Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:06

Heeft een van jullie ervaring met een (lichte) relapse?

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:44

Ik wil mij hier ook graag melden. Heb een overbeet/te diepe beet. Mijn tanden staan wel recht want heb jarenlang een slotjesbeugel gehad. Helaas klopt mijn beet voor geen centimeter ;) Ik heb hierdoor echt last van mijn kaak, ik weet niet waar ik met dat ding heen moet en veel last van mijn spieren + tanden breken af en slijten te snel wat ik heel erg vind.

De orthodontist heeft het destijds (5 jaar geleden) verprutst en nu zit ik ermee. Balen! Ik vraag me af of ik daar nog aan kan doen (aanklagen?). Ga as woensdag voor het eerst naar een nieuwe orthodontist om te bespreken wat er moet gebeuren. Sowieso een operatie. Vind ik op zich niet erg. Ziet het niet zo zitten 2 of 3 jaar met slotjes te lopen maar ja als het moet, dan doe ik het. Hoelang duurde de beugelbehandeling bij jullie? En na hoelang werd er geopereerd? Ben echt heel benieuwd.

Wat zijn de ervaringen met vergoedingen? Ik heb dus echt last van mijn kaak en wil het daarom laten opereren, niet omdat het mooier is. Het doet dagelijks pijn. Of hangt het puur van de verzekering die je hebt af?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:30

Als er medische noodzaak is wordt je behandeling vergoed uit je basisverzekering. Heb ik ook.
Ik moet 2 keer geopereerd worden (ruimtegebrek boven en open beet) en door het ruimtegebrek staat alles zo scheef als de pest, dus ook dik 2 jaar slotjes. Ortho & kaakchirurg hebben het ingediend bij de verzekering (Menzis in mijn geval) en ik kreeg bericht dat de aanvraag was goedgekeurd.
Beugel zit er bij mij nu 2 maand in, zal niet heel lang duren voordat ik de eerste operatie krijg, 2e komt pas als het spul iig netjes recht staat (zodat ze kunnen zien wat ze doen als ze mn kaak breken en weer aan elkaar schroeven :7 )

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:28

Ik heb over 4 weken een afpraak bij de ortho, om te kijken hoe en wat.. zowizo zit er weer een beugelbehandeling aanvast. hoop dat deze kosten op te brengen zijn, aangezien ik het zelf moet betalen...

edit: word je kaakoperatie gewoon vergoed aangezien ik toen de kans heb laten liggen en het nu alsnog wil doen??

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:54

Bij mij is er op mijn 12e ook al eens naar gekeken en toen niet doorgepakt, dat maakte het verhaal nu niet anders. Het probleem op zich was er toen ook al en waarschijnlijk heel veel makkelijker te verhelpen dan nu, maar was nogal een uitdaging voor de ortho blijkbaar, hij zag het niet zitten.
In principe mag het niet uitmaken of je het evt. al eerder had kunnen laten doen, medische noodzaak is medische noodzaak.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:53

Ik meld me hier na een jaar ook maar weer eens...

Door omstandigheden en chicken-sh*t :+ ben ik niet verder gegaan met de molen maar heb ik alles even laten rusten.

Zojuist een orientatieafspraak gemaakt met de kaakchirurg voor 16 juni, om te kijken wat hij evt zou kunnen en willen doen. Ik zou dan hetzelfde moeten laten doen als Concorde volgens de ortho, en zie vooral op tegen de operatie aan de bovenkaak.

Concorde, kun jij me daar misschien al iets over vertellen wat ze jou verteld hebben? Ik moet hem ook zelf open schroeven en krijg al de kriebels om heel hard weg te rennen als ik eraan denk :o

Ik hoop stiekem dat de kaakchirurg zegt dat ik alleen de onderkaakoperatie moet, maar omdat mijn bovenkaak (en onder ook trouwens) heel smal zijn ben ik bang van niet.

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:19

Ik heb niet het hele topic door gelezen maar ik heb ook een kaak operatie gehad(onder) op mijn 15e
Ben nu ondertussen 21

Als ik jullie een advies mag geven doe het alleen als het egt noodzakelijk is. Als je bv een hele erge overbeet hebt of last van je kaken etc

Ik wou namelijk achteraf dat ik het nooit had gedaan
Erg veel last van gehad, en eigenlijk nog steeds wel iets of wat

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:57

Waar heb jij last van Liindax?

Edit: nadat ik gisteren drie uur last van een vermoeide en zere kaak heb gehad na het eten van een sandwich heb ik weer een afspraak gemaakt in het ziekenhuis, ik ben benieuwd..

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:58

@ Liindax; ik zou het zo nog een keer doen. Ik vond het reuze meevallen. :)
Maar waar had je last van dan?

@Mayniac_val; oef balen... :=

Ik denk dat dit mijn laatste foto wordt in dit topic! :))
Aangezien het erg mooi is geworden, ben echt super tevreden!

Foto van ± 10 weken na de operatie;
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:16

Dat ziet er zeker goed uit!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:12

Prairy schreef:
Concorde, kun jij me daar misschien al iets over vertellen wat ze jou verteld hebben? Ik moet hem ook zelf open schroeven en krijg al de kriebels om heel hard weg te rennen als ik eraan denk :o

Ik krijg meer de bibbers van die onderkaakoperatie, weet ook niet precies waarom.
Mijn nichtje heeft ook een bovenkaakverbreding gehad (we zaten in een tentje op de Zwarte Cross vorig jaar, en daar moest zij nog ff dr beugel aandraaien :P ) maar zonder operatie. Wat ik ervan begrepen heb, is dat de beugel op zich hetzelfde is, maar dat ze als ze opereren het bot wat verzwakken omdat het bij volwassenen niet meer meegeeft. Tis ff doorpakken natuurlijk, maar ik ben er niet echt bang voor. Qua pijn schijnt het goed uit te houden te zijn.
Ik ben eigenlijk het bangst voor de verstandskiezen die er bij mij nog uit moeten... Liggen allemaal plat, dus wordt 4 x snijden |o

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:50

Muurp ik vind het echt heel mooi geworden! Hopen dat het bij mij ook zo mooi wordt...

