Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DynamiteS

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:18

Hey, zou ik me hier ook mogen melden?

Met wat gegoogle kwam ik hier terecht, ook even dat testje gedaan en kon bij de uitslag alles plaatsen. HSP is bij mij een paar jaar geleden al op de kanjertraining vastgesteld (al vertelde mijn vader het me laatst pas, heb het dus eigenlijk nooit geweten en verder ook niets mee gedaan, maar in een half uurtje is er toch veel op zn plaats gevallen :o :') ). Dacht altijd dat ik gewoon een softie was :')

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:29

Tuurlijk mag dat :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:20

Hallo allemaal,

Ik ben weer terug van vakantie! Was een heel gedoe, met een hoop heimwee weer maar heb het overleefd. Welkom aan de nieuwe mensen.

Wat het 'paranormale' betreft, praten met geesten etc doe ik niet, maar heb wel het idee dat ik meer voel en zie dan 'normale' mensen. Heel erg situaties al kunnen inschatten lang voor een ander dat doet, intuïtief goed zitten wat betreft emoties en mensen.

Maar ook het dromen van scenes en situaties die laten uitkomen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:01

Maar het inschatten van situaties en intuïtief goed zitten is typisch HSP, omdat wij HSP'ers de fijne signalen van mensen (onbewust) veel beter lezen. Daarom kunnen we ook zo snel moe en overprikkeld zijn, want we krijgen alles binnen, terwijl mensen zonder HSP dat soort dingen helemaal niet meekrijgen.

Mijn psych heeft dat een keer heel mooi uitgelegd: stel je gaat met een niet HSP naar een feestje en er zou een reporter bij de deur staan om je te interviewen wanneer je weer naar huis gaat. Als die reporter zou vragen "Goh, hoe was het op het feestje?" zou mijn vriend (een niet HSP) zeggen: "Was heel erg gezellig, fijn bijgekletst met vrienden en lekker gegeten/gedronken". Ik zou kunnen zeggen: "Het was super vol binnen en ik zag gelijk dat het stel in de hoek ruzie had, ik kon de spanning aan de andere kant van de kamer voelen. De gastvrouw zat vol energie en probeerde het iedereen naar de zin te maken. De gastheer zag er vermoeid uit, maar hij had de tijd van zijn leven! Een vrouw bij ons aan tafel deed super vriendelijk tegen me, maar ik merkte aan alles dat het puur uit beleefdheid was, ik voelde gewoon dat ze me eigenlijk niet uit kon staan."

Voor mij is dat heel normaal, ik had er heel lang nooit bij stilgestaan dat anderen die dingen niet zo ervaren. Ik werd vroeger wel eens boos op mijn vriend omdat hij dingen niet zag, of niet doorhad, maar ik weet nu dat hij daar niets aan kan doen. Was echt een eye opener ;)

Fijn trouwens dat je weer lekker thuis bent van vakantie, waar ben je heen geweest?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:34

Wat een goed voorbeeld Joyce! Dacht eigenlijk ook wel dat dat heel normaal was dat je dat doorhebt :')

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:48

Kroatie zijn we geweest. Een stuk beter bevallen dan Italie, waar ik echt zo overvallen werd door allerlei prikkels etc, dat ik onze campinghuisje bijna niet uit durfde vorig jaar.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:52

Mag ik mij ook melden?

Ik las toevallig een keer het topic door en herkende veel. Van die testjes kon ik ook wel errug veel aanvinken :+. Laat ik het aan mijn moeder allemaal lezen: ''maar dat wist ik toch al :o?'' Ik ga nog maar eens het hele topic doorlezen!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:21

Mijn moeder reageerde precies hetzelfde :')

Fijn dat je een fijne vakantie hebt gehad! Ik ga over een ruime maand naar Italie :P Wel veel zin in!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:37

Wow, dat is wel apart idd, Joyce. Voor mij is het ook mega logisch om zo'n omschrijving te geven als die van de HSP-er... idd nog nooit bij stilgestaan dat een ander dat allemaal niet meekrijgt. heel apart!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:49

Hebben sommige van jullie HSP's niet dat jullie heel erg dromerig zijn? Ik heb namelijk het idee dat ik vroeger meer oppikte dan nu. Dromerig en niet gegrond horen ook wel bij HSP. Meestal als ik met andere mensen ben, heb ik de dingen minder snel door. Als ik er alleen voor sta, ben ik wel gefocust. Komt dat bekend voor bij jullie?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:10

Ik meld me ook. Weet al een paar jaar dat ik HSP ben. Toen bleek dat ik Hb was kwam de HSP er eigenlijk meteen bij. Volgens mijn coach zijn veel Hb-ers HSP.

