de snelweg, de eerste keer echt vanuit het niets. Toen nog 3 keer overdag en nu ga ik mij inderdaad zelf gekmaken dat ik geen kant op kan als er iets gebeurd. ik ben bang dat ik wegval en ik een ongeluk krijg. Over de snelweg durf ik nu al niet meer sinds maart.

wat pmarena zegt heeft mijn fysio mij ook op gewezen en die heeft mij er ook op gewezen dat ik wel degelijk perfectionistisch ben, echt van mijzelf nooit geweten. Maar naar mate de behandelingen volgden bleek ze toch wel gelijk te hebben. Ik hou niet van falen en wil daarom alles zo goed mogelijk doen. ook ben ik best een control freak ja. * Hmm leert zichzelf nu wel erg goed kennen :D

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:47

heel herkenbaar Delfin, echt balen is dat :-(
haha ik leer mezelf ook steeds beter kennen.. en mijn vriend leer me mijzelf ook heel goed kennen..
Weet de buitenwereld bij jullie ook dat je angst voor autorijden hebt of houden jullie dat ook verborgen?
Meestal rijd mijn vriend maar als het niet anders kan rijd ik.. gelukkig naast hem ben ik wat zekerder.

Ik probeer nu ook minder met het ademhalen zelf bezig te zijn.. hoe meer ik er op let hoe meer last ik er van heb!!
Ik ga wel weer binnenkort naar de voetreflex dat was zo ontzettend fijn.

Aankomende zaterdag heb ik een strandrit.. daar maak ik me wel een klein beetje zorgen om maarja dan druppelen we maar wat extra bach resque op de polsen :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:49

Dat je zwakheden verborgen proberen te houden past ook weer perfect bij dat faalangst / perfectionistisch zijn :D

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:00

Bij mij weten vrij veel mensen dat ik niet meer durf te rijden.
Ik speel competitie en moet dan ook weleens rijden en aangezien ik dat niet meer durf moeten ze dat wel weten. Heb eerlijk gezegd er ook niet zoveel moeite mee om te vertellen. Ik zeg altijd "ik heb last van aanstelleritus en durf dus niet meer over de snelweg :D "
Wat ik wel moeilijk vindt is dus binnendoor rijden en bekenden tegen komen ( faalangst :D ) dan zullen ze wel weer denken, mietje!

Ik wil ook mijn best doen om minder met mijn ademhaling bezig te zijn, maar dat is nog wel het moeilijkste denk ik. te leren niet meer zoveel te denken.

Wedstrijden met paard rijdt ik dan weer wel, dan heb ik ook geen zenuwen. Maar als ik in een groep zit en ik moet mij voorstellen of vertellen wat ik doe omdat ik dat MOET doen. Dan krijg ik enorme hartkloppingen.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:05

ik ben helaas met wedstrijden gestopt.. maar ik wil zo graag weer starten.. ben nu aan het trainen en dan maar met de hoop dat ik niet in paniek raak tijdens mijn proefje :+)
haha ademhalen tijdens mijn proef deed ik toch al nooit dus dat is geen punt

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:06

nee idd, ik heb het dan te druk om mijn paard fatsoenljik te laten lopen dat ik ook nergens aan denk :D

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:09

Ik merk nu dat ik wat gevoeliger ben omdat morgen op het vliegtuig stap na huis :) wat ik ook dol graag wil wil na me hondje en paardjes maar merk nu wel dat ik onbewust toch wel weer wat spannend vind met gevolg hier en daar een hypertje..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 22:20

We zijn bezig met de verkoop vannons huis. Het valt me mee dat ik alle nog aardig onder controle heb. Ben alleen zo moe

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:34

oh dat is altijd wel spannend deeday, waar ben je geweest??

Oh ja dat vreet ook wel appiesjappie

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:35

Vliegen lijkt me inderdaad al wel spannend ja ( ik heb nog nooit gevlogen :+))
en inderdaad omdat je weer lekker naarje dieren terug gaat!
en de verkoop van jullie huis is ook erg spannend. Mijn vriend en ik zijn aan het kijken om te gaan samen wonen.. Vind ik ook wel heel erg spannend.. Hebben jullie al wel een ander huis?

nog maar 5 1/2 week en dan is mijn vriend weer thuis.. joepie!!! Geef toch ook wel een beetje geruststelling
gisteravond een erg onrustige ademhaling gehad en niet in slaap kunnen vallen =( maar voel me ondanks dat vanmorgen eigenlijk weer best goed.. ben alleen zo bang voor een terug val. Autorijden ging ook erg relaxed vandaag dus eigenlijk wel een goed begin!!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:42

Jeetje. Waar is je vriend naar toe dan ?
Een week of 2 redt ik wel zonder mijn vent, maar nog 5,5 week pff
Samenwonen is wel leuk. Eindelijk jullie eigen plekje, heerlijk !!

