Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:44

@verafjord en zijn vele sites met uitleg van fibro. Hier een linkje van 1 site http://www.fesinfo.nl/homewebsite.php

Vergeetachtigheid? Ik ben vergeten dat ik vergeetachtig ben :D
Het levert inderdaad boze mensen op, mijn man wordt af en toe hopeloos van me. Afspraken die we maken om in één lijn te staan wat betreft mijn zoon vergeet ik regelmatig :o
Langleve de agenda veel dingen schrijf ik daarin, dit ook omdat we moeten plannen zodat niet mijn man en ik gelijk de auto nodig hebben :P

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:26

mmmm heb net even een aantal pagina's terug gelezen en lees idd dat vergeetachtigheid er dus ook bij hoort.........grrrrr

Dan gooi ik maar gelijk de volgende er ook even in, ik las ook over misselijkheid en reactie op bepaalde voedingsstoffen. Ik kamp al jaren met brandend maagzuur, zou volgens een arts een breukje in mijn middenrif zijn. Ik heb daar juist last van bij bepaalde voedingsstoffen, alleen krijg ik het idee dat er steeds meer voedingsstoffen zijn waar ik op reageer. Was het voorheen bij snoep of vettig eten, ik krijg het nu ook van een gewone bruine boterham met kaas :(

Jasia

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:55

Welkom Verafjord!
Wat jij zegt klinkt echt heel bekend..
Ik ga ook 'gewoon' door.. Vandaag 9 uur gewerkt, terwijl ik eigenlijk al ziek ben.... Lig nu meer dood dan levend op de bank, maar goed.. Heb het toch maar mooi weer gedaan :j
Hetzelfde met rijden.. Ik lig daarvan vaak meer dan een dag kreupel, maar heb dan toch weer mijn paardje gereden..

Goed nieuws: Morgen ga ik mijn menwagen halen!! Dus deze winter kan mijn paardje lekker doorwerken :+:

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:12

oja na het rijden kom ik ook weleens kreupel van mijn paard af, maar dat neem ik dan maar op de koop toe, mij krijg je er echt niet vanaf hoor

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:16

Dat is bij mij dus ook zo, haha..
Wel de reden waarom ik gestopt was met lessen vorige winter.. Ik bleef gewoon dat uur volop rijden, zonder tussendoor te gaan stappen, tenzij mijn instructrice dat zei..
En na meer dan een uur zo intensief gereden te hebben, kon ik écht niet meer lopen, niet meer zelf afzadelen en niet eens meer zelf mijn paard naar d'r paddock brengen..

Rijden vorige winter ging meestal dan ook zo: Ik zadelde op, mijn vriendin singelde aan (mijn paard laat niemand anders toe met opzadelen := ), mijn vriendin tilde mij op mijn paard..
Ik kon dan zelf niks met mijn benen of handen.. Mijn vriendin ging dan op de fiets, ik zette mijn paard erachter.. En zo reden we buiten..
Tsja dan leer je je paard wel 100000 procent vertrouwen.. Heerlijk beestje :+:

Maar omdat ik deze winter wil dat ze wél kan werken, want daar doe ik haar het meeste plezier mee, echt werken, mag ze me meenemen met de kar :):)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:22

zo erg is het gelukkig bij mij niet, ik kan dat zelf allemaal nog wel, alleen bij een lange rit heb ik pijn

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:51

In de winter kan ik dat niet..
En het begint nu al te komen, krijg mijn singel dan zelf niet vast, omdat ik geen kracht heb in mijn handen.. Maarja, toegeven he, dat wilt niet helemaal.... Dus blijf dan toch klo*ien met dat ding tot ie vast zit, vorige week duurde het maar 3 kwartier O:)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:52

hahaha, gelukkig heb ik de pijn pas na het rijden

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:09

Haha.. Rare zin "gelukkig heb ik dan pas pijn"..

Nou ja, al vind ik het nooit fijn om toe te geven dat ik iets niet kan.. Gelukkig heb ik een geweldig vriendinnetje die me helpt waar ze kan.. En die hoeft me maar aan te kijken en ze weet wat ik voel :j..
Met haar kan ik de "humor" er ook wel van inzien hoor..

