Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:58

bigone schreef:
Het blijkt dat een aantal thuiszorg bedrijven hun medewerkers meteen een brief hebben gestuurd en velen daarvan ook direct een afspraak hebben gemaakt. Een van de redenen dat mensen die veel eerder aan de beurt zouden moeten zijn nu geen vaccin kunnen krijgen. Ik vind dat ronduit triest , vanavond bij nieuwsuur een directeur die dat openlijk toegaf .

Wij zagen het ook. Bah altijd dat egoïstische gesjoemel.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:58

Ik mag morgen het vaccin halen. Superfijn. In principe ben ik als het goed is al actief geïmmuniseerd omdat ik al positief ben geweest. Aan de andere kant wil ik dat nooit meer en vind ik het ook wel fijn dat ik het vaccin kan testen zodat ik mijn ouders goed kan adviseren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:59

Ja en degenen die de afspraken maken zouden ook wel een check moeten doen of iemand wel echt mag of niet?

Ik kom er net achter dat ik waarschijnlijk niet tot de risicogroep behoor :+ he jammer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:02

Ik begreep er uit dat zelfs bij wijze van de administratie medewerkers ook al geent zijn, eerlijk gezegd een asociale egoistische actie -:(- naar collega zorgmedewerkers die je hiermee een vlotte enting onthoud. Gewoon ik ben sneller dan jullie lekker puh. Als het zo doorgaat krijgen de hardste schreeuwers het eerste hun prikken en is alweer de stille groep die het harder nodig heeft die achter het net gaan vissen. -O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:06

karuna schreef:
Ik begreep er uit dat zelfs bij wijze van de administratie medewerkers ook al geent zijn, eerlijk gezegd een asociale egoistische actie -:(- naar collega zorgmedewerkers die je hiermee een vlotte enting onthoud. Gewoon ik ben sneller dan jullie lekker puh. Als het zo doorgaat krijgen de hardste schreeuwers het eerste hun prikken en is alweer de stille groep die het harder nodig heeft die achter het net gaan vissen. -O-

??? Ik hoop dat je snapt dat die mensen ook nodig zijn om de zorg draaiende te houden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:10

Ja dat weet ik. Maar als deze mensen nog niet aan de beurt waren en je weet dat als werkgever ben je gewoon niet sociaal bezig als je deze mensen wel al gaat aanmelden. Er is al bekend dat best veel mensen geent zijn of aan de beurt komen bijna die eigenlijk in de laatste groep thuishoren, want geen direct contact met kwetsbaren of zieken. Maar die nu al geent zijn terwijl oa de gehandicaptenzorg al bijna overal nastgrijpt bij gebrek aan vaccins, voorkruipen is niet de bedoeling

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:13

Marlinde, de mensen in verpleeghuiszorg die voor 15 mensen moeten zorgen met z’n tweeen zouden voor moeten gaan op diegene die in de thuiszorg de boel schoonhoud , daar gaat het om. Een organisatie die 15000 medewerkers in dienst heeft meteen de brieven verstuurd en ze laten bellen. Zal het laatste woord nog niet over gezegd zijn. Baas zegt moet ggd maar opletten, ggd zegt dat werkgevers verantwoordelijk zijn voor juiste moment van oproepen .

purny

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:18

Het was toch ook zo met de bonus? Dat deze door bedrijven aangevraagd was voor medewerkers die er eigenlijk geen recht op hadden

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:20

Medewerkers verpleeghuizen en kleinschalige woonvorm horen inderdaad af te trappen. Daarna medewerkers gehandicaptenzorg. Maar o.a. thuiszorg (wijkverpleging en WMO) stromen daar snel bij in, ook in Q1. Het is niet zo dat zij pas gevaccineerd worden als eerstgenoemde groepen gevaccineerd is.

