Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:16

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:16

En de volgende pandemie kondigt zich al aan.
De lange tenen.
:')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:17

Grapje.."Een grap, of een fopje, is een vrolijk verteld verhaal (mop), een speelse handeling met een verrassende wending, zoals een practical joke, of een humoristisch element in een voorstelling, verhaal, film, lied, boek of andere publicatie. "

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:17

Askja schreef:
Elisa2 schreef:
Ja dat komt omdat er veel mensen met overgewicht op de IC's belanden, vooral mannen. Maar daar hoor je niemand over maar de spuit is heilig. En ongevaccineerden moeten van de IC's geweigerd worden..maar dikke mensen kennelijk niet. Beetje hypocriet he.

Met bron:
https://www.hartstichting.nl/nieuws/is- ... -en-corona

Daar hoor je anders heel veel over. En het is ook tot in de treure herhaald dat een gezondere levensstijl actief promoten heel belangrijk is. Dat vraagt echter een brede, structurele aanpak en is geen korte termijn oplossing.
Maar lekker tegen die dikke mannen aantrappen die de IC's maar bezet houden is wel zo makkelijk. Dan hoef je het niet bij jezelf te zoeken.

Ehm kun je zoiets ook niet zeggen over trappen tegen ongevaccineerden?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:20

Elisa2 schreef:
IMANDRA schreef:

Het gaat om het hypocriete gedrag, wel ongevaccineerden willen weigeren op IC's maar geen mensen met overgewicht. Het is zwart/ wit denken..het is allemaal niet zo zwart/wit.

Ik heb ook allang meerdere keren toegelicht waarom die twee dingen niet vergelijkbaar zijn en waarom mensen met overgewicht weigeren niet ethisch en niet realistisch is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:22

Mensen weigeren om wat voor een reden dan ook is sowieso niet ethisch en realistisch.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:24

worden er al mensen geweigerd eigenlijk?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:25

Elisa2 schreef:
Grapje.."Een grap, of een fopje, is een vrolijk verteld verhaal (mop), een speelse handeling met een verrassende wending, zoals een practical joke, of een humoristisch element in een voorstelling, verhaal, film, lied, boek of andere publicatie. "

Geen idee wat je hiermee wilt zeggen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:27

Elisa2 schreef:
Mensen weigeren om wat voor een reden dan ook is sowieso niet ethisch en realistisch.

Ehm realistisch zeker wel. Het gebeurt op dit moment over de hele wereld op alle plekken waar dankzij covid code zwart is.
Is het ethisch? Is het ethisch eerlijker dat de gevaccineerde man van 60 met een beroerte geen plek krijgt maar de ongevaccineerde 30er met covid wel?
Is het ethisch dat operaties uitgesteld worden bij mensen omdat ongevaccineerden de boel laten verstoppen?
Daar kun je over discussiëren, dat is ook het "mooie" aan ethiek.
Laatst bijgewerkt door secricible op 05-11-21 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:29

Elisa2 schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens maar wat als? Er geen plek meer is? En dat gebeurt nu al op veel plekken en zal, wanneer ze niet opschieten met de boosters straks nog veel meer gebeuren. Dan is er dus inderdaad geen plek meer en krijgen we de situatie dat mensen niet opgenomen kunnen worden.
Aan wie zou jij die laatste beschikbare plekken geven?
Ik zou het niet weten maar artsen worden er straks toe gedwongen. Dan word er met recht besloten over leven en dood.
En vergeet niet dat ze er nu alles aan doen om dat te voorkomen, in Overijssel monitoren ze covid patiënten op afstand , die zitten thuis met zuurstof en worden pas opgenomen wanneer het fout dreigt te gaan.
Dan mag je verdorie van de maatschappij verwachten dat ze er ook alles aan doen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:46

Needje schreef:
Zijn dat alleen de daadwerkelijke doden of ook de pogingen?
Want ik denk dat daar nog wel een verschil in zou kúnnen zitten.

Misschien, maar eerlijk? Mijn dochter heeft dit jaar ook een poging gedaan. Die had niets met corona te maken, sterker nog: als ze nog wat langer niet naar school had gehoeven, hadden we het kunnen voorkomen. Dat is ook een mooie N=1, maar die verhalen zijn er dus óók.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:54

Vreselijk Blue_Eyes!
Volgens mij is er dus ook nergens bewijs van dat er door Corona meer pogingen/daden geweest zijn.
Het werd wel gezegd.
Van NL dus geen cijfers kunnen vinden maar wel van België en daar waren het er minder in 2020. (gelukkig)
Sterkte voor jullie dochter en jullie!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:00

Elisa2 schreef:

Dank je, weer wat geleerd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:03

Elisa2 schreef:
Ethisch niet, realistisch? Nog niet.
Het ironische is dat dit soort pijnlijke en ethisch uitermate netelige keuzes voorkomen kunnen worden als genoeg mensen zich laten (her)vaccineren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:04

