Veel moeten afvallen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:55

Janneke2 schreef:
purny schreef:
Gisteren moest ik naar de diëtiste. Hoe het kan is mij een raadsel maar ik was dus weer aangekomen.
Ik fiets ongeveer 40 km per week.
Ga volgende maand nog een keer en mocht ik dan weer aangekomen zijn dan stop ik met de diëtist.

Wat voor weegschaal heeft ze gebruikt?
Eentje die alleen maar gewicht meet,
of die spieren, botten en vetmassa laat zien?

Er is namelijk een 'instinker', dat als je meer gaat sporten
en dus vet verbrandt en spieren opbouwt,
je gewicht toeneemt.

Kijk je op een 'gewone' weegschaal is het heel teleurstellend, maar wellicht ben je wel degelijk op de goede weg.

Leuk bedacht, maar als vrouw zijnde moet je echt ontzettend goed je best doen met krachttraining en hierop aangepaste voeding om daadwerkelijk veel in spieren aan te komen.

Vulina

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:03

Dat is eigenlijk precies zo'n voorbeeld als wat ik postte. Door te weinig eten (icm sport) val je af. Je komt echt niet aan.

Ik sta nu op -22/23 en ben fanatiek aan het hardlopen en kracht trainen. Ik val juist extra af, omdat er calorieën worden verbrand.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 10:06

Mensen, wat gaan jullie weer snel haha.
Wat leuk om alle tips te lezen!

Ik weet even niet meer wie het vroeg, maar qua crunchy ben ik een beetje over naar maiswafels en ik weet dat snack a jack ook van die "uitdeelzakjes" met rijstwafeltjes heeft. Zitten uit mijn hoofd 125 kcal in ofzo, in het hele zakje. Moet je wel van rijstwafels houden trouwens :D

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:08

Hier ook geleerd dat een vrouw niet zomaar "aankomt" in spieren.

Verder is het eigenlijk zo simpel als vulina zegt.
Als je minder eet dan dat je verbrand dan val je af.
Uiteraard ziekte of andere aandoeningen uitgesloten.

Purny je zal dan ook echt minder calorieën moeten gaan eten om af te vallen :)

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:11

Of iets medisch uitsluiten.....

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:14

Binck8 schreef:
Of iets medisch uitsluiten.....

Ook medisch gezien zijn er weinig aandoeningen waar je dik van wordt. Medicatie eerder. Natuurlijk zijn er medische aandoeningen die vet opslaan/vast houden, maar meestal weet je dat wel al.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 10:16

Schildklierproblemen staan er wel om bekend dat je metabolisme zo traag wordt dat je heel makkelijk aankomt, maar het klopt inderdaad dat het helaas vaak een bijwerking is van medicatie.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:25

Butterfly schreef:
Schildklierproblemen staan er wel om bekend dat je metabolisme zo traag wordt dat je heel makkelijk aankomt, maar het klopt inderdaad dat het helaas vaak een bijwerking is van medicatie.

Dat klopt, maar ook schildklier problemen komen relatief weinig voor. Hormonale aandoeningen kunnen ook problemen geven. Toch is het véél vaker de eetgewoonte, calorie inname, calorie verbranding. En dat is soms hard om te horen, maar wel de realiteit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:31

Vulina schreef:
Dat is eigenlijk precies zo'n voorbeeld als wat ik postte. Door te weinig eten (icm sport) val je af. Je komt echt niet aan.

Te weinig eten lijkt mij niet handig, en de slager kan het bevestigen : vet weegt minder dan spier.
(Of: een kilo spier is veel kleiner dan een kilo vet.)

Persoonlijk ben ik meer van de school 'help je lichaam om haar vetvoorraden aan te spreken', dat is waar het spul voor bedoeld is, maar koolhydraten worden makkelijker omgezet in energie, dus kiest je lichaam daar 'sneller' voor.
(Vetverbranding is relatief moeilijk, maar heeft veel voordelen.)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:44

Vulina schreef:
Butterfly schreef:

Dat klopt, maar ook schildklier problemen komen relatief weinig voor. Hormonale aandoeningen kunnen ook problemen geven. Toch is het véél vaker de eetgewoonte, calorie inname, calorie verbranding. En dat is soms hard om te horen, maar wel de realiteit.

