Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

window

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:48

oh idd vakantie ken drama zijn
ik ben vorig jaar naar Brazilië geweest hele lange vliegtrip pff heb echt paar dagen zo'n last gehad kon amper wat eten

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:51

De vliegtrip was niet zo erg. Beetje ehm... nja. Gassig, zeg maar. Ik vind dat echt zo beschamend maar bij mij is het gelukkig geen grote ramp. Maar dat is het enige waar ik tegenwoordig wel eens last van heb en dat is goed onder controle te houden.

Maar na een week het eten daar - heel vet, heel gekruid, alle hoeveelheden afgestemd op Amerikaanse toeristen - klapte alles dicht. Compleet. Mijn darm ging in de foetushouding en hield niet meer op tot minstens een dag later, en meestal is het na een halve dag al een stuk beter. Kon ook gewoon nog twee weken nadat ik thuis was niet normaal naar de wc. Kwam niks uit.

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:59

ja idd meestal duurt het een halve dag en dan is het over

maar veel vet en heel gekruid eten nee daar kan ik ook niet tegen
al kan ik de ene dag er beter tegen dan de andere
nu bijvoorbeeld moet ik echt niet iets vets gaan eten ofzo , want ik weet dat ik dan lig te creperen straks

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:01

Nou ja dit was dus wel na een week... want zo heel erg gekruid was het nu ook weer niet en vet eten kan ik iets beter tegen. Maar na een week had het dus zo opgebouwd dat het allemaal ophield. Gelukkig kon ik na die ene dag wel weer eten, pffft wat had ik een honger.

Maar heel gekruid kan ik al na één keer wel last van hebben.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:30

Ik heb gelukkig in het vliegtuig totaal geen last. Sowieso niet metreizen!
Maar het verblijf zelf ergens anders, vooral buitenland is echt niet te doen voor mij. Ik heb al verschillende vakanties krom gelegen van de pijn, door ander eten, klimaat enz.
Dus ik heb niet veel zin meer er geld aan uit te geven.
Dan ga ik net zo lief een weekje naar de eilanden, dan ben ik ook nog leuk voor mijn partner op vakantie.

Hier is trouwens het gedoe weer losgebarsten, ging n hele tijd goed, maar heb weer sinds een week erge last :(

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:38

Def schreef:
Maar het verblijf zelf ergens anders, vooral buitenland is echt niet te doen voor mij. Ik heb al verschillende vakanties krom gelegen van de pijn, door ander eten, klimaat enz.

ooh dat is echt balen
ik heb het alleen bij landen waar ze echt anders eten
de europeze landen ken je overal wel hetzelfde eten krijgen

ik heb vanacht ook zwaar pijn gehad
gister iets gegeten waar niet tegen kon
maja vind ook zo banketstaaf om te zeggen als je ergens anders eet

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:56

Even nieuwsgierig, maar hoe doen jullie het dan met paardrijden? Heb je dan geen last? Jaren geleden zat ik regelmatig op de brommer naar Hazerswoude-Dorp waar wijlen mijn paard toen stond (drie kwartier heen en drie kwartier terug) en ik kon regelmatig na 10 minuten weer naar huis omdat ik nodig moest (had toen een lopersdarm, nu zit ik vaker verstopt...). Afgelopen weekend toch ook 's avonds weer 2,5 uur op de wc doorgebracht of er in de buurt. Had Indisch gegeten. Gekruid, dus......

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:09

Ik heb er met paard rijden 1 keer last van gehad, mijn eerste wedstrijd.. spanning dus ! Durfde amper die witten broek aan te doen :Y)
gelukkig nu geen wedstrijden meer :D

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:11

Oefff, daar zou ik dus ook echt nachtmerries van krijgen. Gek genoeg ben ik 1 x gestart toentertijd en had nergens last van. Wel van zenuwen, maar niet van mijn darmen, gelukkig. Moet dan eerder veel plassen ook.... Ik ben ook gestopt met wedstrijden toen.