Askja schreef:
Vaccineren biedt meer bescherming dan een eerder doorgemaakt infectie:
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/03/va ... 16ROcsBHNk

Toch snap ik dat niet helemaal.
De mensen die als eerste een vaccin hebben gekregen moeten nu een booster krijgen omdat er niet voldoende bescherming meer is, maar de code voor doorgemaakte infectie wordt verlengd van een half jaar naar een jaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:09

Ik ga eens een lijstje maken met redenen om niet te vaccineren plus de tegenargumenten. Als er meer zijn, vul gerust aan :D

'Technische' redenen:

Het vaccin is te snel ontwikkeld/op de markt gebracht - tegenargument: het vaccin kón zo snel worden ontwikkeld omdat overheden er geld in gestopt hebben, zodat de economische reden om het stap voor stap te testen voor de farmaceuten wegviel. Stappen konden dus parallel genomen worden.

Het is experimenteel - tegenargument: nee, alle vaccins hebben fase 1 tot en met 3 gewoon volledig doorlopen, zijn volledig goedgekeurd, zowel door FDA als door EMA, wat versneld kon gebeuren omdat FDA en EMA alle stappen van fase 2 en 3 meegekeken hebben ipv na afloop gewacht hebben op de data. De vaccins zitten, net als ieder nieuw medicijn, in de Post Marketing Surveillance fase oftewel fase 4 van medicijnonderzoek.

Het is in het geval van mRNA vaccins een nieuwe vaccintechniek - tegenargument: de techniek wordt al 30 jaar onderzocht en er lag al een Ebola-vaccin op de plank. Er was dus weinig nieuw, het enige dat 'gemaakt' moest worden is de code voor het juiste stuk eiwit waar de grootste immuunresponse op komt. Daar is dan ook relatief veel tijd in gaan zitten.

Het is gentherapie - tegenargument: nee, je krijgt RNA, geen DNA ingespoten. Het is bovendien RNA dat zich niet vermenigvuldigt, dus na afgelezen te zijn wordt het afgebroken (zoals al het RNA in je lichaam)

De langetermijneffecten zijn niet bekend - tegenargument: geen enkel geneesmiddelen wordt langer dan max een jaar getest. Het is veel te duur (en bovendien loopt de patenttijd door tijdens de onderzoeksfase) om langer te testen. Daarnaast verdwijnt ieder vaccin snel uit je lichaam want dat is juist de bedoeling van een vaccin: je afweer moet leren dat-ie het af moet breken en hoe het afgebroken moet worden. Dat doet je afweer dus ook met het vaccin.

'Vertrouwen in eigen afweer':

Ik word er zelf tóch niet zo ziek van dat ik op de IC kom - tegenargument: ook jonge mensen kunnen er goed ziek van worden, long-Covid treft ook jongeren, en de langetermijneffecten van het virus zijn ook niet bekend. Over 10 jaar kan wel blijken dat het net zoiets als HIV is

Ik heb geen zin om te enten om de buurman te redden - je betaalt ook belasting, je betaalt zorgpremie die je er zelf vermoedelijk niet 'uit' haalt, oftewel, we zijn een samenleving en soms moet je iets voor je medemens over hebben.

'Complotredenen' (en hier geef ik maar geen tegenargumenten voor, want dat is dweilen met de kraan open)

Er zit een chip in
Corona is helemaal niet zo erg
Enz, want ik heb geen idee wat voor rare complotten er allemaal nog meer rondzwerven

Oftewel: zijn bovengenoemde redenen een beetje de reden?
Dan is uiteraard mijn vraag: waarom worden de tegenargumenten niet geaccepteerd/geloofd?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:10

Needje schreef:
Vreselijk Blue_Eyes!
Volgens mij is er dus ook nergens bewijs van dat er door Corona meer pogingen/daden geweest zijn.
Het werd wel gezegd.
Van NL dus geen cijfers kunnen vinden maar wel van België en daar waren het er minder in 2020. (gelukkig)
Sterkte voor jullie dochter en jullie!

Dank je wel. Gelukkig zijn we weer op de goede weg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:11

Matheno schreef:
De mensen die als eerste een vaccin hebben gekregen moeten nu een booster krijgen omdat er niet voldoende bescherming meer is, maar de code voor doorgemaakte infectie wordt verlengd van een half jaar naar een jaar.

Ik denk dat dat een politieke keuze is. Om invoeren van 2G ook simpeler te maken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:11

Matheno schreef:
Askja schreef:
Vaccineren biedt meer bescherming dan een eerder doorgemaakt infectie:
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/03/va ... 16ROcsBHNk

Dit komt omdat dit best nieuw onderzoek is en de regering ook niet alles op de meest logische manier doet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:14

ik heb dubbel bonus :j *\o/*

Ibbel: kan dat niet in een excel of tabel.. ik vind dit bijzonder onoverzichtelijk... >;)
:')

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:16

Ibbel schreef:
Matheno schreef:

Ik denk dat dat een politieke keuze is. Om invoeren van 2G ook simpeler te maken.

