Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:34

Noukie schreef:
Kennis van me heeft vanmorgen laten testen en kreeg na de test vrolijk te horen dat de uitslag wss over twee keer 48 uur komt.
Dan zit je dus 4 dagen binnen voor amper klachten... En dan zitten we nu nog niet eens in een echte tweede golf. Vrees dat mensen echt gaan afhaken op zulke termijnen als ze verder fit zijn

Dat is dan wel een aparte redenatie. Want je blijft niet binnen omdat je getest bent, maar omdat je klachten hebt en mogelijk besmettelijk bent.

Neemt niet weg dat het sneller moet allemaal en dat dat wachten echt vervelend is, maar als je je niet laat testen moet je ook gewoon binnenblijven. En mogelijk nog langer als je klachten niet weggaan.

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:35

Mocht je echt ziek zijn en geen vervoer hebben kunnen ze ook thuis de test afnemen.

Hier hebben ze de test straat gesloten, niet genoeg mensen die de test kunnen afnemen. De eerst volgende straat is op 38 km. Dat motiveert ook niet bepaald :(

liliekska

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:39

Ik heb gister gebeld en kon in eerste instantie maandag pas terecht bij de dichtsbijzijnde teststraat. Nou wist ik dat er in de omgeving nog eentje was (die 30 min rijden was ipv 20) en daar kon ik gelukkig 3 kwartier later nog testen. Ik kreeg te horen dat de uitslag binnen 48 uur zou komen dus ben heel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:40

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:49

safina schreef:
Dat is dan wel een aparte redenatie. Want je blijft niet binnen omdat je getest bent, maar omdat je klachten hebt en mogelijk besmettelijk bent.

Oh helemaal eens. Maar ik vind ook dat je 1,5m afstand moet houden en daarin schijn ik ook nog 1 van de weinigen te zijn.
Plus dat je met milde klachten echt wel binnen 4 dagen hersteld kan zijn en dan kom je wel in een rare situatie terecht.

En wat betreft die vacatures: je zou denken dat er veel werkzoekenden zijn... Nu is natuurlijk niet alles zo te vullen, want als ze moeten vissen uit de toch al onderbezette verpleegkundigen vijver wordt het wel lastig.

Maar ik vind het wel onhandig/zorgelijk (heb even het juiste woord niet) dat testlocaties sluiten en wachttijden zo oplopen, nu al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:58

Noukie schreef:
Maar ik vind het wel onhandig/zorgelijk (heb even het juiste woord niet) dat testlocaties sluiten en wachttijden zo oplopen, nu al.

Ik ook. Verschrikkelijk zorgelijk.

Marie_Anne schreef:
Gek dat ze voor dezelfde functie bron- en contactonderzoeker in Leiden MBO vragen en zeggen medische achtergrond niet noodzakelijk, terwijl ze in Amsterdam HBO met juist wel medische achtergrond vragen.

Misschien is dat ook een kwestie van consessies doen? Als het niet gaat zoals het moet,.moet het maar zoals het gaat ofzo?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:22

Ik ben momenteel ook werkzoekende voor een bijbaan, en zou zo aan de slag willen bij zo’n bel centrum. Zie de vacatures steeds langskomen. Maar, de vacatures zijn vaak voor 32 uur, 16 uur ben ik in ieder geval nog niet tegen gekomen, en ik heb er nog een studie naast dus dat gaat dan niet zodra die weer begint.

Ik zou denken, je hebt dringend mensen nodig, spreek dan studenten aan, maar dan wel voor 16 uur per week. Dan komen ze er zo werken denk ik zo, en heb je dat tekort zo aangevuld. Anders vis je in een hele andere poel van mensen, en imo een ongunstige, want je moet dan tijdelijk fulltime werken. Zo groot zal die groep niet zijn, denk ik dan.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:27

Ik ben net gebeld door de ggd, uitslag negatief! Ben gister om 12:15 getest dus heb zo’n 30 uur moeten wachten uiteindelijk. Hier inderdaad wel zoals eerder al gemeld werd eerst vragen over of ik in het buitenland geweest was enzo. Ondanks dat ik wist dat dat niet perse positief betekende toch wel even een beetje stress :')

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:10

Ik heb me van de week ook laten testen. Werd benauwd, veel hoesten en snotteren. Heb 1.5 dag moeten wachten op de uitslag en ze zeiden 2 tot 3 dagen wachttijd.
Werd door het callcenter gebeld dus wist toen eigenlijk al voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:44

Urbiezira schreef:
Ik ben momenteel ook werkzoekende voor een bijbaan, en zou zo aan de slag willen bij zo’n bel centrum. Zie de vacatures steeds langskomen. Maar, de vacatures zijn vaak voor 32 uur, 16 uur ben ik in ieder geval nog niet tegen gekomen, en ik heb er nog een studie naast dus dat gaat dan niet zodra die weer begint.

