ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:07

Ik slik nu ook een tijdje medicatie voor ADD. Eerst Ritaline kortwerkend 10 mg (2 per dag) en dan overgegaan naar concerta 36mg (langwerkend) maar ik merk echter amper verschil tussen het wel of niet nemen van de concerta, terwijl als ik ritaline neem ik, ik voor mijn gevoel echt op "scherp" sta. Ik kan aan 100 dingen denken en details en verbanden leggen alsof ik (voor mijn gevoel) opeens superintelligent ben :+ :+
Maar ik merk wel dat ik er onzekerder wordt over mijn persoonlijkheid, ik ga beginnen twijfelen of mensen het merken of ik het al dan niet neem enz, wanneer ik aangenamer ben in de omgang, ... Zijn er nog die dit herkennen?

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:38

Ik hen totaal geen onzekerheid door de ritalin gekregen, ik ben juist eerder zekerder van mezelf. (waarschijnlijk omdat ik nu wel onthoud wie wat heeft gezegd) met concerta heb ik zelf geen ervaring. Een vriendin slikt dit wel, en is er zeer tevreden mee. Ze merkt wel verschil met het wel of niet innemen, maar stukken minder dan met ritalin.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:38

Met ritaline ben ik ook niet onzeker, net het omgekeerde :j Ik heb dit vooral bij de concerta.. Maar morgen moet ik op consultatie, ik zal dit probleem eens voorleggen. Ik vermoed dat hij ofwel een hogere dosis concerta zal geven of eventueel ritaline retard?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:43

oh fijn is dat he! dat je onthoud wie wat zegt, dat heb ik ook idd!
Bij mij merken vooral mensen die me goed kennen of ik ritalin ben vergeten. Het valt dan vooral op dat ik sneller ga praten, meer van de hak op de tak spring en na een paar dagen word ik ook nogal kriebelig en lichtgeraakt. Zelf merk ik er veel meer van. En dat maakt me soms wel onzeker, want ik heb zelf veel meer last van mn adhd dan de mensen om me heen. En heb dan de neiging om mezelf veel te negatief neer te zetten in feedback enzo. Maar, dat is meer een karakter eigenschap dan dat het echt van de ritalin af komt. (maakt het niet minder iritant)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:02

Ik ben ook zekerder met concerta! Sta nu gewoon met beide benen op de grond zegmaar :j

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:59

wow die kenmerken komen me heel bekend voor :wow:

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:47

om topic maar eens een teken van leven te laten geven, hier ff een update:

Studie gaat super, en verder alles eigenlijk ook, lol. Nu al bijna 2 week erg leuke jongen aan het daten, die ook adhd heeft en aan de ritalin zit. Wel grappig hoeveel overeenkomsten je dan blijkt te hebben.

Dus dames, hoe is het bij jullie verder? :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:55

Ik heb van de week een boze brief van de bieb gekregen, twee boeken vergeten in te leveren. Waarvan ik er een gewoon niet meer kan vinden :o :') Wordt nu even goed zoeken dus :')

Gaat verder wel z'n gangetje, bijna klaar met afstuderen (lees: laatste restje moed verzamelen om laatste versie scriptie in te leveren en te presenteren) en druk met werken :)

En leuk is dat ja, ik heb wat ADHD-ers in mijn vriendengroep zitten en dat is regelmatig een en al herkenning :D Schijnt trouwens best vaak voor te komen, ADHD x ADHD relatie ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:59

hehe, ik heb idd veel ADHDers en ook autisten in mn vriendengroep, en idd zowiezo al vaak herkenning. Maar iemand waar je mee date zie je toch weer op een hele andere manier, en dan herken je weer hele andere dingen, wel grappig. En het scheelt dat je dan dingen van elkaar snapt, zonder al te veel uitleg, die niet adhders gewoon niet begrijpen vaak.
Zowiezo wel heel erg leuk om weer te daten :D Al die spanning enzo, en elkaar leren kennen etc.... En onderhand al wat vlinders in de buik, hihi. Word dr wel weer drukker van in mn hoofd en moet opletten dr niet over te gaan piekeren, maar alles gaat verder zo goed momenteel, dat zelfs dat eigenlijk geen probleem is, maar meer een soort nieuwe leerfase ofzo :D

Oh, dat boeken vergeten in te leveren end an kwijt zijn dat ken ik... Of rekeningen kwijt zijn... En ik vergeet nou al een week lang om post op te halen van mn oude huis... Ah well.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:33

Hier gaat t ook goed! :)

Ik ben druk bezig met de voorbereidingen voor mijn bruiloft, en aangezien we geen ceremoniemeester hebben aangesteld, regelen we alles zelf. (ik ben als de dood dat ik iets belangrijks vergeet, zoals de ringen of de taart ofzo.. :P ) verder lekker aan het werk, lekker bij de paardjes bezig. Vorige week mijn eerste westernles gehad! Echt geweldig! Ik ben om. Geen strakke rijbroeken meer voor mij.

Ik ben weer bewuster bezig met structuur aan te brengen in het dagelijks leven. Het gaat langzaam en ik vind het moeilijk, maar ik zie vooruitgang!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 07:37

Hahaha, zo'n beginnende verliefdheid versterkt ADHD x 10 :P Maar geniet ervan :D
Oei spannend njiloj, wanneer gaan jullie trouwen?

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:09

Eind van de maand, 31 augustus. Heb er ontzettend zin in! Wel een hoop geregel, maar ik geloof dat het allemaal wel goed gaat. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik waarschijnlijk iets ga vergeten. Gelukkig zijn er genoeg mensen om me heen die minder chaotisch zijn.(maar niet mn aanstaande, die heeft flink wat adhd trekjes)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:48

Hoe gaat het hier met iedereen? Ben net terug van een maand vakantie in de VS met vriendlief, was super! Daarna meteen een weekendje masterclass piano, dus ben nu toch best wel moe...

