Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:28

Lennox schreef:
Mijn eerste halve dag werken werd uiteindelijk een uurtje. Ik heb alleen maar gepraat met mijn leidinggevende en een ander MT lid en zij vonden het allebei niet zinvol als ik nu aan het werk zou gaan. Ik ben er duidelijk nog niet aan toe, ik heb nu afgesproken dat ik het volgende week dinsdag weer ga proberen. Het was wel even goed om weer op mijn werk geweest te zijn en iedereen weer even gesproken te hebben. We hebben nu allebei (werkgever en ik) aan de arbo onze goede wil laten zien want we hebben het geprobeerd.

Ik heb eind vorig jaar een Essence training gevolgd waar ik toen best veel aan gehad heb. Je leert daar op een andere manier naar dingen te kijken en die dingen zijn heel eenvoudig in je denkpatroon te implementeren. Helaas heb ik er niet voldoende aan gehad om deze situatie te voorkomen maar ik heb er geen spijt van dat ik de training gevolgd heb. Je krijgt een rugzakje met tools mee waar je echt wat mee kan.

Wat ging er mis bij jou Mistral?

Wat fijn dat ze er zo positief op reageren Lennox!
Nu je rust nemen en genieten van leuke dingen.

Ze hadden maandag tegen me gezegd, je moet doen waar je je goed bij voelt. Het rustig aan doen.
Kom ik gister op het werk, staan er ineens 8 mensen op het spreekuur die 1 van ons moet zien. Dus of ik moest patienten behandelen, of ik moest de telefoon aannemen. Dat vind ik niet de rust nemen en in eigen tempo werken Verdrietig Maar goed ik ben bang dat ik de kiezen op elkaar moet zetten, ik wil solliciteren naar een andere baan. Dan kan ik natuurlijk niet in de ziektewet zitten. Ik vermoed dat het een stuk beter zal gaan als ik een andere baan en zodat die stress en irritatie weg zijn. Volgens mij scheelt dat de helft al!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:41

@ Lennox: Wat jij schrijft over training komt mij bekend voor. Eigenlijk komt het op hetzelfde neer als wat ze in het boek beschrijven over aandachtsgerichte coginitieve therapie. Wat jij beschrijft is dat mensen die depressief geweest zijn ook een relatief hoge kans hebben op een terugval. Doordat bij een sombere stemming de 'oude vertrouwde' denkpatronen onbewust in werking worden gezet. Door die op tijd te herkennen kun je inderdaad leren er zelf wat aan te doen.

Ik zal het snel proberen uit te typen, dan zet ik het hier neer. Maar ben nog behoorlijk gesloopt van mijn gesprek bij de psycholoog gisteren, dus weet niet of het me vandaag lukt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:48

@ Mistral94
Dat vind ik inderdaad ook niet echt in je eigen tempo kunnen beginnen. Erg vervelend dat ze je zo voor het blok zetten terwijl jullie maandag wat anders hadden afgesproken. Ik hoop inderdaad voor je dat een andere baan uitkomst kan bieden, maar werk jezelf niet eerst nog helemaal de vernieling in nu, want dan heb je ook niks aan een nieuwe baan

Sterkte ermee!

@ Fairytail
Heel herkenbaar vluchten in je werk (voor school).
Ik kan me wel heel goed voorstellen dat het zien van het commentaar in je verslag veel weerstand oproept om er aan verder te gaan. Wel heel goed van je dat gisteren drie hoofdstukken gedaan hebt. Petje af voor je Ja
Succes verder. Ik hoop dat je je een beetje kan concentreren. Ik was vanochtend even op m'n werk maar het was erg druk op kantoor. Ik had ook veel moeite met me te concentreren. Heb m'n kast maar opgeruimd en ben toen weer gegaan. Werd gestoord van het lawaai.

@ Himyar
Dat je op zo'n moment in je kind zijn komt te zitten ondervond ik gisteren heel erg in het gesprek met de psycholoog. Wat is dat lastig zeg! Lijkt soms wel alsof je een dubbele persoonlijkheid hebt ofzo.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:12

Hetgeen jij nu schrijft naar Himyar, Pollewoppy ben ik nu aan het lezen in het boek;
De herondekking van het ware zelf. Daarin word heel duidelijk beschreven hoe je van het ene moment in de volwassen-bewustzijn zit om vervolgens zonder dat je het door hebt in de kind-bewustzijn te komen en wat je daarmee kan doen.
Ik ben erg blij dat ik het boek heb gekocht en nu ook lees. Veel dingen worden me heel erg duidelijk, ook waar mijn boosheid en woedeaanvallen vandaan komen.
Als ik dit boek uit heb ga ik verder met de deel; Illusies, ook van dezelfde schrijfster Ingeborg Bosch.
Deze boeken zijn een echte aanrader voor mensen die merken dat ze snel van volwassen in kinderbewustzijn rollen en wat je daarmee kan doen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:00

