B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:26

Staat niet in de bijsluiter, maar zou best kunnen dat het wel normaal is. Ik dacht dat het ook van je tekort kan afhangen. Dat ik daarom in het begin ook meteen al 2x pw moest blijven prikken.

Vreemt dat je de ampullen nog niet hebt ontvangen. Iemand anders op bokt had ook al dat het zo lang duurde. Geen idee of ze ze nu wel heeft. Weet dat een paar weken terug wat problemen waren bij de appotheek maar dat moet nu toch wel opgelost zijn..

Bij mij begint de methyl steeds beter te werken. Het duurde bij de hydroxo ook een tijdje voor het beter ging. Daarom wil ik ook weer bij gaan bestellen. Ik heb er wel een goed gevoel bij.

Anoniem

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:50

Damn, zelfspuiten gaat laatste 2 x echt bagger.
Eerste keer kreeg ik de naald niet in mijn rechterbeen :? Wel in de linker.
En vorige week spoot alles er weer net zosnel uit.
En moet morgen weer prikken. En ik durf niet meer.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 06:21

Toch maar gewoon doen hoor, je kunt het , laatste keer ging het bij mij ook niet helemaal super.
Doe voor de zekerheid gelijk links prikken, suc6

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:00

love_western schreef:
Damn, zelfspuiten gaat laatste 2 x echt bagger.
Eerste keer kreeg ik de naald niet in mijn rechterbeen :? Wel in de linker.
En vorige week spoot alles er weer net zosnel uit.
En moet morgen weer prikken. En ik durf niet meer.

Misschien kun je de naald stukje voor stukje in je been doen ipv in 1x erin jassen? Ik doe dat ook altijd. Als de naald zit wachten tot jeje been weer ontspant en je ademhaling goed gaat. Kijken of hij goed zit (heb je dat wel gedaan de vorige keren omdat je zegt dat alles er net zo snel weer uit ging) en dan de vloeistof heel langzam naar binnen spuiten. Doet het pijn, gaat je ademhaling verkeert of span jeje been dan meteen weer even stoppen. Alles rustig aan doen en de tijd ervoor nemen. Je kunt het, suc6.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:32

Nope wij hebben ze dus nog neit binnen. We kregen net wel n rekening binnen. Dus die betalen we dan wel eerst maar de ampullen zijn er dus nog niet,
Heb ze net wel n mailtje gestuurd,

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:01

Ik ga binnenkort ook leren prikken *\o/*

Ben vandaag langs Icare geweest, moet aanvraagpapier downloaden op de site van het CIZ en dan gaan ze het beoordelen... als het niet goedgekeurd word gaan ze het me alsnog leren, maar dan in 2 uur tijd.. langer mag dan niet.

Maarja ben al blij dat ik het gá leren :j

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:31

Zirano, jeetje! Dat duurt lang!

Daphne, wat fijn dat je zelf mag leren prikken via icare! Waarom moet je 2 uren lang leren om te prikken? Vind het behoorlijk lang. Maar Goed, beter 2 uren oefenen dan iedere keer naar de huisarts.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:32

Moest jij ook eerst de rekening betalen en dan de ampullen krijgen. Voel je vebetering emt deze

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:41

Ik heb op 5 september een mail gestuurd dat ik het geld over heb gemaakt dat geld had ik 5 dagen ervoor overgemaakt... Ik kreeg via de mail een factuur.

Edit: ik heb ze dus ook nog steeds niet in huis

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:12

Nee.. ik had de bestelling gemailt en kreeg een week later de ampullen en factuur thuis.

Voel nog niet heel veel van de methyl maar dat is vooral omdat het zoveel doet dat ik er eerst heel moe van werd en terug val had. Begin vererging is dat. Had ik ook wel met de hydroxo. Maar heb wel dat ik na inspanning sneller herstel en dat is echt sinds de methyl. Merk wel dat het steeds beter gaat werken of meer met mij doet. Daarom wil ik ook opnieuw bij gaan bestellen. Mag ik volgende week wel doen als ik het zo lees..

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:51

Hallo, mag ik me hier ook melden?