Ik zou denken, je hebt dringend mensen nodig, spreek dan studenten aan, maar dan wel voor 16 uur per week. Dan komen ze er zo werken denk ik zo, en heb je dat tekort zo aangevuld. Anders vis je in een hele andere poel van mensen, en imo een ongunstige, want je moet dan tijdelijk fulltime werken. Zo groot zal die groep niet zijn, denk ik dan.

Als het je heel leuk lijkt, misschien gewoon sowieso je aanmelden en zeggen dat je erg gemotiveerd bent? Je weet maar nooit...als goede mensen niet voor het oprapen liggen willen ze vast een uitzondering maken voor iemand die verder een ideale medewerker is. :j

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 19:02

Heb net ergens anders gesolliciteerd wat niet tijdelijk is en ook goed past, dus even dat afwachten, maar mocht dat niets worden dan ga ik dat zeker doen inderdaad. :j

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 05:38

Succes met de sollicitatie, Urbiedingske!

Ik kom me hier ook even aansluiten. Sinds vrijdag een vervelende hoest, zaterdag heb ik doorgebracht als een hoopje pudding in de zetel/bed. Sinds gisteren wel weer op de been, maar de hoest is er erger op geworden.

Het testbeleid gaat er in België iets anders aan toe. Ik heb zelf een afspraak ingeboekt in de online-agenda van m'n huisarts (er wordt een onderscheid gemaakt tussen patiënten met en zonder symptomen). Tijdens de consultatie later vandaag bekijkt de arts of een test nodig is. Indien wel (en daar ga ik van uit), krijg ik meteen per mail een link naar de uitslag van het labo, dus die kan ik gewoon zelf raadplegen van zodra die beschikbaar is. Dat wordt dus een neurotische refresh-tweedaagse.

Normaal vertrekken we vrijdag voor een weekje kamperen. Ik hoop dus dat ik negatief test en het hoesten snel beter is.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:50

Ik lees hier veel dat het vervelend is dat je lang op de uitslag moet wachten en dat je daardoor onnodig binnen moet blijven. Maar een negatieve uitslag betekent toch niet dat je het zeker niet hebt gezien er veel vals negatieve uitslagen zijn (ik hoorde ergens 30%)? Dus is het beter binnen te blijven tot je klachtenvrij bent? Of wordt er gezegd dat je bij een negatieve uitslag weer alles mag doen?

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:06

er wordt gezegd dat je bij een negatieve uitslag gewoon weer naar buiten mag. Daarnaast: 30% vals negatieven betekent dat je wanneer je besmet bent ~30% kans hebt op een negatieve test. Dat is iets héél anders dan dat een negatieve test alsnog 30% kans op corona betekent! Hieronder even een iets versimpeld rekenvoorbeeld:

Met de huidige cijfers (1% positieve testen) kun je er dus vanuit gaan dat het daadwerkelijke besmettingscijfer rond de 1.4% ligt, waarvan 70% positief test en 30% negatief. Dat betekent dat ongeveer 0.4% van de testen onterecht negatief is. Dat is nog steeds vervelend, maar gaat om een veel kleiner groepje, en ik vind dat eerlijk gezegd minder zorgwekkend dan de 80% (?) van de mensen met symptomen die überhaupt niet laat testen..