Waarschijnlijk krijg ik uitstel van het bindend studieadvies, alleen mijn laatste cijfer is missing -O- Sta wel op de cijferlijst, maar dat cijfer is niet terug te vinden in het systeem... Gister maar even achterna gemaild, blijkt de studieadviseur met zwangerschapsverlof :7 Nu maar de vervanger gemaild, en hopen op reactie

Over 2 weken beginnen m'n colleges weer... Heb me toch maar ingeschreven voor alles en boeken besteld enzo, maar moet er niet aan denken dat er toch iets misgaat en ik weg moet... :\ Vind eerlijk gezegd dat ze niet zo lekker bezig zijn, de decaan had me eerder al gemaild dat ik toch weg moest, maar ze had de cijfers van mijn herkansingen nog helemaal niet binnen :n Dat was gelukkig snel gefixt, maar nu dit dus nog...

Ik heb wel ontzettend zin in alles, dat is wel fijn :):) Handig gebruikt van gemaakt met allerlei klusjes die nog lagen...

@Njiloj: Gefeliciteerd! *\o/*
@Airborn: Leeeeeuk :D Daten gaat nog steeds goed?
@Heino: Heb je het inmiddels ingeleverd?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:51

Heino schreef:
En leuk is dat ja, ik heb wat ADHD-ers in mijn vriendengroep zitten en dat is regelmatig een en al herkenning :D Schijnt trouwens best vaak voor te komen, ADHD x ADHD relatie ;)

Alleen een andere ADHDer kan het met mij uithouden :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:04

Lady_M schreef:
@Heino: Heb je het inmiddels ingeleverd?

:x

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:06

Hier gaat het super :D Wel dood moe want doe eigenlijk veel te veel, maar allemaal toffe dingen :D En het daten ging zo goed dat ik nu een vriend heb :D Super tof, gaat echt heel goed!!!! Ben helemaal blij :D

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:15

Yay! *\o/* Leuk joh! En nou ja, slapen kan nog genoeg als je later oud en grijs bent!

Heino, ksst! ~~}>

En ik denk dat ik ramgek zou worden van een ADHD'er als vriendje... Vriendlief en ik hebben de volgende taakverdeling, die perfect werkt (hij is een beetje een controlfreak en regelneef, dus tegenovergestelde van mij...): hij zorgt ervoor dat dingen goed lopen, en ik sta gewoon een beetje mooi te wezen :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:25

Gefeliciteerd Airborn, superleuk :D
Oh trouwens heb scriptie inmiddels wel zo goed als af. Moet nog paar kleine tekstuele foutjes verbeteren, 'm dan twee keer in laten binden en dan eindgesprek houden :D

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:00

Ik zit trouwens gigantisch te stressen voor het nieuwe collegejaar mbt de hoeveelheid tijd... Ik heb best een druk en random rooster, en ik MOET dit jaar al m'n vakken halen... Daarnaast dans ik redelijk fanatiek, 2 tot 3 keer per week, ik heb 1 keer per 2 weken zangles, maar dat kost qua studeren niet zoveel tijd, ik speel 2 tot drie uur per dag piano en ik moet nog m'n colleges voorbereiden... En dan moet ik ook nog sociaal doen met m'n vriend en m'n ouders en andere mensen... Die natuurlijk allemaal op een andere plek wonen...

Ben bang dat ik ga moeten stoppen met dansen, heb 2 tot drie keer per week 's avonds college en dan zie ik het écht niet zitten om de resterende avonden ook nog op te offeren, maar vind het echt niet leuk... Kan me nu al helemaal in paniek werken omdat ik zeker weet dat ik niet genoeg tijd ga hebben voor dingen...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:23

Kan je in de trein/bus leren? Werkt voor mij redelijk goed, heb op dat moment toch niet veel anders te doen en combineer het zo allemaal een beetje :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 02:39

ginger18 schreef:
Even nog een vraagje. Ik kan nooit bij mijn standpunt blijven zeg maar. Het ene moment denk ik dit en het volgende moment kan ik weer helemaal het tegen overgestelde denken. Ook mijn mening over dingen kan net zo snel veranderen. Is dit ook iets wat bij add hoort?

bij mij niet maar heb wel eens begrepen dat dat bij borderline hoort ooit een vriendin van mij was zo en had dat. sloot ze een abonnement af bij de sportyschool en later wilden ze het terugdraaien. eigenlijk 10 min daarna

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 02:40

ik ga nu slapen anders zit ik over een uur nog

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 07:47

Lady_M, dat had ik ook altijd,en nogsteeds een beetje. Voor mij is het deels een geval van mezelf verbieden om over zoiets in de stress te schieten. Iedere keer dat ik dr aan moet denken resoluut mezelf dwingen aan iets anders te denken. Kost ff wat oefening, maar werkt wel redelijk.

En een ADHD vriendje, ik vind het wel fijn: we herkennen elkaars ADHD trekjes al best aardig, en irriteren ons er ook gewoon niet aan bij elkaar. En hoeven ons ook niet uit te leggen. En dat is wel heel erg fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:54

Mag ik me hier ook melden?

Ik heb zojuist mijn eerste ritalin-pilletje gehad. Wat een gekke gewaarwording. Ik ging plotseling 6x zo langzaam kauwen en het omgevingsgeluid ging met een factor 10 omlaag.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:58

Lekker he? Die rust!