Ik ben vandaag gebeld door het ziekenhuis met de uitslag van het bloedprikken...
Mijn B12 is te laag en heb een afspraak bij de huisarts moeten maken voor woensdg (hopelijk hebben ze mijn waardes dan binnen, die zouden namelijk opgestuurd worden)

Na lang aanmodderen met onbekende klachten doorverwezen naar de reumatoloog, weer doorverwezen, en weer doorverwezen. Uiteindelijk is dus onderandere eruit gekomen dat mijn B12 te laag is. (de waardes weet ik zelf dus ook nog niet)

Kan iemand mij uitleggen hoe het ongeveer in zijn werk gaat vanaf nu? Is het afhankelijk van mijn bloedwaardes of er geprikt gaat worden, en hoevaak?
Mag je ook zelf prikken, of mag alleen de HA dat doen? Ik zie het namelijk niet zo zitten om steeds weer een consult te moeten betalen :=

Hopelijk is er iemand die mij kan helpen, maar verwacht het wel! ;)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:55

In principe begin je met meerdere prikken per week. Je kunt aangeven bij de huisarts dat je zelf wilt gaan prikken dat kunnen ze je leren. De waardes zijn bij mijn dochter na 4 maanden gechequed en verder neit meer. Ze voelt het nu zelf aan.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:16

Ik prik nu zelf, normaal is je oplaaddosis als volgt: 5 wk lang 2 x in de week of 10 wk lang 1 x de week.
De eerste keer had ik 5 x 2 toen was mijn waarde < 110 en de tweede keer zat ik op 135 toen heb ik zelf gekozen voor 10 x 1 prik.
In die tijd heb ik zelf leren prikken

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:22

Teelee, de opstartdosis is 10 injecties in 5 of 10 weken. Let er goed op dat je deze dosis krijgt. Dokters bedenken vaak een eigen behandeling die niet klopt. De opstartdosis is om de b12 weer bij te vullen zodat je weer wat reserves hebt. De onderhoud dosering hangt heel erg van je tekort af en hoe je je voelt. Bij neurologische klachten mag je 1 tot 2x per week blijven prikken bijv. gedurende 1 à 2 jaar. Maar er zijn er ook bij die genoeg aan 1x per maand of 1x in de 3 maand hebben. De bijsluiter van b12 injecties is ook op internet te vinden.

Edit, het staat hier boven ook al :+ typen gaat nog niet zo snel op mijn ipad.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:38

Probeer je iig niet af te laten schepen met minder hoor, artsen willen soms niet mee in de juiste behandeling.
Heb het zelf mee gemaakt.
Ben zelf getest omdat ze aan MS dachten, kreeg later spuiten en daarna werden ze afgepakt, om vervolgens weer te zakken in mijn waarden.
Heb door dit alles paarden moeten verkopen , gewoon omdat ik niet meer kon lopen ed: kom echt uit een diep dal.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:03

Nou ja ik heb dus nog geen idee wat mijn waardes zijn en wat normaal is.
Mijn klachten waren pijn in de gewrichten, veel slapen, veel stemmingswisselingen (heel sterk), pijn in handen en voeten (werden ook echt dik) wat uitstraalde naar armen, schouders, benen en heupen.
Voor de gewrichtsklachten en mijn handen ben ik dus ook door verwezen naar de reumatoloog, maar daar kwam niks uit bij bloedonderzoek.
Heb nog veel meer klachten, maar die weet ik zo allemaal niet 123 op te noemen :=

Ik wil hier gewoon weer bovenop komen omdat ik mijn baan er dus ook al aan kwijt ben geraakt. Deed best zwaar lichamelijk werk en dat was gewoon niet meer te doen helaas... -O-

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:42

*\o/* *\o/* De ampullen uit Duitsland zijn binnen :D

Glossi; als het bij mij werkt kunnen we volgende keer misschien samen bestellen, zouden dan aardig gelijk moeten lopen als jij ook 1 keer pweek prikt....

