[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:18

Oké, het missen van de exacte timing is me nu al de hele week overkomen,
maar dat is dus met deze pil niet zo'n issue? Fijn, dank voor het geruststellen! :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:23

@E_Nalanta, exacte tijdstippen aanhouden is alleen nodig bij een minipil, de "gewone" pil kan je rustig wat onregelmatiger innemen. Dan maakt het niet zo veel uit of er een paar uur extra tussen zit.

Ik lees een zeldzame bijwerking bij mijn pil die ineens heel wat verklaard. Ik heb sinds dat ik de pil gebruik problemen met mijn lenzen. Ze zitten niet lekker en ik heb er vaak irritatie aan, de 8 jaar daarvoor heb ik eigenlijk nooit problemen met mijn lenzen gehad. Ik heb nooit het verband tussen dat en de pil gemaakt, totdat ik wat las over oog-irritatie bij lenzen en het gebruik van de pil.

Wat nu te doen? Ik wilde sowieso al wisselen van pil, maar dan misschien toch maar over stappen op een spiraaltje? Ik heb heel veel positieve verhalen over de mirena gehoord, dus dat is dan een optie die ik overweeg. Verder iemand nog ideeën?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:58

E_Nalanta schreef:
Oké, het missen van de exacte timing is me nu al de hele week overkomen,
maar dat is dus met deze pil niet zo'n issue? Fijn, dank voor het geruststellen! :)

Geen probleem hoor, met een standaardpil heb je aardig wat uurtjes 'speling'.
Ik nam de mijne altijd bij het avondeten in, maar de ene keer at ik al om 5 uur en de andere keer pas om half 7. Dat is echt geen punt :)

InekeH87: overstappen op iets anders lijkt me dan idd een goed plan :j
Mirena heb ik zelf nu enkele maanden en ben er ontzettend positief over, voor mij echt geen pil meer. Plaatsen viel me erg mee vergeleken met wat je soms leest en ik heb ook nauwelijks nabloedingen/krampen gehad.
Andere opties zijn nog implanon(maar daar hoor ik alleen slechte ervaringen over) of misschien Nuvaring? Van de Nuvaring zitten er aardig wat tevreden gebruiksters op bokt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:02

Mijn huisarts zei me dat de nuvaring minder betrouwbaar is en dat je daar erg secuur mee moet zijn. Implanon vind ik zelf niets, heeft zo veel zware bijwerkingen en kans op onvruchtbaarheid.
Dan blijft de mirena over, ik heb in het topic al veel gelezen over de mirena en vooral positieve verhalen. Dat is dus zeker een idee :j.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:06

Ik ben ook dankzij het topic om gegaan hoor :j
Dacht in eerste instantie 'dat durf ik nooit'! Maar nu heel erg blij dat ik het gedaan heb, het is zo handig en geeft zo weinig bijwerkingen dat ik niet anders meer wil.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:28

InekeH87 schreef:
Mijn huisarts zei me dat de nuvaring minder betrouwbaar is en dat je daar erg secuur mee moet zijn.

Waarom?
Het werkt lokaal dus geen problemen met diarree/overgeven zoals bij de pil. Verder hoef je dat ding er inprincipe die hele 3 weken niet uit te halen. Ik voel me er juist ook veel veiliger mee dan met de pil! Ben benieuwd wat er precies minder veilig aan is en waar je secuur mee moet zijn.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:41

Ik weet het niet zeker, maar dat is wat mijn huisarts me zei. Ik kan er verder ook niets over vinden dat die minder betrouwbaar is. NuvaRing zou sowieso niet mijn eerste voorkeur zijn, ik heb het wel eens geprobeerd en ik vind het maar niets. Ik weet dat er hier een hoop tevreden gebruikers zijn, dus ik wil jullie niet afvallen, maar het is gewoon niets voor mij.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:44

Ik heb bijna 4 weken geleden een mirena laten plaatsen en moet binnenkort terug ter controle. Hoe ging dat bij jullie?
Volgens de dokter is dat een inwendig onderzoek om te kijken of ie er nog inzit. Maar dat kan je toch gewoon aan de touwtjes voelen?

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:24

ik snap sowieso al niet hoe je zelf de touwtjes van je mirena kunt voelen.. als er een ´banaan´ van 20 cm in kan dan zijn je vingers toch nooit lang genoeg om je baarmoedermond te kunnen voelen???