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:16

daar ben ik niet bang voor , gelukkig ook geen last van

nee met paardrijden heb ik geen last gelukkig
wel keer gehad dat daarvoor al pijn had
maar werd erger men zat echt paar uur te creperen , was met een buitenrit

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:02

Dat heb ik dus ook in het buitenland. Op vakantie gaan is meestal voor mij toch een drama. Blijf ook liever thuis wat dat betreft :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:22

Ik heb NOOIT last bij paardrijden. Nergens van, overigens. Heb wel eens met een volle kop gereden (en dan dus ook naar school geweest want als ik niet naar school kan ook niet paardrijden) lekker onder de pijnstillers - ging niet netjes maar tijdens het rijden zelf had ik gewoon helemaal nergens last van, alles vergeten.

Zo gaat dat ook met bv. hoofdpijn of dus de buikpijn. Ik kan een beetje hebben voor ik erop ga en dan ga ik er op en om een of andere reden kom ik er totaal ontspannen (maar wel moe haha) af. :)

ZELFS toen ik door angst helemaal niet ontspannen reed. Maar ik denk dat mijn lichaam zich dan toch ergens anders op gaat concentreren en de pijnreceptoren slechter gaan werken. ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:31

Ik had tot voor 1.5 jaar geleden nooit last met paardrijden. Nu doet die beweging mij heel erg veel pijn, ook met fietsen in mindere mate.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:33

Dat is lastig Def!
Heb je de sport daarom moeten opgeven, of doe je het nog gewoon?

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:44

Hmm dat is inderdaadf lastig Def..

Op vakantie ga ik niet zo vaak, en zeker eigenlijk nooit naar het buitenland (wel vóór ik zoveel darmproblemen had).

Paardrijden is tot nu toe eigenlijk altijd wel goed gegaan, maar bij mij is het probleem er nog niet zo lang, het kan altijd nog erger worden natuurlijk maar daar ga ik voorlopig niet van uit!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:44

Nee, ik doe het niet meer.
Nou ja, ik heb een eigen paard, maar ik werd echt heel sjaggie van telkens die pijn na het rijden en mijn paard is nogal een heethoofd, die houd er ook niet van om telkens maar rondjes te stappen en eigenlijk niets te doen.
Gelukkig heb ik een hele goede bijrijder die ongv 2x in de week rijdt en ik doe zo ongeveer alles wat je kunt bedenken vanaf de grond... dubbele longe, lange lijnen, enkele longe, klassiek dressuur grondwerk, nh grondwerk enz.
Zo hebben we een soort oplossing gevonden.
Hopelijk wordt mijn paard dit jaar betuigd en kan ik daar verder mee..

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:53

Def schreef:
Ik had tot voor 1.5 jaar geleden nooit last met paardrijden. Nu doet die beweging mij heel erg veel pijn, ook met fietsen in mindere mate.

ooh dat is echt heel erg k*t

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:08

|Ikmoet zeggen dat ik er ook heel wat tranen om heb gelaten..
maar het voordeel is wel, dat ik een heleboel dingen heb uitgevonden die je kunt doen naast rijden met je paard.
Onze band is zo supergoed geworden daarvan!

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:43

Ik heb het waarschijnlijk ook. Ik heb steeds zo dat ik het ongeveer een week heb, dan heb ik behoorlijk veel last, en dan weer 4 maanden niet... 4 maanden geleden kreeg ik het voor de 1e keer, daarna heb ik er een lange tijd geen last van gehad. Nu, 4 maanden later... Is het terug, precíes hetzelfde als toen: rechts een pijnlijke kramp, die steeds in golven terugkomt. Soms heb ik er een paar uur geen last van. Verder veel scheten. :o En een opgeblazen gevoel in je darmen. Ik ben hierdoor zó gespannen... Maar de vorige keer was het gewoon vanzelf overgegaan, maar nu is het weer terug. ;( De klachten zijn precies hetzelfde. Ik heb in deze periode meer stress, dus het kan wel kloppen, maar eetpatroon is niet veranderd. Als ik eet, is het gevoel meestal even weg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:47

Mag ik mij hier ook melden?

