Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:54

Ik wil me hier ook graag melden. 1,5 jaar geleden mijn voorste kruisband afgescheurd.

Ze wilde toen niet opereren omdat ik zwanger was.

Maar heb nu regelmatig last ervan. De hond is al een keer aan de zijkant ertegenaan gerend. En dat ik vergeet dat ik niet ergens af kan springen en dan vervolgens op de grond lig te kijken. De laatste keer toch wel lang pijn eraan gehad.

Dus er staat een afspraak om 10 januari de mogelijkheden te gaan bekijken.

Eigenlijk wil ik geen operatie.
Denk ook vooral aan de praktische dingen. Wanneer kan ik weer werken? Wanneer kan ik weer rijden? Ook wel bang om mijn baan te verliezen hierdoor.

Wilde eigenlijk in het voorjaar gaan starten met wedstrijden. Vooral veel twijfels hier wat wijsheid is dus.

MoonWencke

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:29

Gefeliciteerd, Ciska!

Welkom, Mara. Ik snap je twijfels, maar je moet ook zeker op de lange termijn denken. Je bent pas 27, was ik ook toen ik geopereerd werd, en je knie moet nog langer mee. Denk dat stabiliteit in je knie wel handig is als je met een kleine rondloopt en nog 'ambities' hebt mbt paardrijden. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar ja, het kan zijn dat je er een aantal weken uit ligt. Mogelijkheid om met je baas te praten? De mijne was gelukkig zeer begripvol en ondersteunend, ook al zat ik nog in mijn proeftijd.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:55

MoonWencke schreef:
Welkom, Mara. Ik snap je twijfels, maar je moet ook zeker op de lange termijn denken. Je bent pas 27, was ik ook toen ik geopereerd werd, en je knie moet nog langer mee. Denk dat stabiliteit in je knie wel handig is als je met een kleine rondloopt en nog 'ambities' hebt mbt paardrijden. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar ja, het kan zijn dat je er een aantal weken uit ligt. Mogelijkheid om met je baas te praten? De mijne was gelukkig zeer begripvol en ondersteunend, ook al zat ik nog in mijn proeftijd.

Dankjewel voor je reactie.

Dat is idd ook mijn gedachten. Ik ben nu nog jong en wil straks ook gewoon kunnen rennen, klimmen en springen met mijn dochtertje.

Ik heb net een nieuwe baan in een fastfoodketen. Lange tijd geduurd voor ik iets passends kon vinden icm mijn dochtertje en de paarden.
Vandaar ook mijn vrees om deze baan kwijt te raken.

Aan hoeveel weken moet ik ongeveer denken dat ik niet kan werken?

Wanneer ben jij zelf geopereerd MoonWencke? En rijdt je alweer paard?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:04

Als je een lopend beroep hebt: denk aan 2-3 maanden... heb je een zittend beroep kan je na 1-2 weken weer werken (tenminste... kon ik)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:30

Ik ben 19 juli geopereerd (Dennis 17 juli) en ben 11 september weer begonnen met werken - wel de eerste drie weken langzaam opgebouwd. Daarbij heb ik een kantoorbaan, maar die tijd heb ik in het begin wel nodig gehad (niet alleen vanwege mijn knie, denk ik). Ben vier weken na de operatie wel weer een dag gaan werken, maar dat was (ook mentaal) nog iets te vroeg. Ik heb nog niet gereden sindsdien, maar de enige keer dit jaar was in maart op vakantie in Mexico ;). De eerste les Zumba (hierbij heb ik mijn kruisband gescheurd) was na 80 dagen. Toen hield ik het niet langer meer uit om van de zijlijn toe te moeten kijken :+. Over 1,5 maand ga ik de instructeurscursus doen.

Wat Banjer zegt: Bij een lopend beroep zal het langer duren. Ik heb zes weken met krukken gelopen voor ik ze mocht afbouwen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:33

Ik moest ook 6 weken met krukken... ik deed na 5 weken alweer 2 zeer rustige nummers voor de groep (ik geef Zumba les).. dus ik heb me niet helemaal aan de 6 weken gehouden :o
Na 3 maanden gaf ik mn eerste volledige Zumba les weer :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:42

Ik zat de dag na de operatie al weer op kantoor, heb thuis een broodje gedaan en ben door mijn man op kantoor afgezet. Pony rijles de dag er na weer (op krukken en een krukje, en een moeder met eigen paard als hulp er bij). En ben nu (na 4,5 maand) mijn hoefsmid werk aan het opbouwen.