Helemaal eens. Ik merk wel vaker in afvaltopics op Bokt, dat er graag een ander "excuus" wordt gezocht terwijl het 9 van de 10 keer er gewoon aan ligt dat je niet streng genoeg bent geweest. Ik ben de laatste weken ook niet streng genoeg geweest voor mijzelf, en dat merk ik gelijk aan de weegschaal. Hang al weken rond hetzelfde gewicht. Ik ga nu even een andere aanpak toepassen, een schop onder mijn kont die ik echt even nodig heb.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:46

Vulina schreef:
Butterfly schreef:

Dat is ook mijn ervaring. Je hoort en leest toch veel: medische aanleg, medicatie e.d. Dat zal bij een x aantal mensen ook het geval zijn. Maar voor anderen is het misschien ook wel een makkelijk excuus om achter te verschuilen.

Bij mij is het heel simpel. Ik val heel makkelijk af, maar heb helaas mijn eetverslaving niet onder controle waardoor het niet altijd lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:57

Nou ja, sinds mijn halve schildklier is verwijderd gaat het toch echt wel heel moeizaam, ik merk echt wel verschil met ervoor en erna. Destijds trainde ik ook met een PT en zij zag het ook. Conditie en kracht verbeterde gewoon, maar ik viel niet meer af en kwam zelfs aan.. En nee, zoveel aankomen kan niet alleen spiermassa zijn :+ Dat verhaal kwam de internist mee, die vond alleen medicijnen niet nodig, want de waardes waren nog net niet slecht genoeg :roll:
Maar goed, ik heb ook een hekel aan sporten en ook gewoon dagen dat ik slecht en veel eet, dus wil niet mijn schildklier helemaal de schuld geven :')

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:00

Nou ja, zo word ik er ook wel moe van om altijd te horen dat het aan je eigen doorzettingsvermogen ligt of dat je niet streng genoeg zou zijn voor jezelf. Bij mij IS het dus bewezen medisch (niet medicatie of wat anders) waardoor ik dus heel moeilijk of niet afval. Super frustrerend om dan jezelf te moeten verdedigen soms terwijl je enorm je best doet.

Of dat voor bv Purny ook geldt of voor iemand anders zou uitgesloten moeten worden wanneer ze zich wel echt goed aan hun dieet/eetpatroon/beweging houden en eventueel ondanks alle inzet en toewijding niet afvallen. Persoon in kwestie weet zelf wel of ze wel of niet 100% hun best hebben gedaan en of het dus wel of niet logisch is of ze zijn afgevallen, aangekomen of stil blijven staan.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:08

Relaxed schreef:
Nou ja, sinds mijn halve schildklier is verwijderd gaat het toch echt wel heel moeizaam, ik merk echt wel verschil met ervoor en erna. Destijds trainde ik ook met een PT en zij zag het ook. Conditie en kracht verbeterde gewoon, maar ik viel niet meer af en kwam zelfs aan.. En nee, zoveel aankomen kan niet alleen spiermassa zijn :+ Dat verhaal kwam de internist mee, die vond alleen medicijnen niet nodig, want de waardes waren nog net niet slecht genoeg :roll:
Maar goed, ik heb ook een hekel aan sporten en ook gewoon dagen dat ik slecht en veel eet, dus wil niet mijn schildklier helemaal de schuld geven :')

Maarrr, dat is dus de uitzondering op de regel. Er zijn heus uitzonderingen!

En ja Janneke, je zult écht minder moeten eten dan je onderhoudt. Want anders blijf je gewoon op gewicht. Je valt pas af bij een tekort aan calorieën, dan spreekt je lichaam namelijk je vetcellen aan om om te zetten in energie.

Spieren wegen in omvang inderdaad meer dan vet. Het verschil is alleen dat je nooit(!) meer spier zult aanmaken als dat je vet afbreekt. Zo snel groeien je spieren nu eenmaal niet.

