Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:56

Als je een narcistische ouder hebt, dan zal je als kind ook narcistische trekken blijken te hebben wanneer je volwassen bent. Iemand die te diep in het narcisme is weg gezakt, zal niet snel aan zichzelf gaan werken. Dus wees maar heel blij en trots dat je daar zelf wel mee aan de gang bent gegaan!
http://www.humanbeing.demon.nl/humanbei ... recent.htm
Juist een crisis kan deze dubbelheid echter voelbaar oproepen - en zodoende ook een uitweg bieden. maar juist daarom gaat een narcist een confrontatie gaarne uit de weg en staat deze niet echt open voor anderen.
Het innerlijke kind zit in zijn cocon de levenskracht af te wijzen. Dus ontwikkelt het zich ook niet. In die zin is die cocon die zo verdedigd wordt, eigenlijk een vacuüm, een a-vitaal zelf ('self without a vital principle'). Dit mag het zelf niet merken zoals Narcissus zichzelf niet mocht leren kennen, anders wil het ik uit zijn cocon en wordt het narcisme doorbroken. De narcist zorgt er wel voor dat dit niet gebeurt. Juist het spontane en emotionele kind is het verdrongen kind, het kind dat niet mocht spreken - en nog steeds niet mag spreken. De narcist wil ook dit eigen innerlijke kind niet horen, alleen het grandioze ik, de façade, bijvoorbeeld de gehuwde man die het gemaakt heeft in het leven.
Dit innerlijke kind is en blijft echter wel de kern van de persoon, diens intenties en handelingen. Het blijft in staat andere delen van de persoonlijkheid en mensen in de omgeving mee te trekken in zijn weigering van de levensenergie en het verbergen van zichzelf

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:28

Himyar schreef:
Als je een narcistische ouder hebt, dan zal je als kind ook narcistische trekken blijken te hebben wanneer je volwassen bent. Iemand die te diep in het narcisme is weg gezakt, zal niet snel aan zichzelf gaan werken. Dus wees maar heel blij en trots dat je daar zelf wel mee aan de gang bent gegaan!

Het is alleen zo moeilijk om daar een 'gezonde weg' in te vinden en er niet in door te slaan. Ik heb de energie niet om de hele dag te lezen en aan mezelf te werken, maar iets in mij zegt dat hoe meer ik op een dag aan mezelf werk of bezig ben inzichten te krijgen, hoe beter het is. Anders is het 'zonde' van de tijd...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:06

Een beetje streng zijn voor jezelf is niet erg, maar probeer vooral niet TE streng te zijn voor jezelf. Je zit in een burn out, dat doe je gewoon een beetje "gekke" dingen, dat is okay! Ga jezelf daarom niet te snel verwijten maken. Het klinkt l*llig, maar voordat je ergens een gezonde weg in zult gaan vinden, zal wel een tijdje duren. Je kan ook niet zomaar even een gigantisch grote invloed van een jeugd zo even van je af gooien. Al die jaren en dan juist de jaren waarin je het meest te beinvloeden bent. Ik begrijp je honger naar het oplossen van je problemen maar al te goed. Al mijn dysfuntioneel gedrag had ik ook het liefst in een dagje tijd even het raam uit gegooid. En alle emoties in verband met vroeger even in no time verwerkt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:04

En eigenlijk weet ik dat ook wel, maar het is (nog) zo moeilijk om die balans te vinden. Ik probeer het maar wel zo te zien dat ik het nu in ieder geval wel zag dat ik mezelf weer aan het voorbij lopen was. Dat is het begin. Even wat gas terug proberen te nemen. Punt is dat ik zoveel dingen zie waar ik aan moet werken, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Dat geeft me een heel onrustig en gejaagd gevoel.
(eigenlijk val ik gewoon in mijn oude valkuil, omdat ik de laatste tijd al weer meer moeite heb met echt ontspannen. Dan is dit een soort vlucht ofzo)

Ik heb net na veel twijfelen de psycholoog maar gemaild hierover. Woensdag moet ik er weer heen, maar ik ken mezelf inmiddels een beetje en dan noem ik het weer niet of zwak ik het af, terwijl het me wel in de weg zit. Vond het vreselijk om te mailen, want ik voel me zo'n aansteller. Maar aan de andere kant doe ik het nu wel, een maand geleden had ik de mail misschien getypt, maar niet verstuurd. Dat is ook alweer een stap.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 06:41