Rijden heb ik pas 3x gedaan. Braafste pony is heel erg hoefbevangen, dus durfde t nog niet aan op die andere 2 tot van de week. Ik werk wel al weer met ze aan de lange teugel, dat gaat mij beter af dan rijden (altijd al, ben niet zo'n ruiter).
Mn eerste (men)wedstrijd reed ik na 11 dagen weer.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:23

6 weken krukken waren bij mij 3 (nog een keer kruk mee naar concert zodat mensen het zien). Met twee weken weer aan het werk. Heb veel-lopen-werk, maar heb een week me aangepast, en daarna weer gewoon mee draaien.

Paardrijden na 8 weken. Vond vooral het op/afstappen tricky daarin. (maar mijn kruisband is ook afgescheurd tijdens het opstappen, dus misschien zat het meer tussen mijn oren). Rustig aangedaan met rijden. Orthopeed en fysio vonden beide dat ik na twee maanden gewoon weer moest kunnen paardrijden en dat was ook zo.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:45

Ik ben afgelopen dinsdag bij de orthopeed geweest.
Er is eindelijk een datum ingepland voor een operatie! 16 januari ben ik aan de beurt, het ongeluk is dan bijna 7 maanden geleden.... Een tijd moeten wachten, maar ben blij dat er eindelijk geopereerd ga worden. Zak regelmatig door mijn knie heen.
Zie wel een beetje op tegen de tijd dat ik niks kan doen, met krukken loop en niet kan auto rijden. Als je eenmaal zonder krukken kan lopen en weer kan auto rijden voel je je meteen weer wat vrijer.
Op mijn werk gaan ze er vanuit dat ik de eerste 8 weken niet kan werken.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:48

Wat fijn, Manon! Eindelijk komt er een eind aan al het wachten :). Ik ben blij voor je. Ook die tijd net na de operatie gaat voorbij. Waarschijnlijk (voor het gevoel) nog sneller dan het wachten op de operatie, dus dat moet wel goed gaan komen.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 00:55

Ik wens jullie alvast de beste wensen voor 2018. Dat alle aanstaande operaties en revalidaties maar goed mogen verlopen en alle reeds geopereerde knieën hun beste beentje voor blijven zetten.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:17

Dank! Ook namens mij de beste wensen! Nog 2 nachtjes slapen (wakker liggen) en dan ben ik aan de beurt... Vandaag nog even van mijn paard gevallen... :')

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:01

Ook namens mij iedereen de beste wensen.

Ik ben ook al peentjes aan het zweten voor mijn afspraak volgende week woensdag. Het is alleen maar mijn opties bespreken. Maar toch.

Ik twijfel zo erg of ik wel geopereerd wil worden. Ik heb een jong paard waar ik graag mee wilde gaan starten dit voorjaar. Net een nieuwe baan.

Als opereren mijn enige optie is wil ik aan de ene kant zo snel mogelijk ingepland worden ivm het weer kunnen rijden in het voorjaar. Maar snel opereren vind ik ook risicovol ivm met nieuwe baan. Zouden ze wel mijn contract willen verlengen over een half jaar als ik een paar weken uit de running ben.

Een hoop twijfels hier dus.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:13

Ik heb 30-01-2014 een vkb reconstructie gehad. Goed en snel van hersteld. Maar ik heb toch geregeld een terugval. Speelt de pijn weer op bij de aanhechting van de kruisband (binnenkant knie). En word ook heel dik dan. Dit duurt paar dagen en als ik dan rustig aan doe gaat het weer weg. Al meerdere keren gehad en 2x mee naar de huisarts geweest die zegt dat het normaal is om een terugval te hebben. Nu twijfel ik over litteken weefsel. Herkent iemand van jullie zich hierin?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:32

Lastige dilemma's hoor.
Dit was voor mij het jaar van DE manifestatie, eens in de 5 jaar is dat HET kampioenschap binnen het stamboek. Werk je dus langst naar toe. Belangrijkste pony geblesseerd, en voor mij kwam de operatie 11 dagen voor de manifestatie.
Dus 3 groots mee (ga normaal alleen), rolstoel mee, krukken mee. Ik zou enkelspan, 2span email lange teugelen, en beide pony's zelf voor brengen op de keuring. Heb toch maar even wat dingen geschrapt ;) . Keuring uit handen gegeven. 2span is gereden door iemand anders, lange teugelen is door iemand anders gereden. Enkelspan heb ik wel gereden, dressuur, vaardigheid (zonder verkennen) en de marathon (op BB nivo, ook zonder te verkennen).
Of het verstandig was, vast niet. Of ik eigenwijs ben, ja vast wel.
Net binnen de 6 weken heb ik ook districts kampioenschap enkel en 2span gereden. Wel krukken nog mee om het wedstrijd terrein over te racen.