Teelee, vervelend al die klachten! Maar wel fijn dat het geen reuma is oid :).. Je zult je waardes bij de huisarts wel horen! Grenswaarde is iig 150 (kan ook een ander getal zijn hangt af van het lab)
Vraag meteen of ze ook nog andere dingen geprikt hebben zoals ijzer, B6, vitamine D... dit maakt vaak ook nog uit voor de opname van de B12.. Succes!!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:49

_Jen: Vitamine D was te laag, en ben ook geprikt op B1 en B6, daar heb ik nog niks van gehoord.
De HA assistente vertelde me net dat mijn waarde van B12 lag op 124. 150 was normaal zei ze (maar ik lees net dat dat de minimun waarde is! Dus niks normaal...

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:47

Teelee hoop dat je in ieder geval goed geholpen wordt! Succes!

Mijn B12 was weer normaal, krijg nu ook geen prikken meer. Ze weten nu ook waar mijn gewrichtspijn vandaan komt. Niet van de B12 dus. Ik ben bij een reumatoloog geweest en ik ben hypermobiel, daar komen mijn klachten dus vandaan!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:55

Zo! vandaag de eerste prik gehad. Heb er flink op aangedrongen dat ik rond de 3 dagen een prik wil de eerste 10 injecties, maar de assistente leek dat niet nodig.
Heb voor maandag een afspraak staan met de HA zelf, en daarna weer een afspraak voor de prik, ik wil dat gewoon!
En daarna 1 per week (na die 10) tot het beter gaat.

Als ik de lijst eens bekijk zo dan heb ik aardig wat:

Neurologisch:
Tintelingen, doof gevoel, brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten, zenuwpijn, op "watten" lopen, uitvalsverschijnselen
Concentratiestoornissen, geheugenproblemen
Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken
Aaxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, onhandig zijn, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen
Psychisch:

Depressie, dementie, nervositeit, psychose, paranoia, geïrriteerdheid, prikkelbaarheid, verwardheid, gedragsveranderingen
Overig:
Spierpijn en krachtsverlies
Glossitis (ontstoken tong), branderige, pijnlijke of prikkelende tong, gevoelige mond
Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte -------> wel heel veel slapen
Misselijkheid, verlies van eetlust, gewichtsverlies
Menstruatieklachten, zoals uitblijven menstruatie , hevige menstruatie, te lange menstruatie, verergerde menstruatiepijn
Gewrichtsklachten
Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen
Duizeligheid
Bleekheid van de huid
Het koud hebben
Impotentie
Onvruchtbaarheid
Haaruitval
Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien
Darmklachten
Incontinentie en/of vaak plassen
Hoofdpijn regelmatig

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:47

goed zo chantal, gewoon voet bij stuk houden!

hier gaat het op het moment redelijk goed met de b12 ellende :D

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:53

Ja zal ze krijgen! Ik wil het, ik wil het, ik wil het :D

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:11

Is er iemand die mij hier kan melden hoe je zelf aan de B12 ampullen en naalden kan komen? Via welk adres en wat dat ongeveer kost?

Mijn HA wil niet bepaald meewerken. Ik wil na mijn eerste 10 injecties (5 weken) graag 1 keer in de week nog een injectie en dat af gaan bouwen zodra de klachten afnemen, mijn huisarts wil meteen over op 1 keer in de maand.
Daar ben ik het totaal niet mee eens, en mocht ze nu lastig gaan doen wil ik graag mijn spullen zelf maar halen. Maar heb geen flauw idee waar :')

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:55

Je kunt in ons land b12 alleen op recept krijgen. Ik zou je aan willen raden om je te laten doorsturen naar een internist die weet wat een b12 tekort in houd om zo een goeie behandeling te krijgen. In DL kun je b12 wel vrij krijgen. Mocht je dat willen kan ik je een adres geven. Maar zou eerst een second opinion aanvragen.

Heb je je HA ook al wetenschappelijke informatie gegeven?

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:07

De HA wou helemaal niet naar me luisteren, die ging gewoon door me heen lopen praten en reageerde niet op bepaalde dingen die ik zei (zoals dat een overdosis B12 gewoon weer uitgeplast word)