Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Re: Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:05

Is wel een goede tip Sam. Ik doe het wel eens als ik toch een rondje aan het lopen ben met de honden. Als ik een aanval op voel komen en ik kom bij de auto aan, dan zakt het vaak al iets. Het is ook het idee dat ik weg kán.
Een papieren zakje ga ik ook nog eens proberen. Ik heb hier wel de hyperfree liggen, dat is een ding waar je in kan ademen als je een aanval krijgt. Voor mij werkt dat voor geen meter, omdat je alleen door je mond moet ademen. En als ik aan het hyperventileren ben haal ik ook echt door mn neus adem. Dus dat lukt niet . Heb het ook wel eens met een plastic boterhamzakje geprobeerd maar dat is denk ik te klein. Dus dat ging ook niet. Papieren zakje ga ik proberen (waar hebben ze die dingen? Van de snackbar misschien..)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:08

Ja, misschien daar idd. Anders gewoon even vragen of je zon zakje mag? Of bij de dokter, of apotheek of zo?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:10

Ga het toch proberen. Als ik het daarmee omlaag kan krijgen hoef ik er ook niet zo bang voor te zijn. Heb jij er ervaring mee Angela?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:11

Wat is de hyperfree?

Klinkt heel stom, maar wat ik altijd doe is (mits ik thuis ben) de kat pakken en aaien. En vanzelf ga ik normaal ademen. Ik focus me dan op het ritme van het aaien.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:14

De hyperfree is een plat, zwart, plastic, rechthoekig gevalletje (lekker duidelijk) waar je je mond op kan zetten en je door kunt ademen. Het effect zou ong hetzelfde moeten zijn als met een zakje.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:23

Dat komt omdat je met hyperventilatie verkeerd ademt. Door je neus en je mond tegelijk. Door door dat ding te ademen, ga je weer correct ademen, waardoor je hyperventilatie weg zou moeten zakken ;) Het zelfde effect als met een zakje dus ;)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:59

Ik heb naar Apple van HK een pbtje gestuurd, ben benieuwd wat het antwoord is :j

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:14

Jeetje er is weer veel gepost. Ik wil graag reageren op iedereen, maar het lukt me echt niet.

Darkchrystal wat een mooie opmerking kreeg je van die man van P&O. Hij heeft ook helemaal gelijk, maar ja. Heeft het gesprek je een beetje opgelucht? (Sorry als ik er overheen heb gelezen)

Sifra wat vervelend bij het kruidvat zeg! Het lijkt me zo vervelend. Ik hyperventileer dus ook volgens de haptonoom. Ik herkende het alleen niet als hyperventilatie. Gelukkig de laatste tijd niet zoveel last meer van.

Hoop niet dat ik verder iets belangrijks over het hoofd heb gezien, en ander SORRY!!

Met mij wil het niet zo, maar dat kan ik misschien ook niet verwachten na vandaag. Tijdens het sporten met mijn vriend gepraat. Hij was wat stiller omdat ik stiller was en daarover raakten we aan de praat. Wel goed hoor, maar ook confronterend. Hij zei dat hij het zo moeilijk vond dat de gezelligheid gewoon ver te zoeken is. Hij heeft er moeite mee dat ik zo in mezelf gekeerd ben en weinig geïnteresseerd in dingen (die hij verteld). We hebben afgesproken dat hij de volgende keer maar weer eens mee gaat naar mijn psych / behandelaar.

Er gebeurd zo weinig (wat betreft hulp). Ik volg de cognitieve vaardigheden. Maar de begeleiders daarvan zeggen dat het een training is náást je therapie. Maar therapie heb ik niet, want volgens mijn behandelaar doe ik cognitieve therapie. Daar heeft ze het steeds over en volgens mij denkt ze dat dat voor mij voldoende is. Beetje verwarrend misschien. Ik durf daar toch niet helemaal van te zeggen en met mijn vriend erbij misschien wel. En anders doet hij het wel. Er zit gewoon teveel 'oud zeer' om het zo maar even te noemen, daar is meer voor nodig dan een g-schemaatje van de cognitieve vaardigheden.

Sorry voor het misschien wat warrige verhaal.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:21

Anoniem schreef:
jeetje pw,wat heftig lijkt me dat. wat zeg je dan tegen die kinderen uit je klas?dat je niet meer terug komt gewoon? lijkt mij echt moeilijk.

Dat was ook heftig. Ik heb inderdaad gezegd dat ik niet terugkom. Dat vond ik erg moeilijk. Heb daarna meteen het gespreksonderwerp veranderd, was bang dat ik anders zou beginnen te huilen. Wel leuk dat de leerlingen zo lief reageerder. Doet me wel goed. De leerlingen en het lesgeven is dan ook niet de reden van mijn burnout. Dat is wel fijn om nog weer even bevesitigd te krijgen. Het onderwijs is het gewoon zeker weten voor mij, alleen in de toekomst bij een andere organisatie.

