[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:22

_O- Wat een opluchting dat ik niet de enige ben die zich daar over verwonderd. Ik doe altijd mijn best om goede adviezen te geven, maar bij zulke stomme vragen wordt het steeds moeilijker om ze op een aardige manier te verpakken. :o Misschien moet ik toch maar gewoon eens dat stipje verwijderen. :Y)

Edit:
Yessy schreef:
als ik teug zoek op mijn account en het woordje bijsluiter kom ik op te veel posts uit.

Maar liefst 31 keer en ik slechts 15. Ik moet me niet aanstellen geloof ik. :')
Laatst bijgewerkt door goeroe op 20-10-09 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:23

goeroe schreef:
Er is nu een kans dat je zwanger bent, dus als ik jou was zou ik gewoon de stopweek inlassen en voor de zekerheid een testje doen. Ik vind het wel een beetje onverantwoordelijk eerlijk gezegd. :o Misschien de volgende keer de bijsluiter bij je pil bewaren? Op internet zijn die bijsluiters trouwens ook overal te vinden.

Was dit tegen mij? De kans dat ik zwanger ben, is namelijk 0,0% hoor :D, zit al een tijdje zonder... ;). En anders zou ik allesinds slim (en verantwoordelijk) genoeg geweest zijn om extra veilig te zijn....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:28

tantjeuh schreef:
Was dit tegen mij? De kans dat ik zwanger ben, is namelijk 0,0% hoor :D, zit al een tijdje zonder... ;). En anders zou ik allesinds slim (en verantwoordelijk) genoeg geweest zijn om extra veilig te zijn....

Excuses dan, maar je had het ook niet helemaal duidelijk opgeschreven. Als je had gevraagd 'ben ik nu dan weer veilig' had ik waarschijnlijk een andere conclusie getrokken. ;)

Marchador

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:34

Nou ik weet niet goed waar ik dit plaatsen moet, maar ik zal het hier eens plaatsen, ik word zo langzamerhand toch wel moe van.

Kleine voorgeschiedenis:
Vorig jaar juni was ik al lange tijd aan de nuvaring, ik kreeg ineens ontzettende bloedingen door de ring heen.
Dit heeft 3 maanden non stop aangehouden, er zijn onderzoeken geweest om te kijken waar het vandaan zou komen maar dit was onduidelijk. Bij Nuvaring zelf kende ze dit niet.
Op advies heb ik een spiraal genomen, dit ging redelijk, maar bleef enorm veel pijn houden waardoor de gyn heeft besloten dat het spiraal eruit moest en ik moest weer aan de nuvaring.

Nu zit ik weer wat maanden aan de nuvaring (bijna een jaar denk ik) en het ging goed, tot pas.
Want ik heb een ring in en ja hoor, daar begon het weer.. weer bloedingen. Nu niet zo erg als vorig jaar, maar wel zulke bloedingen dat ik er bv een tampon voor nodig heb.

Ik snap er niets meer van, iemand die de oplossing heeft :+? De huisarts weet het ook niet en verdere onderzoeken kunnen ze niet meer doen. :\
Meer mensen die hetzelfde hebben?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:39

goeroe schreef:
Maar liefst 31 keer en ik slechts 15. Ik moet me niet aanstellen geloof ik. :')[/size]

31 maar, valt me nog mee eigenlijk... als je bedenkt dat ik me regelmatig inhou en gewoon braaf antwoord geef :+

Weet je, je kunt je stipje wel weghalen, maar stel nou dat zo'n persoon dan geen antwoord krijgt, zwanger raakt en een kind krijgt... is dat wenselijk?

*omg ik zou echt iets in de trant van boktmama onder m'n naam moeten krijgen, en dan ben ik pas 22....*

Marchador ben je ooit aan de pil geweest en had je er toen ook last van? Dat het een soort van doorbraakbloedingen zijn ofzo? Wel vervelend :\

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:41

Ik ben aan de pil geweest, jaren terug. Ik had er toen geen last van, maar moest stoppen met de pil vanwege migraine.
Het is heel vervelend, ik vraag me af of ik de enige ben met dit soort vage klachten. Ik kan er niets over vinden.

