In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:43

maar hoe gaat het dan met jou? en heb je ook last van een depressie???

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:52

jeetje dat is wel erg heftig...... en vooral een heftige therapie lijkt me.... ik wens je veel sterkte met alles...
ik weet zeker dat je er idd sterker uitkomt, je hebt al een stap in de juiste richting gezet.... da's al heel wat!!!!!!!!!!!!!!!!!

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:16

Danique15 schreef:
Ik heb ook een paar keer per week een gesprek voor mijn angststoornis. Ik weet niet meer hoe het heet.

daar word ik binnekort ook voor behandeld (hoop ik) zit al een jaar te wachten, en het word er nou niet echt beter op...

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:50

Een jaar wachten is inderdaad echt véél te lang m.i. Heb je in de tussentijd helemaal geen ondersteuning gehad Ayla?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 03:13

Hallo allemaal,

Ik geloof dat er hier meer mensen zijn met een depressie. Helaas hebben we vanavond de conclusie getrokken dat een gezinslid zeer waarschijnlijk depressief is, en dat is al meerdere maanden aan de gang.

Ik vroeg me af of iemand tips heeft, of me wat meer kan vertellen wat zo'n depressie nou eigenlijk inhoudt. Mag ook via PB :)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:23

hoi Nirvan zal je vandaag wel een pb sturen....

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:17

_Jorine schreef:
Een jaar wachten is inderdaad echt véél te lang m.i. Heb je in de tussentijd helemaal geen ondersteuning gehad Ayla?

nee, ik ben in behandeling door jeugdzorg puur voor mezelf,en zit nou een jaar op therapie te wachten als het niet langer is voor mijn angststoornis maar iedere keer gaat er wel iets verkeerd in de dossiers, en ondertussen durf ik niet meer naar school niet naar de winkel niks, hoop dat het binnenkort wel allemaal opstart

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:58

ayla31 schreef:
_Jorine schreef:

nee, ik ben in behandeling door jeugdzorg puur voor mezelf,en zit nou een jaar op therapie te wachten als het niet langer is voor mijn angststoornis maar iedere keer gaat er wel iets verkeerd in de dossiers, en ondertussen durf ik niet meer naar school niet naar de winkel niks, hoop dat het binnenkort wel allemaal opstart

leve de jeugdzorg.... ;( ;( ;( ;( ;(
misschien zou je via de huisarts naar een psycholoog of psychiater kunnen worden doorverwezen...
heel veel sterkte ondertussen

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:03

ayla31 schreef:
_Jorine schreef:

Heel erg herkenbaar voor mij, zit in dezelfde situatie maar dan met de GGZ.. Ik wacht nu meer dan een jaar en heb zó geprobeerd mijn opleiding vol te houden maar het lukte echt niet meer.. Voel je je echt machteloos hoor maar nu zit ik thuis af te wachten terwijl het alleen maar erger wordt. Bij mij komt het ook voornamelijk door het kopje diagnostiek dat zo lang duurde. En dat ze maar 1 x per maand een afspraak kunnen plannen.. -O-

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:08

[/quote]Heel erg herkenbaar voor mij, zit in dezelfde situatie maar dan met de GGZ.. Ik wacht nu meer dan een jaar en heb zó geprobeerd mijn opleiding vol te houden maar het lukte echt niet meer.. Voel je je echt machteloos hoor maar nu zit ik thuis af te wachten terwijl het alleen maar erger wordt. Bij mij komt het ook voornamelijk door het kopje diagnostiek dat zo lang duurde. En dat ze maar 1 x per maand een afspraak kunnen plannen.. -O-[/quote]
dat wachten is zo vervelend, ik heb onderzoeken gehad en daar is echt een hele waslijst uitgekomen, angsstoornis, stemmingswisselingen en toen dat onderzoek klaar was in er verder niks meer gebeurt..

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:27

Ik slik sinds jan. 2008 AD. Was in eerste instantie voor een jaar, maar mijn psychiater denkt voorlopig nog lang niet aan stoppen. En als het aan mij ligt blijf ik het ook gewoon slikken. Moet er niet aan denken om te stoppen.
Verder heb ik ook zo'n familie die je niet begrijpt. Ook ik ben aan het eind van de dag helemaal op. Als het lukt ga ik in de middag ook echt een uurtje liggen. Manlief snapt het soms echt niet. Die werkt 5 dagen in de week en als hij me dan in mijn ogen ziet wrijven tijdens eten dan staat zijn gezicht op onweer. Vindt het dus ook heel moeilijk om soms over dingen te beginnen; bijv. zoals ik me nu voel, waar ik bang voor ben.

Maandag ga ik dan eindelijk beginnen met lichttherapie. Geen idee wat ik ervan moet verwachten maar we zullen zien. Verder wil ik morgen gaan schrijven; hoe mijn gedrag de afgelopen dag is geweest (na het gesprek dat ik gehad heb).

