me/cvs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Re: me/cvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 08:08

Ik ben bij de huisarts geweest. Ik kan niets meer eten, het eten van zondag, maandag, gisteren en vanochtend komt er weer uit. Nachten dat ik wakker lig van de misselijkheid en het overgeven.
Ik werd zonder pardon weg gestuurd, dat zit tussen m'n oren. Niets aan te doen, het komt door stress.
Ik heb totaal geen stress, zit super goed in m'n vel.
Ik ben zo boos he!! :(
M'n moeder zei al dat ik nu wel naar een andere huisarts mocht, want deze gooit echt alles op tussen de oren.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:18

Wat een *&&$ Marilla. :\ Desnoods probeer je het vanavond bij de HAP? Anders moet je nog weer tijden wachten voordat je bij een andere HA terecht kunt of niet?

Mijn moeder had het ook al over een griepje, maar ik weet het niet. Vanmorgen weer getemperatuurd en koorts is gelukkig een heel eind gezakt naar 36,6. Zit nu met het dilemma of ik naar school moet gaan of niet. Zit net aan het begin van het nieuwe blok en als ik nu al dingen mis... :\

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 08:22

Wij hebben een huisartsenpraktijk met 2 huisartsen. Als mijn huisarts er niet is kan ik zonder problemen bij die andere terecht. Dus als ik deze week nog een keer zou bellen en ik wil naar die andere huisarts kan dat gelijk.

Sja, ik ben van mening dat gezondheid voor gaat. Ik weet niet hoe je je verder voelt?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:24

Oh oke, gelukkig maar. Maar weer proberen deze week dan. :(:)

Tsja, ben enorm misselijk maar verder 'gewoon moe'. Ik ga denk ik maar gewoon... Vrijdag heb ik vakantie.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:17

Jeetje wat een *** huisarts Marilla! Hoe is die andere huisarts hierin?

@Paula, pfft dat zijn echt rotkeuzes.. Ik ben echt blij dat ik dat misselijke niet heb, ja soms heel klein beetje 's avonds maar ik hoef gelukkig nooit te braken oid..

Hier gaat het wisselend, ik dacht maandag en gisteren echt dat het supergoed ging, was wakker, helder en nouja voelde me wel moe maar wel lekker! Genoot weer wat meer van de dingen die ik wél kan zegmaar.. Gisteren kwam de klap alleen echt totaal onverwachts.. Ben daarom vanochtend blijven liggen, heb ik even geluk dat ik op de scooter naar mn vriend ben gegaan, dan kan ik gewoon naar huis wanneer ik wil en normaal moet ik 's ochtends met hem met de auto mee als hij naar zn werk gaat. Hoop dat het een kortdurende terugval is, want over 4 weken zit ik mn eerste examen te maken :=

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:36

Marilla - hups naar de andere huisarts, is die nou helemaal gek geworden.

MissPromiss - hoop dat je snel weer wat fitter bent!

Paula - gezondheid gaat voor! Dat stug doorgaan werkt uiteindelijk alleen maar averechts.. zelf weten, en even kijken hoe je je voelt, maar wel een beetje voorzichtig blijven hoor!

Hier wel OK, afgelopen dagen wel stuk moe-er ineens, ik gooi het op het weer en misschien wat "stress"(hah!) omdat ik bijna jarig ben en moet inplannen wie wanneer komt enzo ;).
En ik had bedacht dat ik mijn conditie opbouw schema uit ging breiden met wat oefeningen uit een boekje dat ik ooit gekocht had.
('5 factor fitness' heet het)
Heb dat schema even een 'beetje' aangepast aan mijn conditie en opbouw tempo, en ben vol goede moed begonnen met 1 kg gewichtjes en 10 'herhalingen' van 2 oefeningetjes nadat ik 5 minuten gefietst had.
Wel leuk om een beetje afwisseling te hebben zo, en als ik de schrijver mag geloven zit ik straks superstrak in mijn velletje. *yihaa!*

Was bezig en dacht "Nou, dit stelt ook weinig voor, is erg goed vol te houden".
En werd eergister wakker met ontzettende spierpijn en kom nauwelijks de trap op.
>;) Hoor ik iemand lachen?!

