Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:09

6 weken geleden heb ik 3 dagen gelegen in't ziekenhuis omdat ik ontregeld was. Griep die overslaat op me suiker. Heel me bloed verzuurt, 5,9 ketonen. En nog eens uitgedroogd, jahoor 3 dagen infuus eraan.. ik blij weer thuis.
Gebeurt het wéér! Donderdag opgenomen, vrijdagavond naar huis.. pfff word er gek van!

Vandaag wel het goede nieuws dat ik een nieuw paardje krijg :D zijn vandaag wezen kijken, ik MOEST uit het ziekenhuis want ik zou bij een paard gaan kijken _O- Het word 'm hoor!
Afbeelding

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:13

Wat een heerlijk dier zeg!wel goed dat je weer thuis bent, ik ken de symptomen. heb het ook gehad. maar ik mocht pas na 1 week naar huis.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:33

Prachtig paard, fijn dat je er toch even heen kon!

Griep is gewoon gevaarlijk als je diabetes hebt en ik denk dat veel mensen dat onderschatten.

Het hele samenspel van hormonen in je lichaam is van slag als je koorts krijgt. Insuline is ook een hormoon trouwens.

Bij ziekte gaat je lichaam vechten tegen de koorts en om de strijd aan te gaan, zorgt het hormoon cortisol dat je lichaam uit de reserves glucose (suikers) aan je bloed gaat afgeven. Dat is een normale gezonde situatie, je lichaam heeft de energie nodig om te vechten tegen de koorts.

Maar bij iemand met diabetes kan die glucose niet in je cellen worden omgenomen, omdat er niet tegelijk ook extra insuline wordt aangemaakt die de celdeuren moet openen. Het gevolg is dat je hoge waarden aan glucose in je bloed krijgt, die je ook kan meten.

Tegelijkertijd gaat het lichaam op zoek naar andere bronnen van energie. Komt de energie niet uit suiker, dan haalt het lichaam de energie uit vet. En vet geeft een vieze verbranding, het stinkt (steek maar vet aan!). Die verbranding geeft restafval: ketonen. De bekendste daarvan is het a-keton, aceton. Je kan het ook ruiken aan iemand die ketonen heeft, je adem ruikt naar aceton of zure appeltjes.

Door de verzuring krijgt het bloed moeite om de benodigde stoffen, waaronder zuurstof, naar de organen te krijgen en uiteindelijk kan je hierdoor in coma raken.

Bij griep en diabetes ontstaan dus veel grotere risico's dan bij alleen maar griep. Braken is bellen is het advies en het meten van ketonen geeft de arts een indicatie van hoever je al aan het verzuren bent. Als dit tever gaat, dan helpt bijspuiten en veel water drinken niet meer, dan moet je aan het infuus.

Onderschat griep dus niet als je diabetes hebt. Misschien toch reden om die griepprik wel te halen?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:42

Echt herkenbaar MoniqueT , helemaal gelijk. En het is zo moeilijk..
Ik krijg de griepprik ook elk jaar.. dat is het rare.
Heb ook 1 nacht koorts gehad, 39 graden.. voelde me toen wel ff naar hoor..

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:42

Bedankt trouwens, vind hem zelf ook gaaf :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:47

x_tico schreef:
Echt herkenbaar MoniqueT , helemaal gelijk. En het is zo moeilijk..
Ik krijg de griepprik ook elk jaar.. dat is het rare.
Heb ook 1 nacht koorts gehad, 39 graden.. voelde me toen wel ff naar hoor..

Er zijn zoveel verschillende soorten griep, de griepprik is geen garantie dat je geen griep krijgt. Maar het beschermt je in elk geval tegen de meest verwachte griepsoorten. Ik denk dat mensen nu ook heel makkelijk roepen dat de Mexicaanse griep niet erger is dan gewone griep, maar juist bij mensen met diabetes is zelfs een gewone griep al gevaarlijk.

Ik ben wel blij dat je je verhaal zo op het forum zet, misschien helpt het anderen toch beslissen goed uit te kijken met griep.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:52

heb het zelf ook nooit door gehad.. maar het is zo gevaarlijk inderdaad :\.. en zo vervelend..