Zo staat het gewoon in de vaccinatie flowchart van de rijksoverheid. Ik mis heel erg het percentage van de medewerkers verpleeghuizen, kleinschalige woonvorm en gehandicaptenzorg die nu wel een (afspraak voor) vaccinatie heeft en het percentage dat een vaccinatie wilt maar nog moet wachten, omdat alles al vergeven is. Nu wordt gedaan alsof er uit die groep bijv. maar 30% een afspraak heeft kunnen maken en thuiszorg 70%. Ook heel veel mensen die in de thuiszorg werken pakken naast het vaccin hoor.

Aan de telefoon met de GGD is duidelijk gevraagd wat mijn functie is. Dan is het daar al fout gegaan. In mijn ogen kun je dit thuiszorgorganisaties echt niet zomaar kwalijk nemen. Mijn baas heeft een brief gehad dat wij een afspraak mochten maken voor vaccinatie.

Ik kom voor mijn werk bij cliënten die behoren tot de meest kwetsbaren en die in de risicogroep zitten.
Veel van mijn cliënten kunnen niet goed afstand van mij houden en ik ben per cliënt altijd fors langer dan 15 min. in hun buurt. Echt wel een risico dus. Ik ga van cliënt naar cliënt. Daarnaast gaan veel van mijn cliënten nog steeds naar een dagbesteding waar zij weer in aanraking komen met nog meer mensen uit de risicogroep en hun verzorgers. Dus mijn vaccin heeft zeer zeker wel een belangrijke collectieve functie en ik bescherm straks ook zeker de kwetsbare groep.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 12-01-21 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:23

MarlindeRooz schreef:
karuna schreef:

??? Ik hoop dat je snapt dat die mensen ook nodig zijn om de zorg draaiende te houden.

Dit is niet de bedoeling en er is dan ook terechte kritiek op vanuit de gezondheidsraad.
Zorg medewerkers (wel/ niet ambulant) die mogen terecht voorgaan. Dan de ouderen zoals 70-75+ .
Temeer is dat belangrijk omdat de WHO de Pfizer en Moderna vaccin adviseert voor ouderen.
De anderen die gaan komen zouden dan beter bij de jongeren passen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:25

Voor de duidelijkheid mogen van mijn baas alleen zorgmedewerkers een afspraak maken die direct cliënt contact hebben. En alleen zij hebben een brief gehad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:30

Maar als de strategie al een aantal keren is gewijzigd, is het dan wel voor de instellingen duidelijk?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:47

bigone schreef:
Marlinde, de mensen in verpleeghuiszorg die voor 15 mensen moeten zorgen met z’n tweeen zouden voor moeten gaan op diegene die in de thuiszorg de boel schoonhoud , daar gaat het om. Een organisatie die 15000 medewerkers in dienst heeft meteen de brieven verstuurd en ze laten bellen. Zal het laatste woord nog niet over gezegd zijn. Baas zegt moet ggd maar opletten, ggd zegt dat werkgevers verantwoordelijk zijn voor juiste moment van oproepen .

Zo staat het niet in de flowchart op de rijksoverheid. Zij trappen af, maar hebben niet als gehele groep voorrang.

Ik vraag me ook af of je beseft dat thuiszorg ook een behoorlijke belangrijke functie heeft. Een groot deel van mijn cliënten heeft een wlz indicatie. Bij ons is er ook best wat uitval onder het personeel qua zieken en herstellenden. Als wij de zorg niet meer kunnen verlenen aan onze cliënten, dan moeten zij naar het verzorgingstehuis :+ Dus wij nemen juist daarin druk weg. Het lijkt mij dan best belangrijk dat wij gezond blijven om ons werk te kunnen blijven doen.

Ik vind het allemaal een opruiend item zonder duidelijke cijfers. Dus keihard stellen dat er wordt voorgekropen vind ik vooralsnog niet terecht. In de thuiszorg pakken ook veel mensen naast de vaccinatie.

