Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:03

Ik ben vooral in de herfst/winter vaak ziek, zwak en misselijk. Ik pak ook snel "vlaagjes" griep of verkoudheid mee. Meestal word ik 2x per jaar echt goed ziek (meestal ook 1x in de zomer) en de rest van de tijd loop ik te kwakkelen. Mn ouders hebben wel eens geopperd dat ik om een soort van vitamine prik moest vragen bij de huisarts, maar dat leek me wat ver gaan ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:05

Goed slapen, goed eten, regelmatige tijden eten ook vooral, en zien dat je al je vitamines binnenkrijgt. Denk je die via je eten niet binnen te krijgen, slik dan extra. Maar dan moet je echt eventjes bedenken wat je te kort zou kunnen komen... Het is natuurlijk wel zo dat gerommel met je darmen ook zorgt voor een slechtere weerstand, maar ik heb er zelfs tijdens de ergste periodes geen slechtere weerstand aan overgehouden.

Wat je wel moet onthouden is dat veel mensen in rijkere landen (wij dus ook) eigenlijk een overschot aan Vitamine C hebben. Dat is namelijk het eerste dat geslikt wordt, en ook hetgene dat het meest aan allerlei producten toegevoegd wordt. Het is dus een mythe dat je extra Vitamine C zou moeten slikken, tenzij je echt alleen maar junk food eet en dan wel elke maaltijd van de dag. Maar dat denk ik niet. ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:20

Ik ben nu toevallig ziek aan het worden, maar verder ben ik eigenlijk nooit ziek.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:44

Wat ik aan vitaminen slik is volgens mij voornamelijk vitamine B,, voor wat meer energie enzo :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:04

B is prima - maar wel uitkijken. Er zijn B1 t/m B12 en... Even mijn Biodata pakken want nou ga ik het uitzoeken ook.
Overschotten kunnen namelijk bij bepaalde vitaminen ook voor klachten zorgen:
B1: Hoofdpijn, slapeloosheid, snelle polsslag, lusteloosheid, geïrriteerdheid, etc.
B3: Sterke verwijding van bloedvaten = daling bloeddruk.
B6: Schade aan het perifeer zenuwstelsel (uiteinden dus, handen/voeten etc.)
B11 (foliumzuur): Toxiciteit is onbekend maar is waarschijnlijk WEL giftig in te grote hoeveelheden.

Die drie dus niet te veel innemen, maar dat komt nauwelijks voor. Is meer iets voor gezondheidsfreaks om zoiets te krijgen. Wil jullie dus niet bang maken maar het is wel handig om te weten dat je ook te veel kunt slikken.

Bij Vitamine C doet een overschot gelukkig niets, want zoals ik al zei heeft bijna iedereen dat.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:36

Overschot aan vitamine C plas je toch ook gewoon weer uit?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:42

Ik ben sinds mijn maag/darmproblemen wel vaker ziek. Ik ben een paar jaar bijna niet verkouden geweest, maar vorig jaar een paar zware verkoudheden gehad, dit jaar weer en ook voor de eerste keer griep. Ik ben nu ook weer herstellende van een zware keelverkoudheid. Met mij gaat het niet helemaal goed. Ik heb meer dan een week verschrikkelijk verstopt gezeten en dat begint er nu gelukkig een beetje uit te komen. Mijn eetlust is ook een beetje raar. Of ik heb helemaal geen honger of ik kom ineens om van de honger, maar als ik dan wat wil gaan eten dan als ik het eten zie heb ik geen trek meer of na een hap krijg ik niets meer door mijn keel. Ik eet dan gewoon stug door, want ik moet toch wat eten. Ik ben ook zo verschrikkelijk moe. Ik zit er echt helemaal door heen, het liefst wil ik alleen maar huilen omdat ik het allemaal zo zat ben, maar dat huilen kost weer teveel energie dus daar begin ik maar niet aan :P . Maandag eindelijk naar de MDL-arts, hopelijk kan hij mij een beetje helpen.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:53

Ja volgens mij plas je vitame c gewoon uit als je dat teveel hebt :)

van vitamine B, ik slik supradyn 1 tablet per dag, ik neem aan dat daar geen grote hoeveelheden inzitten als het slecht is. B12 zit daar volgens mij wel extra in..

Flosje446,, die dingen klinken wel heel bekend zeg, weinig eetlust, humeurigheid. Daar heb ik ook regelmatig last van!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:54

Ja klopt, daarom is Vitamine C ook niet giftig, dat gaat gewoon weer weg. Maar Vitamine B is juist in water oplosbaar en wordt dus gewoon vanuit de darmen weer in je lichaamsvoorraad water geresorbeerd, dus dat blijft in je lichaam zitten.