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:28

Tuurlijk wel die 'banaan' past er alleen maar in omdat het zo rekbaar is en vooral bij opwinding veel langer kan worden.
Normaal gesproken kan je makkelijk je baarmoedermond voelen.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:43

okay.. ik voel me behoorlijk blond nu :P Weer wat geleerd!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:36

Hihi nee ik heb gewoon lange bananenvingers:P

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:38

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje aan jullie:

k ben verhuisd en dus ook een nieuwe huisarts, ik ben heengegaan voor een pil. Voorheen had ik altijd Stediril 30, en had hier ook naar gevraagd. Nu haal ik vandaag mijn pil op en krijg ik Ethinylestradiol/levenorgestrel. Iemand misschien ervaringen? Volgens de vrouw aan de balie was het precies het zelfde maar alleen had het een andere naam gekregen.

Graag hoor ik hier meer over.. alvast bedankt!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:40

Das de merkloze variant. Hij wordt heel veel gebruikt door diverse Boksters.
De meesten zijn van mening dat het helemaal niets uit maakt en sommigen krijgen wel andere bijwerkingen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:45

Heeft er iemand ervaring met modicon? Volgens mn moeder zeur ik de laatste 2 maanden zoveel over hoofdpijn. Ik ben nu bezig met de 3e strip, dus dat loopt vrij gelijk op. Ik had het zelf nog niet zo opgemerkt, maar nu mn moeder het zo vertelde, heb ik inderdaad wel vaak hoofdpijn de laatste tijd.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:31

Wat ben ik enorm blij met dit topic :D
Het volgende; ik gebruik nu al enkele maanden de Mycrogynon 30 pil.
Prima, geen bijwerkingen, alleen soms bloedingen en m'n puistjes gaan
niet meer weg. Sterker nog: het lijkt wel terug te komen! Wat kan hier de
reden voor zijn?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:38

Horse_Art schreef:
haal ik vandaag mijn pil op en krijg ik Ethinylestradiol/levenorgestrel. Iemand misschien ervaringen?

Ja, maar niet zo'n beste. Ik kreeg ontzettend last van wisselende stemmingen en depressieve buien, was totaal niet mee mezelf. Toen ben ik overgestapt op Yasmin en werd ik vrij vlot weer mezelf :) Maar er zitten hier idd ook zat tevreden gebruiksters :j

E_Nalanta schreef:
puistjes gaan
niet meer weg. Sterker nog: het lijkt wel terug te komen! Wat kan hier de
reden voor zijn?

Waarschijnlijk toch onder invloed van hormonen. Ik heb zelf ook weer een onrustige huid sinds ik de Mirena heb.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:50

Horse_Art schreef:
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje aan jullie:

k ben verhuisd en dus ook een nieuwe huisarts, ik ben heengegaan voor een pil. Voorheen had ik altijd Stediril 30, en had hier ook naar gevraagd. Nu haal ik vandaag mijn pil op en krijg ik Ethinylestradiol/levenorgestrel. Iemand misschien ervaringen? Volgens de vrouw aan de balie was het precies het zelfde maar alleen had het een andere naam gekregen.

Graag hoor ik hier meer over.. alvast bedankt!

Ik heb totaal geen verschil gemerkt :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:51

Ik ook niet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:22

Dit is de eerste keer dat ik een stopweek heb, maar ik ben niet ongesteld. Is dit normaal?
En mijn tweede vraag: Ben ik (ook in de eerste) stopweek beschermd tegen zwangerschap? :D

Alvast bedankt. :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:23

Ja ook in je eerste stopweek ben je beschermd tegen zwangerschap. Wanneer ben je begonnen met je stopweek? Meestal duurt het een dag of 3 a 4 voordat je ongesteld wordt, maar in de eerste 3 maanden dat je de pil gebruikt kan dat nog heel erg wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:34

Uhm, ik heb maandag de laatste pil ingenomen. :3 Ik was 2 weken geleden ook nog ongesteld, het was allemaal ineens heel anders dan normaal xd

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:36

dan kan het best dat je deze stopweek niet ongesteld wordt. Die eerste 3 a 4 maanden moet je lichaam er nog echt aan wennen. Onregelmatig vloeien en spotting zijn dan heel normaal :j

edit: als je maandag de laatste pil hebt genomen dan is het ook nog best wel normaal dat je nu nog niet ongesteld bent, duurt normaal gezien ook nog wel tot woensdag op zijn vroegst.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:14

Nogmaals mijn vraag, hoe ging bij jullie de nacontrole voor de mirena? Echo? Inwendig onderzoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:59

horsiegek schreef:
Nogmaals mijn vraag, hoe ging bij jullie de nacontrole voor de mirena? Echo? Inwendig onderzoek?

Ik moet volgende week woensdag, bij mij is het in ieder geval weer inwendig en ze moet de touwtjes wat korter maken. Sommigen hebben een echo begreep ik.