En vergeet niet dat de FNV aangegeven heeft dat onder de medewerkers van verpleeg- en verzorgingshuizen het gevoel een beetje heerste dat zij proefkonijnen zouden zijn, omdat zij als eerste worden gevaccineerd (Bert de Haas, bestuurder van FNV Zorg & Welzijn). De vaccinatiebereidheid onder deze groep was ook niet erg groot.
https://www.businessinsider.nl/zorgmede ... rzoek-fnv/

Hoe dan ook, het is gewoon nooit goed.
Ik ben in ieder geval heel erg blij dat mijn afspraak staat en ik ga hem halen, o.a. voor mijn cliënten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:58

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:05

karuna schreef:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236399 ... jsten.html

Hier het artikel over het voordringen

Dat kantoor- en restaurantpersoneel voorrang heeft, vind ik inderdaad niet kunnen. Ze moeten zich nu eerst beperken tot de mensen die echt direct cliënt contact hebben. Maar dat kantoorpersoneel en restaurantpersoneel dat voorkruipt kan bijv. net zo goed werken in de verzorgingshuizen. Om het dan op de thuiszorgorganisaties te steken is in mijn ogen niet fair.
Mijn vriendin werkt in een verzorgingshuis op kantoor en wordt nog niet gevaccineerd. Bij onze thuiszorgorganisatie wordt ook alleen persoon gevaccineerd dat direct cliënt contact heeft. En naar mijn idee zou het zo moeten zijn. Ik heb in ieder geval een goed gevoel bij hoe mijn baas handelt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:29

Ik vraag me af of het in de praktijk wel zoveel uitmaakt. Vaccineren gaat best rap nu en elke persoon die geënt wordt gaat bijdragen aan het terugdringen van besmettingen.
Restaurantmedewerkers in verzorgingshuizen lijkt me ook wel handig als die gezond blijven, die zetten ze het eten voor tenslotte :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 02:06

Ik lees het artikel nu pas ik zit te denken had ik nu wel recht erop gehad om al te bellen? Ik ging er gewoon vanuit dat alles gewoon klopte.

Ik ben stagiaire bij een kleine instelling in de gehandicaptenzorg . Maar ik kwam er ook al voor mijn officiële stageperiode en ik blijf er straks ook. Ik wordt al iets meer als werknemer gezien omdat ik daar al langer kom en straks blijf.

Begin me al een beetje schuldig te voelen of het nu wel klopt. Was in ieder geval niet mijn intentie om voor te dringen als dat zo wordt gezien? Waarschijnlijk denk ik weer teveel na.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 02:37

Magrathea schreef:
Ik vraag me af of het in de praktijk wel zoveel uitmaakt. Vaccineren gaat best rap nu en elke persoon die geënt wordt gaat bijdragen aan het terugdringen van besmettingen.
Restaurantmedewerkers in verzorgingshuizen lijkt me ook wel handig als die gezond blijven, die zetten ze het eten voor tenslotte :)

Handig zeker hoor! Het lijkt mij gewoon belangrijk dat eerst de mensen met veelvuldig direct cliënt contact gevaccineerd worden. Maar het kan mij persoonlijk niet snel genoeg gaan tot iedereen gevaccineerd kan worden.

