Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marcha1987

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:07

Pfffoeoe, heb het bij gehouden met lezen tot ergens in pagina 26 maar geef het op :P
Laatste twee wel doorgekeken.

Ben 22 en denk ook niet dat ik ooit aan kinderen begin, of heeeel miss 1 dan mocht het ineens wel gaan kriebelen.
Vind het gewoon niks aan, geen warme gevoelens bij.
Of nou ja, zo af en toe steelt er wel eentje me hart, maar die vallen onder de catogorie 6 en ouder :P

Kinderopvang, tja, als het nodig is het nodig. Maar soms zie je ook moeders die zo gefocust zijn op hun cariëre maar ook wel een kind willen, die ze vervolgens op de kinderopvang planten.
Dat vind ik wel sneu.
Maar zoal Faye het zegt, wat moet dat moet.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:55

Ik had zojuist nog mijn neefje op schoot en dan vind ik het opzich wel leuk, maar als ze dan ook maar iets beginnen te piepen dan denk ik "waar kan ik heen vluchten?"
Ik heb totaal geen kinderwens, ik zie mezelf later wel met mijn broer en zus hun kinderen naar de bioscoop gaan bijvoorbeeld en dan daarna breng ik ze lekker naar huis.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:55

Als je geen keuze hebt en het alleen moet doen vind ik het een heel ander verhaal dan wanneer je het doet naast het feit dat je partner een goede baan heeft en het dan alleen voor de (extreme) luxe doet om niet onder te hoeven doen aan bv. de buurman.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:19

faye schreef:
Dus als je als moeder alleen komt te staan en moet werken om je kinderen te onderhouden, dan ben je een slechte moeder als je je kinderen 5 dagen naar de opvang brengt?

Misschien wat minder hard oordelen, je kent de omstandigheden van andere mensen niet en soms, ja echt!!!! heb je gewoon geen keuze!

Ik denk dat geen enkele moeder haar kind graag 5 dagen naar de opvang brengt. Maar als je geen keus hebt, heb je geen keus.

Ik ken enkele 2 verdieners, die beide hun baan niet opgeven. En tot de dag van vandaag heb ik bij hen de vraag waarom ze kinderen hebben. Ze zien ze net tussen ophalen van opvang tot bedtijd. En dat kan ik echt niet goed praten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:28

Dus als je ouder bent mag je allebei niet werken, dat vind ik erg kort door de bocht. Misschien om het financieel beter te hebben, juist ook voor de kinderen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:35

Het zijn volgens mij vooral van die dingen die je gewoon naar eigen eer en geweten moet beslissen. Dat is toch een beetje het concept van vrijheid: dat mensen hun eigen inschatting mogen maken en dat er pas op ingegrepen wordt als het echt fout gaat. Misschien dat je het niet wenselijk vindt dat kinderen zoveel in een opvang zitten, maar andere mensen kunnen daar een andere inschatting van maken en het is geen extreme situatie. (Het is geen mishandeling of daadwerkelijke verwaarlozing van het kind: kinderen die noodgedwongen in de situatie zitten kunnen dat namelijk ook aan.)

Wat mij betreft is het niet bepaald ideaal hoor, maar het is niet aan mij om de hele omgeving te gaan beoordelen naar mijn maatstaven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:37

@ MB: Dat lijkt me weer het andere uiterste en wordt hier nergens beweerd. Maar béide ouders 4 dagen werken en het kind dus 3 dagen naar een opvang is (gelukkig) redelijk normaal tegenwoordig. En anders is het vaak dat de moeder (nog steeds) 3 dagen gaat werken en pa wel gewoon 5 dagen (mannen verdienen nu eenmaal vaak meer ook, dus uit economische overwegingen is dit vaak de enige oplossing).

Maar beide 5 dagen werken en kind 5 dagen in de opvang vind ik ook wat erg ongevoelig. Als dat moet omdat je het anders financieel niet rondbreit heb je wel erg weinig ruimte.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:58

Er staat ook nergens bij Ibbel dat het om een part-time werkende moeder zou gaan bijvoorbeeld. Nogmaals, ouders die allebei full-time werken ken ik zelf niet.

