Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:55

Ik mocht ook absoluut niet zonder krukken. Na een week of 4 ging mijn benen harder dan mijn krukken en begon ik ze echt lastig te vinden. Had wel eerder zonder gekunt, maar dat vonden de arts en fysio echt geen goed idee.

Douchen deed ik in de inloopdouche bij mijn moeder. Eerst zittend op een krukje, maar al snel staand.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:10

Jeetje.... maar het voelt echt prima om het wel te doen... toch maar eens raad vragen...

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:52

Zeker dat dat niet nog komt door de pijnstilling? ;) Na vier dagen lag ik nog in het ziekenhuis. Hoe mijn knie toen voelde, kan ik nu niet meer zeggen, maar heb het ook niet zonder krukken geprobeerd. Met was al lastig genoeg :').

Zal wellicht ook verschil zitten in de gekozen methode. Bij mij is de patellapees genomen en ik mocht mijn been ook nog een hele tijd niet actief strekken (dus niet in de strekking schoppen, zeg maar, maar alleen langzaam en gecontroleerd in de strekking gaan).

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:54

Heb net even mijn nichtje gesproken, zij is fysio. Nuttig gesprek gehad en op zich ben ik zeker niet verkeerd bezig, maar moet wel echt voorzichtig zijn. Idd door prijsstilling is pijnbeeld nog niet reëel. Vandaag verder dus maar rustig aan. Beter nu voorzichtig, dan overbelasten en achteruit boeren!! Wel fijn dat ik er vertrouwen in heb! ;)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:22

Als je nog aan de pijnstilling bent zal ik zeker niet zonder krukken gaan lopen. Ik heb geen gebruik gemaakt van pijnstilling en had vrij snel door wanneer ik mijn knie weer mocht gebruiken. Het gevaar zit er vooral in dat je hem nog niet 100% kunt strekken en dus op een gebogen knie steunt, en dan ga je je knie verkeerd belasten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:27

Ik ben volgende week een half jaar onderweg en kan hem nog steeds niet 100% strekken. Zit op 98% dus wel bijna, fysio verwacht dat dit zo blijft.
Ik heb niet het idee dat ik er last van heb.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:17

Heb me ondertussen ook iets meer verdiept in de hele materie en loop als gevolg daarvan toch echt verreweg het meeste op 2 krukken. Alleen als ik iets wil dragen (denk aan kopje thee, wat te eten) loop ik op 1 of 0 krukken. Ik wil mijn knie toch wel erg graag goed laten genezen namelijk... :P ;)
Oh en ik doe echt rustigaan!! Lief zijn voor mezelf en geduld hebben... 2 mooie leerpunten voor mij. O:)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:28

Haha, daar ben ik ook niet zo goed in.
Ik werd maandag geopereerd, nachtje ziekenhuis, dinsdag zat ik weer op kantoor en woensdag stond/zat ik weer les te geven.
En na 11 dagen weer op wedstrijd.
Maar wel netjes op 2 krukken, manifestatie na 11 dagen, 4 weken later premiekeuring een demo rijden (pony's wel voor laten brengen natuurlijk ;) ) en na 5 weken districts kampioenschap.
Pony's waren helemaal krukken-mak.

Heb wel heel netjes niet uit gemest, niet met hooinetten lopen sjouwen (ze wel vullen en ander voer klaar zetten).

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:47

Morgenochtend mag ik mij om 08.00 uur melden in het ziekenhuis.
Zal blij zijn wanneer alles achter de rug is en ik weer wat mobieler ben. Zie het meest tegenop het niks kunnen doen en afhankelijk zijn van anderen...

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:00

Die tijd vliegt ook vanzelf voorbij, Manon :(:). En dan ook nog vandaag jarig... Kun je het nog een beetje vieren voor het morgen begint? Gefeliciteerd!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:31

Heel veel succes morgen!! Ga je voor narcose of ruggeprik?
Ik hoor wat je zegt mbt afhankelijk zijn!!! Sterkte daarmee, je vindt je weg wel.
Ik ben nu anderhalve week onderweg en heb me eindelijk overgegeven aan het nietsdoen!! Voor zo lang als het duurt... :') Ik had nogal moeite met het moe zijn en daardoor niet veel kunnen, maar ook dat lijkt de goede kant op te gaan!!