Het stoorde me vooral dat er wat min gedaan werd over de bijdrage van thuiszorg. Ik me bijna beticht voel van voorkruipen, terwijl ik mezelf gewoon mag laten vaccineren. Onze cliënten behoren ook tot de meest kwetsbaren. Als wij ons werk niet meer kunnen doen, moeten zij naar het verzorgingshuis. En als wij hen besmetten (en van cliënt naar cliënt gaan + cliënt naar dagbesteding) komen zij hoogstwaarschijnlijk in het ziekenhuis terecht.
De opmerking: ''de mensen in verpleeghuiszorg die voor 15 mensen moeten zorgen met z’n tweeën zouden voor moeten gaan op diegene die in de thuiszorg de boel schoonhoud , daar gaat het om.'' schoot bij mij aardig in het verkeerde keelgat. Ik laat mijn dochter van 13 alleen thuis achter haar laptop, om mijn cliënten te helpen. Ik neem cliënten over van zieke of overbelaste collega's. Ik zie huilende cliënten die het niet snappen en eenzaam zijn. Ik heb een cliënt met zware psychische problematiek, waar normaal cliënt bezoek door begeleiders stilligt en ze alleen maar crisisbezoeken doen. En ik heb haar afgelopen week op een enorm nare manier aangetroffen en de ambulance kunnen bellen. Nu is het crisis ja.
''De boel schoonhouden'' is zoveel meer! Wij vervullen ook echt wel een maatschappelijke functie. Wij zorgen dat het hygiënisch blijft (je wilt soms niet weten wat wij aantreffen waar cliënten overigens niets aan kunnen doen) en ook wij signaleren het wanneer een cliënt (medische) hulp nodig heeft omdat wij immers 2 - 3,5 uur per cliënt bezig zijn. Sommige cliënten stimuleren wij in het nemen van maaltijden. En veel van de cliënten houden geen afstand tot ons (o.a. mensen met dementie, psychische problematiek). Wij gaan van cliënt tot cliënt en de cliënten zelf gaan vaak ook nog naar dagbestedingen. Dus een vaccinatie is voor ons ook snel nodig. Wij kruipen niet voor, wij worden gewoon ook gevaccineerd. Daarnaast vragen ze bij het maken van de afspraak voor de vaccinatie naar je functie. Als ik er geen recht op had gehad, had ik geen afspraak kunnen maken.
Veel van mijn cliënten hebben een wlz indicatie. Door ons kunnen zij nog thuis wonen. Als zij ziek worden komen ze in het ziekenhuis, als zij niet meer thuis kunnen wonen in het verpleeghuis. Dan hebben ze daar geen 15 mensen meer op 2 medewerkers, maar meer. Wij houden op deze manier ook druk weg bij ziekenhuispersoneel en verpleeghuispersoneel. En zelf voelen wij ook echt wel de druk op ons.

Dan is er ook nog eens door de FNV aangegeven dat onder de medewerkers van verpleeg- en verzorgingshuizen het gevoel een beetje heerste dat zij proefkonijnen zouden zijn, omdat zij als eerste worden gevaccineerd (Bert de Haas, bestuurder van FNV Zorg & Welzijn). En de vaccinatiebereidheid onder deze groep leek ook niet erg groot. Dan dragen ‘’wij’’ ons steentje bij door hen niet alleen als proefkonijn op te laten draaien en ons te laten vaccineren (om ook gewoon onze kwetsbare cliënten te beschermen) en is het blijkbaar weer niet goed.
Dit is het laatste wat ik er over zeg, want ik heb gewoon recht op die vaccinatie en ik voel me totaal geen voorkruiper. Ik ga dan ook met veel plezier en een zeer goed gevoel mijn vaccinatie halen :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 02:45

Zebrastreep schreef:
Ik lees het artikel nu pas ik zit te denken had ik nu wel recht erop gehad om al te bellen? Ik ging er gewoon vanuit dat alles gewoon klopte.

Ik ben stagiaire bij een kleine instelling in de gehandicaptenzorg. Maar ik kwam er ook al voor mijn officiële stageperiode en ik blijf er straks ook. Ik wordt al iets meer als werknemer gezien omdat ik daar al langer kom en straks blijf.

Begin me al een beetje schuldig te voelen of het nu wel klopt. Was in ieder geval niet mijn intentie om voor te dringen als dat zo wordt gezien? Waarschijnlijk denk ik weer teveel na.