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:59

knap paard hoor, dat is wel wat anders dan je fjord, heb je die trouwens al verkocht?
je obnderschift moet je nu ook wel aanpassen he.

balen zeg dat ej zo ziek bent egweest en ervoor bent opgenomen, je omschrijft het wel duidelijk en is idd fijn voor de overige diabeten onder ons.

hoop dat je je snel weer goed voelt en je veel plezier gaat beleven met je nieuwe zwarte stuk!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:06

Mijn fjord is sinds Februari al verkocht.. :( en toen is er in maart een 3 jarige new-forest gekomen. Bedankt! :D

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:12

het is idd niet niks om opgenomen te worden.. gelukkig heb ik niet meer sinds ik diabetes heb(toen het ontdekt was) in het ziekenhuis gelegen. wel een paar keer bijna maar gelukkig daalde toen mijn bloedsuikers.

helaas snappen sommige vriendinnen niet dat te hoge bloedsuikers gevaarlijk kan zijn.. ik ga ook vaak naar huis als ik maar niet daal en dan vinden dat meestal onzin omdat je toch niet ziek bent... dat is soms best wel vervelend..

wat een knap paard britt! :~

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:04

Ik heb weer wat gemist zie ik. :o
Gelukkig ben je er weer bovenop gekomen Britt en wat een mooi paard heb je zeg! :)
Het is inderdaad niet fijn om in een ziekenhuis te liggen nee, maar als het maar helpt natuurlijk :Y)
Ik neem ook elk jaar gewoon de griepprik, ben gelukkig nooit zo snel ziek. Maar als ik bijv. ongesteld word heb ik ook vaak last van te hoge suikers, dat is best vervelend afentoe. :\

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:16

Citaat:
helaas snappen sommige vriendinnen niet dat te hoge bloedsuikers gevaarlijk kan zijn.. ik ga ook vaak naar huis als ik maar niet daal en dan vinden dat meestal onzin omdat je toch niet ziek bent... dat is soms best wel vervelend..

Onbegrip van de buitenwereld is zo akelig bij diabetes. Ze zien niks aan je, je functioneert nog gewoon (nou ja, denken ze), dus ...

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:21

MoniqueT schreef:
Citaat:

Onbegrip van de buitenwereld is zo akelig bij diabetes. Ze zien niks aan je, je functioneert nog gewoon (nou ja, denken ze), dus ...

Ja inderdaad.. ook een keer zo'n banketstaaf opmerking op school, moest even wat dextro's innemen omdat ik te lage bloedsuiker had. Hoor je van zo'n arrogant meisje: 'Nou pff ik vind het niet eerlijk zij mag zomaar eten onder de les! Ik wou dat ik ook diabetes had, dan kan ik tenminste ook eten onder de les :roll: ,
nouja ik weet niet meer precies hoe ze het zei maar het ging zo iets als hierboven..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:26

Ik heb twee jaar geleden een congres bijgewoond van de EADV, de Eerste Associatie voor Diabetesverpleegkundigen. Tijdens de afsluiting werd aan drie mensen gevraagd wat zij wensten voor mensen met diabetes.

Een persoon moest iemand zijn die werkzaam was in de 'industrie', de tweede een diabetesverpleegkundige en de derde iemand met diabetes.

Ik weet niet precies meer wat de wensen waren van de twee eerste mensen, maar nog wel dat ik bij dat congres werkelijk maar één van de drie mensen in die zaal was (man of 100) die zélf diabetes heeft. Ik zat daar trouwens in mijn functie namens de DVN.

Ik mocht dus ook de wens uitspreken. Mijn wens was: 'Miijn diabetes een maand op vakantie sturen en laten logeren bij elk van die deskundigen in deze zaal'. Hij sloeg in, de presentator begreep het gelukkig: ze weten allemaal hoe de theorie in elkaar zit, maar niemand weet hoe het is om écht te leven met diabetes. Niet eens die deskundigen, laat staan de boze buitenwereld.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:41

alles weer bijgelezen! avond lieve bokkers!

om nog terug te komen op het stukje over onbegrip van de buitenwereld tegenover diabetes.

ik heb daar ook vaak mee te maken. Mensen weten niet hoe het voelt als je een hypo of een hyper hebt.
ze zouden het zelf eens moeten ervaren hoe het is om een hypo of een hyper te hebben en dat hun lichaam niet meer naar behoren functioneert hoe hun dat willen.
dat sommige functies van het lichaam uitkunnen vallen.
als ze dat eens zouden kunnen ervaren denk ik dat er wel meer begrip komt.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 22:14

MoniqueT schreef:
Ik heb twee jaar geleden een congres bijgewoond van de EADV, de Eerste Associatie voor Diabetesverpleegkundigen. Tijdens de afsluiting werd aan drie mensen gevraagd wat zij wensten voor mensen met diabetes.

Een persoon moest iemand zijn die werkzaam was in de 'industrie', de tweede een diabetesverpleegkundige en de derde iemand met diabetes.

Ik weet niet precies meer wat de wensen waren van de twee eerste mensen, maar nog wel dat ik bij dat congres werkelijk maar één van de drie mensen in die zaal was (man of 100) die zélf diabetes heeft. Ik zat daar trouwens in mijn functie namens de DVN.