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:14

Mijn man vraagt vaak aan me hoe het gaat. Als ik dan zeg dat het niet zo lekker gaat dan draait hij zich om, of reageert heel raar. Vandaar dat ik het moeilijk vindt om er over te beginnen als ik weer even de weg kwijt ben. Mag van geluk spreken dat ik een hele fijne psychologe heb waar ik dan mijn hart kan luchten en die het begrijpt maar ik blijf het moeilijk vinden.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:41

Miranda40 schreef:
Mijn man vraagt vaak aan me hoe het gaat. Als ik dan zeg dat het niet zo lekker gaat dan draait hij zich om, of reageert heel raar. Vandaar dat ik het moeilijk vindt om er over te beginnen als ik weer even de weg kwijt ben. Mag van geluk spreken dat ik een hele fijne psychologe heb waar ik dan mijn hart kan luchten en die het begrijpt maar ik blijf het moeilijk vinden.

helemaal herkenbaar.... alleen weet mijn partner zich dan geen houding te geven....... toch zegt hij wel als ik heel druk aanwezig ben, of echt de weg kwijt ben, het wordt tijd dat je even naar je paardje gaat en daar wat mee gaat doen...

zelf hebben we meerdere paarden, maar met die van mij heb ik een speciale band... mijn partner heeft totaal geen klik met mijn paard, maar zegt wel heel vaak tegen anderen als het ter sprake komt dat Dana ( mijn paard) zo goed voor mij is.... da's dan wel weer lief

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:32

Miranda40 schreef:
Ik slik sinds jan. 2008 AD. Was in eerste instantie voor een jaar, maar mijn psychiater denkt voorlopig nog lang niet aan stoppen. En als het aan mij ligt blijf ik het ook gewoon slikken. Moet er niet aan denken om te stoppen.
Verder heb ik ook zo'n familie die je niet begrijpt. Ook ik ben aan het eind van de dag helemaal op. Als het lukt ga ik in de middag ook echt een uurtje liggen. Manlief snapt het soms echt niet. Die werkt 5 dagen in de week en als hij me dan in mijn ogen ziet wrijven tijdens eten dan staat zijn gezicht op onweer. Vindt het dus ook heel moeilijk om soms over dingen te beginnen; bijv. zoals ik me nu voel, waar ik bang voor ben.

Maandag ga ik dan eindelijk beginnen met lichttherapie. Geen idee wat ik ervan moet verwachten maar we zullen zien. Verder wil ik morgen gaan schrijven; hoe mijn gedrag de afgelopen dag is geweest (na het gesprek dat ik gehad heb).

miranda, ook ik slik AD, sinds 2009, en daarvoor ook met tussenpozen.... ik wil er nu absoluut niet mee stoppen, mijn HA raadt mij dit ook niet aan, ook de psych die mij bij mijn postnatale deprs. heeft behandeld kwam tot dezelfde conclusie. Ik denk maar zo als je iets aan je hart hebt, ga je toch ook niet met de medicatie stoppen????
jammer dat je familie het niet snapt, het is natuurlijk voor een buitenstaander ook moeilijk te snappen, maar een beetje meelven zou wel fijn zijn toch???????

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:59

Op dit soort momenten weet ik wie mijn echte vrienden zijn ;)

Delvira je hebt helemaal gelijk.
Ik schaam me er ook niet meer voor dat ik AD slik. Verder slik ik ook slaapmedicatie. Laat mensen maar lekker kletsen maar ik weet wel beter ;) Als ik alles zou doen wat zij zouden voorstellen dan lag ik al tussen 6 plankjes.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:02

dat klopt Miranda, vaak is het onwetendheid en ik slik ook een slaapmedicijn, kan ik goed op slapen hoor
:z :z :z :z :z :z
overigs heb ik een aantal jaren geleden ook oxazepam gekregen, maar daar ben ik wel blij van dat ik dat niet meer hoef, fijn spul voor even, maar daarna....

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:30

Ik heb voorheen oxazepam met temazepam geslikt voor het slapen. Alleen toen ik opgenomen werd werkte het helemaal averechts. Lag te trappen en slaan in mijn slaap. Vandaar dat ik over ben gegaan op seroquel. Sinds kort gebruik ik temazepam om in te slapen en sinds dinsdag slik ik voor overdag, als ik denk dat het nodig is, oxazepam om rustiger te blijven en niet van die angstaanvallen te krijgen. Mijn psychiater zei al dat ik heel goed weet hoe om te gaan met de medicijnen dus als ik denk ik ga het afbouwen dan mag ik dat uit eigen beweging doen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:32

da's super, ik ken een boel mensen die idd ook de middelen slikt die jij hierboven beschrijft. Jammer dat veel mensen ook altijd denken dat je echt van je padje af bent als je deze medicijnen gebruikt... Zelf leg ik het altijd maar weer geduldig uit als het gesprek hier op komt, dan krijg je ook weer begrip.
Zelf heb ik voor het slapen melatonine...