Ik heb dan wel geen spastische darm, maar wel een voedselintolerantie en dat geeft wel aardig dezelfde reactie helaas :=

Weet van een paar dingen zeker dat ik die moet vermijden, maar lang niet alles... dus aldoende kom ik steeds achter meer dingen waar ik heftig op reageer.
Zo zat er in de tomatensoep op mijn werk ook iets waar ik niet tegen kon (normaal kan ik wel tegen tomatensoep) en ik ben maar naar huis gegaan. De wc had ik de eerste keer wel gehaald en de 2e keer net. Wou het risico niet lopen dat de wc bij keer 3 bezet was en ik de broek vol had. (en ik was ook erg ziek, vreselijk buikpijn en zweten. Kon helemaal niets).

Ben er vandaag ook achter gekomen dat ik de pindakaas ook moet laten staan. Verklaarde waarom ik al 3 dagen buikpijn had.

1 voordeel: ik heb zelden last van stress dus dat speelt gelukkig niet mee :)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:07

Oh dat is ook lastig zeg....
Zelden last van stress? Tsjonge, ruilen? :)) Ik stress m voor alles :=

Def, ik weet niet hoor, of ik dat zou kunnen, niet rijden..
Vind paardrijden toch wel erg leuk, op de grond ook wel, maar ik vind het toch anders.
Moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk bijna geen buikpijn heb als ik rij, behalve als ik iets verkeers gegeten heb, heb wel last, maar geen pijn!
Voordeel is ook dat ik vaak alleen op stal ben, dus als ik opstap, en merk na 5 minuten later dat het toch echt niet gaat, kan ik ook gewoon afstappen zonder iemand uit te leggen waarom :)

Wedstrijden wil ik best wel, maar dan stress ik hem ook, gevolg buikpijn waardoor ik chagerijniger wordt, pik minder en dat afreageer op paardjelief :') Minder geduld bijvoorbeeld.

En daarnaast,als ik zenuwachtig ben, moet ik niet bij hem in de buurt komen heb ik het idee.. :') Hij duwd me dan toch wel echt weg van: Gad, jouw zenuwachtigheid moet ik niet hebben!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:10

Is wel lekker hoor, geen stress :j
Scheelt ook enorm! Ben namelijk erg astmatisch (allergische vorm) en dat is al niet stabiel helaas... dus ik wil niet weten hoe het was als ik wel gestresst zou zijn :n

Def: wat vervelend zeg! Dat het zo'n pijn doet dat je daardoor niet eens meer kan rijden... Scheelt dat je op de grond ook nog wel genoeg kan doen :j Ik kan ivm allergie niet vaak rijden en vind het heerlijk om dan met grondwerk bezig te zijn. Mis het rijden dan wel natuurlijk, maar goed: je moet toch wat.

Wedstrijden doe ik niet aan, teveel paarden teveel allergie :P

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:33

Def, ik heb precies hetzelfde gehad. Alleen voor mij was het ook de reden mijn pony te verkopen omdat ik geen geschikte bijrijdster had en de pony diep ongelukkig werd van het niet rijden.
Ik heb toen bijna alles aan de kant gezet op rijgebied. En dit was geen keus eigenlijk, de enige mogelijkheid. Ben met een jonge pony begonnen,zodat ik iets had om lekker te borstelen, etc, maar niet rijden.
Ondertussen kan ik gelukkig wel weer rijden, maar toen stond het echt op een heel laag pitje. En ik train mijn pony nu ook veel van de grond. Zodat ik in mindere tijden toch door kan gaan.

Vakanties doe ik zelden in het buitenland. Maar ik eet zeker als ik weg ben vooral dingen die ik ken, en vertrouw zeg maar.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:50

Super erg Dyonne, daarom wil ik mijn pony z.s.m voor de wagen hebben.
Melissa,als je na 1x rijden 3 weken niet kunt werken ivm helse buikpijn,dan moet je keuzes maken...
Ik snap ook helemaal niet waarom het in eens niet meer kon. Ik heb dit al bijna 10 jaar en heb altijdjuist ontspanning gevonden in het rijden, daar ligt het dus ook totaalniet aan.
Maar in een keer was het gewoon veel te pijnlijk...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:51

Mijn paard doet het daarentegen met bijrijdster megagoed.. dat is voor mij ook wel erg leuk om te zien!