Ga dus vrolijk verder, trainingsschema in het boekje is gelukkig zo dat je niet 2 dagen achter elkaar dezelfde spiergroep lastig valt, dus: so far so good en ik houd jullie op de hoogte.

Heb ook weer een berg voedingssupplementen en vitamine B12 spray ingeslagen (is me ooit voorgeschreven door arts) en daar ga ik ook maar weer eens fanatiek mee aan het slikken, om te kijken of het helpt.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:54

Ik moet nu weg dus ga straks de reactie van highwaykind even lezen maar ik wilde toch even dit kwijt:

Mensen ik heb mijn zo-goed-als-definitieve eindlijst binnen!
(moest namelijk nog 1 cijfer krijgen)

Nederlands - 7,9
Frans - 6,0 (afgesloten)
Engels - 6,4
Duits - 7,0 (afgesloten)
Geschiedenis - 7,0 (afgesloten)
Wiskunde - 6,4
Natuurkunde - 6,9
Scheikunde - 6,3
Biologie - 6,6
Maatschappijleer - 8,0 (afgesloten)
ANW - 8,0 (afgesloten)
Letterkunde - 6,8 (afgesloten)

Naar omstandigheden vind ik het best goed :D Sta nu gemiddeld een 6,9 dus een 7,0 of hoger op mn eindlijst gaat helaas niet lukken (dan zou ik een klasse hoger in de loting komen) maarja.. ik moet ook redelijk blijven en blij zijn dat ik ondanks alles geen onvoldoendes heb!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:56

Prachtige lijst MP!! Gefeliciteerd!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 11:26

Goede lijst MP! Het zal straks vast als een overwinning voelen als je je diploma in de handen heb! Ons kost zoiets veel meer kracht en ik huilde van geluk toen ik dat ellendige papier had! Komt vast goed met je examens, ik ga voor je duimen!
Al een idee wat je hierna wil gaan doen?

@HWK:Slim om aan je conditie te gaan werken! Ik neem het me telkens ook voor, maar na 2 weken haak ik al af. Hopen dat jij het wel vol houd! Succes!

Ik heb vanmorgen eventjes m'n auto aan de buiten kant gewassen. Ik kon daarna niet meer op m'n benen staan en heb gelijk even een uur op bed gelegen. Binnenkant en ramen doe ik morgen ofzo wel weer.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:42

Als je afhaakt na 2 weken is je schema gewoon te zwaar. Je moet de grens op zoeken en daar in het begin flink onder gaan zitten, en dan pas beginnen met opbouwen - zo kan je altijd 'terugvallen' op het startschema of een stapje terug doen zonder dat je meteen stopt, en is het veel beter vol te houden :)
Begin op een niveau dat zelfs als je je half dood voelt nog net te doen is - niet te snel opbouwen want dat werkt averechts.

Autowassen valt inderdaad onder zeer actief bezig zijn, mooi dat ie nu schoon is! Jammer dat het zoveel energie koste (op dit soort dingen zou ik trouwens energie besparen en voor de wasstraat kiezen? Heb alleen geen auto/rijbewijs ;) )

(Het blijft wel lastig om alles te moeten plannen wat conditie opbouw schema betreft, maar ik ben nu al een paar maanden toch erg consequent bijna elke dag aan het wandelen/fietsen. Ik geef mezelf vaak het weekeind (of 2 dagen in de week) vrij, heeft een gezond mens ook, en zo kan ik als ik me 1 dag een stuk minder goed voel of gewoon totaal geen zin heb, dat in het weekeind wel 'inhalen').

Ik fiets zo even met mams naar de brievenbus :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:30

highwaykind schreef:
Marilla - hups naar de andere huisarts, is die nou helemaal gek geworden.

MissPromiss - hoop dat je snel weer wat fitter bent!