Kun je omschrijven waar het boek illusies over gaat?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:03

Illusies;
Samenvatting: Heftige emoties en nare gedachten kunnen ons leven beheersen wanneer we niet weten waar ze vandaan komen, wat we ermee aan moeten en he we ons ervan kunnen bevrijden. Louter overleven en vermijden, angsten en conflicten zijn het gevolg. Dat is onnodig, omdat veel van deze gevoelens en gedachten op illusies berusten. Illusies waardoor we niet meer constructief kunnen omgaan met wat op onze weg komt, en niet werkelijk van het leven kunnen genieten.

In het vervolg op het succesvolle De herontdekking van het ware zelf schetst Ingeborg Bosch treffend en herkenbaar hoe ons leven, zonder dat we ons daarvan bewust zijn, wordt beheerst door illusies waarmee we pijnlijke gevoelsn uit onze kindertijd verdringen. Hoe nuttig deze onbewuste overlevingsstrategiën ook kunnen zijn voor een kind, voor de volwassene werken ze voornamelijk destructief. Het gevlg is dat we meer lijden dan nodig is.

Aan de hand van duidelijke voorbeelden legt Bosch uit hoe we aan dit illusoire lijden kunnen ontsnappen. Ze geeft de lezer een sleutel om zich te bevrijden uit de doolhof van soms overweldigende en dikwijls onbegrepen emoties en gedachten, die een belemmering vormen voor emotionele harmonie.

Het is het vervolg op De herondekking van het ware zelf.
@ Pollewoppy, ik kom binnenkort weer online zodat we kunnen chatten als je wilt. Zal waarschijnlijk morgen of in het weekend zijn.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:11

Ik heb vanmiddag "De herontdekking van het ware zelf " besteld.
Als het goed is, is hij morgen binnen. Ik ben echt heel benieuwd en ga hem meteen lezen morgen. Denk dat ik daarna Illusies ook wel ga lezen.

Spreek je dan wel online, gezellig om weer even bij te praten!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:07

Ik ga vanavond weer een stuk lezen.
Gister 15 blz gelezen van het boek en veel dingen werden me nu al duidelijk.
Wel een opluchting dat ik nu weet dat er iets achter zit en dat mensen die zeggen; zo is het leven, of zo ben je nu eenmaal, geen gelijk hebben.
Dat ik hieruit kan komen en niet altijd tussen de kind en volwassen-bewustzijn zit.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:10

Dat is zeker fijn Lachen
Ik ben heel erg benieuwd naar het boek.

Kost het lezen je niet veel energie? Dat heb ik met zulke boeken wel. Kan dan ook echt niet veel meer dan een baldzijde of 10 - 15 lezen. Dan moet ik het eerst rustig op me in laten werken...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:11

Het kost me een beetje meer energie als een gewone roman bv.
Psychologische termen moet ik vaak even over nadenken over wat ze er precies mee bedoelen maar als ik eenmaal een boek heb gepakt ben ik er ook helemaal in weg.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:20

C_arola schreef:
Wel een opluchting dat ik nu weet dat er iets achter zit en dat mensen die zeggen; zo is het leven, of zo ben je nu eenmaal, geen gelijk hebben.

Dat vind ik dus ook. Soms krijg ik wel eens de indruk dat je je er maar over heen moet zetten ofzo....
Maar zo voelt dat voor mij niet. Gisteren zei mijn psycholoog "De geschiedenis kun je niet veranderen".
Het maakte me echt boos. Ik zei heel geïrriteerd zoiets van" Ja kom op zeg, dat is lekker makkelijk!". Ik vatte het op als: "Je kunt het verleden niet terugdraaien, dus zet je er nu maar eens overheen en zeur niet zo..." Dat zei ik ook tegen haar dat het zo overkwam.
(Ze bleek het helemaal niet zo te bedoelen trouwens...)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:24

Ik snap wel dat het zo bij jou overkomt omdat je dat waarschijnlijk vaak hebt gehoord maar dan wel dat zij het zo bedoelden.
Het is fijn dat je een bevestiging krijgt dat het niet zo makkelijk is maar dat er wel mogelijkheden zijn om aan te gaan werken zodat jij gelukkiger word.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:17

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:18

Mijn oude werkgever was het, ongeveer 10 maanden.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:58

Himyar: Heb net een stukje gelezen. Kan zeker interessant zijn. Ik kan me nu niet tot 'prive' lezen zetten. Heb al drie keer een boek verlengd uit de bieb wat ik wil lezen maar het lukt gewoon niet. Elke keer weer moet ik die zin lezen en nog 'zie' ik niet wat er staat. Had ik met het tentamen ook en toen kreeg ik mijn extra tijd niet omdat die man niet van extra tijd voor dyslectische mensen af wist.