In dit leven is dat nu eenmaal zo dat de vrouw er wel bij moet werken en het kan ook zo ontspannend werken en je hebt een 'sociaal' leven.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:00

Ik ken ze dus wel, beide fulltime werkend. En dan heb ik toch de vraag waarom er kinderen zijn als werk zo belangrijk is (deze mensen leven luxe dus geen noodzaak)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:02

Ik zou het niet weten, ik ken ze niet dus het is voor mij onbekend terrein dat beide ouders full-time werkend zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:30

MamboBeach schreef:
Dus als je ouder bent mag je allebei niet werken <knip>

Ik reageerde op deze conclusie van je, MB, en die kon (en kan) ik niet plaatsen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:35

Dat is mede een vraag omdat het door sparta niet goedgesproken kan worden. Mijn vraag is of dat betrekking heeft op ouders die fulltime werken en/of parttime.
En waarom het dan niet goed zou zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:36

_sparta_ schreef:
Ik ken ze dus wel, beide fulltime werkend. En dan heb ik toch de vraag waarom er kinderen zijn als werk zo belangrijk is (deze mensen leven luxe dus geen noodzaak)

dat vraag ik mij ook weleens af....niet voor de kinderen want meestal worden die prima ergens opgevangen....maar voor de ouders.
Ik denk dat die veel missen.

Maar ja...je zal maar twee kinderen hebben getrouwd zijn...man heeft goed inkomen ...en dan een scheiding.
Dan zal je toch moeten werken om de boel draaiende te houden.

Maar mensen die gewoon voor hun carriere gaan en die dan een kindje erbij nemen en vooral geen stap terug doen heb ik nooit begrepen....wat daar nu de lol van is....dat geregel,ik zou er niet goed van worden.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:19

MamboBeach schreef:
Dat is mede een vraag omdat het door sparta niet goedgesproken kan worden. Mijn vraag is of dat betrekking heeft op ouders die fulltime werken en/of parttime.
En waarom het dan niet goed zou zijn.

Wat is er volgens mij niet goed?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:23

geerke schreef:
_sparta_ schreef:

dat vraag ik mij ook weleens af....niet voor de kinderen want meestal worden die prima ergens opgevangen....maar voor de ouders.
Ik denk dat die veel missen.

Maar ja...je zal maar twee kinderen hebben getrouwd zijn...man heeft goed inkomen ...en dan een scheiding.
Dan zal je toch moeten werken om de boel draaiende te houden.

Maar mensen die gewoon voor hun carriere gaan en die dan een kindje erbij nemen en vooral geen stap terug doen heb ik nooit begrepen....wat daar nu de lol van is....dat geregel,ik zou er niet goed van worden.

Voor het kind lijkt het me ook niet leuk. Die verteld zijn verhaal toch ook liever aan de ouders dan aan de opvang.
Mijn moeder heeft zo een paar jaar kinderen opgevangen van ouders die beide werkte. Gewoon thuis bij die kinderen. Mijn moeder kookte dan ook. Tegen mijn moeder vertelde de kinderen wat ze hadden meegemaakt. Als de ouders om ± 19.00 aan kwamen kakken en ze voeger er naar kregen ze amper antwoord. Dan waren ze ondertussen met wat anders bezig. Dus de ouders missen wat, maar ik kan me niet voortellen dat in het hart die kinderen niet liever tegen de ouders vertelde wat ze bezig hield.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:56

_sparta_ schreef:
faye schreef:
Dus als je als moeder alleen komt te staan en moet werken om je kinderen te onderhouden, dan ben je een slechte moeder als je je kinderen 5 dagen naar de opvang brengt?

Misschien wat minder hard oordelen, je kent de omstandigheden van andere mensen niet en soms, ja echt!!!! heb je gewoon geen keuze!

Ik denk dat geen enkele moeder haar kind graag 5 dagen naar de opvang brengt. Maar als je geen keus hebt, heb je geen keus.

Ik ken enkele 2 verdieners, die beide hun baan niet opgeven. En tot de dag van vandaag heb ik bij hen de vraag waarom ze kinderen hebben. Ze zien ze net tussen ophalen van opvang tot bedtijd. En dat kan ik echt niet goed praten.

Laatste zin.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:58

Tja ik ben ook opgevoed met een thuiszittende moeder, maar ik kan me voorstellen als je een leuke baan hebt waar je gelukkig van wordt, waarbij minder dan fulltime niet mogelijk is, en je man ook weigert zijn baan op te geven, dat je blij bent met de mogelijkheden voor opvang.
In andere landen om ons heen is het heel normaal.