Vitamine C lost vooral op in vetten en kan uitgescheiden worden.

Jeetje wat een verhaal Flosje! Ik doe er altijd een week of twee over om over een verkoudheid heen te komen maar de reden daarvoor is dat ik mijn neus een keer bijna gebroken heb - verder nergens last van. Dan klinkt jouw geval inderdaad een stuk heftiger! Hopelijk kan die arts iets doen inderdaad...

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 07:17

Ik had net even gekeken naar die samenstelling van supradyn, bijna alle b vitaminen zitten daar in en allemaal in 300% ADH, dus behoorlijk veel. Ik slik één zo'n tablet per dag. Maar ik neem aan dat het geen kwaad kan, anders zouden ze dt toch nooit verkopen :=

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:35

Flosje446, dat klinkt niet goed zeg.. hopelijk kan die arts wat voor je betekenen! Sterkte!

Ik slik verder geen vitamines, nog wel m'n asa foetida, en merk het wel als ik eens een keer een paar pilletjes vergeet, dus het doet wel wat. Maar klachtenvrij? neuh..
Vandaag een beetje bijgekomen van een dag enorm veel last. Moet wel er bij vermelden dat ik die dag ervoor flink gesnoept heb, en vet gegeten en dan gaat het gewoon hartstikke mis.. nu dus weer in het gareel. Overigens alle lightproducten (nouja, die met zoetstoffen) geschrapt. En alles met prik. Eens kijken of het dan beter gaat...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:00

Manon_V schreef:
Ik had net even gekeken naar die samenstelling van supradyn, bijna alle b vitaminen zitten daar in en allemaal in 300% ADH, dus behoorlijk veel. Ik slik één zo'n tablet per dag. Maar ik neem aan dat het geen kwaad kan, anders zouden ze dt toch nooit verkopen :=

300%!?

Hallo zeg... Mijn broertje moest een tijd vitamine B slikken omdat ie te weinig eet en dus alles niet binnen krijgt, en B moet je op doktersrecept krijgen. Ik zou voor de zekerheid dus eens even gaan vragen. :) En als je vaak hoofdpijn en slapeloosheid begint te ontwikkelen weet je in ieder geval waar het aan ligt. ;)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:08

Ik ben weer gewone vitaminen gaan slikken van davitamon.

Die supradyn heb ik wel gewoon via de dokter gekregen, dan wel niet op recept maar wel het advies ;)

Ik heb gisteren geprobeert friet te eten, ging eigenlijk wel goed, heb geen last gehad maar het voelde ook niet helemaal prettig.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:13

Tja het kan ook heel erg rommelig voelen zonder pijn te doen. Dat is wat ik tegenwoordig meestal heb als ik dan toch gek gegeten heb ofzo (maar meestal ligt dat dan aan rommelige eettijden ook, dus vandaar).

Gelukkig dat dat spul dan inderdaad alleen via de dokter kan nog... Schrok al. :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:11

Misschien ga ik dan ook is Supradyn halen. Ik ben nog steeds helemaal verstopt, zo onwijs irritant, voel me helemaal opgeblazen. Ik ben ook weer snot verkouden. Ik was net weer een beetje op de been van mijn vorige zware verkoudheid. Vanmiddag eindelijk naar het ziekenhuis.

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:48

Nemurin schreef:
Goed slapen,

daar gaat het bij mij al mis
ik ben een hele slechte slaper

opzich heb ik niet zo heel erg veel last meer van als vroeger
maar laatste tijd is het weer raak
en ken zo pijn doen he oeg

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:18

Ik slaap als ik moet werken heel slecht, en heb dan automatisch veel meer last.
Ben er nu wel achter dat het voor het grootste deel spanning is hier; ik heb de afgelopen 5 dagen gewerkt, en 5 dagen ontzettend diarree/buikpijn/krampen.
En nu 1 dag school, en gewoon vrijwel NERGENS last van.. maar ik weet dus niet hoe ik die spanning bij mezelf weg kan nemen.. want dat is gewoon onbewust mezelf constant voorbij lopen en druk lopen maken over vanalles en niks..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:23

Slapen doe ik wel goed. Ik slaap eigenlijk juist iets te goed, ik heb ook wel meer dan 8 uur slaap per nacht nodig.
Vandaag naar het ziekenhuis geweest. Mijn bloed wordt op verschillende dingen nagekeken, ik krijg een echografie en een gastroscopie. Dus ben er weer even zoet mee.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:28

Kytha schreef:
Ben er nu wel achter dat het voor het grootste deel spanning is hier; ik heb de afgelopen 5 dagen gewerkt, en 5 dagen ontzettend diarree/buikpijn/krampen.
En nu 1 dag school, en gewoon vrijwel NERGENS last van.. maar ik weet dus niet hoe ik die spanning bij mezelf weg kan nemen.. want dat is gewoon onbewust mezelf constant voorbij lopen en druk lopen maken over vanalles en niks..