Mijn man doet aan vechtsport. Hij weegt nu 104 kilo en moet (als ik het goed heb) rond de 115 kilo wegen om bij de zwaar gewichten te zitten. Hij is behoorlijk gespierd, heeft een laag vetpercentage. Toch valt hij bij intensief sporten eerst af; vet verbranding. Daarna komt hij, in combinatie met eiwitrijk eten, pas langzaam aan: spier.
Laatst bijgewerkt door Vulina op 01-07-20 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:12

Binck8 schreef:
Nou ja, zo word ik er ook wel moe van om altijd te horen dat het aan je eigen doorzettingsvermogen ligt of dat je niet streng genoeg zou zijn voor jezelf. Bij mij IS het dus bewezen medisch (niet medicatie of wat anders) waardoor ik dus heel moeilijk of niet afval. Super frustrerend om dan jezelf te moeten verdedigen soms terwijl je enorm je best doet.

Of dat voor bv Purny ook geldt of voor iemand anders zou uitgesloten moeten worden wanneer ze zich wel echt goed aan hun dieet/eetpatroon/beweging houden en eventueel ondanks alle inzet en toewijding niet afvallen. Persoon in kwestie weet zelf wel of ze wel of niet 100% hun best hebben gedaan en of het dus wel of niet logisch is of ze zijn afgevallen, aangekomen of stil blijven staan.

Wederom, er zijn altijd medische uitzonderingen :j Je weet inderdaad zelf wel of je goed je best hebt gedaan, daar gaat het ook niet om in mijn post.

Ik bedoel te zeggen; je valt af bij te weinig calorieën icm wel of niet sporten. Spieren en vocht zijn niet gewoon maar standaard goede excuses om te zeggen dat het niet lukt, want dat is gewoonlijk niet zo.

Ik begrijp ook dat het voor jouw super frustrerend moet zijn. Moet vreselijk moeilijk zijn om je motivatie dan goed te houden. Lastig hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:14

En hier mag je die frustratie gewoon uiten, blijf dat vooral lekker doen :j

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:10

Vulina schreef:
Binck8 schreef:

Wederom, er zijn altijd medische uitzonderingen :j Je weet inderdaad zelf wel of je goed je best hebt gedaan, daar gaat het ook niet om in mijn post.

Ik bedoel te zeggen; je valt af bij te weinig calorieën icm wel of niet sporten. Spieren en vocht zijn niet gewoon maar standaard goede excuses om te zeggen dat het niet lukt, want dat is gewoonlijk niet zo.

Ik begrijp ook dat het voor jouw super frustrerend moet zijn. Moet vreselijk moeilijk zijn om je motivatie dan goed te houden. Lastig hoor!

Precies, ik ben het ook verder helemaal met je eens!

Wat de frustratie betreft... Die is er! En niet te zuinig. Daarom is het in zo'n geval belangrijk om verder te kijken dan enkel het getal op de weegschaal. Misschien zijn er delen van het lichaam die wel wat strakker worden. Misschien voel je je beter door je verbeterde uithoudingsvermogen en inname van goede producten IPV rotzooi te eten. Misschien ervaar je meer kracht doordat je juist doorzet en daardoor toch dat positievere en zelfverzekerde persoon wordt.
Meest van belang (zeker wanneer het medisch is) is dat je in ieder geval heel erg je best doet om niet verder aan te komen.
Bovenstaande is dus nu mijn insteek en ik hoop dat dat voldoende gaat zijn. (Al zou ik uiteraard zeer graag dat getal op de weegschaal ook lager zien worden, uiteraard)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:12

Vulina schreef:

Ik sta nu op -22/23 en ben fanatiek aan het hardlopen en kracht trainen. Ik val juist extra af, omdat er calorieën worden verbrand.

Ik ken echt wel mensen die serieus, met begeleiding, aan het afvallen zijn, waarbij het niet/moeilijk gaat.
Het heeft met veel meer te maken dan een simpel rekensommetje. Hormonen en spijsverteringsstelsel doen ook mee. En de 'spaarstand' is geen broodje aap.
Niet iedereen heeft hetzelfde lijf. Daarom werken diëten ook niet voor iedereen hetzelfde.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:16

Sorry als mijn vorige post overkomt alsof ik dat van jullie vind.
Dat is niet het geval hoor! Er zullen zeker wel mensen zijn die om medische redenen e.d. moeilijk kunnen afvallen.
Bedoelde het meer over het algemeen, hoor dat in mijn omgeving ook van mensen die er nooit voor naar de dokter zijn geweest maar zelf een diagnose stellen om dan een excuus te hebben.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:18