De stress liep me net tijdens het eten ook weer bijna de strot uit. Ik kan gewoon niet snappen waarom mijn ouders wel zoveel 'tijd' in mijn broer steken en zo trots op hem zijn en niet op mij. Althans zo voeld dat.

Hij heeft net zijn auto en atelie laten zien. Hij is gestopt met school wegens 'problemen' mijn ouders weten niet eens welke en nu betalen ze van alles voor hem onder het motto: als je het dan maar goed hebt. Ondertussen heb ik het idee dat ik wil uit gillen ik 'kan niet meer' maar er komt geen geluid uit.

Moet weer even zeuren kan er ook niets aan doen. Heb in mijn directe omgeving ook geen mensen die ik er mee kan opzadelen en wil dit eigenlijk ook niet. Maar dit zo afschijven online is toch een opluchting.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:29

Een tijdje geleden postte ik dat ik niet goed in mijn vel zat en dat t allemaal met érg veel moeite ging...
Ik wist niet of het nou kwam omdat mijn grens echt bereikt was (absurt druk op t werk, sowiezo een druk leven Vork ) of dat het iets lichamelijks was. Om me heen zei iedereen dat het gewoon vermoeidheid was van de drukke periode.

Maar ik had gewoon écht geen energie, wilde niets, had niet eens zin om naar mijn paard te gaan... Verdrietig Ik dacht hoop echt dat het geen burn out is ofzo (daar ging mijn mams al vanuit Nagelbijten / Gniffelen ) en daardoor voelde ik me nog rotter..
Ik lag echt uren voor de tv (ik kijk nóóit tv) kan echt slapen wanneer ik wil, snel hoofdpijn, spierpijn en noem maar op.

HA adviseerde om bloed te laten prikken, en vandaag kon ik dus bellen voor de uitslag. Het bleek Pfeiffer Nagelbijten / Gniffelen Heb me dus (gelukkig) niet aangesteld en het is geen burn-out.. T is niet meer zo actief nu, en dat klopt ook wel met hoe ik me voel, het gaat alweer wat beter. Heb ook lekker vakantie nu een paar weken, dus even lekker helemaal bijkomen!!!

Zo Haha! dat wilde ik even vertellen Bloos

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:46

@ Fairytail
Ik had dat in het begin ook hoor. Kon ook niet lezen. Moet je ook gewoon nog niet doen, komt vanzelf weer als je daar aan toe bent.

@ Himyar: Lijkt me ook een interessant boek. Een collegaatje van mij raadde me laatst het boek "De lessen van een burnout" aan. Die heb ik liggen en wil ik nog gaan lezen, maar als ik zo naar dit boek kijk lijkt deze me uitgebreider. Maar eerst maar eens lezen over het verwerken van m'n jeugd. Dat heeft iets meer prioriteit. De boeken over burnout komen later wel...
Ik schrijf hem in ieder geval wel even op.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:44

Pffffff net de teamcoördinator op bezoek gehad.
Hij belde begin van de middag of hij langs mocht komen. Ik heb maar ja gezegd omdat ik hem al een paar keer afgewimpeld heb toen hij langs wilde komen.

Hij is een uurtje geweest en ik ben echt doodop. Wat kost dat me veel energie zeg! Valt me wel een beetje tegen, had gedacht dat het 'makkelijker' zou zijn...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:46

Wat mij opvalt is dat dingen die makkelijker lijken, vaak moeilijker zijn en de dingen die moeilijk lijken vaak makkelijker zijn. Ik ga trouwens morgen je emailbijlage lezen Pollewoppy. Gister nog even op de bank gezeten met mijn vriend en een fijn gesprek gehad, daarna nog een stuk gelezen uit mijn boek, echt even fijn om de tijd voor mezelf te nemen.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:58

Ik meld me ook! 22 jaar en super oververmoeid!!! Ik heb nergens zin in, ben super moe en ben ook emotioneel! Ben nu onder behandeling van Mensendieck therapeut (houding therapie) en heb gesprekken van iemand van het GGZE. Hang het liefst heel de dag op stal rond, in de buurt van mijn pony en andere paarden. Mijn studie heb ik even op een laag pitje gezet.... Ik hoop dat alles goed komt, want ik baal echt van deze periode in mijn leven.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:54

Hier weer een berichtje van mij, ik zit nu bijna een week op mijn kamer en het geeft zoveel rust!
Er is veel gebeurd maar ik ga er nu even niet verder op in omdat ik me net wat beter voel.