Mijn knie trok en iriteerde een beetje afgelopen weekeind. Maar eerst hele middag spelletjes dag begeleiden (lekker de bak door sjouwen), daarna nog minimarathon verkennen (dus weer een uur met veel draaien de bak door) en dag er na minimarathon was misschien tegen het randje aan.

Af en toe een paardje bekappen gaat best prima. Kleintjes, op mn knieën, is nog niet alles(heb mn geblesseerde merrie zittend op een emmer beslagen 2 weken geleden). Grotere gaat goed.

@ Zucchero: Hoe is het gegaan?

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:11

Op zich goed: ruggeprik stelde echt niets voor en dat je eigen billen en benen voelen als waterbed is echt een bizarre ervaring, wel grappig, ik vond mezelf erg rustig en ontspannen, operatie mee gekeken op scherm. Wel ook stuk meniscus verwijderd en wat slijtage zichtbaar, maar dat was niet afwijkend gezien min eigen leeftijd >;) :roll: ^) . Toch best wat pijn, maar ik denk dat ik toch wel tevreden mag zijn zover. Ik ben iig wel erg blij dat ik het heb laten doen, zeker gezien ik gewoon geen voorste kruisband meer had en dus die kapotte meniscus. Ben alleen klaar wakker, dus net om slag met moker gevraagd en gekregen. ;) Het is hier alleen zo vreselijk warm!!!
Morgen meer. Trusten allemaal!!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:46

Dat vreselijk warm ken ik, maar ik ben dan ook midden juli geopereerd, toen het buiten een aantal dagen rond de 30 graden zat :'). Welterusten!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 06:22

En inmiddels al weer bijna anderhalf uur wakker... :roll: Wat hebben jullie toen na je operatie aan pijnbestrijding en mokerslagen mee naar huis gekregen? Verder nog tips & tricks om de komende dagen wat makkelijker door te komen? Nog dingen die ik hier zou moeten vragen / regelen?
Alvast heel hartelijk dank voor jullie reacties!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:00

Ik heb alleen de 1e nacht in het ziekenhuis niet lekker geslapen ivm andere op de kamer die nogal in de weer waren.
Verder goed geslapen en nauwelijks pijn gehad.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:15

Ben jij langer dan 1 nacht in het ziekenhuis gebleven dan?
Ik reken erop dat ik om 10 uur naar huis mag.:oo

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:35

Nee, 1 nachtje. Was een tegenvaller omdat ze gezegd hadden dat ik 's avonds weer naar huis mocht. Maar werd ook pas 's middags geopereerd.
Thuis heb ik weer heerlijk geslapen, lekker in mijn eigen bedje.
Ik zat een uurtje nadat ik thuis gekomen was alweer op kantoor O:) . Pootje omhoog onder mijn buro.
Krukje staat nog steeds onder mijn buro, met koud weer lekker schoenen uit en voetjes tegen de verwarming ;) .

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:21

Fijn dat de operatie achter de rug is Zucchero! Ik krijg van de fysio wat oefeningen die ik na de operatie zelf al kan oefenen. Zullen onbelaste oefeningen zijn. Ik heb mijn vorige operatie paracetemol icm iets anders erbij geslikt voor de 1e dagen. Weet niet hoe dat nu gaat.

Mijn afspraak voor 16 januari is bevestigd. Moet me om 08.00 uur melden. Moet 10 januari naar de anesthesist, verwacht geen problemen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:43

Ben nu op operatie+4 en ik ben zeker niet ontevreden! Ik kan ook heel kleine stukjes zonder krukken dus kan me in huis goed redden. Ik beperk dat wel tot minimum! Ik wil toch voorzichtig blijven. Eerst fysio! Vandaag in bad gedoucht met 1 been buiten boord. Fijn!!
Ben alleen zo moe, wazig. Kan dat van de ruggeprik/medicijnen komen?

Hoe snel ging jullie opbouw?
Zo en nu ga ik even en tukkie doen. :P

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:58

Zonder krukken? := Dat heb ik echt pas na zes weken gedaan :'). Wilde absoluut geen risico lopen. Douchen ging bij mij in het begin ook zo. Ik had een klein opstapkrukje in bad gezet om op te kunnen zitten.

Nog iets meer dan een week, Manon. Ik ga voor je duimen!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:23

Maar hoe voelde jouw knie dan? Het voelt alsof het kan. Knie doet na activiteit van vanmorgen ook echt niet meer pijn.