Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:55

Daijano: Slaap lekker!

CIV: Ik denk dat je collega's wel doorhebben dat het niet zo lekker met je gaat, en dat is toch helemaal niet erg? Ze willen er in ieder geval voor je zijn. Voor mij ben je in ieder geval een voorbeeld! En al weten ze je voorgeschiedenis uiteindelijk wel, nou en? Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat je contract niet verlengt word?

PW: Het rennen ging wel goed eigenlijk. Hoe is het met jou, nog therapie gehad vandaag?

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:59

Woensdag is mijn vrije dag.
Ben met mijn vriend naar Giethoorn geweest, bootje gehuurd, daarna sporten en vanavond samen uiteten geweest.
Morgen weer therapie.

Mooi dat het rennen goed ging, kan je morgen weer met de groep mee doen!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:00

PW, Ik had niet moeten beginnen met 40 uur (of soms zelfs meer) daardoor is het fout gegaan, zeggen ze, en heb ik nu nog die angst want daardoor houden mn collega's me toch wat extra in de gaten, is wel goed bedoeld denk ik maar wel lastig want je wilt toch
'normaal' overkomen, vooral niet opvallen. En dan nog alleen, het is allemaal niet makkelijk maar nu zou het wel moeten kunnen, 20uur werken. Die psych zei dat het nu uitkomt van de eerste weken, dat iedereen dat zou hebben maar dat mn lichaam nu even rust wilt.
Maar heb je dan niet veel last van het UWV die achter je aanzitten, dat had ik toen wel, wanneer gaat u weer werken? Die vraag kreeg ik wekelijks.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:01

Angela, het is toch een stukje schaamte denk ik, en omdat ik er zelf voor heb gekozen om weer te gaan werken vind ik dat ik het ook aan zou moeten kunnen. Mn nieuwe werkgever zou er geen last van moeten hebben. Ze denken dat het niet lekker gaat omdat mn vriend weg is en dat ik nu thuis zit met de griep. Hoe is het met je gebitje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:01

Oh ja, stom! Heb ik vanmiddag wel gelezen, maar niet echt op geslagen.

Morgen is er helaas geen runningtherapie, vakantietijd..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:03

Ja dat is ook zo. Was even je drukke en hectische start vergeten. Die eerste weken hebben je inderdaad de das om gedaan. Wel lief inderdaad dat je collega's je wat extra in de gaten houden, maar kan me voorstellen dat jij je er alleen maar ongemakkelijker bij voelt!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:05

Jammer Angela dat er geen running is. Valt het vaak uit door de vakantie?

Bij mij is de vakantieperiode gelukkig zo'n beetje om, behalve dat onze vaste begeleider nog weg is. Er waren bij mij ook veel dingen uitgevallen, maar krijg het nu weer drukker gelukkig. Merkte dat het me niet zo goed deed dat er gaten vielen in mijn programma zeg maar.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:05

Hallo meiden!

Hier even een berichtje, zag dat CIV er naar vroeg. Af en toe lees ik nog wel een beetje mee in het topic, ik ben verder niet meer aanwezig, omdat ik merkte dat ik juist meer ging focussen op wat er allemaal niet goed ging. Wat niet weg neemt dat ik veel steun aan jullie heb gehad.
Het gaat redelijk, steeds een stapje verder, maar wel erg langzaam. Op dit moment ben ik keihard met mn straatvrees aan het werk (en wat is dat zwaar...) en ik krijg na de cognitieve therapie die ik nu krijg straks psycho analytische therapie. Dat gaat minimaal een jaar duren.
Soms mis ik het topic echt wel, maar ik ben bijvoorbeeld ook gestopt met het bijhouden van een dagboek, omdat het voor mijn gevoel juist een tegenovergesteld effect heeft dan bedoeld. Misschien werkt het als ik alleen de positieve dingen benoem :+

CIV, ik vind het onwijs knap hoe je alles oppakt, denk goed aan jezelf en pak op tijd je rust hoor!
En PW, ik vind het top hoe je aan jezelf werkt en ik vind het echt fijn dat je veel aan de dagbehandeling hebt.
Angela, volgens mij had ik ergens gelezen dat jij daar ook mee gaat beginnen? Hoop dat het ook voor jou veel op gaat leveren.
Voor de rest is er niet veel blijven hangen, maar ik wens iedereen het allerbeste en het gaat echt goed komen met ons allemaal. Niet vanzelf, het zal een hoop kosten, maar ik weet zeker dat het goed komt.
Veel sterkte allemaal! pb-en mag altijd, als ik iets voor iemand kan doen of wat ook ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:10

Fijn om wat van je te horen sifra. Ook goed om te lezen dat het met jou ook langzaam aan wat beter gaat. Knap hoe je met je straatvrees aan het werk bent.

Heb je het idee dat de cognitieve therapie je een beetje helpt?
En wat moet ik me voorstellen bij psycho-analytische therapie?