Zijn er hier veel mensen die ook Hb zijn?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:55

Wat is Hb, Estja? Daar heb ik nog nooit van gehoord, tenzij het over de ijzerwaarde in je bloed gaat ;-)

@Miss_Caroo: Ik kan wel makkelijk wegdromen hoor. Ben sowieso niet goed gegrond (gevalletje: Oh ja, daar moet ik meer tijd in steken. Doe ik morgen wel" :+ ), maar kan ook wel makkelijk met mijn gedachten afdwalen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:28

HB = hoogbegaafd geloof ik

Ik ben dat in elk geval niet ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:43

Ikke ook niet, tenminste, nooit geconstateerd door instanties.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:53

Hallo, Mag ik me ook melden?

Ik ben ook hoogstwaarschijnlijk HSP'er. Mijn moeder en ik zijn het beide. Ik herken bijna alles van wat jullie zeggen. Ik heb mijn paard bij mensen thuis staan op een boerderij waar ook andere meiden staan. Ik ben 21 en ik ben de jongste van alle meiden(vrouwen eigenlijk). Op een of andere manier klikt dat beter als met leeftijd genoten. Ook was ik vroeger op de manege de jongste in de lessen en dat vond ik altijd fijner.

Ik ben nu tijdje werkloos en ik merk en weet van me zelf dat nieuwe dingen altijd eng zijn. Solliciteren is eng, wil ook werk waar ik bijna elke dag het zelfde doe. Vertrouwd. Stages zoeken voor school ook altijd dood zenuwachtig voor. Nieuwe mensen, nieuwe omgeving, bang om fouten te maken, en het dan ook juist doen.

Ook geuren, films, beelden, kunst, geluiden, licht, aanraking, overprikkelt, ruimtes , en massa's mensen zijn erg lastig.
Sterk gevoel van emoties van anderen mensen en dieren. Dingen aanvoel in bepaalde ruimtes (niks paranormaals bedoel ik maar sfeer.) Ook erg dromerig, krijg vaak van vriendlief te horen dat ik te veel in fantasy wereld leef, haha gelukkig doet hij zijn best om mij te begrijpen, ook al gooit hij veel dingen op het hsp zijn wat er ook vaak niet mee te maken heeft. (zelf niet trots op het label: hsp)

Ook heb ik nog dyslectie erbij en PTSS. En vooral de laatste tijd erg moe, wat mij eerder nooit is opgevallen.

Ook is inderdaad bij mij verjaardagen en feestjes vaak met tegenzin. Ben vaak de eerste die zegt dat ik naar huis wil en het wel best vind. :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:30

joyce2 schreef:
Voor mij is dat heel normaal, ik had er heel lang nooit bij stilgestaan dat anderen die dingen niet zo ervaren. Ik werd vroeger wel eens boos op mijn vriend omdat hij dingen niet zag, of niet doorhad, maar ik weet nu dat hij daar niets aan kan doen. Was echt een eye opener ;)

Mooi voorbeeld, joyce2! Voor mij was het ook een eye opener dat niet iedereen zo is, alleen dan andersom. Ik ging er ook wel vanuit dat het normaal was om alles zo intens te ervaren maar omdat anderen er heel anders mee leken te gaan dacht ik dat het aan mij lag en dat ik gewoon niet spoorde en een eindeloos watje was. Het was een verademing te leren dat wat ik voelde inderdaad heftiger is dan wat 'normale' mensen voelen en dat het dus logischer is dat ik er meer 'last' van heb dan een ander.