Heb nog wel last van stemmingswisselingen en trillen als het erg druk is op mijn werk.
En ik heb steeds meer last van hartkloppingen?
Dus ik ga toch eens langs de dokter.

Van de week had ik ineens voor een seconde het gevoel dat ik weer leefde, ofja, iets voelde!
Zo fijn was dat, maar toen ik erover nadacht was het weg Scheve mond

Ik droom alleen helaas nog elke nacht over mijn moeder, en soms lijkt t alsof ik haar nog boos hoor praten..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:13

Kim_Bisous schreef:
Ik meld me ook! 22 jaar en super oververmoeid!!! Ik heb nergens zin in, ben super moe en ben ook emotioneel! Ben nu onder behandeling van Mensendieck therapeut (houding therapie) en heb gesprekken van iemand van het GGZE. Hang het liefst heel de dag op stal rond, in de buurt van mijn pony en andere paarden. Mijn studie heb ik even op een laag pitje gezet.... Ik hoop dat alles goed komt, want ik baal echt van deze periode in mijn leven.

Vervelend dat je je zo rot voelt zeg, maar ben je al bij de huisarts geweest? Oververmoeid zijn en nergens zin in hebben is nog niet direct een burn out. Neem wel de tijd en doe het lekker rustig aan, om te voorkomen dat het misschien wel doorslaat tot een burn out of overspannen zijn Ach gut

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:32

Precies Mistral, ik ben het helemaal met je eens.
Als je je overmoeidheid serieus neemt (wat ook zou moeten), kun je misschien voorkomen dat het doorslaat in een burnout.

@ Kim_Bisous: Goed dus dat je je studie even op een laag pitje hebt gezet. Luister goed naar jezelf, of probeer het in ieder geval. Neem je tijd! Sterkte ermee

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:36

BarbaLala schreef:
Hier weer een berichtje van mij, ik zit nu bijna een week op mijn kamer en het geeft zoveel rust!
Er is veel gebeurd maar ik ga er nu even niet verder op in omdat ik me net wat beter voel.

Heb nog wel last van stemmingswisselingen en trillen als het erg druk is op mijn werk.
En ik heb steeds meer last van hartkloppingen?
Dus ik ga toch eens langs de dokter.

Van de week had ik ineens voor een seconde het gevoel dat ik weer leefde, ofja, iets voelde!
Zo fijn was dat, maar toen ik erover nadacht was het weg Scheve mond

Ik droom alleen helaas nog elke nacht over mijn moeder, en soms lijkt t alsof ik haar nog boos hoor praten..

Goed om te horen dat je wat meer rust hebt op je kamer.
Omdat je zegt dat er veel gebeurd is (wat ik niet raar vind), sta ik er niet van te kijken dat je last hebt van hartkloppingen. Ik heb dat de laatste tijd ook meer en prettig is anders... Ook dat trillen herken ik en ik word er af en toe doodmoe van. Dan kom ik 's ochtends uit bed en sta ik al te trillen op mijn benen. Lekker begin van de dag is dat, het geeft me zo'n onrustig gevoel.

Irritant ook dat dromen he? Ik schrok van de week ook wakker en zag mijn moeder voor me. Echt vrolijk werd ik er niet van.
Sterkte, ik hoop dat je nu echt wat meer tot rust (en tot jezelf) kan komen op je kamer. Hou je taai!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:40

Ik ben erachter dat ik weer lekker aan het doordraven ben.
Waar ik van de week nog trots op mezelf was dat ik 'zo goed' aan mezelf aan het werken ben, realiseerde ik me vandaag dat ik daar dus eigenlijk ook gewoon weer compleet in doorsla. Net als ik in mijn werk deed. Kortom mijn oude valkuil. Nou ja, ik ben me er nu bewust van en herken het. Dus moet ik maar weer even wat gas terugnemen.

Ik sloeg een beetje door met lezen. Een boek moest nu zo snel mogelijk uit, om in de volgende te kunnen beginnen, want hoe meer je leest, hoe meer inzicht je op doet en hoe eerder je er misschien bovenop bent... Hoezo naïef van mezelf. Toch weer die lat te hoog leggen voor mezelf en alle problemen waar ik nog tegen aanloop tegelijk willen oplossen. (Ja, ik moet leren prioriteiten stellen, maar dat valt nog niet mee...)