Maar toch wel raar. Want je wil veiligheid.
Blijkbaar is testen niet veilig genoeg. Maar een besmetting van bijna een jaar geleden zo wel. Terwijl we weten dat je net zo makkelijk weer besmet kan raken. (en je nog steeds niet gevaccineerd bent. Want anders had je niet de genezen verklaring nodig)
Juist als je 2g wil invoeren zou je denken dat je de tweede g korter maakt. Om de eerste g te stimuleren zeg maar. :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:17

Ibbel schreef:
Ik ga eens een lijstje maken met redenen om niet te vaccineren plus de tegenargumenten. Als er meer zijn, vul gerust aan :D

'Technische' redenen:

Het vaccin is te snel ontwikkeld/op de markt gebracht - tegenargument: het vaccin kón zo snel worden ontwikkeld omdat overheden er geld in gestopt hebben, zodat de economische reden om het stap voor stap te testen voor de farmaceuten wegviel. Stappen konden dus parallel genomen worden.

Het is experimenteel - tegenargument: nee, alle vaccins hebben fase 1 tot en met 3 gewoon volledig doorlopen, zijn volledig goedgekeurd, zowel door FDA als door EMA, wat versneld kon gebeuren omdat FDA en EMA alle stappen van fase 2 en 3 meegekeken hebben ipv na afloop gewacht hebben op de data. De vaccins zitten, net als ieder nieuw medicijn, in de Post Marketing Surveillance fase oftewel fase 4 van medicijnonderzoek.

Het is in het geval van mRNA vaccins een nieuwe vaccintechniek - tegenargument: de techniek wordt al 30 jaar onderzocht en er lag al een Ebola-vaccin op de plank. Er was dus weinig nieuw, het enige dat 'gemaakt' moest worden is de code voor het juiste stuk eiwit waar de grootste immuunresponse op komt. Daar is dan ook relatief veel tijd in gaan zitten.

Het is gentherapie - tegenargument: nee, je krijgt RNA, geen DNA ingespoten. Het is bovendien RNA dat zich niet vermenigvuldigt, dus na afgelezen te zijn wordt het afgebroken (zoals al het RNA in je lichaam)

De langetermijneffecten zijn niet bekend - tegenargument: geen enkel geneesmiddelen wordt langer dan max een jaar getest. Het is veel te duur (en bovendien loopt de patenttijd door tijdens de onderzoeksfase) om langer te testen. Daarnaast verdwijnt ieder vaccin snel uit je lichaam want dat is juist de bedoeling van een vaccin: je afweer moet leren dat-ie het af moet breken en hoe het afgebroken moet worden. Dat doet je afweer dus ook met het vaccin.

Ik word er zelf tóch niet zo ziek van dat ik op de IC kom - tegenargument: ook jonge mensen kunnen er goed ziek van worden, long-Covid treft ook jongeren, en de langetermijneffecten van het virus zijn ook niet bekend. Over 10 jaar kan wel blijken dat het net zoiets als HIV is

Ik heb geen zin om te enten om de buurman te redden - je betaalt ook belasting, je betaalt zorgpremie die je er zelf vermoedelijk niet 'uit' haalt, oftewel, we zijn een samenleving en soms moet je iets voor je medemens over hebben.

'Complotredenen' (en hier geef ik maar geen tegenargumenten voor, want dat is dweilen met de kraan open)

Er zit een chip in
Enz, want ik heb geen idee wat voor rare complotten er allemaal nog meer rondzwerven

Dan is uiteraard mijn vraag: waarom worden de tegenargumenten niet geaccepteerd/geloofd?

Denk dat je het aardig samenvat zo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:17

Ibbel schreef:

'Politieke keuze' is wel echt zo'n newspeak-term voor 'het klopt ook eigenlijk niet, dus laten we maar doen alsof er iets dieps onder zit.'

Maar nee, het is gewoon raar. Er is niet goed over nagedacht, er zijn geen goede argumenten voor, want het huidige beleid wordt niet gestuurd door goede argumenten en goed nadenken, helaas.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:26

Ibbel schreef:

'Technische' redenen:

Er zit een chip in

Uitstekende post. En hopelijk volgen er een paar serieuze antwoorden op de laatste vraag. Want dat is wel een hele cruciale.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:32

Je vergeet misschien nog wel het gewoon niet willen doen omdat het ze verteld is dat ze het moeten doen.
Ik denk dat dat nl ook best een grote groep is.
(in het kader van Ik wilde m'n kamer opruimen maar omdat mama heeft gezegd dat ik het moet doen heb ik er geen zin meer in)

Van de niet vaxxers had de helft een migratie achtergrond. Op welk vlak speelt dat mee? Vallen deze onder dezelfde tegen argumenten? Of spelen er nog andere dingen mee daar?
En bij de 12% extreem gelovigen?