[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:55

dames.
ik heb even een vraagje.
een vriendin van me die kwam gisteren bij me...
ze had seks gehad zonder condoom.. ze gbruikt wel de pil.
Morgen heeft ze haar laatste pil van de strip en moet dan vrijdag/zaterdag weer ongesteld worden.
Als ze dan ook echt ongesteld word is ze dan niet zwanger zeg maar.... of gaat daar langer overheen voor je zoiets kan zien/weten/merken?
en ze wil graag weten hoeveel % kans er is op zwangerschap ondanks dat ze de pil gebruikt..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:11

Als ze gewoon trouw de pil gebruikt is de kans erg klein hoor. Ik bedoel, ze is een van de weinigen die dubbelsafe doet, en slechts enkele mensen raken door de pil heen zwanger.

En ja, als je zwanger bent kun je gewoon nog "ongesteld" zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:34

Zeker met de pil is de kans groot dat je blijft ongesteld worden.
Maar als ze trouw de pil neemt is er niks aan de hand hoor! (hier in België wordt het dubbelveilig systeem nauwelijks toegepast.)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:05

normaal gesproken doet ze het dus wel met condoom en slikt dus ook de pil.
dit was echt een soort van 'oeps' geval om het zo maar te noemen.
dus ze hoeft niet in de stress te zitten dat ze misschien zwanger is?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:06

Ze slikt de pil toch gewoon? Waar maakt ze zich druk om? De pil is gewoon een op zichzelf werkend anticonceptie middel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:07

Ik zou me idd eerder druk maken om SOA's dan om een zwangerschap...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:11

ze is een aantal jaar jonger dan mij.... je weet wel hoe dat soort dingen gaan... kind zit helemaal in de stress hihi.
Ik zei ook al dat er maar heel weinig mensen zijn die door de pil heen zwanger worden.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:14

Laat haar er dan wel rekening mee houden dat juist door die stress de menstruatie even op zich kan laten wachten!!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:14

zal ik inderdaad zeggen tegen d'r.
ze moet nu maar eventjes proberen er niet aan te denken en lekker d'r zinnen op iets anders zetten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:54

Denk ook niet dat je dat zo snel al merkt zeg maar. Dan zou, als ze nu zwanger zou zijn geworden, de volgende menstruatie uitblijven. Maar de kans dat ze zwanger is geworden is inderdaad nihil en er zijn zeker weten veel meer mensen die alleen de pil gebruiken en verder niks.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:55

dus dan zou niet aankomende menstruatie uitblijven maar diegene erna?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:07

ik had een dicussie met me klasgenoot(vriendin van me neef Tong uitsteken ) Ze heeft in de vakantie een blaas ontsteking gehad, hier voor kreeg zij antbibotica, en nu zit ze in haar stopweek. Maar door de antbiotica is de pil 2 weken niet veilig, of je nu een stopweek tussen door heb of niet.

Zij zegt namelijk, als ik nu sex heb (in haar stopweek, of tijdens het echte bloede) dan kan ik niet zwanger worden, want je kan niet zwanger worden als je menstrueerd.

Dit klopt toch niet? ze heeft de pil wel geslikt maar is nu tocht niet meer veilig?

snappen jullie t nog ?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:10

IvysToeter schreef:
dus dan zou niet aankomende menstruatie uitblijven maar diegene erna?

Ja lijkt mij wel... Je eisprong is namelijk 1 of 2 weken voor je menstruatie. Dus volgens mij kan ze dan nu sowieso niet zwanger zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:11

malih schreef:
ik had een dicussie met me klasgenoot(vriendin van me neef Tong uitsteken ) Ze heeft in de vakantie een blaas ontsteking gehad, hier voor kreeg zij antbibotica, en nu zit ze in haar stopweek. Maar door de antbiotica is de pil 2 weken niet veilig, of je nu een stopweek tussen door heb of niet.