Dat heb ik dus ook :j Maar dan vooral door het openbaarvervoer.
Naar stage ben ik een kwartier onderweg en nergens last van, vandaag naar school en jahoor :roll:
Dan is het weer zover...

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:51

Kytha schreef:
Ben er nu wel achter dat het voor het grootste deel spanning is hier, maar ik weet dus niet hoe ik die spanning bij mezelf weg kan nemen.. want dat is gewoon onbewust mezelf constant voorbij lopen en druk lopen maken over vanalles en niks..

hier precies het zelfde

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:29

Nou ja, ik ben ook hypocriet als ik zeg dat ik goed slaap. Ik slaap echt heerlijk, val ook binnen de 5 minuten in slaap als ik lekker in mijn bedje lig, maar ik word dan zo'n uur tot een half uur voor de wekker gaat wakker. En dan val ik net die laatste 5 minuten voor hij gaat weer in slaap. En daar ben ik dan de hele dag moe van, want dat "klopt" dan weer niet zeg maar.

En nu met studie slaap ik natuurlijk wel een beetje te kort - half 7 opstaan maar ik kan voor 12 uur niet goed naar bed tenzij ik echt moe ben. Dus dat lukt dan later in de week wel weer.

Als ik mijn wekker niet ergens voor heb gezet is er echt NIETS aan de hand. En ik heb dit ergens in de vakantie ontwikkeld, dat ik alleen leuke dingen had waarvoor ik mijn wekker zette en sowieso kan spanning me allemaal niets schelen... dus wat het is...? Geen idee. :+

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:37

oh dat is idd echt waardeloos als je net weer in slaap valt voor je wekker
dan heb je idd het gevoel dat je net slaapt eigenlijk ookal heb je daarvoor een aantal uur geslapen

bij mij is het ook niet echt spanning, zosnel heb ik dat ook weer niet
maar ik loop mezelf gewoon heel erg voorbij vooral in het ''plezieren'' van anderen
ik wil altijd iedereen die problemen heeft helpen of ik zelf nou half instort of niet
en dan gaat me lichaam klagen natuurlijk ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:39

Oh hah dat heb ik ook gedaan toen ik 15 was, alle online relatieproblemen van mijn vrienden opgelost. Tot het punt waar ze me na een jaar of wat vroegen om raad.

Heb ik op een gegeven moment lekker laten gaan, pffft wat een ellende. Af en toe wordt het me nog gevraagd en ik heb eigenlijk geen idee wat ik dan uitstraal, maar nu vind ik het niet zo erg meer. ;)

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:39

Hey ik kom me hier ook even aanmelden. Heb ook een spastische darm. Heb het de laatste tijd redelijk onder controle door regelmatig te leven, vaste tijden eten en slapen, genoeg te bewegen en op tijd m'n rust te pakken. Klinkt heel saai maar werkt wel. Heb wel altijd last met grote temperatuur- of klimaatverschillen. Op vakantie gaan is meestal een ramp (eerst koude airco in vliegtuig dan ineens bloedhitte als je uitstapt) zo ook met het eten in het buitenland. Moet altijd goed oppassen. Verder speelt stress of vermoeidheid ook een grote rol. Als ik het heel erg druk heb gehad of me druk heb gemaakt, dan kan ik er op rekenen dat ik gewoon echt ziek ga worden.

Heb wel op mindere dagen dat ik echt snel moe ben. Als ik een aanval heb gehad van m'n darm dan ben ik daarna totaal uitgeput en dat houdt soms wel een paar dagen aan. Heel irritant!

Verder neem ik vaak alle virussen wel zo'n beetje mee. Als iemand in mijn omgeving verkouden of grieperig is, dan duurt het niet lang eer ik het ook heb. Weerstand is ondanks het nu lichamelijk wat beter gaat, alsnog erg laag.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:46

Dat is wel zoiets - lang rijden word ik wel een beetje onrustig van daar beneden... Maar dat is dan de dag erna weer goed. Maar dat kan ik bv. ook hebben als ik een hele lange dag op uni heb gehad, en dan nog in de bus terug... dan is het honger en gerommel tegelijk.