Paula - gezondheid gaat voor! Dat stug doorgaan werkt uiteindelijk alleen maar averechts.. zelf weten, en even kijken hoe je je voelt, maar wel een beetje voorzichtig blijven hoor!

Hier wel OK, afgelopen dagen wel stuk moe-er ineens, ik gooi het op het weer en misschien wat "stress"(hah!) omdat ik bijna jarig ben en moet inplannen wie wanneer komt enzo ;).
En ik had bedacht dat ik mijn conditie opbouw schema uit ging breiden met wat oefeningen uit een boekje dat ik ooit gekocht had.
('5 factor fitness' heet het)
Heb dat schema even een 'beetje' aangepast aan mijn conditie en opbouw tempo, en ben vol goede moed begonnen met 1 kg gewichtjes en 10 'herhalingen' van 2 oefeningetjes nadat ik 5 minuten gefietst had.
Wel leuk om een beetje afwisseling te hebben zo, en als ik de schrijver mag geloven zit ik straks superstrak in mijn velletje. *yihaa!*

Was bezig en dacht "Nou, dit stelt ook weinig voor, is erg goed vol te houden".
En werd eergister wakker met ontzettende spierpijn en kom nauwelijks de trap op.
>;) Hoor ik iemand lachen?!

Ga dus vrolijk verder, trainingsschema in het boekje is gelukkig zo dat je niet 2 dagen achter elkaar dezelfde spiergroep lastig valt, dus: so far so good en ik houd jullie op de hoogte.

Heb ook weer een berg voedingssupplementen en vitamine B12 spray ingeslagen (is me ooit voorgeschreven door arts) en daar ga ik ook maar weer eens fanatiek mee aan het slikken, om te kijken of het helpt.

Grijns, nee ik lach niet :+ Ik ben benieuwd of je het volhoudt, het klinkt veelbelovend :D
Fijn dat het wat beter gaat, kun je het een beetje plannen met je verjaardag zodat je het redelijk kunt volhouden?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:29

@MP; balen van je terugval! Duimen dat je snel weer opknapt. Wel een prachtcijfers zeg, dat gaat helemaal goedkomen!
@HWK; Wanneer ben je jarig? :D Ben benieuwd of het schema/supplementen wat resultaat geeft.

Ik had besloten naar school te gaan, ben ik met het fietsen al op de helft word ik gebeld door een klasgenoot dat de les toch niet doorging. Toen maar doorgefietst naar een vriendin, daar opdrachten gemaakt die ik anders nooit had afgekregen, en weer naar huis. Baalde flink, maar achteraf is het wel lekker.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:33

Pfft lekker dan := Maar wel fijn dat je die opdrachten nu af hebt!
Ik kwam ook op school dus ik liep naar het lokaal waar ik normaal gesproken Nederlands heb (het uur waar ik niet heen ging, maar ik wilde de docent even spreken) zie ik daar mijn klas met mijn wiskundeleraar.. Ehm.. bleek dat ze het uur wiskunde (waar ik voor op school kwam) hadden verplaatst omdat nederlands uitviel, dus ook voor niets op school gekomen! Wiskundeleraar heeft daarna nog even wat tijd voor me gemaakt gelukkig dus ik heb er nog wel wat aan gehad maar mensen.. sms of bel dan even! Er zijn er sowieso 4 die mn nummer hebben.. kleine moeite toch?!?

Edit: Hoe is het met de misselijkheid nu dan?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 14:37

@HWK: Het is bij mij niet dat het schema te zwaar is, meer het gebrek aan discipline :+
Merk je wel verschil nu je iedere dag beweegt? Ik beweeg wel iedere dag, loop dagelijks naar de supermarkt, maar dat is maar 300 meter, heen en terugweg in totaal.
Mijn auto is dus niet helemaal schoon zag ik :( Maar de volgende keer toch maar naar de wasstraat dus ;)

@Paula, aan de ene kant balen, aan de andere kant wel lekker.. NU kon je andere dingen doen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:49

@MP; dat is ook lüllig zeg. Heb je wel veel contact met je klasgenoten?