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:14

Sifra, leuk dat je nog even reageert, vroeg me af waarom je er niet meer was. Had nog wel terug gelezen maar ik kon er eigenlijk niks overvinden. Bedankt voor je reactie, zat er al aan te denken om je een pb te sturen want we hebben toch wel veel contact gehad. Denk dat de andere het ook leuk vinden je nog even te spreken? Maargoed, ik zal je nog een pb want ik ben wel benieuwd hoe bepaalde zaken nog af zijn gelopen. Je mag mij ook altijd pben. Gelukkig ga je ook vooruit, al is het dan niet met de snelheid die je zou willen, goed om te horen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:16

De cognitieve therapie helpt wel een beetje....maar niet helemaal zoals ik graag zou willen. Ik zie nu wel in dat heel veel dingen waar ik bang voor ben niet reëel zijn, maar de angst blijft. Ik kan alles heel leuk beredeneren, maar zodra ik dan bijvoorbeeld echt naar buiten ga, wég van mijn veilige omgeving, dan wint de paniek het van de angst. Vaak tenminste.
Voor een uitleg over de therapie heb ik even een stukje gekopieerd:

Psychoanalytische psychotherapie en psychoanalyse zijn beiden gebaseerd op de theorie dat psychische problemen vaak het gevolg zijn van emotionele conflicten uit de kindertijd. Deze conflicten ontstaan vaak in relatie tot belangrijke personen zoals verzorgers en gezinsleden of in relatie tot het eigen geweten. Een kind dat een innerlijk conflict ervaart, bijvoorbeeld door een gebrek aan liefde of door een gevoel van afwijzing, kan op de negatieve gevoelens daarvan reageren met afweermechanismen als ontkenning en projectie. Dergelijk gedrag met betrekking tot emotionele conflicten die men als kind heeft niet verwerkt, kunnen onderdeel worden van de persoonlijkheid. Wanneer men volwassen is kunnen de gedragspatronen uit de kindertijd zich tijdens conflictsituaties weer doen gelden. In periodes van stress of in crisis situaties, reageert de volwassene dan op dezelfde manier als in de kindertijd.

Zowel psychoanalyse als psychoanalytische psychotherapie gaan ervan uit dat men zich doorgaans onbewust is van de vaak vergeten of verdrongen emoties die aan ons gedrag ten grondslag liggen. Tijdens psychoanalytische psychotherapie en psychoanalyse worden deze emoties bewust gemaakt. Door de verdrongen emoties in de veiligheid van de relatie met de psychotherapeut opnieuw te beleven, kunnen zij alsnog worden verwerkt. Zo kunnen de in de kindertijd aangeleerde reacties op conflicten worden vervangen door aangepaste, gezondere manieren van omgaan met conflictsituaties. Ondersteund door de psychotherapeut verdiept de cliënt zich in zijn of haar verleden. Door emotionele reacties van vroeger en van nu te analyseren gaat de cliënt de confrontatie met zichzelf aan. Deze confrontatie maakt psychoanalytische psychotherapie en psychoanalyse een inspannende en soms pijnlijke vorm van therapie. De weerstand die deze psychotherapie bij de cliënt oproept weerspiegelt vaak de intensiteit van de onderliggende onverwerkte conflicten.

Psychoanalytische psychotherapie en psychoanalyse zijn beiden gericht op inzichtgeving en zelfontdekking. Beide psychotherapieën stellen zich tot doel de cliënt te laten beseffen dat psychische klachten voortkomen uit de eigen levenshouding en dat oude gedragspatronen kunnen worden doorbroken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:21

Klinkt goed die psychoanalytische therapie. Het zal denk ik niet makkelijk worden. Knap dat je het aandurft!
Het heeft wel een klein beetje weg van de schemagerichte groepstherapie die ik ga volgen. Die gaat ook in op de gedragspatronen (schema's) die je ontwikkeld hebt in je kindertijd en daardoor soms heel hardnekkig zijn. Alleen gaat de schemagerichte therapie niet zo diep in op het verwerken van oude pijn uit het verleden. Daar moet ik nog iets anders op verzinnen ;)

Wat je schrijft over cognitieve therapie herken ik wel. Dat is dus ook waar ik een beetje tegenaan liep. Ik wéét wel dat mijn gedachten niet reëell zijn, maar daar veranderd mijn gevoel niet mee. Vind het wel fijn dat jij dat ook zo ervaart.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:28

Denk ook dat het best pittig wordt. Ik moest een biografie schrijven laatst en aan de hand daarvan (oa) gingen ze bepalen of de therapie iets is voor mij. Maar ik vond het schrijven daarvan al best moeilijk. Terwijl ik eerder zonder problemen over mijn jeugd kon praten, alsof het niet over mezelf ging. Nu komen er ineens allemaal gevoelens bij kijken. Dat moet ik dan positief zien, maar zo voelt het niet altijd. Ik merk dat ik vaak de dag nadat ik er mee bezig ben geweest echt een depressief gevoel kan krijgen. En daar wordt ik dan weer bang van.
Maar aan de andere kant begrijp ik wel dat het goed is dat ik nu dingen begin te voelen die ik eerder blijkbaar heb verdrongen (of geblokt). Zal blij zijn als het eindelijk allemaal achter de rug is.
Soms is het wel fijn idd PW, om te zien dat je niet de enige bent die dingen zo ervaart. Anders denk ik soms echt dat het aan mij ligt.