Ik ben trouwens altijd al een dromer geweest. Kan uren voor me uit staren als het moet. En terwijl het lijkt alsof ik niets doe ben ik ondertussen de wereldproblematiek aan het oplossen, volg ik drie droomscenario's waarin de meest spannende dingen gebeuren en bedenk ik hoe ik nog beter mijn boekenkast kan sorteren. En dat is dus zo'n beetje mijn hoofd; vijf computerschermen die vijf verschillende dingen vertonen, met geluid en de al dan niet onnodige pop-ups waarbij ik moet beslissen of ik ze weg klik of minimaliseer omdat ik ze nog nodig heb. En af en toe loopt het vast en krijg ik zo'n blauw scherm...Sta je dan midden in de winkel. Wat...Doe...Ik...Hier... :?

O ja, hoogbegaafd. Dat weet ik dus niet. Ik ben wel eens getest, heb heerlijk met blokken mogen spelen, en daaruit bleek wel dat ik 'wel héél erg intelligent' was. Wat dat 'wel héél erg' precies inhield en hoe ze aan die wijsheid kwamen na mij te hebben zien spelen werd me niet verteld. Dat mocht niet >;) . Overigens herken ik ook wel heel veel dingen waar hoogbegaafde mensen ook tegen aan lopen, dus 't zou zomaar kunnen...

Citroen22, bij jou herken ik ook heel veel. Dat nieuwe dingen eng zijn bv. en het liefst in vertrouwde omgevingen willen zijn en werken. Flexwerken zou niks zijn voor mij, zelfs niet op één kantoor en dat je dan elke dag een buro moet 'veroveren'. Neuh, zou pontificaal er eentje uitkiezen en die aan alle kanten afbakenen op een manier waar een krolse kater jaloers op zou zijn.
Maar ook als 'jonkie' je prettig voelen tussen de 'oudjes'. Nu heb ik dat een stuk minder, maar vroeger, toen ik nog leuk, jong, lief en schattig was (of iig jong O:) ) zat ik altijd liever bij de volwassenen en bij gebrek aan die bij mensen die minstens iets ouder waren dan ik. Kinderen/mensen van mijn eigen leeftijd vond ik nooit zo bijster interessant.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:48

Met Hb bedoelde ik inderdaad hoogbegaafd.
Pluizebolpum dat herken ik helemaal. Ik had op de lagere school altijd keurige rapporten maar er stond steevast op dat ik eens wat minder moest dromen. :D

Ik herken ook het moment waarop mijn hoofd s'morgens "aan" gaat. Dan word ik wakker, beetje doezelig en dan, alsof de knop omgedraaid wordt, gaat het aan in. Jin hoofd. Doodvermoeiend.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:15

Ik hou ook niet van nieuwe situaties, pas als ik iets meerdere keren heb gedaan/ergens meerdere keren ben geweest lukt het me om te ontspannen. Als er in de tussentijd dingen gebeuren waardoor ik niet op mijn gemak ben, moet ik min of meer weer van voren af aan beginnen. Super irritant! De afgelopen 2 jaar heb ik daar ook meer last van dan voorheen en ik moet zeggen dat ik me daar soms best voor schaam. Ik hou niet van uit eten gaan, ik ga niet graag naar de bios of grote feesten, ook de stad vermijd ik liever op drukke dagen, etc. Maar aan de andere kant wil ik dat wel allemaal zorgeloos kunnen doen, dus dan geef ik mezelf een schop onder m'n kont en probeer ik het maar weer eens ;) Gelukkig steunt mijn vriend me daar heel erg in, alleen m'n vrienden weten het niet echt. Voel me dan zo'n aansteller en ik wil ook niet dat mensen denken dat ik iets mankeer ofzo. Sommigen weten wel dat ik HSP ben, maar niet wat voor "klachten" ik heb.

Ik herken het ook dat je met heel veel dingen tegelijk bezig kan zijn, mijn hoofd draait soms echt overuren. Total Chaos!! Haha. Soms heel fijn als je bergen werk wilt verzetten, of als het creatieve chaos is, maar ik kan me soms ook helemaal suf piekeren over dingen waar ik tegenop zie, waardoor ik er nog meer tegenop ga zien, of zelfs ga hyperventileren/in paniek raak.