Vandaag 2 broodjes gegeten en een koekje, en dat is er nog niet uitgekomen dus het gaat wel weer beter gelukkig. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:01

Gisteren mijn eerste B12 injectie gehad,dus ik wacht af tot ik een keer verschil merk.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:44

Hopen dat je snel iets merkt Marleen!
Maar ik had een vraagje, lees jij eigenlijk ook de post van anderen? Aangezien je er eigenlijk nooit op reageer..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:20

Hahahha Paula jouw nieuwe avatar is echt leuk :P
En.. ik heb eigenlijk dezelfde vraag als Marilla :o

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:33

De algemene revalidatie in een ziekenhuis bij een revalidatiearts, heeft dat goede resultaten bij CVS? (Dus fysiotherapie en coaching?)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:12

@ Paula - Hangt er volgens mij vanaf waar ze vanuit gaan.
Ik denk zeker dat fysio en indien nodig psychologische begeleiding vooruitgang kan boeken, maar de 'standaard' cognitieve gedragstherapie waarbij er vanuit wordt gegaan dat de oorzaak tussen de oren zit werkt bij het grootste deel van de ME patiënten NIET of zelfs averechts.
(Dat is heel kort door de bocht de versie die, als jij lichamelijk niet verder kan, roept dat je niet wilt...)

Van te voren even vragen waar zij denken dat de oorzaak ligt, en als het "verkeerd denken en totaal niets lichamelijks" is zou ik wat anders zoeken, als het "we weten het niet, maar we willen dit proberen is" DOEN.
Ik zou het dus gewoon proberen.
Denk dat het goed kan helpen om een goede balans tussen activiteit en rust te vinden, en dat het goed is om wat professionele hulp te krijgen bij het maken van een opbouw schema. Goed blijven communiceren over wat goed gaat en wat nog wat te hoog gegrepen is.
"Verkeerd denken" als in "angst voor beweging" naast een lichamelijke oorzaak zou ik minder 'boos' om worden, vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat we vaak tegen dingen op zien, omdat de ervaring geleerd heeft dat het 'instorten' erna niet zo'n succes is, kan wel fijn zijn om daar wat pyschologische ondersteuning bij te krijgen :)

Geen ervaring mee zelf trouwens, revalidatiearts/ziekenhuis. Ik zit nog/alweer in de "zelf doen" fase, laat mij maar lekker aanklooien zo (met fysio/psych in valt ook erg goed samen te werken hoor, als er maar overleg mogelijk is. Ben nogal anti "prof blind vertrouwen en ervan uit gaan dat hij gelijk heeft no matter what". Jouw lijf, jouw gezondheid, dus je mag zelf ook best wat in te brengen hebben vind ik. Belangrijk om iemand te vinden die het met je eens is wat plan van aanpak betreft.)

Op kortere termijn heb ik genoeg zelfdiscipline om aan een schema te beginnen en het een tijdje vol te houden.
Het probleem is alleen dat het bij ME zo verrekte lang duurt tot je een beetje resultaat (meer energie/iets uitgeruster) begint te voelen, en het daarom vaak erg moeilijk is om motivatie te houden.

Ben nog steeds erg benieuwd of mijn boekje "CFIDS you don't have to live with it, an 8 step protocol" gelijk hefet in deze theorie:
- vinden waar de grens ligt.
- goede balans tussen actief en rust (rust is net zo belangrijk als actief blijven binnen de grenzen)
- minstens 10 uur slaap per nacht (dat red ik wel :D )
- misschien wat supplementen ter ondersteuning, in ieder geval multivitamine

en dan is het idee dat je, doordat je niet alle energie op maakt en maar doorgaat tot over de rand (meer dan op zeg maar), je lichaam de kans geeft om zichzelf langzaam te herstellen.