@ carola-smidt: Ik ga zo beginnen in je boek (De herontdekking van het ware zelf) Ben heel benieuwd....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:17

@pollewoppy, op het tijdstip dat je dat schreef had je eigenlijk moeten slapen Knipoog
Ik hoop dat het boek je net zo mag helpen als dat het mij helpt.
Ben heel benieuwd hoe je het vind, ook als het je niet aantrekt.
Ik kijk ontzettend uit naar volgende week!

Met mij gaat het een beetje.
Ben erg moe, slaap onrustig en heb rare dromen die ik zelf niet kan verklaren maar wat misschien te maken heeft met verwerken (heb ik gehoord).
Afgelopen weekend was mijn vriend weer thuis van werk en er was weer een spanning.
Heb geen uitval ofzo gehad (gelukkig) maar we voelden ons allebei niet prettig.
Aankomende weekend anders gaan aanpakken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:18

Waar ik mee worstel is het volgende. In ieder mens zit “goed” en “slecht/kwaad”. Een door en door narcist doet echter alles met het oog op “narcissistic supply”. Dus ogenschijnlijk goede, altruïstische zaken, worden ook louter en alleen gedaan uit een vorm van eigen belang, heel berekend. Dus zowel “kwade” als “goede” mensen doen “goede dingen”. En “goede” mensen doen ook wel eens dingen die door de omgeving worden aangemerkt als “kwaad”. Hoe maak je dan het onderscheid of je met een echt kwade te maken hebt? En mag je het zo stellen dat sommige mensen echt kwaadaardig zijn? Mag je ze daarop aanpakken of moet je ze als slachtoffer zien? Hoe weet je of iemand gewoon een beetje “moeilijk” is of dat je moet maken dat je weg komt?
Sommige mensen doen aan karakter moord, die maken het karakter van een ander mens helemaal zwart. Hoe weet je of iemand een ander aan het zwart maken is of dat iemand de waarheid spreekt?
Zucht, ik kom hier niet uit.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:31

@ Himyar; dat is een hele goede.
Ik kan niet zo zwart wit denken van dit is dit en dat is dat. Ik durf dus ook niet zomaar antwoord te geven op je vraag.
Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je gevoel daarbij is.
Als het voor jou niet goed is moet je er imo niet mee door gaan. Dus ook niet met mensen die je een niet goed gevoel geven want uiteindelijk kost het jou teveel.
Dat is het enige dat ik hierbij vast kan houden. Men zegt dat ieder mens positieve en negatieve kanten heeft, de een heeft meer van het een dan van de ander. Maar als bepaalde karaktereigenschappen of manier van handelen/doen mij pijn doen die een ander naar mij doet wil ik niet met diegene omgaan omdat het mij dan meer kost dan geeft. Bevrediging, vriendschap, blijk van vertrouwen, gerespecteerd worden vind ik belangrijk. Voelt het voor mij niet goed dan ga ik denk ik toch niet verder met zo'n persoon.
Heb je een specifiek persoon in je hoofd waardoor je er zo mee worstelt?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:56

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22 ... y%22&meta=
Dat concept van narcissistic supply vind ik zo verontrustend. Dat betekent dat zelfs het goede gedrag dan eigenlijk de andere kant van dezelfde medaille is. Dus kan je eigenlijk niet uit gaan van de goede dingen, maar alleen maar varen op de negatieve dingen en de ernst daar van.
Ja, ik heb wel een aantal mensen in gedachten.
Ik denk inderdaad dat je het beste op je intuïtie kan varen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:27

Ik ben vandaag weer bij de haptonoom geweest, en weer veel over mezelf en wat ik fout doe , geleerd Lachen

Ik ga te snel in alles mee, zonder eerst bewust een keuze te maken.
Ook ga ik telang tot het uiterste om mezelf te bewijzen, en kan ik dat heel lang vol houden, tot de boel echt knapt , zoals nu Bloos

Maar goed, ik heb op het werk in elk geval aangegeven dat het echt lichamelijk te zwaar is nu, en dat ik het zo niet vol kan houden.
Ze willen er alles aan doen het wel naar mijn zin te maken, ik was bang voor boosheid, maar ik kreeg juist het tegenovergestelde !