Nou ik ga slapen, welterusten allemaal. Kom morgen nog ff kijken..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:31

Het is inderdaad eng dat je nu opeens gevoelens erbij krijgt. Dat heb ik ook. Ook een hoop weggestopt verdriet. Bij mij lijkt het wel gedoseerd eruit te komen op een of andere manier. Soms is het heel heftig en dan lijk ik het weer een periode weg te stoppen, waarna het vervolgens weer heel heftig wordt.
Toevallig wil ik in mijn volgende gesprek met mijn behandelaar (de 13e) het er over hebben hoe ik om moet gaan met die oude herinneringen en gevoelens wat het oproept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:32

Even snel nog, want ik ga zo slapen. Sifra, wat ontzettend leuk dat je er weer even bent!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:34

Ik ga ook naar bed, zei ik ruim een uur geleden al :+

Weltruste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:39

Ik wil morgen de paarden extra vroeg naar buiten gooien, het word weer super warm!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:40

Veel plezier morgen bij de paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:46

Goedemorgen dames!

Ik heb vannacht zo beroerd geslapen, was echt niet leuk meer! Bah, ik heb ieder uur gezien geloof ik.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:29

Dat is niet fijn Angela, vandaag maar een rustig dagje van maken. Heb je wel activeringstherapie? Of gaat dat ook niet door?

Een fijne dag allemaal, geniet van het lekkere weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:58

Ik heb wel activeringstherapie, en ze belden net voor een gesprek over de deeltijdbehandeling.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:09

Goedemorgen, ik heb weer wel redelijk geslapen, gelukkig. Vandaag niet veel plannen, wil weer iets in en om het huis doen en even een lijstje maken met dingen die ik nog wil doen voor hij terug is. Als het lijstje nou lang is dan zal het haasten worden om alles klaar te krijgen maar dan gaat de tijd weer wat sneller. Daarnaast zal ik me beter melden zodat ik weer een vrij vogeltje ben.

Angela, doe lekker rustig aan vandaag, geniet van het mooie weer. Ow zie net dat je op gesprek moet, succes, zie je er tegenop?

PW, succes bij therapie.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:15

Sifra: leuk dat je weer even wat van je laat horen !

Wat zijn jullie trouwens actief geweest nog gisterenavond :D

CIV: als je je nu beter meld moet je dan vandaag nog niet gaan werken of hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk in NL. Ik heb me nl nooit meer beter gemeld...

Maak de lijst wel realiseerbaar lang he CIV zo dat je jezelf niet te veel druk op je schouders legt, ik snap best dat je alles weer op orde wil hebben als je mannetje terugkomt, maar hij heeft niets aan een oververmoeide CIV...

En verder prettige dag iig aan iedereen, het is allemaal niet zo blijven hangen (lag veel te laat in mijn bedje door de verjaardag van mijn vriend en met deze warmte is het ook niet echt super slapen)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:31

Flappie, hoe was zijn verjaardag nog? Vond hij het etentje leuk? Niks meer van zijn ouders gehoord? Ik dacht ik maak een lijst en als je iets wilt doen dan heb je altijd tijd te kort, dat zou prettig zijn want nu vind ik dat ik nog tijd teveel heb. Nouja teveel, het duurt nog zo lang voordat hij terug is. Oververmoeid moeten we dan niet zijn :P ;)

Wil me tegen de avond of morgenochtend weer beter melden, vrijdag werk in niet dus dan kan ik weer gaan en staan waar ik wil maar als ik nu bel dan zal ik nog wel moeten komen? We wachten dus nog maar even.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:52

Was wel gezellig, alleen maar super trage en onbeschofte bediening maar heb er mij niet te lang proberen druk in te maken. Was mooi weer en we waren bij elkaar, das belangrijker toch ? Niets meer gehoord van zijn ouders dus dat viel gelukkig mee.

Zat mij idd te bedenken dat als je je nu terug beter meld dat je eigenlijk nog zal moeten gaan werken. Ik zou het morgen doen als ik jou was (einde van de dag komt mss ook raar over ?). En nee oververmoeid moet je dan zeker niet zijn :D

Geniet nog van je dag. Ik ga even richting stal (veulen even wat beweging geven want die staat nog altijd binnen omdat ze dagelijks AB moet hebben en zich niet zo gemakkelijk laat vangen in de groep)