Dus jullie mogen mij allemaal elke dag herinneren aan mijn schema (is niet helemaal heilig, maar ik wil toch echt goed testen of het werkt...)
Duurde lang voor ik een schema had uitgepuzzeld dat vol te houden was, waar genoeg rust ingebouwd was, en waarbij opbouwen mogelijk was naast de dagelijkse bezigheden (werk/huishouden/ontspanning/ TV ;) ) - ik wil anderen daar wel bij helpen trouwens, schema uitzoeken, stuur maar een PBtje.

Iets langer verhaal geworden dan mijn bedoeling was..sorry!
Ben de 24e jarig trouwens.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:08

@MP best een goede cijferlijst hoor, je mag trots zijn op jezelf, je moet er toch meer moeite voor doen dan een gezond iemand.

@Marilla, vervelend die misselijkheid en wat een flapdrol van een huisarts. CVS slaat vaak op een zwak deel in je lichaam, bij de 1 zijn dat de darmen, de ander krijgt hoofdpijnen en weer een ander krijgt last van de maag (ik krijg ook altijd last van mijn maag). Hopelijk heeft de andere HA er meer begrip en goede kijk op. En Marilla, de auto door de wasstraat kost minder energie :+

@highwaykind, een strak schema werkt bij mij heel goed, en als je je conditie wat kunt opbouwen is dat uitstekend, alleen de grens hierin vinden blijft lastig. Dus hou je aan een vast schema en kijk eens wat het met je doet over een maand of twee, want zolang moet je minimaal het doen om effect te bemerken is mijn ervaring.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 07:17

Ik heb nog iets veel beters gevonden om m'n auto te wassen, wat mij geen energie kost en geen geld!
Ik heb mijn vriend het laten doen :D De ramen moesten gedaan worden en de hele auto moest nog nagezeemd worden en dat heeft hij gedaan. Ik helemaal blij natuurlijk.

@HWK: Ik ga je een pbtje sturen ;) Dan kunnen we elkaar motiveren! Ik wilde het ook doen, maar heb de discipline niet ervoor. Wel de tijd, heb toch niets beters te doen ;)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:03

Issy - denk dat je helemaal gelijk hebt, minimaal 2 maanden strak een schema volgen en dan kijken hoe erg het geholpen heeft.
Bij mij is het in het begin voornamelijk het rusten dat er bij in schiet, en hoe minder ik dan rust (en gewoon doorga) hoe moe-er ik word, en dan schiet het bewegen erbij in...

Marilla heeft PB terug :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:13

Wat goed dat jullie elkaar gaan helpen om conditie op te bouwen!

Hier ook een nieuwtje, de huisarts gaat mij doorverwijzen naar amsterdam. Het was voor hem nog steeds gek dat ik met mijn moeheid zover wil reizen ipv naar nijmegen.
"hoe was je afspraak bij ..... verpleegkundig psycholoog"? : ja ontzettend gezellig heb een leuk uurtje kunnen kletsen. " ow dus je staat nu er wel wat beter voor open en voor nijmegen?" : nee, gezellig een uurtje praten over vanalles en nog wat is heel anders dan CGT. " valt wel mee, als je in nijmegen komt en ze vinden wat en je hebt geen gedragstherapie nodig dan krijg je het ook niet" , nee ik ga echt veel liever naar amsterdam. "oke, dan doen we dat" . :Y)

Vandaag even bellen of ik alvast een afspraak kan maken. Brief van de internist, brief van de huisarts en de aankomende bloedresultaten worden dan opgestuurd.
Ik hoop.. vanwege de wachttijd, dat ik vandaag alvast een afspraak kan maken ipv op de brieven/verwijzingen te wachten, zal ook nog wel 1,5 week overheen gaan en dan moet het opgestuurd worden naar Amsterdam.
(geloof dat het zo gaat)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:16

Als ik 1 dezer dagen weer tijd en puf heb zal ik de langere berichten even lezen.

@ Paula, echt gek dat je zo vaak moet overgeven. Gelukkig heb je wat binnen kunne houden. Heb je geen buikgriep of iets in die richting?

Fijne dag iedereen.