Zij zegt namelijk, als ik nu sex heb (in haar stopweek, of tijdens het echte bloede) dan kan ik niet zwanger worden, want je kan niet zwanger worden als je menstrueerd.

Dit klopt toch niet? ze heeft de pil wel geslikt maar is nu tocht niet meer veilig?

snappen jullie t nog ?

Als je menstrueert kun je inderdaad niet zwanger worden. Die pil is niet meer veilig, maar als je menstrueert is er geen eitje aanwezig dat bevrucht kan worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:02

_Tara_ schreef:
malih schreef:

snappen jullie t nog ?

Als je menstrueert kun je inderdaad niet zwanger worden. Die pil is niet meer veilig, maar als je menstrueert is er geen eitje aanwezig dat bevrucht kan worden.

Zet deze mythe maar snel uit je hoofd. Niet bij elke vrouw verloopt de cyclus volgens het boekje. Er zijn al legio vrouwen zwanger geworden tijdens de menstruatie.
Verder heb je tijdens de stopweek een 'nepmenstruatie'. Dus dat zegt al helemaal niks. Het blijft onveilig.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:13

_Tara_ schreef:
Ja lijkt mij wel... Je eisprong is namelijk 1 of 2 weken voor je menstruatie. Dus volgens mij kan ze dan nu sowieso niet zwanger zijn.

En dan mag je deze ook vergeten. Je kan iedere dag van de maand zwanger worden. Dus ook op de dagen tussen eisprong en "menstruatie".

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:33

Maar hoe kun je dan een menstruatie en een eisprong tegelijk hebben?
Iedere dag van de maand zwanger worden... Je kunt toch alleen rond je eisprong zwanger worden?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:43

Als je tijdens je menstruatie een eisprong hebt, kan dat eitje bevrucht worden. Het duurt een dag of wat (weekje ofzo) eer dat eitje bij de baarmoeder is aangekomen, dus tegen die tijd is je baarmoeder alweer helemaal hersteld en klaar om een eitje te nestelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:37

Wie de pil neemt, krijgt géén eisprong.

MAAR wie AB neemt, heeft dus wél kans om eisprong te hebben maar ook kans dat een dervingsbloeding optreedt doordat je een stopweek houdt (en dat heeft NIKS met menstruatie te maken).

DUS: het kan dat ze dan dus wel zwanger raakt!

Ook als je niet de pil neemt en je regels hebt.... de kans bestaat dat je eisprong namelijk héél kort volgt op je menstruatie en spermacellen kunnen soms enkele dagen overleven daarbinnen.... dangereous dus.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:43

Dat wist ik allemaal niet. Weer wat geleerd Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:46

Stel me dus werkelijk ernstige vragen bij het onderwijs de dag van vandaag, want dit heb ik allemaal uit de biologieles van 10 jaar terug...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:50

Ook even een vraag,heb al jaren de marvelon geslikt,en morgen zou ik met een andere pil kunnen beginnen,zou het wat zijn of kwaad kunnen dat ik eerst een maand zonder pil probeer,mij hele cyclus is volgesn mij niet goed,heb nou maar 1 dag echt gemenstueerd en echt heel weinig,en nou al niets meer dit kan toch niet goed zijn!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:51

1 maand pilloos en dan herbeginnen zal de boel volgens mij meer in de war maken...

Ofwel stop je beter een langere periode, tot je cyclus hersteld is, ofwel gewoon met de nieuwe beginnen Lachen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:51

Poes volgens mij komen wij uit dezelfde periode. Idd 90% of meer van de vragen die worden gesteld heb ik óf op school gehad óf staan in de bijsluiter van (iig mijn) pil.
Kortom ofwel op school doen ze iets erg fout, ofwel ze leveren tegenwoordig een slechte gebruiksaanwijzing Haha!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:52

poes schreef:
Stel me dus werkelijk ernstige vragen bij het onderwijs de dag van vandaag, want dit heb ik allemaal uit de biologieles van 10 jaar terug...

En ik studeer nog wel biomedische wetenschappen Huilen van het lachen