& je moet blij zijn met de dingen die je wél kan, op de momenten dat je ze kunt, toch? :-)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:13

ja het staat er inderdaad een beetje krom

En ik blijf toch wel alles doen, alleen moet ik het naderhand bezuren met pijn

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:28

:j en dan zijn er mensen die niet snappen dat je die keuzes mino fmeer 'bewust' maakt...

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:30

Hehe het stug doorgaan met dingen die eigenlijk niet zo goed zijn ken ik ook. Heb al weken last van mijn schouders, maar ja, wil mijn stage niet afzeggen (zorgboerderij/haflingerfokkerij). Iedere week kan ik m'n armen net iets minder ver omhoog doen. Nog een weekje, dan kan ik weer rustig aan doen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:33

Een haflingerfokkerij?! Wat gaaahaaf!
Welke? :-)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:49

Truf zo ben ik ook hoor, ik voel me zo'n zeikerd als ik bij elk pijntje af moet zeggen ofzo, dus het gevolg is dat ik dus elke keer over de grenzen van mijn lichaam ga

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:00

Verafjord schreef:
Truf zo ben ik ook hoor, ik voel me zo'n zeikerd als ik bij elk pijntje af moet zeggen ofzo, dus het gevolg is dat ik dus elke keer over de grenzen van mijn lichaam ga

Tjee wat herkenbaar, over de grenzen heen gaan, doe ik ook veel te vaak.

Die singel idd altijd een ellende dat je omhoog moet trekken, misschien moeten we maar eens allemaal de fibrosingel gaan uitdenken, een singel die aan het bestaande zadel kan maar die je omlaag moet trekken om aan te singelen (wel een beetje onhandig alleen als je erop zit en na moet singelen)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:03

aansingelen lukt mij gelukkig nog prima, ik hoef ook nooit na te singelen

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:09

hihi ik hoef het zelden te doen, maar als kids willen rijden moet ik wel, de singel is zeker lang genoeg maar de pony is een super opblazertje ik krijg hem in het begin amper op het eerste gaatje, gaande weg kan het 4 gaten hoger om toch goed aangesingd te zijn. Ik heb al een verlengertje voor het eerste stukje. Nu spreek ik nog van een pony 1.29 stokmaat, ik wil niet weten hoe ik moet klungelen als meneer 1.60 is ofzo.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:11

mijn ene fjord kan zich ook goed opblazen, eerste gaatje is dan ook even lastig, maar daarna gaat het wel

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:37

Jasia schreef:
Een haflingerfokkerij?! Wat gaaahaaf!
Welke? :-)

Leestensch Hof in Wervershoof (N-H).

Pff aansingelen is bij mij ook zo'n ramp. Voor mijn stage moet ik ook vaak paarden opzadelen voor de les, dan stuur ik de kinderen de bak in met de boodschap dat het paard misschien nog wat beter aangesingeld moet worden. Meestal met licht excuus dat de paarden de buik wat uit houden tijdens het opzadelen. Hafjes zijn voor mij kwa hoogte ook niet handig, Shetlanders kan ik goed om hoog trekken, paarden vanaf iets van 1.60 kan ik m'n arm er goed onder krijgen, maar Hafjes zitten er tussenin wat voor geen meter gaat.
Singels met elastiek zijn wel echt een uitkomst, dat gaat zo ontzettend veel makkelijker. Als ik ooit weer een paardje heb of ga rijden, wil ik zeker een singel met elastiek

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 07:41

Verafjord schreef:

Tja, dit is voor mij ook heel herkenbaar. Ik merk dat ik mede door het weer weer stijfer ben en dat ik weer meer pijn ga krijgen. Ook ben ik alweer meer slaap nodig om de dag vol te houden.

Paardrijden is voor mij heel belangrijk, ik blijf zo in beweging. De pijn etc. wat ik dan na het rijden heb, heb ik ervoor over.
Ook merk ik wel dat ik heel weinig kracht in mijn spieren heb. Mijn benen doen het soms bijna niet en mijn armen zijn soms ook heel slap.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:15

Wat herkenbaar allemaal..