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:39

Dat is fijn corssmonster dat je werk zo reageerd.
Pollywoppy: al een paar bladzijdes kunnen lezen?

Ben net aangekomen in mijn studenten stad en liep iemand tegen het lijf die een hoop ophef in mijn leven heeft veroorzaakt voel me afschuwelijk, moest ook al de stad in plus de trein..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:18

Ik ben in het boek begonnen. Het valt me niet helemaal mee, omdat het zo confronterend is. Ik lees maar niet te veel in één keer.
Vervelend dat je iemand tegenkwam die je liever niet tegenkomt. Kan me voorstellen dat je je rot voelt, dat vreet energie.

Ik ben zelf vandaag weer even naar m'n werk geweest. Ben er misschien 10 minuten geweest. Heb mijn computer aangezet, even naar het beeldscherm gekeken, heb hem weer uitgezet en ben weer gegaan. Voelde me ook zo vreselijk (eigenlijk de hele dag al, maar vond dat ik me er toe moest zetten om even naar school te gaan).

Morgen moet ik weer naar de psycholoog. De vorige keer hadden we het over mijn boosheid, dat was heel heftig. Morgen gaan we het daar verder over hebben. Zie er nu al vreselijk tegenop.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:11

Ik slaap al een week slecht, omdat ik weer zo druk in mijn hoofd ben in verband met bepaalde mensen en gebeurtenissen waar ik over zit te malen. Ik ben wat dat aan gaat ook aardig obsessief bezig.

Waarom zie je er tegen op om naar de psycholoog te gaan Pollewoppy?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:32

Omdat ik 'bang ben' voor de gevoelens die waarschijnlijk los zullen komen. Daar heb ik vorige week een klein voorproefje van gehad zeg maar. En het uiten van gevoelens is voor mij nog totaal nieuw en vreemd. Ik voel me er nog erg ongemakkelijk bij.
Daarom zie ik er tegen op.

Echt vervelend is dat he, slecht slapen omdat je zo druk bent in je hoofd. Overdag lukt het me vaak wel om aan iets anders te denken, of iets anders te gaan doen, maar ja, als ik op bed lig lukt dat niet en blijf ik malen.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 11-11-08 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:33

Ik schreef vanmorgen dat ik vandaag naar m'n werk geweest ben, maar dat was gisteren.... Foutje

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:47

Ik kan het me goed voorstellen dat het vreselijk eng is, die heftige gevoelens. Sterkte meid!

Edit: ik ga binnenkort een reading en een healing laten doen, heel spannend.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:33

Ik ken het helemaal van slecht slapen of niet door kunnen slapen. Wat mij later hielp is dingen opschrijven waar je mee zit, van je af schrijven zeg maar, en ontspannende dingen doen voor het slapen. Thee drinken, fijne muziek, geen films of boeken omdat je daar dan vaak over na blijft piekeren of iets oproepen waar je dan over na gaat denken.

Ik moet maandag naar mijn psychiater en zie ertegen op. Hij heeft rake punten gezegd en dat roept bij mij emoties op.
Dat ik mezelf niet vertrouw om boos te voelen, verdriet te hebben. Dat ik mezelf daarin zeg maar kwijt ben.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:43

Moeilijk voor jullie beiden om dan toch de deur uit te stappen en naar de psycholoog.psychiater te gaan. Ik ga denk ik ook maar is mezelf verplichten dingen waarover ik pieker op te schrijven voor ik mijn bed in duik, vanacht weer niet geslapen. Gelukkig vandaag maar weinig school gehad.