Als jij gewoon een uitnodiging gehad hebt, heb je toch gewoon te goeder trouw gehandeld!!? Voel je alsjeblieft niet schuldig, maar ben trots dat je stage loopt in een sector waarin jij straks veel kunt betekenen en je je nu wilt laten vaccineren om de bewoners te beschermen! Waarschijnlijk kom jij ook direct met de bewoners in contact.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 02:57

Vayo schreef:
Zebrastreep schreef:

Ik ben stagiaire bij een kleine instelling in de gehandicaptenzorg. Maar ik kwam er ook al voor mijn officiële stageperiode en ik blijf er straks ook. Ik wordt al iets meer als werknemer gezien omdat ik daar al langer kom en straks blijf.

Als jij gewoon een uitnodiging gehad hebt, heb je toch gewoon te goeder trouw gehandeld!!? Voel je alsjeblieft niet schuldig, maar ben trots dat je stage loopt in een sector waarin jij straks veel kunt betekenen en je je nu wilt laten vaccineren om de bewoners te beschermen! Waarschijnlijk kom jij ook direct met de bewoners in contact.

Dat is ook wel zo en de medewerker van de ggd vroeg ook welk beroep ik deed dus dan hadden ze toen al moeten zeggen dat het nog niet kon. Dus denk ook dat er voor de ggd veel onduidelijk is. Klopt hoor zeker is er direct contact 1,5 meter is onmogelijk met deze doelgroep. Het is straks gewoon een fijn idee dat vooral de cliënten weer meer kunnen en mogen hun wereld is zo klein geworden en dan begrijpen ze er ook nog niks of vrij weinig van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 07:55

bigone schreef:
Het blijkt dat een aantal thuiszorg bedrijven hun medewerkers meteen een brief hebben gestuurd en velen daarvan ook direct een afspraak hebben gemaakt. Een van de redenen dat mensen die veel eerder aan de beurt zouden moeten zijn nu geen vaccin kunnen krijgen. Ik vind dat ronduit triest , vanavond bij nieuwsuur een directeur die dat openlijk toegaf .

Zie.mijn linkjes. De VGN ( vereniging gehandicaptenzorg Nederland) heeft een brandbrief aan de minister gestuurd hierover. Verpleeghuizen hebben blijkbaar ook veel personeel laten gaan die nog helemaal niet aan de beurt waren. Denk aan de receptioniste of de schoonmaak. Ja dan gaat het wel rap.met de vaccins en snap ik ook waarom het nu al op is.

Mijn zusje gaat wel, die zit al een jaar thuis vanwege burn out. Fijn dat ze gaat hoor, maar zij zou best een tijdje kunnen wachten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:44

Wat ik daar dan wel weer bijzonder aan vind, is dat er blijkbaar managers van zorginstellingen zijn die niet zelf kunnen nadenken...

Wat een schijtberoep is het om minister te zijn zeg.... je krijgt iedere onhandige actie van iemand anders in je schoenen geschoven... :+

De Gezondheidsraad adviseert van alles, maar er is altijd minimaal 1 groep (en zo niet meer) die het daar dan weer niet mee eens is... ga er maar aanstaan..
maar goed, zo lang het enten gewoon doorgaat en niet stagneert, komt het allemaal goed.. Want wie had vorig jaar april kunnen denken dat er nu uberhaupt al ge-ent kan worden :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:47

Nou ja, zijn brief schijnt dus niet heel duidelijk geweest te zijn (die van de Jonge) anders zou die verwarring niet zijn ontstaan. Maar dat managers zelf niet na kunnen denken is ook stom :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:49

En dan, met zoiets heel belangrijks, dan denkt een leidinggevende niet 'euh, klopt dat wel? Even checken' .. maar die denkt dan dus "oh ja De Jonge heeft weer eens wat onduidelijks geschreven, ik weet niet hoe het zit, maar hupsakee, ga maar prikken jongens, hebben is hebben'... :')

Ik ben benieuwd wat er precies in die brief stond...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:59

Magrathea schreef:

Het is ook wel handig als de echte risico groep die de druk op de zorg veroorzaakt (ouderen), zsm wordt ingeënt ipv jonge mensen die in de zorg werken maar niet de handen ah bed zijn.
Dus laten we gewoon de richtlijnen volgen.