Yessy, werk je in een apotheek dan ofzo?? :o

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:46

Nee hoor ikke niet, heb wel wat farmacie vakken gevolgd maar dat had meer met bijwerkingen door interacties tussen geneesmiddelen te maken :)

Ik roep in jouw geval gewoon wat in me opkomt, doorbraakbloedingen komen bij de pil vaak voor, dus waarom zou dat bij de nuvaring niet kunnen toch? Het bevat immers relatief weinig hormonen...
Jammer alleen dat je weinig opties overhoudt, pil kan niet, nuvaring niet, spiraal niet.... wat heb je dan nog over? de prikpil is teveel hormonen, je hebt nog een pleister en implanon, maar dat lijkt me beide ook niet ideaal...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:48

Maar moet ik het dan zo zien..
Hoe minder hormonen hoe meer last je ervan kunt hebben? Want ik dacht juist dat bij een anticonceptie die meer hormonen afgeeft je er meer last van zou hebben.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:51

Misschien is de nuvaring uiteindelijk gewoon niet sterk genoeg voor je. Wat voor soort spiraaltje heb je gehad?
En welke pil(len) heb je gebruikt?

Ik heb deze klachten ook nog nooit gehoord bij de nuvaring, dus ik vraag even het hemd van je lijft geloof ik.

De Nuvaring bevat veel minder hormonen als andere anticonceptiemiddelen als bijvoorbeeld de pil. Dit omdat het erg dicht bij de plek zit waar hij moet werken en dus niet eerst met je bloed het hele lichaam door moet. Dit zou schelen in de bijwerkingen. Maar het kan ook zijn dat dit gewoon te weinig hormonen zijn om een doorbraakbloeding tegen te houden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:55

Lillytjuh verwoordt precies wat ik ook wilde antwoorden. Sommige mensen zijn gevoeliger voor (kunstmatige) hormonen dan anderen. Krijg je te veel binnen, dan krijg je bijwerkingen. Krijg je te weinig, dan komt je eigen cyclus erdoorheen of krijg je doorbraakbloedingen. Wat trouwens niet hoeft te betekenen dat 'ie niet meer veilig is als anticonceptie.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:00

Ik heb vorig jaar de mirena gehad.
Als pil had ik de microgynon 30 gehad waar ik mee begon 8 jaar geleden. En vorig jaar tussendoor nog Stediril30 gehad (gelijk aan de microgynon 30 volgens mij?).

Maar valt dat te testen wat betreft de hoeveelheid hormonen en of je daar tegen kan of niet?

Vorig jaar was het zo dat ik 3 maanden constante en hevige bloedingen had. Dus niet eens in de zoveel tijd.
Nu is het denk ik 1,5 week met lichte bloedingen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:01

lillytjuh schreef:
dus ik vraag even het hemd van je lijft geloof ik.

*doet mee* }> :))

Heb je een hormoonspiraal of een koperspiraal gehad en hoe lang heb je het geprobeerd? Ik kan me voorstellen dat je lichaam ondertussen behoorlijk in de war is geraakt. Is het geen optie om een tijdje bijvoorbeeld alleen condooms te gebruiken om te zien hoe je natuurlijke cyclus verloopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:02

Het kan ook aan de samenstelling van de Nuvaring liggen, dat had ik ook met de pil. De samenstelling van hormonen in de Stediril30 veroorzaakte bloedingen. Maar nu ik de Yaz 24+4 heb, ben ik zelfs nog maar nauwelijks ongesteld. Pil is lichter dan de Stediril, maar de samenstelling is beter voor mijn lichaam :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:10

Ik zat ook aan de 24+4 te denken inderdaad omdat ik daar voor mijn migraine echt helemaal tevreden mee ben. Misschien is dat een optie om te proberen. Je hebt dan maar 4 stopdagen waardoor je bloedspiegel (hoeveelheid hormonen in je bloed zeg maar) niet te hard kan dalen en je hierdoor veel minder last hebt van bijwerkingen (ik zelfs helemaal niet meer).

Microgynon en stediril hebben dezelfde samenstelling inderdaad. Slikte je ook door of had je wel gewoon elke maand een stopweek?

Het is niet te testen hoeveel je lichaam nodig heeft voor een optimaal en bijwerking vrij effect. Dit moet je zelf een beetje proberen in te schatten. Ik heb zelf ook veel gewisselt de laatste 2 jaar en ben nu voorlopig migrainevrij met de 24+4 alleen bloed ik nu heel hevig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:12

Klopt wat je zegt over de 24+4 qua bijwerkingen. Ik heb ook totaal geen bijwerkingen meer. Ik ben zelfs nog nooit zo happy geweest als nu met deze pil. En voor de mannelijke wederhelft is het ook aangenaam, aangezien ik zodra ik bij hem in de buurt ben de hormonen etc om andere redenen voel gieren :+ := :D

Alleen heftige bloeding helemaal niet, heb nu mijn stops, sinds gisteren, en ik hoef maar 1 keer per dag een maandverbandje te wisselen als ik zou willen. Alleen ivm hygiene doe ik het netjes als ik elke keer naar de wc ga. :+ voor een tampon is het gewoon te weinig :=