Dat klopt gewoon niet. Er zijn geen mensen die op expeditie robinson aankomen omdat hun hormonen in de war zijn. Zolang je jezelf blijft voorhouden dat je er niks aan kan doen dat je aankomt/niet afvalt weerhoudt je jezelf er alleen maar van progressie en verandering. :)

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:40

_Nelleke_ schreef:
Dat klopt gewoon niet. Er zijn geen mensen die op expeditie robinson aankomen omdat hun hormonen in de war zijn. Zolang je jezelf blijft voorhouden dat je er niks aan kan doen dat je aankomt/niet afvalt weerhoudt je jezelf er alleen maar van progressie en verandering. :)

Ik denk dat die wel n jojo effect krijgen als de expeditie is afgelopen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:44

Zoals ik ook zei zijn er medische uitzonderingen.
En inderdaad dat lijkt me bijzonder frustrerend.

Knap hoe je er mee om probeerd te gaan Binq!

En Relaxed, werkt voor jou de WW dan wel?

Senna voor de mensen die gezond zijn werkt het wel gewoon zo dat als ze minder calorieën binnen krijgen dan dat ze verbranden dat ze af vallen.
Maar het zal soms lastig bepalen zijn wat je precies verbrand.
Helaas gebeurd het ook heel vaak dat beweging overschat word in het aantal calorieën wat verbrand word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:10

Janneke2 schreef:
Vulina schreef:

Te weinig eten lijkt mij niet handig, en de slager kan het bevestigen : vet weegt minder dan spier.
(Of: een kilo spier is veel kleiner dan een kilo vet.)

Persoonlijk ben ik meer van de school 'help je lichaam om haar vetvoorraden aan te spreken', dat is waar het spul voor bedoeld is, maar koolhydraten worden makkelijker omgezet in energie, dus kiest je lichaam daar 'sneller' voor.
(Vetverbranding is relatief moeilijk, maar heeft veel voordelen.)

Dit klopt ja, spier is zwaarder. Maar als vrouw kost het ontzettende moeite om in spier aan te komen. In een optimale situatie zal de gemiddelde vrouw ongeveer 3 kilo spier per jaar aankomen, specifiek bodybuilden etc daargelaten. Het is een 'smoesje' waar heel veel vrouwen zich achter verschuilen, maar als je 2 keer per week sport (ook als je krachttraining doet) zal je echt niet aankomen in spier :o Je lichaam gaat namelijk eerst je vetreserve aanvallen, en bij overgewicht hoort nou eenmaal een hoog vetpercentage.

_Nelleke_ schreef:

Ja, logisch. Letterlijk iedereen zal afvallen als je leeft op maximaal 500 kcal per dag, aandoening of niet. Het is alleen ontzettend slecht voor je lichaam en op het moment dat je weer normaal gaat eten gaat je lichaam alles vasthouden omdat het in paniekmodus is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:27

Zerena schreef:

Ja, maar ik kom vaak bij lange na niet aan mijn punten, dus ik vraag me af of dat wel goed is.. Ik doe paars en hoef dan heel veel niet te tellen. Tussen de middag eet ik dan bijvoorbeeld een bak kwark met fruit, ik zit er goed vol van, maar dat is 0 punten. Als ik dan savonds iets klaarmaak met alleen kip en groente is dat ook 0 punten, tussendoor fruit ook 0 pnt.. Terwijl ik 26 punten per dag mag (of moet?) eten.. Ik vind dat lastig.. Ben namelijk bang dat ik bij die 26 punten vooral aankom :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:31

Relaxed schreef:
Zerena schreef:

Ja, maar ik kom vaak bij lange na niet aan mijn punten, dus ik vraag me af of dat wel goed is.. Ik doe paars en hoef dan heel veel niet te tellen. Tussen de middag eet ik dan bijvoorbeeld een bak kwark met fruit, ik zit er goed vol van, maar dat is 0 punten. Als ik dan savonds iets klaarmaak met alleen kip en groente is dat ook 0 punten, tussendoor fruit ook 0 pnt.. Terwijl ik 26 punten per dag mag (of moet?) eten.. Ik vind dat lastig.. Ben namelijk bang dat ik bij die 26 punten vooral aankom :+

Ik vond dit ook altijd wel lastig met WW. Er staat wel bij dat je verantwoordelijk met je 0-punters om moet gaan maar ik vond het totaal geen inzicht geven in wat nou uiteindelijk een gezond eetpatroon was.