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:49

mijn vriend is militair we hebben er nu al 6 weken op zitten :+) t is ook niet makkelijk maar ik denk elke minuut bijna aan het moment dat we elkaar weer zien =)
jaa maar omdat hij vaak van huis is vind ik het ook wel spannend! zit ik dalijk alleen in me huisje..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:10

oh, vandaar. Poe nou vindt het echt stoer hoor als mensen dat kunnen. Ja je hebt in ieder geval wel iets om naar uit te kijken ja ;)
Kan ook wel lekker zijn alleen thuis ;) kun je doen en laten wat je wilt. Nee met alleen thuis zijn heb ik totaal geen problemen. Heb mijn hond en katten die gezellig om mij heen zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:16

Zijn er hier ook mensen die er alleen last van hebben tijdens het sporten?

Ik heb er last van met voetballen. Voor de wedstrijd ben ik altijd zenuwachtig (wellicht toch een soort faalangst) en als ik dan een sprintje trek moet ik al heel snel hyperventileren. Inmiddels ben ik voor het voetballen nog zenuwachtiger geworden doordat ik snel moet hyperventileren. Nu keep ik en dan heb ik er geen last van. Nu overweeg ik toch om iets van faalangst- of ademhalingstraining te gaan doen. Ik wil toch weer normaal kunnen voetballen. Met trainen heb ik er nooit last van.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:17

dat is inderdaad een hele goede afleiding!
Als je echt echt gek op iemand bent dan accepteer je dan denk ik van elkaar.. Dit is zijn kans om over de hele wereld te reizen en mooie dingen te kunnen doen voor iedereen die daar belang bij heeft.
En ik zal de allerlaatste zijn die dat van hem afpakt, enn het houd je relatie ook wel erg spannend hoor :+)

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:20

Hoi Capopje!
Ik heb met het paardrijden nergens last van dan is mijn ademhaling juist heel erg rustig :+)
maar zodra ik ga hardlopen kan ik niet meer normaal ademhalen. ik ben dan zo naar lucht aan het happen dat het ongezond is!
ook heb ik een tijdje insanity work outs gedaan hier had ik dan ook weer geen last van met ademhalen behalve na het touwtjespringen..

Helpt het niet als je begint te hyperventileren proberen nog een sprintje te trekken.. of in je gedachten ( fluisterend en liedje te zingen als afleiding?
Wel erg vervelend zeg

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:22

haha ja dat geloof ik ook wel ;) * hmm gaat vent ook 10 week wegsturen :P haha
capopjekop. Nee niet tijdens of voor het sporten gelukkig.
Ben wel sneller moe en kan moeilijk conditie opbouwen heb ik het idee. Zo vindt ik hardlopen ook ontzettend moeilijk omdat ik na 2 minuten contstant lopen gewoon kapot ben.

Hebben jullie trouwens ook vaak dat jullie duizelig zijn/worden met activiteiten? als je op een trampoline een koprol maakt of in een autozit die over veel hobbels gaat en veel bochten?

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:26

haha en dan wil je die blik in hun ogen niet zien als ze na 3 maanden weer vrouw zien.. en vooral aan mogen raken! dat is echt onbetaalbaar :')

nee maar ik heb wel als ik op mijn hurken zit ofzo of mijn sporen staand voor overgebogen ( ja snappen jullie hem nog :+)) vast wil maken en ik omhoog kom t altijd zwart voor me ogen word..
en dagen dat ik me heeel erg stoffig in me hoofd voel dat alles zoiezo om me heen draait en tolt..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:39

haha, ja dat geloof ik wel :D

oh ja daar herken ik mij ook wel in ja.
Roken jullie trouwens of zijn jullie gestopt met roken???

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:43

ik ben nu ongeveer 7 maanden gestopt met roken..
Ben eigenlijk gestopt omdat ik me toen al niet lekker voelde.. en hoopte dat het zou helpen om te stoppen zodat ik me beter zou voelen..
rook jij?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:45

nee ben 2 december gestopt met roken, ik was ook helemaal niet happy.
Maar ja nu heb ik dit er voor terug gekregen heb ik het gevoel. Kwam toevallig op google reacties tegen over stoppen met roken en hyperventilatie.