Haffies hebben inderdaad een rot-hoogte.. :')
Ik rijd ook vaak het paard van een vriendin van mij, die is rond de 1.60/1.65 en dat is veel makkelijker aansingelen, vooral toen ze nog een dressuurzadel had!
Ik heb wel een VZH-zadel op mijn haf, maar met lange singelstoten, dat maakt het ook iets makkelijker :-)
Ik vind juist elastiek ontzettend onhandig, zeker op een haflinger.. Dan zetten ze die buik uit, denk je dat ie strak zit.. En vijf minuten later zit ie weer helemaal los..
+ het rekt na een lange tijd héééél erg uit.. (heb ik het wel over een hele lange tijd hoor :') )
ik heb zelf gewoon een neopreen singel, met 'normale' sluiting :-)

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:31

Hoi, mag ik mij hier ook melden? Bij mij is ook fibromyalgie vastgesteld en ik weet nog niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan. Herkende mezelf heel erg in deze quote:

Verafjord schreef:
Ik ben keihard voor mezelf, ik blijf doorlopen met die pijn, ik wil het (denk ik) ook niet accepteren. Ik leef met pijn, maar ik laat me niet hinderen door die pijn als je begrijpt wat ik bedoel.

Niet willen accepteren en gewoon maar door blijven gaan. Zit nu ook al twee maand thuis omdat werken niet lukt, dinsdag moet ik weer naar de bedrijfsarts. Had 'gehoopt' dat het mijn klachten verklaard zouden kunnen worden door iets 'tastbaars', maar helaas. Ik merk dat het me ontzettend frustreert en dat ik er ook niet tegen kan wanneer mensen maar blijven zeggen hoe erg en vervelend ze het wel niet voor me vinden. Weet ook niet hoe ik moet reageren en kan geen hulp bij dingen accepteren. Grenzen stellen, ho maar :n

Hoop dat ik hier een beetje mijn verhaal kwijt kan en dat jullie misschien tips en trucs hebben ;) Nu moet ik eerst weer even naar paardlief om te proberen daar een kuur Sandclear in te krijgen }:0

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:59

Als je moeite hebt met het accepteren, dan raad ik je aan om te vragen of je naar een reumaconsulente mag. Ik ben nooit zo van dat soort dingen, maar één bezoekje aan een consulente heeft mij enorm geholpen toen ik nog maar pas wist wat ik had en enorm met mezelf in de knoop zat. Ze heeft me goed op weg geholpen om dingen een plekje te geven en om er mee om te leren gaan. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:03

Hebben jullie dat ook dat je de teugels niet meer uit je handen krijgt na het rijden? Ik hadt dat jaren geleden al en toen wist ik niet wat het was. Heb toen moeten stoppenmet rijden en sins kort weer begonnen. Ik krijg ze nu echt niet open en moet gewoon met de ene hand de teugels uit de andere pielen. En ik rijdt niet verkrampt. Ben juist ontspannen op paard. Doet ook niet zeer totdat ik dus af wil stijgen en de teugels los wil laten.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:09

Verkramping is wel iets wat samenhangt met fibro hoor.
En dat je het idd zelf eerst niet doorhebt.
Ik heb dat bijvoorbeeld ook in mijn voeten, en dan pas als ik ontspan zeg maar, begint het zeer te doen en heb ik door dat ik het onbewust aanspan.
Ik had net na het rijden ook weer pijnlijke handen, tijdens het rijdens nergens last van, maar als ik dan klaar ben dan voel ik het.

@ Tequila, heb je automatisch geen doorverwijzing gekregen dan?

Ik heb soms het gevoel dat het klinkt misschien vreemd, maar dat mijn spieren mn skelet niet overeind kunnen houden %)
Dat heb ik gelukkig niet elke dag hoor, maar als ik extreem vermoeid ben, dan voelt het zo zeg maar ( voor mij dan althans :D )