Bedankt verder voor de lieve reacties!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:25

Pw, je weet toch dat je zélf je behandelaar mag uit zoeken he? Misschien eens een gesprek met een ander aan gaan? Of de persoon van je cogni-nog-wat therapie vragen om contact op te nemen met je psych? Mij lijkt dat die toch ook wel veel in kan brengen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:31

He dank je! Dat is een goede!
Ga ik het morgen meteen over hebben.
Je bent top Dankjewel!!!!

Edit: Behandelaar en begeleiders van de cognitieve vaardigheden zitten allemaal in dezelfde instelling, dus dat is wel handig. Kunnen heel makkelijk contact met elkaar opnemen.

Een behandelaar kreeg ik toegewezen, het is eigenlijk een psychiater in opleiding en gewoon arts. Misschien is dat gewoon niet zo geschikt voor mij? Ik durf ook niet te zeggen dat ik eigenlijk niet zo blij ben met haar tot nu toe. Het is niet helemaal wat ik er van verwachtte. Want als ze dan vragen wat ik wel verwacht weet ik het ook niet meer en klap ik dicht.
Misschien zeur ik ook wel teveel. Ik weet het allemaal even niet...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:36

Nou nou, zo goed ben ik nu ook niet hoor. :o
Maar dank je wel.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:38

Wel eng om het morgen aan te kaarten...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:41

Nee hoor, je vraagt gewoon nog een keer, hoe dat nu precies zat met die therapie. Of het nu naast je psych was, of dat dit een opzich staande therapie is. Dan krijg je het antwoord dat dit een aan vulling is, en kun je zeggen dat je psych het daar niet mee eens is ;) Dan zal ze zeker vragen waarom, en heb je zo het gesprek op gang ;)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:42

Welnee, niks engs aan. Stuur in eigen handen nemen. Ze vreten je niet op hoor. Het is in JOUW belang dat je een goede behandelaar krijgt waarmee het klikt. Er zijn zoveel soorten therapie dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Cognitieve therapie is niet voor iedereen de juiste manier.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:44

Hop, gaan met die banaan :D

Girrrrrrrrrlpowerrrrrrrrrrrrrrrr *\o/*

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:45

Ja jullie hebben gelijk.
Ik vind het dus wel heel eng he. (Moet ik maar een G-schemaatje over invullen)
Moet ik opeens voor mezelf gaan opkomen, dat heb ik nog nooit gedaan eigenlijk. Het voelt eng, maar tegelijk ook wel als een uitdaging :j

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:48

Goed zo, dat laatste moeten we hebben :j
En je hoeft echt geen grote mond te hebben he ;) Gewoon zeggen wat je op de lever ligt.

Was het nog gelukt met die theorie trouwens?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:50

Ja, het werkt beter om niet alles in 1x te willen doen :)

Enne een grote mond gaat me ook echt niet lukken...
Kruip eerder onder de tafel dan dat ik daar een grote mond zal hebben hihi
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 27-05-09 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:50

PW: ik vind het heel dapper dat je dat wilt gaan doen! Zet 'm op meid, je kan het!

En je bent niet de enige die moeite had met die g-schema's, daarom ben ik de vorige keer uit mijn behandeling gestapt... Ik kreeg het niet voor elkaar.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:53

Die g-schema's frustreren me momenteel meer dan dat ze me helpen.

Kan ik morgen trouwens mooi het geleerde van de assertiviteitstraining in de praktijk brengen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:56

Flicka: Ik heb dus al eens cognitieve gedragstherapie gehad, maar het lukte me gewoon niet. Dus er zijn ook nog andere soorten therapie die je kunt volgen? Kun je er gewoon naar vragen? Want mijn maatschappelijk werker begon ook meteen over cognitieve gedragstherapie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:57

Ik heb overigens over 3 weken intake bij de GGZ. Spannend hoor!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:59

Angela: Had jij nou cognitieve gedragstherapie voor dummies? Of was dat iemand anders? Heb je daar wel wat aan dan?

Ik heb hem inmiddels ook op de plank staan. Heb alleen nog zoveel boeken om te lezen. En als het minder met me gaat wil het lezen niet zo, zoals nu.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:02

Ik weet alleen wat een g-string is :D (of de g-spot *proest*)

Goedzo, maak gebruik van je capaciteiten. Voordat je naar binnen stapt goed ademhalen, borst vooruit, schouders laag. Niks onder tafel kruipen en niks grote mond. Rustig blijven en zeggen wat je hebt voorbereid en wat je niet meer wil.

Mijn HA vond cogn. gedragstherapie niks. Zelf ben ik er nog niet uit. Er is zoveel meer te vinden. Ga eens googlen. Ook voor chronische stress en chronische hyperventilatie zijn therapieën. Meestal gebaseerd op ontspanning. Een HA weet ook lang niet alles. Zeker niet over wat zich in het alternatieve circuit afspeelt. Maar dan moet je wel weer de juiste zorgverzekering hebben.