Ik vind het nogal wat, om zo te wijzen naar werkende moeders :n

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:00

Kun jij dat dan wel goedpraten? 5 dagen opvang omdat beide fulltime werken? Kun jij mij uitleggen waarom je dan kinderen wilt?
En dat is wat anders dan werkende moeders die parttime werken, dat moge toch wel duidelijk zijn. Ik kan me helemaal voorstellen dat je als moeder ook eens wat anders wilt dan kind en zo graag werkt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:04

_sparta_ schreef:
Kun jij dat dan wel goedpraten? 5 dagen opvang omdat beide fulltime werken? Kun jij mij uitleggen waarom je dan kinderen wilt?
En dat is wat anders dan werkende moeders die parttime werken, dat moge toch wel duidelijk zijn. Ik kan me helemaal voorstellen dat je als moeder ook eens wat anders wilt dan kind en zo graag werkt.

ja dat snap ik ook niet zo
denk dat het dan is zodat ze ook kunnen zeggen van wij hebben ook kinderen...
Maar ik snap je punt wel hoor

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:06

Doe niet zo aangevallen... Ik vraag gewoon iets. Omdat er niet bij stond of het part-time of full-time was.
Ik werk niet full-time dus ik zou het niet weten maar ik kan niet in een ander zijn portomonnaie kijken dus... Je kunt wel zeggen dat het pure luxe is maar misschien is het voor die mensen wel pure noodzaak. Mijn voorkeur zal het niet hebben maar wie ben ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:07

sja, ik ben erg tegen fulltime kinderopvang , een kind heeft zeker de eerste jaren de ouders nodig en niet de opvang , parttime, prima, een helebel mensne kunnen het niet rondbreien op 1 loon...maar kinderen 5 dagen de opvang in terwijl de noodzaak daarvoor niet aanwezig is (dus beide ouders aanwezig en niet het geld echt nodig) vind ik niet tof...geeft de naam kinderboerderij een hele nieuwe lading

hiermee wil ik niet de alleenstaande ouders die wel moeten etc niet op de tenen trappen, want wat moet dat moet ... maar als het geen moetje is ...sja..

we hebben het hier in huis trouwens ook over kinderen tegenwoordig...moet zeggen dat ik het heel dubbel vind,
aan de ene kant vind k het best leuk, of lijkt het me best erg leuk, een kleine (1tje dan hoor...2 lijkt me alweer erg veel worden := )
om allerlei redenen waarvoor mensen nu eenmaal graag kinderen willen.

aan de andere kant, het is zoveel geregel en gedoe...kan niet meer zomaar in de auto springen en de rest van de dag op stal klussen etc ...
moeilijk moeilijk :+
komt nog bij dat ik vermindert vruchtbaar ben en 30 ga worden volgende maand...
weet ik veel ...maar ja... hier dus een twijfelende tot nu toe kindervrije

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:08

MamboBeach schreef:
Doe niet zo aangevallen... Ik vraag gewoon iets. Omdat er niet bij stond of het part-time of full-time was.
Ik werk niet full-time dus ik zou het niet weten maar ik kan niet in een ander zijn portomonnaie kijken dus... Je kunt wel zeggen dat het pure luxe is maar misschien is het voor die mensen wel pure noodzaak. Mijn voorkeur zal het niet hebben maar wie ben ik.

Dat staat er wel bij. Maar zoals eerder jij kan geen verbanden leggen.
Pure noodzaak, een groot vrijstaand landhuis met 2 auto's voor de deur en ver op vakantie? Ik zie noodzaak anders.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:11

_sparta_ schreef:
faye schreef:

Waar staat dat het om fulltime werkende ouders gaat? Maargoed, met jou valt echt geen discussie te voeren, dat blijkt wel...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:12

_sparta_ schreef:
MamboBeach schreef:

Dat staat er wel bij. Maar zoals eerder jij kan geen verbanden leggen.
Pure noodzaak, een groot vrijstaand landhuis met 2 auto's voor de deur en ver op vakantie? Ik zie noodzaak anders.

sparta...ben het helemaal met je eens...voor sommige is bijzaak noodzaak...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:15

Je zal maar een fantastische baan hebben in bijv. de politiek en Femke Halsema heten (bijv.) en op een gegeven moment toch graag kinderen willen.
Je gaat naar huis, bespreekt dit, manlief gaat naar baas en nee :n je mag niet een dag minder werken :n

Wat dan?

Nee ik deed dat wel en doe dat nog steeds, oordelen, maar ik probeer me te nuanceren. Ik ben namelijk ook weer geen voorstander van een 'beertjestrui-moeder' die het ziet als regelrechte kindermishandeling om de kinderen 1 of 2 dagen naar de opvang te brengen en daarom haar hele eigen leven heeft opgegeven.