Ik heb vanavond een curcus over recht,ethiek m.b.t. dieren en hoe wij emotioneel tegen over dieren staan en hoe het emotioneel voor dieren is. Ben erg benieuwd.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:30

Ik kan niet zo goed achterhalen waarom ik zo slecht slaap. Op het moment dat ik in bed lig ben ik heel moe en zit ik echt heel dicht tegen het 'in slaap vallen' aan, maar het wil gewoon niet. Na een tijdje is het dan helemaal gebeurd en kan ik het schudden. Inslapen is dus een probleem, maar doorslapen ook. Maar goed, er komt ook zoveel op me af, zal er wel bij horen. Voor vrijdag weer een afspraak bij de huisarts. Dan zal ik het er eens even over hebben, want het is wel slopend.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:31

Zeker over hebben. Je zou ook kunnen proberen een rustgevende olie te gebruiken en je hoofd te maseren (heb je ook gadgets voor).

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:42

@ Fairytail; die cursus dat je vanavond krijgt klinkt erg interessant!

@ Pollewoppy; ik herken het helemaal. ik heb het nu niet, maar heb het wel lange tijd gehad.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:43

De curcus was vermoeiend maar ontzettend interessant. De introductie/ijsbreker was de vraag: wie vind zich zelf een 'gewoon' zoogdier? Dat was dus bijne niemand. Het gaat over onze ontwikkeling van holbewoner tot nu en hoe onze houding tegenover dieren is veranderd in die tijd. Het gaat ook over hoe gekke wezens wij eigenlijk zijn.

Bij mij lukt inslapen meestal wel redelijk maar ik moet wel echt heel moe zijn. Als ik slaap heb ik vaak nachtmerries. Nu de periode voorbij is en ik een nieuwe module heb kan ik nog steeds het gevoel van moeten leren niet loslaten.

Wat bij mij wel wat helpt is slapen met muziek. Ik probeer dan de positieve gevoelend van zo'n liedje om te zetten in beelden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:47

FT: Weet je waar je ook ontspannen wakker van kunt worden? De wake up light, ik word wakker met een kunstmatige zonsopgang en de zingende vogeltjes wekken me Clown Rustgevend is het wel, maar het lost het slaap probleem niet op.

Overigens voor mensen die nu slecht kunnen slapen is melatonine misschien wel iets, schijnt goed te werken bij het inslapen en het belangrijkste het is niet verslavend!

Is hier iemand die mij vertellen kan over solliciteren en reintegreren? Mag dit samen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 02:37

Ik word er echt helemaal gestoord van en zie het even niet meer zitten. Gisteravond er alles aan gedaan om zo ontspannen mogelijk naar bed te gaan, géén computer meer aangehad na het eten, géén tv gekeken, géén inspannend boek gelezen (helemaal niet gelezen, omdat alles wat ik lees teveel in mijn hoofd blijft hangen).
Overdag een hele lange wandeling gemaakt en ook 's avonds een stuk gelopen en een paar yoga-oefeningen gedaan. Ik heb een lekker kopje kruidenthee gedronken voor het slapen en ben in bad geweest. Ben na een tijdje dan wel in slaap gevallen om na nog geen twee uur gewoon weer klaarwakker te zijn. Ik heb het echt even helemaal gehad Verdrietig ik probeer van alles, maar het heeft allemaal zo weinig zin.

Even netjes gezegd: Ik vind het even helemaal niet leuk meer....

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 05:04

Heb maar even zitten speuren naar interessante boeken.
Kwam de volgende tegen: "Beren op de weg, spinsels in je hoofd" Kent iemand dit boek toevallig?

Ik ben ook nog maar even bezig geweest met de internetcursus.
Het ging over 'niet-helpende gedachten' omzetten in 'helpende gedachten'. Eigenlijk kan je het zelf ook wel bedenken. Punt is dat er een groot verschil zit tussen weten en daadwerkelijk toe kunnen passen. Er zitten ook huiswerkopdrachten bij de cursus. Vaak als ik met de cursus bezig ben en de dingen lees / hoor vind ik ze heel logisch en het lijkt zo simpel. Totdat je bij het 'huiswerk' zelf voorbeelden van jezelf moet noemen en daarover nadenken. (Welke niet-helpende gedachte had je, wat zou een helpende gedachte zijn in deze situatie? enz.)
Klinkt misschien wat flauw, maar op zich is het wel goed om er op die manier even bewust mee bezig te zijn. (Alleen niet 's nachts misschien, maar ja...)