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:28

Bij mij zeiden ze alleen vanaf dat je belde voor afspraak dat je binnen moest blijven tot je de uitslag hebt. Ze hebben toen niks gezegd over als je in die (bij mij) 5 dagen weer klachtenvrij bent je dan ook wel toch buiten mag.
Dus als de klachten dan wel minder worden of zo goed als verdwijnen en het blijkt een verkoudheid ofzo te zijn is dat best zonde.
Want je denkt wel wat als het toch Corona is, mogelijk dat je dan toch net nog besmettelijk bent.
Maar bij mij zit wel groot verschil in buiten komen of winkels of andere drukke plekken bezoeken. Ze zeiden strikt binnen blijven, niet dat je nog wel een wandeling ofzo kan maken, terwijl je dan niemand tegen komt. En ikzelf ben dan toch zo braaf om mij daar compleet aan te houden :P

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:54

RIVM zegt ook gewoon dat je na een negatieve test weer naar buiten mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:02

C_estmoi schreef:
er wordt gezegd dat je bij een negatieve uitslag gewoon weer naar buiten mag. Daarnaast: 30% vals negatieven betekent dat je wanneer je besmet bent ~30% kans hebt op een negatieve test. Dat is iets héél anders dan dat een negatieve test alsnog 30% kans op corona betekent! Hieronder even een iets versimpeld rekenvoorbeeld:

Met de huidige cijfers (1% positieve testen) kun je er dus vanuit gaan dat het daadwerkelijke besmettingscijfer rond de 1.4% ligt, waarvan 70% positief test en 30% negatief. Dat betekent dat ongeveer 0.4% van de testen onterecht negatief is. Dat is nog steeds vervelend, maar gaat om een veel kleiner groepje, en ik vind dat eerlijk gezegd minder zorgwekkend dan de 80% (?) van de mensen met symptomen die überhaupt niet laat testen..

Dit dus. Ik hou van slimme mensen die rekenen. _/-\o_

Overigens is die 30% vals negatief ook discutabel. Veel mensen roepen dat. Maar waar komt dat percentage eigenlijk vandaan? En was dat onderzoek representatief voor hoe we in Nederland werken?

Voorbeeld: Als ik met een totaal gebrek aan ervaring ergens tests ga staan afnemen, ik doe dat met slechte swabs en door mij gebrek aan ervaring / opleiding schraap ik als afnemer niet zo pittig over het slijmvlies. En ik test ook nog allemaal mensen die in een stadium zitten met een lage viral load. En mijn materiaal is vervolgens urenlang onderweg naar een niet al te best uitgerust lab: dan krijg ik waarschijnlijk een hele lage sensiviteit (= veel vals negatieven). Maar dat zegt helemaal niks over hoe het in Nederland is in de huidige omstandigheden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:23

Hilary schreef:
RIVM zegt ook gewoon dat je na een negatieve test weer naar buiten mag.

Behalve als je contact hebt gehad met iemand die twee dagen later positief is getest en je onderdeel uitmaakt van bron en contactonderzoek.
Zoals ik -O-

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:29

Moet je dan 2 weken binnenblijven, Verootje?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:37

Jep := Alleen ik werk in de zorg en dan mag je wel werken. Maar verder mag ik me nergens vertonen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:39

verootjoo schreef:
Jep := Alleen ik werk in de zorg en dan mag je wel werken. Maar verder mag ik me nergens vertonen.

Vreemd eigenlijk, je zou toch denken dat de mensen met wie jij werkt juist het kwetsbaarst zijn...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:42

Sheran schreef:
verootjoo schreef:

Vreemd eigenlijk, je zou toch denken dat de mensen met wie jij werkt juist het kwetsbaarst zijn...

Dit was in het onderwijs ook :P
Voor de vakantie tenminste. Weet niet of dat nog aangepast wordt.
Scheelt wel dat de doelgroep minder kwetsbaar is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:45

Sheran schreef:
verootjoo schreef:

Ja, probleem is alleen dat er anders niemand overblijft om te werken. Ziekteverzuim is nu 11%, tov 3,5% wat normaal gesproken is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:47

Sheran schreef:
verootjoo schreef:

Komt omdat het een vitaal beroep is dus met uitzondering. Zal even letterlijk overtypen uit de folder die ik bij de test kreeg

'huisgenoten die werkzaam zijn in de vitale sector of een cruciaal beroep blijven ook thuis. Voor deze mensen kan een uitzondering worden gemaakt als zij geen klachten hebben. Dat kan alleen met overleg met de werkgever, of bedrijfsarts en de Ggd.

Dit gaat er dan om als er in je gezin iemand besmet is of ernstige klachten heeft.