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:13

goeroe, de mirena.. geen idee wat voor spiraal dat is. Koperspiraal mocht ik niet vanwege.... (ja geen idee eigenlijk).
Hoe lang heb ik de mirena gehad.. even denken hoor.
Augustus 2008 is hij geplaatst en ik meen in februari of maart dit jaar eruit laten halen.
Een korte periode, maar de pijn bleef zo heftig dat de gyn hem verwijderd heeft.
Voor de abnormale bloedingen van vorig jaar heb ik alleen een lange periode de pil gehad en ben uiteindelijk vanwege de migraine over gegaan op de nuvaring. Die bloedingen kwamen ook zoveel later want de nuvaring had ik al een tijd in gebruik. Mijn lichaam zou dan al gewend moeten zijn.

Wat betreft nu.. ik heb geen flauw idee.
Misschien moet ik inderdaad even stoppen met alles, condooms hebben we geen goede ervaring mee om het even zo te zeggen :+ Niet dat we ze niet willen gebruiken hoor!

UW, hmm zou ook nog kunnen. Ik ben in staat op het moment om alles te proberen, het is gewoon mega vervelend en pijnlijk kan ik het af en toe ook wel noemen.

Lilly, Ik had wel elke maand een stopweek.
Maar hoe lang is de bloeding dan bij jou als ik vragen mag aangezien je toch zegt dat het heftig is?
Pijnlijk ook?
Bij de mirena zakte ik door de grond heen van de pijn, nou en ik woon op 5 hoog.. kun je nagaan :P
Maar zonder dollen, dit kende ik niet bij de micorgynon.
Bij de microgynon had ik trouwens maar zo'n 4 dagen bloeding, maar ontzettend licht ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:16

Ik zou eens met je dokter over de 24+4 praten. Mij heeft het ontzettend geholpen bij alle tussenbloedingen die ik kreeg. Ben dankzij de stediril anderhalve maand non stop aan het bloeden geweest, en ook echt dat ik meerdere tampons per dag nodig had. En nu met de Yaz valt het echt zo ontzettend mee. Allicht het proberen waard :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:19

Herknebaar, dat had ik inderdaad tijdens de nuvaring alleen duurde dat 3 maanden non stop heel heftig. De tampons waren ook enorm snel op hier.
Hmm ik denk dat ik het toch ga overleggen met de huisarts, zou wel fijn zijn als ik nu voor eens en al van die klachten af ben.
Mijn vriend begint ondertussen te denken dat het lichamelijke niet voor ons is weg gelegd :+

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:22

Ik ben maar 3 dagen ongesteld totaal nu met de yaz, ik bloed dan alleen echt heel heftig (2 dagen was dat de laatste keer), dit kende ik niet met de microgynon (50 en 30), Yasmin, Stediril, minerva en diane.
Maar goed ik voel me dan wel goed, 1 dag een beetje suf (denk door het bloedverlies, volgende menstruatie moet ik ijzer laten prikken) maar verder gewoon helemaal geen klachten. Vriendlief is inderdaad ook erg gelukkig sinds ik deze pil heb haha ben er echt heel erg van opgeknapt. Mocht ik nu toch weer iets anders moeten ivm hevige bloedingen en suffigheid die er bij kwam kijken de laatste keer dan ga ik over op de mirena. Dit wilde de dokter voorheen niet doen omdat die het liefste had dat die 5 jaar bleef zitten en tja binnen nu en 5 jaar wil ik toch wel een kindje hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:23

Ik haalde mn tampons maar in Duitsland, veel goedkoper dan hier :j alleen voorraad ging heel snel toen inderdaad :+

Mijn stopweek begint nu ook weer heerlijk op tijd, en dat was wel zo handig :j

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:25

Haha, uit Duitsland, nee dat reisje word te ver voor me :+ Ik houd het wel bij de Etos hier.
Ik ga morgen gelijk maar even bellen naar de praktijk.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:27

Hahaha duitsland is voor mij ook wel ver weg! Belgie zou hier wel kunnen maar de supermarkt zit gelukkig om de hoek (zowel bij huis als werk) Maar ja ben migraine vrij en voel me fit en daar gaat het om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:27

Duitsland heb je wel, zo'n megapack van 56 van OB, voor 3 euro :+

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:00

tip van de dag!!!!!!!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:16

Ik heb hier nog van zon 6 verschillende soorten pillen de bijsluiters :=
Vergeet die doosjes altijd weg te gooien haha :)