Vandaag bij de nieuwe ortho geweest en zij adviseerde mij om een klacht in te dienen tegen mijn oude ortho omdat hij mij dus inderdaad verkeerd behandeld heeft. Dat direct gedaan. GRRR..

Volgende week foto's maken, dan naar de kaakchirurg, dan een beugel en na een half jaar een operatie aan de onderkaak waarschijnlijk. Ongeveer 2 jaar een beugel is de prognose..

Ik wilde graag zwanger worden maar dat gaat dus niet als ik een operatie moet.. Nogmaals: balen

Ik zou graag doorzichtige slotjes willen. Iemand daar ervaring mee? Aanrader of niet?

Straks maar lekker paardrijden, even alle frustratie vergeten... Paard maakt het lekker niets uit hoe ik eruit zie.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:31

Dat is mooi geworden Muurp! :D

ik meld me ook!
Ik moet ook geopereerd worden, als ik 17 ben.. Moet 6 juni te happen en 20 juni gaan we bespreken of ik na de operatie ook nog een beugel moet en of mijn tanden/kiezen wel goed op elkaar passen na de operatie..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:26

Heeft iemand een idee welke pijnstilling ik kan gebruiken voor een zere kaak en nek? De nekpijn komt voort uit mijn pijnklachten in mijn kaak en ik heb onderhand bijna alles geprobeerd maar werken doet het niet echt...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:38

mayniac_val schreef:
Heeft iemand een idee welke pijnstilling ik kan gebruiken voor een zere kaak en nek? De nekpijn komt voort uit mijn pijnklachten in mijn kaak en ik heb onderhand bijna alles geprobeerd maar werken doet het niet echt...

Ik heb van mijn zwager (plastisch chirurg) een goede combi gekregen toen ik heel erg kiesmetkoppijn had op vakantie:

Diclofenac 50 (vrij verkrijgbaar in Turkije tijdens vakantie :D ) in combinatie met 1 of 2 paracetamol (500mg) al dan niet met codeine.

De diclofenac wel alleen tijdens eten innemen en liefst met iets van omeprazol (maagtabletten) erbij om je maag te beschermen.

Wat ik deed was tijdens het eten de diclofenac nemen (die mag je 3x per dag ongeveer) en dan 2 uur erna, als dat niet genoeg hielp, 1 of 2 paracetamol nemen.

Diclofenac gaat niet samen met ibuprofen.

Sterkte :)
Laatst bijgewerkt door Prairy op 19-05-11 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:45

Ik heb van die diclofenac van Voltaren die je gewoon bij de drogist kan halen, zal een op zoek gaan naar paracetamol. Kan het geen kwaad om die door elkaar te slikken?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:47

mayniac_val schreef:
Ik heb van die diclofenac van Voltaren die je gewoon bij de drogist kan halen, zal een op zoek gaan naar paracetamol. Kan het geen kwaad om die door elkaar te slikken?

Juist bij elkaar slikken hielp, die schijnen goed samen te gaan. Idd van Voltaren.

Ibuprofen gaat/mag juist niet samen met diclofenac, paracetamol wel.

Paracetamol is overal gewoon wel te krijgen, bij mij zelfs hier in de supermarkt :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:52

Overigens moet je een soort van pijstillerspiegel in je bloed opbouwen en behouden, dan werkt het het beste, dat geldt zeker voor de paracetamol.

Dus ook als je even niet zoveel pijn hebt, toch een paracetamol pakken (diclofenac kun je dan volgens mij wel ff achterwege laten), zodat je, als de pijn wel weer terug komt, niet helemaal opnieuw hoeft op te bouwen.

Paracetamol hielp bij mij ook nooit, omdat ik er altijd maar 1 nam. Ibuprofen werkte wel, maar dus niet voor de kiespijn.

Kreeg ik dus te horen dat ik meer en vaker paracetamol moet slikken om het te laten (blijven) werken.

Uiteraard geen maanden slikken, maar een paar dagen overbruggen is me zo wel aardig gelukt :)

Citaat:
De sterkste pijnstilling schijnt toch te worden bereikt als men pijnstillers als een therapie gebruikt. Dus 1 uur voor ingreep beginnen met een pijnstiller en dit om het zoveel uur weer innemen met een vast patroon en dit gedurende 2-3 dagen vol te houden, bijv. Paracetamol 500 mg.

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=10381
Laatst bijgewerkt door Prairy op 19-05-11 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:54

Heb nog wat paracetamol gevonden, zal zo eens nieuwe halen. Ben benieuwd wat mijn kaakchirurg morgen zegt, ik word hier gestoord van..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:55

Kijk nog ff in mijn post hierboven, had ff snel op google gezocht voor je. Topic is wel interessant.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:01

Wat lief van je! Ik ga de paracetamol maar eens proberen, ik hoop heel erg dat het werkt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:02

Je kunt altijd nog ff naar de slijterij rijden op weg aar de drogist, stro rum (80%) doet vast wonderen ;)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:05

Hahahahaha, dan slaap ik waarschijnlijk ook meteen als een blok :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:07

:j :z :D

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:12

Hoeveel mm overbeet hebben jullie allemaal? ( of gehad)