Houd je haaks morgen! Komt echt goed!!

En natuurlijk gefeliciteerd met je verjaardag!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:44

Gefeliciteerd en succes morgen!

Dat niets doen. Zo moeilijk!
Ik had permanente bewaking ;) . Thuis m'n man en op het werk mijn moeder.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:58

Ik heb sinds kort een polar activity tracker en probeer voor het eerst in mijn leven niet voorbij mijn doel te gaan, maar er juist onder te blijven!! :') Zit op 80% en wil onder de 100% blijven. Unicum!!! :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:05

Ik ging met mijn fitbit vrolijk over de 8.000 stappen heen op mijn krukken :') .

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:56

Ik heb een stappenteller op mijn telefoon, maar toen ik met mijn krukken op pad was, werd dat niet als lopen herkend O:)

Om nog even op wat andere berichten te reageren; ik had en heb nog steeds een kleine hocker onder mijn bureau staan. Mocht ik van een collega lenen en ik maak er nog dagelijks dankbaar gebruik van. Bij de strekking haal ik inmiddels wel 100%, geloof ik, maar dan moet ik er wel iets voor doen. Enige waar zowel mijn fysiotherapeut als ik niet er blij mee zijn, is dat er nog wat kraakt in mijn knie op het laatste stukje richting strekking. Ik heb nog maar vier afspraken staan, dus hoop dat we dat laatste stukje ook nog gaan halen.

Vrijdag heb ik de zes maanden bereikt en volgende week ga ik de instructiecursus voor Zumba doen :D

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:01

Ik hoop dat vandaag alles goed gegaan is, Manon +:)+

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:01

Libertylove, hoe is het gegaan??
Volgens fysio ben ik goed bezig!! :j

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:15

Veel plezier met je B1 MoonWencke :D

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 07:33

De operatie is gisteren goed gegaan. Ik lag rond 10.00 uur op de operatiekamer.
Ik heb alleen een nieuwe voorste kruisband gekregen, de rest zag er gelukkig goed uit! De operatie is goed verlopen.
Bij het bezoekuur liet ik mijn ingepakte been (drukverband) zien aan mijn man en moeder, bleek het flink gebloed te hebben.... zat door m'n verband heen op m'n bed. Verpleegsters erbij gehaald die een nieuw drukverband hebben aangelegd. Het drukverband eraf halen was even minder fijn. Rond half 5 voor het eerst met krukken naar het toilet geweest.
Kreeg ondanks aardig wat pijnstilling 's avonds rond 21 uur flink wat pijn. Heb toen morfine tabletten gekregen, een kort- en langdurende wat samen 12 uur werkt. De pijn was hiermee weg, alleen werd ik er wel licht in mijn hoofd van.
Bloeddruk rond 6 uur vanochtend was ook wat aan de lage kant. Probeerde wat te eten, maar dat kwam er bijna uit. Net wat tegen de misselijkheid per injectie gekregen. Hopelijk werkt dat snel zodat ik zo nog wat kan eten.

Al met al ben ik niet ontevreden. Hopelijk zijn de orthopeed en fysio dat later vandaag ook niet! :)

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:31

Inmiddels met een hele lading aan medicijnen onderweg naar huis.
Vanmorgen is de fysio geweest. De eerste keer mijn been belasten met krukken was erg spannend. Daarnaast ook nog nawerking van alles. Voelde me niet fit, had ook vlak ervoor gegeten. Uur later kwam hij terug en ging het een stuk beter. Dus groen licht om naar huis te gaan! Lekker thuis revalideren :)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:27

Fijn om te lezen, Manon! En nu op weg naar het herstel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:52

Super dat het goed gegaan is.
Nu vooral heel veel geduld gewenst ;) .

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:39

Fijn dat het je allemaal mee is gevallen. Hoop dat je een voorspoedig herstel hebt!
Heb jij volledige narcose gehad?

Ik ben sinds vandaag helemaal van de pijnstillers af. 3 keer min oefeningen gedaan en 2 keer een stukje buiten gelopen. Nu met been omhoog lekker niets doen.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:30

@Zucchero: heb een ruggenprik gehad. Kon de operatie dus volgen :)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:39

Ik ook! Best interessant en leuk om te zien! Hoe voel jij je nu? Hoe is je knie?