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:36

Melatonine heb ik ook van gehoord. Is dat niet op natuurbasis? Als ik op mijn paardje ga rijden dan heb ik rescue van Bach. Het zal ook wel tussen mijn oren zitten, maar ik heb periodes gehad dat ik echt van mijn paardje werd gehaald...........:= En nu staat hij er echt weer voor me. Hij is de spiegel van mij heeft mijn therapeut gezegd (zij geeft ook therapie met mens en paarden) en dat brengt ons nog meer bij elkaar.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:39

kan op natuurbasis, maar dan heb je niet veel mg, zelf krijg ik het van mijn HA en dan krijg ik het maximale aantal mg, is geloof ik 5 mg. en het gevoel dat jij bij je paard heb, heb ik ook met mijn merrie...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:12

hallo,
kom hier ook weer even binnenvallen...sinds ik AD slik voel ik me weer stabiel, rustig en een stuk beter...
opmerkingen van mn moeder lijken ook minder aan te komen en het lukt me nu ook beter om de boel te relativeren...echt zoals ik me nu voel heb ik me de laatste jaren niet gevoeld...
ik weet dat ik ooit weer zonder zal moeten kunnen functioneren, maar ik heb nu tenminste even wat om weer aan mn zelfbeeld te kunnen werken (zo slecht als ik me voelde leek mijn zelfbeeld alleen maar te verslechteren)...

het enige nadeel vind ik dat ik er zoooo moe door word, maar hoop dat dat op een gegeven moment wel beter gaat worden...

over paarden en je stemming...mijn paard voelt feilloos mijn stemming aan en kan mij echt steunen als ik dat nodig heb (legt dan haar hoofd tegen mij aan of legt haar neus tegen mijn wang aan), ook kan zij mij opbeuren uit een dal (door uit te dagen om te gaan spelen) en laat ze het ook merken als ik beter niet wat kan gaan doen (wil dan niet lopen of doet alles met tegenzin)...kortom jana is zeker weten mijn spiegel

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:14

delvira schreef:
kan op natuurbasis, maar dan heb je niet veel mg, zelf krijg ik het van mijn HA en dan krijg ik het maximale aantal mg, is geloof ik 5 mg. en het gevoel dat jij bij je paard heb, heb ik ook met mijn merrie...

een client op mijn werk kreeg als slaapmedicatie 10 mg melatonine en 20 mg temazepam en no was hij nachten lang wakker...

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:56

Ik slik diazepam en AD en AP. Heb af en toe wel de neiging om er mee te stoppen, maar dat is meer omdat de stemmen in mijn hoofd me daartoe dwingen (als ik weer een (rand)psychotische periode heb). Ik merk er wel een beetje effect van maar ik heb voor mijn gevoel meer bijwerkingen dan dat het echt goed werkt. Erg moe, gewichtstoename, etc.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:51

lammie2701 schreef:
hallo,
kom hier ook weer even binnenvallen...sinds ik AD slik voel ik me weer stabiel, rustig en een stuk beter...
opmerkingen van mn moeder lijken ook minder aan te komen en het lukt me nu ook beter om de boel te relativeren...echt zoals ik me nu voel heb ik me de laatste jaren niet gevoeld...
ik weet dat ik ooit weer zonder zal moeten kunnen functioneren, maar ik heb nu tenminste even wat om weer aan mn zelfbeeld te kunnen werken (zo slecht als ik me voelde leek mijn zelfbeeld alleen maar te verslechteren)...

het enige nadeel vind ik dat ik er zoooo moe door word, maar hoop dat dat op een gegeven moment wel beter gaat worden...

over paarden en je stemming...mijn paard voelt feilloos mijn stemming aan en kan mij echt steunen als ik dat nodig heb (legt dan haar hoofd tegen mij aan of legt haar neus tegen mijn wang aan), ook kan zij mij opbeuren uit een dal (door uit te dagen om te gaan spelen) en laat ze het ook merken als ik beter niet wat kan gaan doen (wil dan niet lopen of doet alles met tegenzin)...kortom jana is zeker weten mijn spiegel

Meid niets moet!!!! Ik zei in het begin ook: 1 jaar wil ik slikken en daarna wil ik gaan afbouwen. Wel we zijn nu vanaf 2008 bezig maar ik denk al niet meer aan afbouwen. Wel fijn dat je je nu door AD stabieler en rustiger voelt ;)

Ik kreeg in het ziekenhuis 100 mg seroquel en denk maar niet dat ik daarmee ging slapen. Was alleen super, super, super rustig 's nachts maar ik was alleen maar wakker. En ja dat hield ik natuurlijk geen weken vol. Mijn psychologe heeft toen aan de afdelingspsychiater aangegeven dat ik goed inslaap op temazepam. Samen met de dosis die ik kreeg van seroquel leek het net of dat de stekker eruit getrokken werd. Sliep zoooooooooooooo vast.

Hoe lang heb je die bijwerkingen al Jorine? Heb je daar al over gesproken met je behandelaar?

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:29

@ Miranda: Die heb ik al langer dan een jaar. Ik had het toevallig met mn ambulant begeleidster erover en die zei dat ik het wel even moest aankaarten inderdaad, dus dat doe ik volgende week maar.