Ik mocht dus ook de wens uitspreken. Mijn wens was: 'Miijn diabetes een maand op vakantie sturen en laten logeren bij elk van die deskundigen in deze zaal'. Hij sloeg in, de presentator begreep het gelukkig: ze weten allemaal hoe de theorie in elkaar zit, maar niemand weet hoe het is om écht te leven met diabetes. Niet eens die deskundigen, laat staan de boze buitenwereld.

nou precies! helemaal mee eens! mijn dokter denkt ook dat het een fluitje van een cent is.... nou ik heb toch tegen haar gezegd: u moet daar niet over oordelen want u weet zelf niet wat het is om diabetes te hebben... ze zat me zo af te katten dat ik het moeilijk vind om ermee om te gaan enzo..
gelukkig heb ik wel hele lieve diabetesverpleegkundigen :)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:31

Ja helemaal mee eens Valeria!
Ze doen er afentoe ook zo makkelijk over, terwijl het dat gewoon niet altijd is..
Maarja gelukkig heb ik ook nog wel leuke diabetesverpleegkundigen. ;)

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:33

WZlove schreef:
Ja helemaal mee eens Valeria!
Ze doen er afentoe ook zo makkelijk over, terwijl het dat gewoon niet altijd is..
Maarja gelukkig heb ik ook nog wel leuke diabetesverpleegkundigen. ;)

Die van mij is werkelijk een graftak! oud wijf die zegt dat moet je zo doen en dat moet je zo doen.
en zo'n oermens hahaha
dit heb ik wel aangekaart bij mijn nieuwe internist(en die is wel leuk!)
en heb over 2 weken een afspraak met een andere dvk.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:37

Gebruikt hier iemand accu-chek Smartpix? Ik heb dat ding net aan de pc gehangen, er komen nu prachtige grafiekjes uitrollen waarvan ik denk "ehm.... wat moet ik hier in hemelsnaam mee....". Alleen onderaan het overzicht staat een lijstje wat me bekend voorkomt, gewoon netjes zoals ik het zelf ook altijd opschrijf (lees, jaren geleden ooit eens opgeschreven heb).
Ik moet morgen m'n bloedsuikers netjes meenemen naar de internist, ik heb vorige keer op mijn donder gekregen omdat ik niks bij me had. Werd ie helemaal boos "hoe moeten wij dingen bedenken als jij niks meeneemt". Hij heeft gelijk, maar ik moet zeggen dat ik het na bijna 20 jaar diabetes af en toe wel helemaal spuugzat ben, al die lijstjes en meten e.d.
Precies wat in dit topic eerder genoemd wordt, ga er maar eens aanstaan elke dag! Ik ga de bloedglucose waardes maar even op een blaadje schrijven ondertussen, dan snap ik tenminste nog wat ik aan het doen ben.

x_tico: gááf paard!!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:45

Ha, ik had pas een mooi Excelbestandje (van een paar dagen, langer houd ik ook niet vol). Deed mijn printer het niet. Dus gauw wat op een notitieblokje geklad. Moest ook nog naar een nieuwe internist, nieuw ziekenhuis: hij lag in een deuk met mijn kladje, vooral omdat het van een Grieks restaurant was ;-)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:54

Oh ja ik leef met je mee hoor Bergje! (sorry weet je echte naam niet :o )
Ben ook verplicht om het elke dag op te schrijven.. al vergeet ik dit nogal heel vaak..

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:30

Bij mij is het meer luiheid dat ik het niet opschrijf. Ik heb er meestal gewoon geen zin in. Internist was blij met mijn keurige dagcurves die ik op een blaadje gekalkt had en hij zei dat hij liever die gewone blaadjes heeft, dan ziet hij alles in één oogopslag. Bij die prachtige smartpix grafiekjes moet hij ook veel te lang kijken voordat hij iets ziet. Had ik eigenlijk heel die Smartpix niet hoeven hebben, heb er toch niks aan dan.
Wel grappig om te lezen dat meer mensen moeite hebben met opschrijven.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:20

ik doe het met vlagen dat opschrijven, lang leev het geheugen van de meter zelf.

ik ben trouwens 1 van de weinigen die t niet erg vindt om in t zkh te liggen, lekker uitrusten en nog keuze in wat je wilt weten ook, heb t nooit zo erg gevonden

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:23

Ik kon het altijd via internet doorgeven.
Gewoon zo'n dagboekje, dan kon de dv van te voren er al even naar kijken.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:25

hey allemaal!

heb al n tijdje niks gepost over mn zoontje Seppe!

ZIe dat er toch mensen flink last hebben van griep en met de gevolgen ervan!
Seppe moet vanmiddag voor zn mexicaanse ik trouwens ook , en mn dochtertje ook!
Leuke boel!

Morgen komt Seppe zn zender met sensoren binnen!
Krijg niks vergoed van de verzekering, maar t manneke vliegt van hoog naar laag en andersom!
ben het spuugzat, vandaag de sensor, hopelijk gaat het zo wat beter!
Vrijdag naar de Diabeter waar ze alles nog es uitleggen!
Ben benieuwd!

nog mensen van hier met n sensor?