Leuk trouwens om te lezen dat m'n voorbeeld voor jullie ook herkenbaar is! Ik vind het een hele fijne manier om het uit te leggen aan familie/vrienden, als het toevallig op het onderwerp HSP komt.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:33

Wow echt heel veel herkenbaars!

Die sfeer ook heel erg, voel iemand altijd feilloos aan (oprecht of niet bijvoorbeeld). Ook die drukke situaties en nieuwe situaties vind ik doodeng, dat snappen anderen echt niet he.. Als ik dan een paar keer op die nieuwe plek ben geweest met die mensen kan ik steeds beter ontspannen, maar in het begin is het echt een ramp..

Ook dat van die zintuigen, ben heel gevoelig voor licht, heb een hekel aan harde geluiden (maar schrik er meestal niet van) en een heel sterke neus.
Ook een echte dromer hier, maar daarom 's avonds ook heel erg veel moeite om in slaap te komen helaas..

Relaties begin ik maar niet aan.. :')

Hb ben ik denk ik niet.. :')

Die totale chaos in je hoofd ken ik ook heel erg, maar kan idd ook al panikeren als ik ergens tegenop zie.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:54

Haha, ja, die sterke reukzin. Ammoniak kan ik echt niet aan, van sommige wierook word ik misselijk en bij sterke parfums ga ik spontaan hyperventileren. Teveel geuren bij elkaar heeft hetzelfde effect als een druk en luid feest. Maar kan ook intens genieten van subtiele mooie geuren. Maar mijn favoriete geur is nog altijd anijs. Weliswaar best sterk maar zo heerlijk knus en gezellig dat ik er spontaan rustig van word.

En hoe zit dat bij jullie dan met eten? Is dat dan ook wat problematisch of eten jullie gewoon alles? Bij mij is het hetzelfde als met geuren. Sommige dingen trek ik gewoon niet maar van sommige smaakjes word ik gewoon bijna emotioneel, zo heerlijk. Dingen als sambal maar ook chemische zoetwaar zijn me veel te luid, ui is opdringerig, knoflook ook, maar in het juiste gezelschap kan ik die nog wel aan, prei en andijvie hebben een foute structuur, net als sinaasappelsap met vruchtvlees, maar bv rundertong met een lichte gele saus, o... :9

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:11

Ben een beetje een selectieve eter, maar heb er verder niet echt last van..

Ook zo leuk als je dan van die zeikstallen staat uit te mesten.. :')
Herken ook vaak geuren, die kan ik dan echt plaatsen bij een persoon of situatie. Geen fotografisch geheugen maar een geurgeheugen _O-

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:17

DynamiteS schreef:
Ben een beetje een selectieve eter, maar heb er verder niet echt last van..

Ook zo leuk als je dan van die zeikstallen staat uit te mesten.. :')
Herken ook vaak geuren, die kan ik dan echt plaatsen bij een persoon of situatie. Geen fotografisch geheugen maar een geurgeheugen _O-

Fijn ook als je broer dan dezelfde parfum heeft als je ex :+

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 00:39

_O-

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 02:05

Ben hier al even stil ondertussen, weinig tijd, probeer wel mee te lezen, is echt wel boeiend.

Maar wou even inpikken op dat -mensen ervaren dingen anders en het is een eye opener te weten dat je het sterker ervaart/andere mensen het niet zo sterk ervaren-
Want ik heb bv iemand die van zichzelf niet gevoelig is, misschien zelfs anti en daarom ook in drank etc gaat om 'meer te voelen', doet hij niet bewust overgens.
En bij mij heeft ie dan het gevoel dat er iets 'magisch' in de lucht is, iets speciaals. Dat heeft dan wel een grote inwerking waardoor die meer gaat voelen, volgens mij is dat echt mijn gevoeligheid, omdat ik op een andere manier in het leven sta.
Dus, het kan andersom ook een eye opener zijn, de gevoeligheid die toont dat ongevoeligheid niet hoeft maar dat het anders kan :)*

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:21

Ook heel erg herkenbaar, die spanning..

Wil vandaag heel graag gaan zwemmen, maar durf absoluut niet alleen.. :(